کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کاربرد و ویژگی های گیربکس RAN

گیربکس RAN چیست؟

گیربکس RAN نوعی گیربکس صنعتی به شمار می رود که می تواند جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر دهد که به همین خاطر به گیربکس 90 درجه نیز مشهور است. دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است، در واقع RAN کوتاه شده عبارت Right Angle به معنای زاویه قائمه است. این گیربکس ها با نسبت تبدیل های پایین مثل 1:1 ، 1:2 ، 1:3 تولید می گردند و پرکاربرد ترین آنها نسبت تبدیل 1:1 است. همچنین به توجه به خاصیت تغییر جهت انتقال قدرت به کاربر این امکان را می دهد که در کمترین فضای اشغال شده، تغییر جهت ورودی و خروجی گیربکس را داشته باشد. گیربکس RAN به لحاظ ظاهری و در نگاه اول بسیار شبیه به گیربکس حلزونی است ولی با بررسی ساختار داخلی آن تفاوت های آن با گیربکس حلزونی آشکار می شود.


گیربکس حلزونی رن


محصولات پیشنهادی: قیمت گیربکس RAN با نسبت 1 به 1

کاربرد گیربکس RAN

مهمترین کاربرد این مدل از گیربکس ها در ماشین سازی ها است. این مدل از گیربکس ها وظیفه انتقال نیروی الکتروموتور با تغییر راستا به تجهیز را دارند. این نوع گیربکس با توجه به ویژگی هایی که در ادامه به آن می پردازیم، به عنوان کاهنده و افزاینده سرعت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در نسبت های متفاوت وجود دارد. فن ها، توربین ها و کولینگ تاور ها از موارد پراستفاده گیربکس RAN است. علاوه بر این در مصارف کشاورزی برای انتقال قدرت و گشتاور تولید شده توسط گاردان تراکتور و تغییر جهت 90 درجه آن برای استفاده تجهیزات کشاورزی از گیربکس RAN استفاده فراوانی می شود. روش تولید رول فرمینگ برای شکل دهی به نوار ورق های فلزی یکی از صنایعی است که در آن از گیربکس رن RAN برای تغییر جهت گشتاور و همچنین سری سازی تجهیزات انتقال قدرت می توان استفاده نمود.


ویژگی ها و مزایای گیربکس RAN

راندمان بالا (بیش از 95%)

نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی

تعمیر و نگهداری آسان

راندمان بالا (بیش از 95%)

انتقال قدرت در گیربکس RAN با استفاده از دنده های جناغی و پینیون انجام می گیرد. این در حالی است که یک گیربکس حلزونی مشابه از چرخ دنده و ماردون استفاده می کند. همین امر باعث می شود که میزان اتلاف انرژی و استهلاک برای چرخ دنده ها در گیربکس RAN کمتر باشد و در نتیجه بازدهی بسیار بالاتری نسبت به یک گیربکس حلزونی داشته باشد.


برشی از گیربکس RAN


بمحصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی گیربکس سهند دور

نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی

شافت ورودی و شافت خروجی گیربکس RAN به صورت متعامد در پوسته گیربکس قرار گرفته اند و باعث می شود قدرت با 90 درجه تغییر در جهت، انتقال پیدا کند. یکی از ویژگی های بسیار کاربردی این نوع گیربکس این است که به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی می توان ورودی و خروجی را باهم جابجا نمود. به این ترتیب می توان از همان گیربکس به عنوان کاهنده یا افزاینده سرعت بهره برد. همچنین می توان در مواردی که نیاز به سری سازی در خروجی وجود دارد، تعداد خروجی گیربکس را افزایش داد. به این معنا که با یک محرک به صورت هم زمان می توان چند دستگاه را راه اندازی نمود.


تعمیر و نگهداری آسان

گیربکس RAN با توجه به ساختاری که دارد (استفاده از دنده های جناغی یا اسپیرال) تا حد مناسبی می تواند بار همراه با نوسان یا شک را تحمل کند و با توجه به همین خاصیت شوک پذیر بودن و ضربه پذیر بودن نت آسانی دارد. از دیگر ویژگی های این نوع گیربکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:


نصب آسان

دقت موقعیت دهی بالا

کم صدا بودن

هر محصولی با وجود ویژگی های خوب و مزایای خاص خود، ممکن است دارای معایبی نیز باشد. در مورد گیربکس RAN نیز باید توجه داشت که برای دورهای بالاتر از RPM 1600 ممکن است صدا یا ویبره به وجود بیاید که ناشی از عدم امکان سنگ زنی دنده است.


