کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

اجزای استاتور

تابستان‌های گرم و طاقت‌فرسا در ایران، داشتن یک کولر آبی را به یک ضرورت تبدیل کرده است. کولر آبی با استفاده از آب و تبخیر آن، هوای محیط را خنک می‌کند. یکی از مهم‌ترین قطعات کولر آبی، الکتروموتور آن است که وظیفه به حرکت درآوردن پروانه کولر آبی را بر عهده دارد. دینام کولر یک الکتروموتور AC تکفاز است که در توان های مختلف تولید می شود. در ایران بیشترین مصرف موتور کولر آبی با توان های یک سوم اسب، یک دوم اسب و سه چهارم اسب است.  در این مقاله، قصد داریم تا با اجزای الکتروموتور کولر آبی آشنا شویم. اگر شما نیز به دنبال یادگیری در مورد این قطعه مهم هستید، با ما همراه باشید.


اجزای تشکیل دهنده الکتروموتور کولر

اجزای موتور کولر


پره های خنک کننده سر روتور  

سیم پیچ استاتور

ورقه های هسته استاتور

حلقه های اتصال کوتاه قفس های روتور از جنس آلومینیوم

بوش موتور

روتور با پوشش روی

محور موتور

استاتور پوشیده از لعاب سخت

حلقه های اتصال کوتاه قفس های روتور

بدنه لعاب کاری شده

سوراخ های بدنه ی استاتور برای تهویه الکتروموتور

ورقه های هسته استاتور که از یکدیگر عایق شده اند

سوراخ های محوری روتور برای تهویه روتور

پلاتین و صفحه کلید

پایه الکتروموتور

درپوش آلومینیومی

کلاهگ گردگیر با محافظ انتهایی با پوشش از جنس روی

بست فلزی نگهدارنده موتور به پایه

قسمت متحرک کلید گریز از مرکز

لاستیک لرزه گیر

اجزای استاتور

استاتور از سه قسمت بدنه، هسته و سیم پیچ تشکیل شده است. جنس ورقه های استاتور از فولاد بوده و به شکل استوانه است. برای تهویه موتور سوراخ هایی روی آن ایجاد شده است. دقت شود جهت جلوگیری از ورود آب قسمت بدون منفذ آن باید به سمت بالا قرار بگیرد.

روتور الکتروموتور کولر از نوع قفس سنجابی بوده و یک کلید گریز از مرکز به جهت چرخش آن وجود دارد.

هسته الکتروموتور کولر بصورت شیار دار بوده و از فولاد سیلیس دار ساخته شده است. قطر داخلی هسته 9/8 سانتیمتر و برای موتورهای یک سوم اسب ضخامت محور هسته، 3/4 سانتیمتر و برای موتورهای یک دوم و سه چهارم اسب، 4/5 سانتیمتر است.

کلید گریز از مرکز روی درپوش عقب الکتروموتور کولر قرار دارد و چهار سر (دور کم، دور زیاد، راه‌انداز و برق مشترک) توسط یک فیش از زیر به آن اتصال دارد. در قسمت بیرونی کلید، یک سیم مخصوص دور زیاد که به فیشی با علامت HI (تند)، و سیم با دور کم به فیشی با علامت LO (کند)، و سیم با برق مشترک به فیشی با علامت COM (مشترک) متصل می‌شوند.

یاتاقان ها که یک سر محور فن در داخل آن قرار می‌گیرد. ساختمان یاتاقان به گونه ای است که نیروی وزن ناشی از محور و فن و اصطکاک را به بدنه منتقل می کند و چون باید حداقل اصطکاک و ساییدگی را داشته باشد، لازم است به صورت دوره ای روغن کاری شود.

درپوش‌های انتهایی که در مرکز آنها پوش‌های نگهدارنده‌ی محور روی روتور، طراحی شده است. پوش‌ها از جنس استیل و قسمت داخلی آنها از برنز ساخته شده تا در مقابل بارهای سبک و سنگین از استحکام کافی برخوردار باشند. روی بوش‌ها منفذی ایجاد شده که در داخل آن نمد مخصوص آغشته به روغن قرار می گیرد.

برای خرید انواع موتور کولر میتوانید به سایت کالا صنعتی در تماس باشید. 

