تابستانهای گرم و طاقتفرسا در ایران، داشتن یک کولر آبی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. کولر آبی با استفاده از آب و تبخیر آن، هوای محیط را خنک میکند. یکی از مهمترین قطعات کولر آبی، الکتروموتور آن است که وظیفه به حرکت درآوردن پروانه کولر آبی را بر عهده دارد. دینام کولر یک الکتروموتور AC تکفاز است که در توان های مختلف تولید می شود. در ایران بیشترین مصرف موتور کولر آبی با توان های یک سوم اسب، یک دوم اسب و سه چهارم اسب است. در این مقاله، قصد داریم تا با اجزای الکتروموتور کولر آبی آشنا شویم. اگر شما نیز به دنبال یادگیری در مورد این قطعه مهم هستید، با ما همراه باشید.
اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور کولر
اجزای موتور کولر
پره های خنک کننده سر روتور
سیم پیچ استاتور
ورقه های هسته استاتور
حلقه های اتصال کوتاه قفس های روتور از جنس آلومینیوم
بوش موتور
روتور با پوشش روی
محور موتور
استاتور پوشیده از لعاب سخت
حلقه های اتصال کوتاه قفس های روتور
بدنه لعاب کاری شده
سوراخ های بدنه ی استاتور برای تهویه الکتروموتور
ورقه های هسته استاتور که از یکدیگر عایق شده اند
سوراخ های محوری روتور برای تهویه روتور
پلاتین و صفحه کلید
پایه الکتروموتور
درپوش آلومینیومی
کلاهگ گردگیر با محافظ انتهایی با پوشش از جنس روی
بست فلزی نگهدارنده موتور به پایه
قسمت متحرک کلید گریز از مرکز
لاستیک لرزه گیر
اجزای استاتور
استاتور از سه قسمت بدنه، هسته و سیم پیچ تشکیل شده است. جنس ورقه های استاتور از فولاد بوده و به شکل استوانه است. برای تهویه موتور سوراخ هایی روی آن ایجاد شده است. دقت شود جهت جلوگیری از ورود آب قسمت بدون منفذ آن باید به سمت بالا قرار بگیرد.
روتور الکتروموتور کولر از نوع قفس سنجابی بوده و یک کلید گریز از مرکز به جهت چرخش آن وجود دارد.
هسته الکتروموتور کولر بصورت شیار دار بوده و از فولاد سیلیس دار ساخته شده است. قطر داخلی هسته 9/8 سانتیمتر و برای موتورهای یک سوم اسب ضخامت محور هسته، 3/4 سانتیمتر و برای موتورهای یک دوم و سه چهارم اسب، 4/5 سانتیمتر است.
کلید گریز از مرکز روی درپوش عقب الکتروموتور کولر قرار دارد و چهار سر (دور کم، دور زیاد، راهانداز و برق مشترک) توسط یک فیش از زیر به آن اتصال دارد. در قسمت بیرونی کلید، یک سیم مخصوص دور زیاد که به فیشی با علامت HI (تند)، و سیم با دور کم به فیشی با علامت LO (کند)، و سیم با برق مشترک به فیشی با علامت COM (مشترک) متصل میشوند.
یاتاقان ها که یک سر محور فن در داخل آن قرار میگیرد. ساختمان یاتاقان به گونه ای است که نیروی وزن ناشی از محور و فن و اصطکاک را به بدنه منتقل می کند و چون باید حداقل اصطکاک و ساییدگی را داشته باشد، لازم است به صورت دوره ای روغن کاری شود.
درپوشهای انتهایی که در مرکز آنها پوشهای نگهدارندهی محور روی روتور، طراحی شده است. پوشها از جنس استیل و قسمت داخلی آنها از برنز ساخته شده تا در مقابل بارهای سبک و سنگین از استحکام کافی برخوردار باشند. روی بوشها منفذی ایجاد شده که در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار می گیرد.
برای خرید انواع موتور کولر میتوانید به سایت کالا صنعتی در تماس باشید.