تعویض چرخ دنده گیربکس RAN

این مدل از گیربکس ها نسبت به گیربکس های معمولی که دارای چرخ دنده صاف هستند، نویز کمتری ایجاد می کنند. برای تعویض چرخ دنده گیربکس RAN نیاز است که هر دو چرخ دنده همزمان عوض شوند زیرا سازندگان این مدل از گیربکس ها چرخ دنده های هر مدل را به صورت دوتایی و متناسب با تلورانس های مربوطه می سازند.


قانون دست راست و چپ در گیربکس RAN

گیربکس های RAN راست

گیربکس های RAN راست دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.


گیربکس های RAN چپ

گیربکس های RAN چپ دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت پاد ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.


قانون دست راست گیربکس


توجه کنید که چرخ دنده پینیون همواره با قوانین دست مخالف حرکت می کنند. این موضوع شامل زمانی است که چرخ دنده ها داخلی باشند. قوانین مربوط به دست راست و چپ به صورت مشابه بر روی انواع چرخ دنده های دیگر مانند چرخ دنده هیپویید و چرخ دنده دندانه مورب کاربرد دارند.


چرخ دنده های هیپویید

چرخ دنده های هیپویید یکی از انواع چرخ دنده های مورب پیچشی هستند که محور چرخ دنده های آن یکدیگر را قطع نمی کند. شکل گیربکس های هیپویید به صورت هایپربولیک است در حالی که شکل گیربکس های RAN معمولی به صورت مخروطی است. در چرخ دنده هیپویید، پینیون خارج از محور بر روی چرخ اصلی قرار داده شده است تا هم قطر بیشتری داشته باشد و هم سطح تماسی بالاتر را در بر بگیرد. در طراحی چرخ دنده های مخروطی پینیون و صفحه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و زاویه پیچش پینیون معمولا بیشتر از چرخ دنده است. پینیون هیپویید از لحاظ قطری بزرگتر از پینیون مورب است.


چرخ دنده های هیپویید شامل چند قسمت کشویی است که می توانند در بین چرخ دنده های پیچی و صاف قرار بگیرند. برای گیربکس های هیپویید روغن چرخ دنده خاصی نیاز است زیرا در حرکت های مختلف و تحت فشار بالا، این گیربکس نیاز به روغنکاری خاصی دارد. گیربکس های هیپویید دارای کاربری های مختلفی از جمله انتقال قدرت می باشند. این مدل از این گیربکس ها در کاربرد انتقال قدرت بازدهی بالاتری نسبت به گیربکس های ورم (worm) دارند. گیربکس های هیپویید دارای قدرت بیشتری در کنترل بار وارد بر چند دندانه به طور همزمان هستند. اگرچه چرخ دنده های مورب تنها یک بار بر روی دندانه را می توانند کنترل کنند. سطح تماس بالای گیربکس های هیپویید با روغنکاری مناسب می تواند کاملا بی صدا و با نویز پایین انجام شود.


چرخدنده گیربکس


زاویه پیچش

زاویه پیچش در چرخ دنده های مورب، به زاویه بین دنبال دندانه و المان مخروطی گفته می شود و نشان دهنده پیچش در دندانه مارپیچ است. در مواردی زاویه پیچش نشان دهنده زاویه پیچش متوسط در چرخ دنده ها است.


زاویه پیچش متوسط یک طراحی خاص برای زاویه پیچش در فاصله مخروطی میانگین در چرخ دنده مورب است.

زاویه پیچش بیرونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی بیرونی ایجاد می کند.

زاویه پیچش درونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی درونی ایجاد می کند.

مقایسه چرخ دنده های مورب پیچشی و هیپویید

چرخ دنده های هیپویید دارای عملکردی قدرتمند تر و آرام تر نسبت به چرخ دنده های مورب پیچشی هستند. چرخ دنده های هیپویید قابلیت استفاده در نسبت های کاهشی بالاتر را دارند اگر چه این مدل از چرخ دنده ها دارای عملکرد کشویی در طول دندانه هستند که بازدهی مکانیکی را کاهش می دهد. اتلاف انرژی در این چرخ دنده ها به صورت گرمای تولید شده بین صفحات چرخ دنده و سیال روغنکاری است. در طراحی اتومبیل ها چرخ دنده های هیپویید در قسمت عقبی خودرو مورد استفاده قرار می گرفت که در اتومبیل های امروزی بیشتر گرایش به سمت چرخ دندنه های مورب پیچشی است زیرا این مدل از چرخ دنده ها دارای بازدهی حرکتی بالاتری هستند.