بهترین برندهای اینورتر در ایران

اینورتر یا درایو کنترل دور موتور، دستگاهی الکترونیکی است که جریان الکتریکی مستقیم (DC) را به جریان متناوب (AC) و بالعکس تبدیل می‌کند؛ علاوه بر این، فرکانس و ولتاژ خروجی اینورتر نیز معمولاً قابل‌تغییر است. به عبارت ساده‌تر، اینورتر به برق تک‌فاز یا سه‌فاز متناوب متصل شده، آن را به جریان مستقیم تبدیل نموده و پس از اعمال تغییرات در فرکانس و ولتاژ مجدداً آن را به جریان متناوب تبدیل می‌کند.

اینورترها در بیشتر موارد برای کنترل سرعت و گشتاور خروجی الکتروموتور به کار می‌روند. این عمل با کنترل ولتاژ و فرکانس ورودی موتور انجام‌گرفته و در نتیجه منجر به افزایش بازده و طول عمر موتور و همچنین کاهش هزینه‌ها می‌شود. اینورتر صنعتی با نام‌های درایو الکتروموتور، درایو فرکانس متغیر یا VFD نیز شناخته می‌شود. در حالت کلی انواع اینورتر را به دو دسته اینورتر تک‌فاز و سه‌فاز تقسیم‌بندی می‌کنند که در ادامه به معرفی هر یک می‌پردازیم.

وب‌سایت کالا صنعتی طیف وسیعی از اینورترهای صنعتی را مشخصات فنی مختلف و مناسب‌ترین قیمت در بازار ارائه می‌نماید؛ برای دریافت مشاوره فنی رایگان و ثبت سفارش از طریق شماره‌تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۴۳۰۰ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

انواع اینورتر
انواع اینورتر را بر اساس نوع برق ورودی به دو گروه زیر تقسیم می‌کنند:

اینورتر تک‌فاز
اینورتر سه‌فاز
اینورتر تک‌فاز با برق تک‌فاز شهری کار می‌کند و پس از تغییر فرکانس، آن را به‌صورت برق تک‌فاز یا سه‌فاز به خروجی اینورتر منتقل می‌کند. البته اینورترهای تک‌فاز به تک‌فاز کارایی چندانی ندارند؛ زیرا امکان کنترل دور برای موتورهای تک‌فاز وجود ندارد. در مقابل، اینورتر تک‌فاز به سه‌فاز، امکان استفاده از موتورهای سه‌فاز با برق شهری را امکان‌پذیر می‌سازد.

باتوجه‌به هزینه بالای راه‌اندازی و یا عدم دسترسی به برق سه‌فاز در برخی از کارگاه‌های صنعتی، اینورترهای تک‌فاز به سه‌فاز گزینه‌ای ایده‌آل برای کاهش هزینه‌ها و استفاده از تجهیزات سه‌فاز به شمار می‌آیند. علاوه بر این به‌منظور کاهش هزینه‌ها، افزایش راندمان و طول عمر موتور، کنترل دقیق، روشن و خاموش‌کردن موتور و تغییر جهت چرخش آن نیز می‌توان از اینورتر تک‌فاز به سه‌فاز استفاده نمود.

اینورتر سه‌فاز که با نام اینورتر سه فاز به سه فاز نیز شناخته می شود برای حذف جریان هجومی اولیه، راه‌اندازی نرم و بهینه‌سازی مصرف انرژی موتورهای سه فاز به کار می رود. اینورترهای سه‌فاز بازه توانی گسترده‌تری را نسبت به درایوهای تک‌فاز پوشش می‌دهند و در کاربردهای بیشتری مورداستفاده قرار می‌گیرند.
علاوه بر تعداد فازهای منبع تغذیه، مشخصات فنی دیگری نیز در انتخاب و خرید اینورتر اثرگذار هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

خرید اینورتر
باتوجه‌به تنوع بالای برند، مدل، کاربرد و مشخصات فنی اینورترهای موجود در بازار، انتخاب و خرید اینورتر مناسب ممکن است برای بسیاری از صاحبان صنایع چالش‌برانگیز باشد. مهم‌ترین فاکتورهایی که هنگام خرید اینورتر باید در نظر گرفت، عبارت‌اند از:

تعداد فازهای ورودی: ابتدا باید تعداد فاز منبع تغذیه را بررسی کنید و بر اساس آن نوع اینورتر (تک‌فاز یا سه‌فاز) را مشخص کنید.
توان: یکی از مهم‌ترین نکات در هنگام خرید اینورتر، انتخاب توان مناسب است. برای انتخاب توان مناسب اینورتر باید عوامل دیگری را نیز در نظر بگیرید که در ادامه مطرح می‌شوند. به‌طورکلی اینورترهای تک‌فاز بازه توانی محدودتری نسبت به اینورتر سه‌فاز دارند؛ بنابراین برای توان‌های بالاتر، باید از اینورتر سه‌فاز به سه‌فاز استفاده کنید.
نوع کاربرد: پیش از خرید اینورتر باید نوع کاربرد به‌دقت بررسی شود؛ بر این اساس انواع درایو را در گروه های اینورتر آسانسور، اینورتر جرثقیل، اینورتر برنامه پذیر (PLC داخلی)، اینورتر ضد انفجار، اینورتر IP بالا، اینورتر مخصوص ماشین لباسشویی، اینورتر محیط های آلوده، اینورترهای کاربری عمومی و اینورترهای کاربری سنگین تقسیم بندی می کنند.
جریان موتور در حالت بار کامل: جریان موتور در بار کامل از جمله مهم‌ترین اطلاعاتی است که در هنگام خرید اینورتر باید به آن توجه داشته باشید و معمولاً روی پلاک موتور و کاتالوگ آن درج می‌شود. اگر موتور تحت بار کامل از تمام ظرفیت جریانی درج شده استفاده می‌کند، باید توان اینورتر را یک پله بالاتر از توان موتور انتخاب کنید؛ اما اگر موتور در حالت بار کامل از تمام جریان نامی خود استفاده نکند، توان اینورتر را می‌توانید برابر با توان موتور انتخاب نمایید.
ضریب توان موتور: ضریب توان موتور (Cos φ) عددی بین 0 تا 1 بوده و نشان‌دهنده راندمان موتور است. اگر ضریب توان موتور بالاتر از 0.85 باشد، می‌توانید از اینورترهای هم توان با موتور استفاده کنید؛ اما اگر ضریب توان کمتر از 0.85 باشد باید توان درایو کنترل دور موتور را یک پله بالاتر انتخاب نمایید.
شرایط محیطی: یکی دیگر از عوامل مهم در هنگام خرید اینورتر، شرایط محیطی است. از جمله این شرایط می‌توان به ارتفاع از سطح دریا و میزان گردوغبار و رطوبت اشاره نمود. اینورترها در حالت کلی برای استفاده در ارتفاع 1000 متری از سطح دریا تولید شده‌اند و برای استفاده در مناطق دیگر باید مطابق دستورالعمل سازنده اقدام نمایید. همچنین درجه حفاظتی موتور اینورتر (IP) مشخص‌کننده میزان حفاظت آن در برابر گردوغبار و رطوبت است.
علاوه بر مشخصات فنی گفته شده، برند تولیدکننده اینورتر نیز در انتخاب این دستگاه‌ها تأثیر زیادی دارد. در ادامه برترین برندهای اینورتر موجود در بازار ایران را معرفی می‌کنیم.

بهترین برندهای اینورتر در ایران
شرکت‌های معتبر زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید انواع اینورتر صنعتی فعالیت می‌کنند؛ اکثر این برندها در بازار ایران نیز قابل خریداری هستند. از جمله بهترین برندهای اینورتر در ایران می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

اینورتر خارجی:

اینورتر LS (کره جنوبی)
اینورتر iMaster (کره جنوبی)
اینورتر دانفوس (دانمارک)
اینورتر ABB (فنلاند-آلمان)
اینورتر هیوندای (کره جنوبی)
اینورتر اشنایدر (فرانسه)
اینورتر زیمنس (آلمان-چین)
اینورتر تکو (تایوان)
اینورتر اینوت (چین)
اینورتر تتا (چین)
اینورتر ایرانی:

اینورتر پنتاکس
اینورتر سانترنو
اینورتر پرتو صنعت
اینورتر یونیک استنسون
اینورتر زیما
اینورتر کارا درایو
اینورتر ایتیک
اینورتر سهند
قیمت اینورتر
یکی از مهم‌ترین پارامترها در انتخاب و خرید اینورترهای صنعتی، قیمت آن‌ها است. اگرچه قیمت اینورتر در ابتدا هزینه‌ای زیاد و اضافی به نظر می‌رسد، اما به‌خاطر داشته باشید که استفاده از درایوهای کنترل دور موتور در طولانی‌مدت تا حد زیادی از هزینه‌های مربوط به برق می‌کاهد؛ بنا به تجربه برخی از مشتریان کالا صنعتی، راه‌اندازی موتور با اینورتر تا 50% مصرف و هزینه برق را کاهش می‌دهد.