شرکت استریم یکی از بزرگترین سازندگان انواع پمپ در کشور چین است. یکی از محصولات پمپهای چندمرحلهای استریم، پمپ عمودی طبقاتی است. این نوع پمپها به دلیل داشتن چندین طبقه پروانه میتوانند برای شرایطی که نیاز به فشارهای بیشتر است و پمپ تک پروانه چنین قابلیتی ندارد، جایگزین شوند. پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS تنوع مدلهای زیادی دارد که بر اساس جنس بدنه، تعداد پروانه، نوع و جنس سیل مکانیکی، قطر دهانه ورودی و خروجی، توان الکتروموتور، تکفاز و سه فازبودن نامگذاری و دستهبندی میشوند.
در ادامه به مشخصات فنی، انواع مدلها، کاربردها و قیمت پمپ عمودی طبقاتی استریم پرداخته خواهد شد.
پمپ عمودی طبقاتی استریم مدل sms
قیمت پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS
پمپهای عمودی طبقاتی برای انتقال آبهای تمیز طراحی شدهاند. کاربردهایی مثل انتقال آب تا هدهای زیاد مثل ساختمانهای بزرگ و برجها، سیستمهای اطفا حریق در بوسترپمپهای آتشنشانی و آبیاری کشاورزی از جمله آنهاست. مزیت پمپ عمودی طبقاتی نسبت به پمپهای دیگر چندمرحلهای نصب بصورت عمودی است و به همین دلیل فضای کمتری اشغال میکنند.
با توجه به توضیحات گفته شده درباره کاربردهای گسترده و مزایایی که این پمپ دارد، قیمت آن نیز اهمیت پیدا می کند. همانطور که در سایر محصولات پمپ استریم در صفحات مربوطه توضیح داده شده است، پمپهای استریم از قیمت مناسبتری نسبت به برندهای مشابه چینی دارند و سری عمودی طبقاتی این برند نیز به همان صورت است. پمپ عمودی طبقاتی استریم با توجه به تعداد پروانه که خود در میزان توانایی جابجایی آب موثر است قیمتگذاری میشود. البته پارامترهایی نظیر قطر دهانه، توان، جنس، نوع سیل مکانیکی نیز اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS هستند.
مدلهای مختلف پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS
پمپهای عمودی طبقاتی استریم سری SMS براساس جنس بدنه، نوع سیل مکانیکی، دبی نامی، تعداد پروانه نامگذاری میشوند. به نوعی جنس هر کدام از اجزای پمپهای عمودی طبقاتی استریم SMS و تعداد پروانه که در مقدار فشار خروجی موثر است، قابل انتخاب هستند. 5 نوع کلی پمپ طبقات عمودی استریم سری بصورت زیر نامگذاری میشوند:
SMS-F: بدنه استیل ضدزنگ ریختهگری / سیل کارتریجی
SMS-FS: بدنه استیل ضدزنگ ریختهگری / سیل معمولی
SMS-I: بدنه چدن ریختهگری / سیل کارتریجی
SMS-IS: بدنه چدن ریخته گری / سیل معمولی
SMS: بدنه استیل ضدزنگ پرسکاری / سیل معمولی
برای اطلاع از نحوه نام گذاری مدلهای پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS یک مدل از آنها را بررسی میکنیم:
مدل SMS-I3-15: این مدل پمپ عمودی طبقاتی استریم دارای بدنه چدن ریختهگری و سیل کارتریجی است. دبی نامی این مدل 3 مترمکعب بر ساعت است که به معنی این است که در این دبی بیشترین بازدهی را دارد. همچنین این پمپ از 15 پروانه تشکیل شده است.