کاربرد چرخ دنده های هیپویید

چرخ دنده های هیپویید در کامیون ها و وسایل نقلیه بزرگ که گشتاورهای بالایی را انتقال می دهند، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. بالاتر بودن انحراف (افست) چرخ دنده هیپویید موجب افزایش توان انتقال گشتاور در این چرخ دنده ها می شود. هر چند افزایش انحراف (افست) چرخ دنده موجب کاهش بازدهی مکانیکی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود. بنا به دلایل کاربردی امکان دارد یک چرخ دنده هیپویید با یک چرخ دنده مورب پیچشی جایگزین شود زیرا چرخ دنده مورب پیچشی به قطر بسیار بیشتری برای انتقال مقدار مشابه گشتاور نیاز دارد. افزایش سایز محور خودرو نیاز به افزایش جایگاه چرخ دنده ها و کاهش فاصله با زمین است.


از جمله مزایای دیگر چرخ دنده های هیپویید این است که چرخ دنده حلقه دیفرانسیل و پینیون ورودی هر دو به صورت هیپویید می باشند. این مزیت در اکثر خودروها موجب می شود تا پینیون به سمت انتهای چرخ اصلی (کرون) منحرف شود. این موضوع موجب افزایش سطح تماس دندانه ها و پایین امدن شفت می شود. هر چند افزایش طول محور شفت موجب کاهش بازدهی مکانیکی می شود.


گیربکس


تولید کنندگان گیربکس RAN

از آنجایی که گیربکس رن RAN یک نوع گیربکس خاص به شمار میرود، در بازار ایران نیز نسبت به گیربکس های پر کاربرد و پر استفاده، زمینه کاری ضعیف تری دارد. تولیدکنندگان خارجی مثل شرکت بونفیلیولی ایتالیا نمونه های بسیار با کیفیتی تولید کرده اند. در ایران نیز شرکت سهند دور اصفهان در دو کلاس RAN C و RAN W به صورت سفارشی اقدام به تولید این نوع گیربکس با نسبت های 1:1 تا 1:6.5 می کند. کالای استوک یا دست دوم نیز در بازار وجود دارد، به عنوان مثال گیربکس RAN فرانسوی استوک با نسبت 1:1 یکی از مواردی است که در بازار ایران به فروش می رسد

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1743/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-ran

کاربرد و ویژگی های گیربکس RAN

گیربکس RAN چیست؟

گیربکس RAN نوعی گیربکس صنعتی به شمار می رود که می تواند جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر دهد که به همین خاطر به گیربکس 90 درجه نیز مشهور است. دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است، در واقع RAN کوتاه شده عبارت Right Angle به معنای زاویه قائمه است. این گیربکس ها با نسبت تبدیل های پایین مثل 1:1 ، 1:2 ، 1:3 تولید می گردند و پرکاربرد ترین آنها نسبت تبدیل 1:1 است. همچنین به توجه به خاصیت تغییر جهت انتقال قدرت به کاربر این امکان را می دهد که در کمترین فضای اشغال شده، تغییر جهت ورودی و خروجی گیربکس را داشته باشد. گیربکس RAN به لحاظ ظاهری و در نگاه اول بسیار شبیه به گیربکس حلزونی است ولی با بررسی ساختار داخلی آن تفاوت های آن با گیربکس حلزونی آشکار می شود.


گیربکس حلزونی رن


محصولات پیشنهادی: قیمت گیربکس RAN با نسبت 1 به 1

کاربرد گیربکس RAN

مهمترین کاربرد این مدل از گیربکس ها در ماشین سازی ها است. این مدل از گیربکس ها وظیفه انتقال نیروی الکتروموتور با تغییر راستا به تجهیز را دارند. این نوع گیربکس با توجه به ویژگی هایی که در ادامه به آن می پردازیم، به عنوان کاهنده و افزاینده سرعت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در نسبت های متفاوت وجود دارد. فن ها، توربین ها و کولینگ تاور ها از موارد پراستفاده گیربکس RAN است. علاوه بر این در مصارف کشاورزی برای انتقال قدرت و گشتاور تولید شده توسط گاردان تراکتور و تغییر جهت 90 درجه آن برای استفاده تجهیزات کشاورزی از گیربکس RAN استفاده فراوانی می شود. روش تولید رول فرمینگ برای شکل دهی به نوار ورق های فلزی یکی از صنایعی است که در آن از گیربکس رن RAN برای تغییر جهت گشتاور و همچنین سری سازی تجهیزات انتقال قدرت می توان استفاده نمود.