برخی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت انواع اینورتر عبارت‌اند از:

تک‌فاز یا سه‌فاز
توان اینورتر
نوع کاربری
برند
ویژگی‌های منحصربه‌فرد
خدمات پس از فروش

پمپ طبقات عمودی استریم مدل SMS

شرکت استریم یکی از بزرگترین سازندگان انواع پمپ در کشور چین است. یکی از محصولات پمپ‌های چندمرحله‌ای استریم، پمپ عمودی طبقاتی است. این نوع پمپ‌ها به دلیل داشتن چندین طبقه پروانه می‌توانند برای شرایطی که نیاز به فشارهای بیشتر است و پمپ تک پروانه چنین قابلیتی ندارد، جایگزین شوند. پمپ‌ عمودی طبقاتی استریم سری SMS تنوع مدل‌های زیادی دارد که بر اساس جنس بدنه، تعداد پروانه، نوع و جنس سیل مکانیکی، قطر دهانه ورودی و خروجی، توان الکتروموتور، تکفاز و سه فازبودن نام‌گذاری و دسته‌بندی می‌شوند.


در ادامه به مشخصات فنی، انواع مدل‌ها، کاربردها و قیمت پمپ عمودی طبقاتی استریم پرداخته خواهد شد.


پمپ عمودی طبقاتی استریم مدل sms


قیمت پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS

پمپ‌های عمودی طبقاتی برای انتقال آب‌های تمیز طراحی شده‌اند. کاربردهایی مثل انتقال آب تا هدهای زیاد مثل ساختمان‌های بزرگ و برج‌ها، سیستم‌های اطفا حریق در بوسترپمپ‌های آتش‌نشانی و آبیاری کشاورزی از جمله آنهاست. مزیت پمپ عمودی طبقاتی نسبت به پمپ‌های دیگر چندمرحله‌ای نصب بصورت عمودی است و به همین دلیل فضای کمتری اشغال می‌کنند.


با توجه به توضیحات گفته شده درباره کاربردهای گسترده و مزایایی که این پمپ دارد، قیمت آن نیز اهمیت پیدا می کند. همانطور که در سایر محصولات پمپ استریم در صفحات مربوطه توضیح داده شده است، پمپ‌های استریم از قیمت مناسب‌تری نسبت به برندهای مشابه چینی دارند و سری عمودی طبقاتی این برند نیز به همان صورت است. پمپ عمودی طبقاتی استریم با توجه به تعداد پروانه که خود در میزان توانایی جابجایی آب موثر است قیمت‌گذاری می‌شود. البته پارامترهایی نظیر قطر دهانه، توان، جنس، نوع سیل مکانیکی نیز اصلی ترین فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS هستند.


مدل‌های مختلف پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS

پمپ‌های عمودی طبقاتی استریم سری SMS براساس جنس بدنه، نوع سیل مکانیکی، دبی نامی، تعداد پروانه نام‌گذاری می‌شوند. به نوعی جنس هر کدام از اجزای پمپ‌های عمودی طبقاتی استریم SMS و تعداد پروانه که در مقدار فشار خروجی موثر است، قابل انتخاب هستند. 5 نوع کلی پمپ طبقات عمودی استریم سری بصورت زیر نام‌گذاری می‌شوند:


SMS-F: بدنه استیل ضدزنگ ریخته‌گری / سیل کارتریجی

SMS-FS: بدنه استیل ضدزنگ ریخته‌گری / سیل معمولی

SMS-I: بدنه چدن ریخته‌گری / سیل کارتریجی

SMS-IS: بدنه چدن ریخته گری / سیل معمولی

SMS: بدنه استیل ضدزنگ پرسکاری / سیل معمولی

برای اطلاع از نحوه نام گذاری مدل‌های پمپ عمودی طبقاتی استریم سری SMS یک مدل از آنها را بررسی می‌کنیم:


مدل SMS-I3-15: این مدل پمپ عمودی طبقاتی استریم دارای بدنه چدن ریخته‌گری و سیل کارتریجی است. دبی نامی این مدل 3 مترمکعب بر ساعت است که به معنی این است که در این دبی بیشترین بازدهی را دارد. همچنین این پمپ از 15 پروانه تشکیل شده است.