مشخصات فنی پمپ طبقاتی عمودی استریم سری SMS
ماکزیمم دبی: تا 110 مترمکعب بر ساعت
ماکزیمم هد: تا 310 متر
توان الکتروموتور: 0.37 الی 45 کیلووات
جنس بدنه: استیل / چدن
جنس پروانه: استیل
نوع سیل مکانیکی: معمولی / کارتریج
برق مصرفی: تکفاز / سه فاز
کاربردهای پمپ عمودی طبقاتی استریم SMS
افزایش و تقویت فشار آب ساختمانی
ایستگاههای انتقال آب شهری و روستایی
سیستمهای آبیاری زمینهای کشاورزی
بوسترپمپهای آتشنشانی
سیستمهای تصفیه آب شهری و آب شیرینکن
اینورتر تتا دارای کیفیت بسیار خوب و کاربردهای بسیاری می باشند. این اینورترها در ماشین های بالابر صنعتی مانند آسانسور و یا جرثقیل و در ماشین آلات پردازش فلز مانند پرس و تراش و همچنین در ماشین آلات نساجی مانند ماشین رنگرزی کاربرد دارند.
خطاهای اینورتر تتا و روش رفع آنها
اینورترهای تتا سنگین کار بوده و مزایای زیادی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، راه اندازی و ایست نرم موتور، بهبود ضریب توان سیستم و ... دارد. این اینورترها ممکن است با خطاهایی روبرو شوند که می بایست این خطاها را برطرف نمود. در ادامه به معرفی برخی خطاها و نحوه رفع خطاهای اینورتر تتا می پردازیم:
خطای OC
خطای OV
خطای OH
خطای LV
خطای GF
خطای OL
خطای OC ( over current یا اضافه جریان )
خطای oc اینورتر
اگر جریان خروجی درایو از جریان نامی بیشتر شود این خطا رخ می دهد. همچنین اگر پارامترهای ACC و DEC ( زمان صعود و زمان نزول اینورتر ) اشتباه تنظیم شده باشند باعث بروز این خطا می شوند. دلایل دیگری همچون انتخاب اشتباه سایز اینورتر ، عملکرد سریع ترمز مکانیکی و اتصال کوتاه شدن خروجی ها می توانند سبب به وجود آمدن این خطا شوند.
محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر تتا
رفع خطا OC
جهت رفع این خطا می بایست پارامترهای ACC و DEC را متناسب با بار تنظیم نمود. همچنین انتخاب اینورتری متناسب با جریان بار کامل ، تنظیم زمان فعال شدن ترمز مکانیکی و بررسی سیستم های خروجی و رفع اتصال کوتاه از دیگر کارهایی است که می توان جهت رفع این خطا انجام داد. دقت نمایید که اگر خطای OC بر روی درایو ماندگار بوده و بماند و به دنبال رفع خطا نباشیم و این خطا را ریست نماییم، به احتمال زیاد IGBT اینورتر خواهد سوخت.
خطای OV ( over voltage )
خطای ov اینورتر
از دیگر خطاهایی که ممکن است در اینورتر تتا رخ دهد خطای اضافه ولتاژ یا OV می باشد. هنگام مشاهده این خطا می بایست برق ورودی را چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نماییم زیرا ممکن است ولتاژ ورودی نوسان داشته و باعث به وجود آمدن این خطا شده باشد.
رفع خطای OV
برای رفع آن می بایست از فیلتر ورودی استفاده نماییم. همچنین هنگامی که link dc از حد مجاز بیشتر گردد ارور OV نمایش داده شده و باید جهت رفع این ارور از مقاومت ترمز استفاده نمود. در اینورترها به منظور حفاظت ، وریستور قرار دارد که کاربرد آن این است که هنگام افزایش بیش از حد ولتاژ سوخته و خطای OV نمایش داده می شود . البته معمولا در بیشتر درایوها وریستورها عمل نمی کند و سبب آسیب زدن به مدار قدرت درایو می گردد.
خطای OH ( over Heat )
این خطا هنگامی رخ می دهد که دمای محیط بیش از حد استاندارد باشد.