ویژگی ها و مزایای گیربکس RAN

راندمان بالا (بیش از 95%)

نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی

تعمیر و نگهداری آسان

راندمان بالا (بیش از 95%)

انتقال قدرت در گیربکس RAN با استفاده از دنده های جناغی و پینیون انجام می گیرد. این در حالی است که یک گیربکس حلزونی مشابه از چرخ دنده و ماردون استفاده می کند. همین امر باعث می شود که میزان اتلاف انرژی و استهلاک برای چرخ دنده ها در گیربکس RAN کمتر باشد و در نتیجه بازدهی بسیار بالاتری نسبت به یک گیربکس حلزونی داشته باشد.


برشی از گیربکس RAN


بمحصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی گیربکس سهند دور

نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی

شافت ورودی و شافت خروجی گیربکس RAN به صورت متعامد در پوسته گیربکس قرار گرفته اند و باعث می شود قدرت با 90 درجه تغییر در جهت، انتقال پیدا کند. یکی از ویژگی های بسیار کاربردی این نوع گیربکس این است که به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی می توان ورودی و خروجی را باهم جابجا نمود. به این ترتیب می توان از همان گیربکس به عنوان کاهنده یا افزاینده سرعت بهره برد. همچنین می توان در مواردی که نیاز به سری سازی در خروجی وجود دارد، تعداد خروجی گیربکس را افزایش داد. به این معنا که با یک محرک به صورت هم زمان می توان چند دستگاه را راه اندازی نمود.


تعمیر و نگهداری آسان

گیربکس RAN با توجه به ساختاری که دارد (استفاده از دنده های جناغی یا اسپیرال) تا حد مناسبی می تواند بار همراه با نوسان یا شک را تحمل کند و با توجه به همین خاصیت شوک پذیر بودن و ضربه پذیر بودن نت آسانی دارد. از دیگر ویژگی های این نوع گیربکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:


نصب آسان

دقت موقعیت دهی بالا

کم صدا بودن

هر محصولی با وجود ویژگی های خوب و مزایای خاص خود، ممکن است دارای معایبی نیز باشد. در مورد گیربکس RAN نیز باید توجه داشت که برای دورهای بالاتر از RPM 1600 ممکن است صدا یا ویبره به وجود بیاید که ناشی از عدم امکان سنگ زنی دنده است.


تعویض چرخ دنده گیربکس RAN

این مدل از گیربکس ها نسبت به گیربکس های معمولی که دارای چرخ دنده صاف هستند، نویز کمتری ایجاد می کنند. برای تعویض چرخ دنده گیربکس RAN نیاز است که هر دو چرخ دنده همزمان عوض شوند زیرا سازندگان این مدل از گیربکس ها چرخ دنده های هر مدل را به صورت دوتایی و متناسب با تلورانس های مربوطه می سازند.


قانون دست راست و چپ در گیربکس RAN

گیربکس های RAN راست

گیربکس های RAN راست دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.


گیربکس های RAN چپ

گیربکس های RAN چپ دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت پاد ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.


قانون دست راست گیربکس


توجه کنید که چرخ دنده پینیون همواره با قوانین دست مخالف حرکت می کنند. این موضوع شامل زمانی است که چرخ دنده ها داخلی باشند. قوانین مربوط به دست راست و چپ به صورت مشابه بر روی انواع چرخ دنده های دیگر مانند چرخ دنده هیپویید و چرخ دنده دندانه مورب کاربرد دارند.


چرخ دنده های هیپویید

چرخ دنده های هیپویید یکی از انواع چرخ دنده های مورب پیچشی هستند که محور چرخ دنده های آن یکدیگر را قطع نمی کند. شکل گیربکس های هیپویید به صورت هایپربولیک است در حالی که شکل گیربکس های RAN معمولی به صورت مخروطی است. در چرخ دنده هیپویید، پینیون خارج از محور بر روی چرخ اصلی قرار داده شده است تا هم قطر بیشتری داشته باشد و هم سطح تماسی بالاتر را در بر بگیرد. در طراحی چرخ دنده های مخروطی پینیون و صفحه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و زاویه پیچش پینیون معمولا بیشتر از چرخ دنده است. پینیون هیپویید از لحاظ قطری بزرگتر از پینیون مورب است.