مشخصات فنی پمپ طبقاتی عمودی استریم سری SMS

ماکزیمم دبی: تا 110 مترمکعب بر ساعت

ماکزیمم هد: تا 310 متر

توان الکتروموتور: 0.37 الی 45 کیلووات

جنس بدنه: استیل / چدن

جنس پروانه: استیل

نوع سیل مکانیکی: معمولی / کارتریج

برق مصرفی: تکفاز / سه فاز

کاربردهای پمپ عمودی طبقاتی استریم SMS

افزایش و تقویت فشار آب ساختمانی

ایستگاه‌های انتقال آب شهری و روستایی

سیستم‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی

بوسترپمپ‌های آتش‌نشانی

سیستم‌های تصفیه آب شهری و آب شیرین‌کن

داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار

الکتروموتورها دستگاه های نسبتاً پیچیده ای هستند که در بخش بسیار وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. اهمیت این دستگاه ها به اندازه ای است که اگر دچار خرابی شوند، کل دستگاه های مرتبط را تحت الشعاع قرار داده و خسارت های سنگین مالی وارد می سازند. با این حال، الکتروموتور نیز مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری به مرور زمان مشکلات مختلفی را تجربه می کنند؛ اگرچه تعمیر دینام های صنعتی کاری تخصصی است ولی مشاهده و بررسی علائم خرابی آن ها که با نام عیب یابی الکتروموتور شناخته می شود، نیاز به دانش خاصی ندارد و می توان با ریشه یابی آن ها از آسیب دیدگی شدید دستگاه جلوگیری کرد.

به طور کلی 5 مورد از علائم رایج خرابی الکتروموتورها عبارتند از:

عدم شروع به کار الکتروموتور
داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار
لرزش بیش از حد موتور
شتاب گیری کند دینام
صدای غیر معمول موتور و یاتاقان ها در هنگام کار
در ادامه به بررسی هر یک از این علائم پرداخته و راهکارهایی را برای عیب یابی الکتروموتور معرفی می نماییم. اما پیش از آن که وارد مبحث اصلی شویم، پیشنهاد می کنیم اگر با اجزای الکتروموتورها و نحوه عملکرد آن ها آشنایی ندارید، ابتدا مقاله اجزای الکتروموتور چیست؟ را مطالعه فرمایید.

عیب یابی الکتروموتور سه فاز

5 مورد از نشانه های خرابی الکتروموتور
5 مورد از نشانه های خرابی الکتروموتورها که نسبت به سایر موارد احتمال وقوع بیشتری دارند، در ادامه بیان می شود:

عدم شروع به کار الکتروموتور
عدم شروع به کار الکتروموتور یا اصطلاحاً اگر موتور راه نیافتد، ممکن است به دلایل مختلفی مانند خرابی منبع تغذیه، آسیب در سیم کشی یا نقص در مکانیزم راه اندازی موتور باشد. در صورت بروز این مشکل حتماً موارد زیر را در عیب یابی الکتروموتور مورد بررسی قرار دهید:

اتصالات برق (احتمال قطعی اتصالات)
وضعیت یاتاقان ها (احتمال مالیده شدن روتور به استاتور)
فیوز یا کلید خودکار (احتمال قطعی)
خازن (ممکن است خازن مناسب توان الکتروموتور نباشد)
داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار
داغ شدن موتور و یاتاقان

داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار یکی از مشکلات رایج در انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز است و در اثر عواملی مانند اعمال بار بیش از حد روی موتور، خرابی عایق های حرارتی و یا نقص در سیستم خنک کننده الکتروموتور به وجود می آید. گرمای بیش از حد موتور می تواند منجر به آسیب دیدگی آن و یا خطر آتش سوزی گردد، بنابراین باید فوراً علت آن شناسایی و اقدامات لازم برای عیب یابی الکتروموتور صورت گیرد. وقتی حرارت موتور تحت بار افزایش می یابد، باید موازی یا سری بودن دو نیمه فاز اصلی را در ولتاژ 110 و 220 ولت چک کنید؛ در بیشتر مواقع اتصال غلط و سربندی اشتباه، موجب داغ شدن و آسیب دیدگی دینام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سربندی الکتروموتور، پیشنهاد می کنیم مقاله آزمایش سیم پیچ و سربندی الکتروموتور تک فاز را مطالعه فرمایید.