خطای oh اینورتر
رفع خطای OH
جهت رفع کردن این موضوع باید بررسی کرد که آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می کند یا خیر. در صورت عمل نکردن فن می بایست پارامترهای مربوط به کنترل فن را مورد بررسی قرار داد. در صورت عملکرد صحیح فن، جریان اینورتر را بررسی نمایید.
اگر جریان اینورتر از حد مجاز بیشتر باشد ، نشان دهنده وجود مشکل مکانیکی و یا زیاد بودن بار می باشد و اگر جریان در حد مجاز بود نشان دهنده گرم بودن فضای اطراف اینورتر می باشد که می بایست از یک فن خارجی استفاده نمایید.
محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر زیمنس
خطای LV ( Low Voltage )
این خطا نشان دهنده افت ولتاژ و یا کم بودن سطح ولتاژ می باشد.
خطای lv اینورتر
رفع خطای LV
برای رفع این خطا می بایست ابتدا ولتاژ ورودی را چک کرده و از نبودن افت ولتاژ در شبکه مطمئن شوید. اگر برق شبکه شما معمولا دارای افت ولتاژ می باشد، برخی از اینورترها دارای پارامتری خاص بوده که توسط آن ها می توان حساسیت اینورتر را کاهش داده و اینورتر به ازای سطح پایین تری از ولتاژ قطع می شود.
در حقیقت قابلیت تشخیص افت ولتاژ کاهش می یابد. البته ممکن است هنگامی که جریان زیادی از خروجی کشیده شده است سبب افت ولتاز ورودی گشته و این خطا نمایش داده شود که لازم است جریان خروجی را مشاهده نموده و اگر این جریان از حد مجاز بالاتر بود به توضیحات خطای OC مراجعه نمود.
خطای GF ( Ground short )
این خطا نشان دهنده اتصال به بدنه می باشد.
خطای gf اینورتر
رفع خطای GF
در صورتی که این خطا را مشاهده نمودید، برای رفع این خطا ابتدا درایو تتا را بدون موتور تست نمایید، اگر مشکل همچنان باقی ماند به علت خطای سخت افزاری اینورتر ( IGBT ، CT یا کنترل برد ) می باشد. اگر بدون وجود موتور خطایی ظاهر نشد و فقط با اتصال موتور این خطا نمایان شد، مشکل از نشتی موتور و یا ایراد از کلاف ها می باشد که می بایست موتور و سیم کشی آن را بررسی نمایید.
محصولات پیشنهادی: خرید درایو آسانسور
خطای OL ( over load )
یکی از خطاهای رایج در درایوها از جمله درایو تتا خطای OL یا over load می باشد که نشان دهنده اضافه بار می باشد. البته اینورتر تتا می تواند تا 150% میزان جریان از حداکثر مقدار را تا حدود 60 ثانیه تحمل نماید. در صورتی که موتور در لحظه راه اندازی زیر بار باشد، ممکن است اینورتر جریان زیادی را تحمل کند و ارور OL نمایش داده شود.
رفع خطای OL
در جهت رفع کردن این خطا می توان با تغییر مدکاری و یا افزایش گشتاور و یا افزایش ACC و ... این ارور را بر طرف نمود. همچنین اگر بار موجود بر روی شفت موتور و یا گیربکس به هر دلیلی از ظرفیت مجاز اینورتر بیشتر باشد، خطای OL نمایش داده شده و نشان دهنده مناسب نبودن درایو برای موتور می باشد. همچنین ممکن است خطای OL به دلیل خرابی درایو تتا باشد که احتمال دارد IGBT یا سایر قسمت های اینورتر آسیب دیده باشد و می بایست اینورتر جهت تعمیر ارسال گردد.
در این مقاله به معرفی 6 خطای رایج اینورتر تتا به همراه نحوه رفع این خطاها اشاره کردیم. ممکن است اینورتر تتا با خطاهای دیگری مشابه این خطاها رو به رو شود. دقت کنید که قبل از اقدامات لازم با یک مشاور یا متخصص در زمینه اینورتر مشورت کنید.