چرخ دنده های هیپویید شامل چند قسمت کشویی است که می توانند در بین چرخ دنده های پیچی و صاف قرار بگیرند. برای گیربکس های هیپویید روغن چرخ دنده خاصی نیاز است زیرا در حرکت های مختلف و تحت فشار بالا، این گیربکس نیاز به روغنکاری خاصی دارد. گیربکس های هیپویید دارای کاربری های مختلفی از جمله انتقال قدرت می باشند. این مدل از این گیربکس ها در کاربرد انتقال قدرت بازدهی بالاتری نسبت به گیربکس های ورم (worm) دارند. گیربکس های هیپویید دارای قدرت بیشتری در کنترل بار وارد بر چند دندانه به طور همزمان هستند. اگرچه چرخ دنده های مورب تنها یک بار بر روی دندانه را می توانند کنترل کنند. سطح تماس بالای گیربکس های هیپویید با روغنکاری مناسب می تواند کاملا بی صدا و با نویز پایین انجام شود.


چرخدنده گیربکس


زاویه پیچش

زاویه پیچش در چرخ دنده های مورب، به زاویه بین دنبال دندانه و المان مخروطی گفته می شود و نشان دهنده پیچش در دندانه مارپیچ است. در مواردی زاویه پیچش نشان دهنده زاویه پیچش متوسط در چرخ دنده ها است.


زاویه پیچش متوسط یک طراحی خاص برای زاویه پیچش در فاصله مخروطی میانگین در چرخ دنده مورب است.

زاویه پیچش بیرونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی بیرونی ایجاد می کند.

زاویه پیچش درونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی درونی ایجاد می کند.

مقایسه چرخ دنده های مورب پیچشی و هیپویید

چرخ دنده های هیپویید دارای عملکردی قدرتمند تر و آرام تر نسبت به چرخ دنده های مورب پیچشی هستند. چرخ دنده های هیپویید قابلیت استفاده در نسبت های کاهشی بالاتر را دارند اگر چه این مدل از چرخ دنده ها دارای عملکرد کشویی در طول دندانه هستند که بازدهی مکانیکی را کاهش می دهد. اتلاف انرژی در این چرخ دنده ها به صورت گرمای تولید شده بین صفحات چرخ دنده و سیال روغنکاری است. در طراحی اتومبیل ها چرخ دنده های هیپویید در قسمت عقبی خودرو مورد استفاده قرار می گرفت که در اتومبیل های امروزی بیشتر گرایش به سمت چرخ دندنه های مورب پیچشی است زیرا این مدل از چرخ دنده ها دارای بازدهی حرکتی بالاتری هستند.


کاربرد چرخ دنده های هیپویید

چرخ دنده های هیپویید در کامیون ها و وسایل نقلیه بزرگ که گشتاورهای بالایی را انتقال می دهند، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. بالاتر بودن انحراف (افست) چرخ دنده هیپویید موجب افزایش توان انتقال گشتاور در این چرخ دنده ها می شود. هر چند افزایش انحراف (افست) چرخ دنده موجب کاهش بازدهی مکانیکی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود. بنا به دلایل کاربردی امکان دارد یک چرخ دنده هیپویید با یک چرخ دنده مورب پیچشی جایگزین شود زیرا چرخ دنده مورب پیچشی به قطر بسیار بیشتری برای انتقال مقدار مشابه گشتاور نیاز دارد. افزایش سایز محور خودرو نیاز به افزایش جایگاه چرخ دنده ها و کاهش فاصله با زمین است.


از جمله مزایای دیگر چرخ دنده های هیپویید این است که چرخ دنده حلقه دیفرانسیل و پینیون ورودی هر دو به صورت هیپویید می باشند. این مزیت در اکثر خودروها موجب می شود تا پینیون به سمت انتهای چرخ اصلی (کرون) منحرف شود. این موضوع موجب افزایش سطح تماس دندانه ها و پایین امدن شفت می شود. هر چند افزایش طول محور شفت موجب کاهش بازدهی مکانیکی می شود.