به طور کلی باید الکتروموتور را متناسب با ظرفیت مورد نیاز انتخاب نمود؛ حال اگر موتور متناسب با توان مد نظر است می توانید با بررسی موارد زیر حرارت غیر معمول الکتروموتور را ریشه یابی کنید:

مناسب بودن دمای محیط و تهویه اطراف آن
تمیز بودن پوسته الکتروموتور برای انتقال حرارت؛ در این راستا مقاله ملاحظات مربوط به تمیز کردن و شستشوی الکتروموتور را بخوانید.
بررسی سیستم خنک کننده الکتروموتور
میزان جریان راه اندازی و وضعیت تجهیزات اضافه بار
بررسی عیوب، عدم تراز بودن، سایش فن یا روتور، خمیدگی شفت، آسیب دیدگی یاتاقان ها و ... که باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه افزایش دمای کارکرد سیستم می شوند.
ولتاژ فازها و تقارن آن ها
وضعیت استاتور
بررسی عیوب الکتروموتور

لرزش بیش از حد موتور
لرزش بیش از حد موتور نشانه ناهماهنگی اجزای آن و یا اعمال بار نامتعادل به دینام است؛ علاوه بر این ممکن است نشانه ای از فرسودگی یاتاقان ها یا شل بودن پیچ و مهره های نصب الکتروموتور باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور و تجهیزات مرتبط با آن باید فوراً به این مشکل نیز رسیدگی شود.

شتاب گیری کند الکتروموتور
اگر با شتاب گیری کند الکتروموتور مواجه هستید و یا به طور کلی موتور کار نمی کند، می توانید بر اساس فلوچارت زیر به عیب یابی الکتروموتور پرداخته و قسمت های مختلف آن را بررسی نمایید.

سوالات عدم راه افتادن الکتروموتور

صدای غیر معمول موتور و یاتاقان ها در هنگام کار
انواع بیرینگ ها 

در صورتی که متوجه صدای غیر معمول موتور و یاتاقان ها در هنگام کار مانند صدای ساییدن، جیغ یا خراش یا کوبیدن شدید، به احتمال زیاد یاتاقان های موتور دچار مشکل شده اند. هنگامی که موتور سر و صدای زیادی تولید می کند می توان مانند حالت قبلی یکسری نکات را به ترتیب بررسی کرد تا منشأ صدا و نویز تشخیص داده شود. بنابراین برای عیب یابی الکتروموتور باید موارد زیر را چک کنید:

تجهیزات انتقال قدرت الکتروموتور مانند تسمه، پولی و کوپلینگ ها را بررسی نموده و در صورت نیاز تعویض کنید.
وضعیت اتصالات و نصب موتور و میزان سفتی پیچ های محل اتصال آن را بررسی نمایید.
تراز بودن الکتروموتور و بررسی وضعیت اتصال موتور و شفت ها
بررسی تماس روتور و استاتور؛ اگر روتور و استاتور با یکدیگر در تماس هستند باید با تعمیر یا تعویض یاتاقان، هم مرکز شوند.)
چک کردن یاتاقان ها و روغنکاری آن ها در صورت نیاز
متقارن بودن ولتاژ فازها و سه فاز کار کردن الکتروموتور
همچنین اگر یاتاقان ها سر و صدای زیادی دارند یا بیش از حد داغ می شوند، باید اقدامات لازم جهت عیب یابی الکتروموتور انجام گیرد؛ از جمله:

نحوه بارگذاری (میزان اضافه بودن بار روی بیرینگ ها بررسی شود) و در صورت اضافه بار، تمهیدات لازم انجام گیرد. (حذف اضافه بار یا استفاده از الکتروموتور مناسب)
نا میزان بودن و خمیدگی شافت ها که باعث ایجاد فشار روی یاتاقان ها می شود را بررسی کنید.
در نهایت، اگر تمامی اقدامات فوق را جهت عیب یابی الکتروموتور انجام دادید ولی همچنان صدای یاتاقان ها در هنگام کار غیرعادی بود و یا حرارت بسیار زیادی تولید می کردند، باید آن ها را تعویض نمایید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله نحوه تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز را مطالعه فرمایید.

نتیجه گیری

معمولاً عیب یابی الکتروموتور بر اساس موارد گفته شده در این مقاله انجام می گیرد و بعید است که موارد دیگری در ایراد پیدا کردن دستگاه دخیل باشند؛ با این حال، اگر همچنان در این زمینه نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید با کارشناسان کالا صنعتی تماس بگیرید تا به صورت رایگان به شما در یافتن ایراد الکتروموتور مشاوره تخصصی دهند. سپاس از همراهی شما.

خطاهای اینورتر تتا و روش رفع آنها

اینورتر تتا دارای کیفیت بسیار خوب و کاربردهای بسیاری می باشند. این اینورترها در ماشین های بالابر صنعتی مانند آسانسور و یا جرثقیل و در ماشین آلات پردازش فلز مانند پرس و تراش و همچنین در ماشین آلات نساجی مانند ماشین رنگرزی کاربرد دارند.


خطاهای اینورتر تتا و روش رفع آنها

اینورترهای تتا سنگین کار بوده و مزایای زیادی از جمله صرفه جویی در مصرف انرژی، راه اندازی و ایست نرم موتور، بهبود ضریب توان سیستم و ... دارد. این اینورترها ممکن است با خطاهایی روبرو شوند که می بایست این خطاها را برطرف نمود. در ادامه به معرفی برخی خطاها و نحوه رفع خطاهای اینورتر تتا می پردازیم:


خطای OC

خطای OV

خطای OH

خطای LV

خطای GF

خطای OL

خطای OC ( over current یا اضافه جریان )

خطای oc اینورتر


اگر جریان خروجی درایو از جریان نامی بیشتر شود این خطا رخ می دهد. همچنین اگر پارامترهای ACC و DEC ( زمان صعود و زمان نزول اینورتر ) اشتباه تنظیم شده باشند باعث بروز این خطا می شوند. دلایل دیگری همچون انتخاب اشتباه سایز اینورتر ، عملکرد سریع ترمز مکانیکی و اتصال کوتاه شدن خروجی ها می توانند سبب به وجود آمدن این خطا شوند. 


محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر تتا

رفع خطا OC

جهت رفع این خطا می بایست پارامترهای ACC و DEC را متناسب با بار تنظیم نمود. همچنین انتخاب اینورتری متناسب با جریان بار کامل ، تنظیم زمان فعال شدن ترمز مکانیکی و بررسی سیستم های خروجی و رفع اتصال کوتاه از دیگر کارهایی است که می توان جهت رفع این خطا انجام داد. دقت نمایید که اگر خطای OC بر روی درایو ماندگار بوده و بماند و به دنبال رفع خطا نباشیم و این خطا را ریست نماییم، به احتمال زیاد IGBT اینورتر خواهد سوخت.


خطای OV ( over voltage )

خطای ov اینورتر


از دیگر خطاهایی که ممکن است در اینورتر تتا رخ دهد خطای اضافه ولتاژ یا OV می باشد. هنگام مشاهده این خطا می بایست برق ورودی را چک کرده و از صحت آن اطمینان حاصل نماییم زیرا ممکن است ولتاژ ورودی نوسان داشته و باعث به وجود آمدن این خطا شده باشد.


رفع خطای OV

برای رفع آن می بایست از فیلتر ورودی استفاده نماییم. همچنین هنگامی که link dc از حد مجاز بیشتر گردد ارور OV نمایش داده شده و باید جهت رفع این ارور از مقاومت ترمز استفاده نمود. در اینورترها به منظور حفاظت ، وریستور قرار دارد که کاربرد آن این است که هنگام افزایش بیش از حد ولتاژ سوخته و خطای OV نمایش داده می شود . البته معمولا در بیشتر درایوها وریستورها عمل نمی کند و سبب آسیب زدن به مدار قدرت درایو می گردد.


خطای OH ( over Heat )

این خطا هنگامی رخ می دهد که دمای محیط بیش از حد استاندارد باشد.


خطای oh اینورتر


رفع خطای OH

جهت رفع کردن این موضوع باید بررسی کرد که آیا فن اینورتر در حین عملکرد کار می کند یا خیر. در صورت عمل نکردن فن می بایست پارامترهای مربوط به کنترل فن را مورد بررسی قرار داد. در صورت عملکرد صحیح فن، جریان اینورتر را بررسی نمایید.


اگر جریان اینورتر از حد مجاز بیشتر باشد ، نشان دهنده وجود مشکل مکانیکی و یا زیاد بودن بار می باشد و اگر جریان در حد مجاز بود نشان دهنده گرم بودن فضای اطراف اینورتر می باشد که می بایست از یک فن خارجی استفاده نمایید. 


محصولات پیشنهادی: قیمت اینورتر زیمنس

خطای LV ( Low Voltage )

این خطا نشان دهنده افت ولتاژ و یا کم بودن سطح ولتاژ می باشد.


خطای lv اینورتر


رفع خطای LV

برای رفع این خطا می بایست ابتدا ولتاژ ورودی را چک کرده و از نبودن افت ولتاژ در شبکه مطمئن شوید. اگر برق شبکه شما معمولا دارای افت ولتاژ می باشد، برخی از اینورترها دارای پارامتری خاص بوده که توسط آن ها می توان حساسیت اینورتر را کاهش داده و اینورتر به ازای سطح پایین تری از ولتاژ قطع می شود.


در حقیقت قابلیت تشخیص افت ولتاژ کاهش می یابد.  البته ممکن است هنگامی که جریان زیادی از خروجی کشیده شده است سبب افت ولتاز ورودی گشته و این خطا نمایش داده شود که لازم است جریان خروجی را مشاهده نموده و اگر این جریان از حد مجاز بالاتر بود به توضیحات خطای OC مراجعه نمود.


خطای GF ( Ground short )

این خطا نشان دهنده اتصال به بدنه می باشد.


خطای gf اینورتر


رفع خطای GF

در صورتی که این خطا را مشاهده نمودید، برای رفع این خطا ابتدا درایو تتا را بدون موتور تست نمایید، اگر مشکل همچنان باقی ماند به علت خطای سخت افزاری اینورتر ( IGBT ، CT یا کنترل برد ) می باشد. اگر بدون وجود موتور خطایی ظاهر نشد و فقط با اتصال موتور این خطا نمایان شد، مشکل از نشتی موتور و یا ایراد از کلاف ها می باشد که می بایست موتور و سیم کشی آن را بررسی نمایید.


محصولات پیشنهادی: خرید درایو آسانسور

خطای OL ( over load )

یکی از خطاهای رایج در درایوها از جمله درایو تتا خطای OL یا over load می باشد که نشان دهنده اضافه بار می باشد. البته اینورتر تتا می تواند تا 150% میزان جریان از حداکثر مقدار را تا حدود 60 ثانیه تحمل نماید. در صورتی که موتور در لحظه راه اندازی زیر بار باشد، ممکن است اینورتر جریان زیادی را تحمل کند و ارور OL نمایش داده شود.

ادامه مطالب


رفع خطای OL

در جهت رفع کردن این خطا می توان با تغییر مدکاری و یا افزایش گشتاور و یا افزایش ACC و ... این ارور را بر طرف نمود. همچنین اگر بار موجود بر روی شفت موتور و یا گیربکس به هر دلیلی از ظرفیت مجاز اینورتر بیشتر باشد، خطای OL نمایش داده شده و نشان دهنده مناسب نبودن درایو برای موتور می باشد. همچنین ممکن است خطای OL به دلیل خرابی درایو تتا باشد که احتمال دارد IGBT یا سایر قسمت های اینورتر آسیب دیده باشد و می بایست اینورتر جهت تعمیر ارسال گردد.


در این مقاله به معرفی 6 خطای رایج اینورتر تتا به همراه نحوه رفع این خطاها اشاره کردیم. ممکن است اینورتر تتا با خطاهای دیگری مشابه این خطاها رو به رو شود. دقت کنید که قبل از اقدامات لازم با یک مشاور یا متخصص در زمینه اینورتر مشورت کنید.