گیربکس


تولید کنندگان گیربکس RAN

از آنجایی که گیربکس رن RAN یک نوع گیربکس خاص به شمار میرود، در بازار ایران نیز نسبت به گیربکس های پر کاربرد و پر استفاده، زمینه کاری ضعیف تری دارد. تولیدکنندگان خارجی مثل شرکت بونفیلیولی ایتالیا نمونه های بسیار با کیفیتی تولید کرده اند. در ایران نیز شرکت سهند دور اصفهان در دو کلاس RAN C و RAN W به صورت سفارشی اقدام به تولید این نوع گیربکس با نسبت های 1:1 تا 1:6.5 می کند. کالای استوک یا دست دوم نیز در بازار وجود دارد، به عنوان مثال گیربکس RAN فرانسوی استوک با نسبت 1:1 یکی از مواردی است که در بازار ایران به فروش می رسد

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1743/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-ran

گیربکس پارس گرجی

گیربکس پارس گرجی صنعت

پارس گرجی صنعت، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گیربکس صنعتی در ایران بوده و انواع گیربکس هلیکال را به بازار عرضه می‌نماید. انواع گیربکس پارس گرجی صنعت در چهار دسته و با نام‌های تجاری زیر عرضه می‌شوند:


سری G: گیربکس هلیکال شافت مستقیم پارس گرجی (طرح VEM)

سری R: گیربکس هلیکال مستقیم پارس گرجی (طرح SEW)

سری F: گیربکس هلیکال آویز پارس گرجی (طرح SEW)

سری K: گیربکس بول هلیکال پارس گرجی (طرح SEW)

انواع گیربکس های پارس گرجی


گیربکس‌ پارس گرجی به روش مهندسی معکوس و با طراحی مشابه برندهای شناخته شده گیربکس صنعتی، مانند SEW و VEM آلمان تولید می‌شوند؛ گیربکس پارس در مقایسه با محصولات مشابه ایرانی، قیمت مناسب و کیفیت بسیار بالایی داشته و در مجموع ارزش خرید بالایی دارد. شرکت پارس گرجی صنعت علاوه بر تولید گیربکس هلیکال، انواع موتور گیربکس هلیکال با مشخصات فنی مختلف و مشابه با نمونه‌های خارجی را نیز تولید و به بازار عرضه می‌کند. برخی از مشخصات فنی در انواع گیربکس پارس گرجی یکسان است؛ از جمله پوسته چدنی، چرخ‌دنده‌های فولادی، امکان اتصال موتور و گیربکس به‌وسیله فلنج و ... . 


به طور کلی انواع گیربکس پارس با پوسته چدن و دنده های فولادی تولید می شوند؛ همچنین برای تمامی این محصولات امکان اتصال موتور و گیربکس به وسیله فلنج وجود دارد. اما هر تیپ گیربکس پارس مشخصات فنی منحصر به فردی نیز دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.


گیربکس سری ZG پارس گرجی صنعت (هلیکال شفت مستقیم طرح VEM)

گیربکس پارس گرجی سری ZG، یکی از انواع گیربکس شافت مستقیم شرکت پارس گرجی صنعت است که بر اساس طراحی گیربکس VEM آلمان تولید می‌شود. گیربکس‌های سری ZG پارس گرجی صنعت دارای 7 سایز از ZG1 تا ZG7 هستند؛ مشخصات گیربکس‌های سری ZG پارس گرجی صنعت به شرح زیر است:


محور ورودی: گیربکس شافت مستقیم سری ZG پارس گرجی با سه نوع ورودی هالو (شفت مادگی - توخالی)، سالید (شفت نری – توپر) و کوپل مستقیم موتور و گیربکس در کارخانه قابل سفارش است.

توان موتور: گیربکس هلیکال طرح VEM پارس گرجی (سری ZG) باتوجه‌به سایز و نسبت تبدیل با موتورهای 0.12 تا 45 کیلووات قابل استفاده است. 

دور و گشتاور خروجی: سرعت خروجی این گیربکس‌ها باتوجه‌به نسبت تبدیل بین 0.5 (گیربکس مرکب) تا 400 دور بر دقیقه و گشتاور خروجی آن ها بین 200 تا 7000 نیوتن متر است.

چرخ‌دنده‌ها: این گروه از گیربکس‌های پارس، از 2 تا 3 زوج دنده هلیکال فولادی تشکیل شده اند.

محور خروجی: شفت خروجی گیربکس‌های سری ZG پارس گرجی صنعت از نوع سالید (شفت توپر) بوده و از 28 میلی متر تا 100 میلی متر قطر دارند. این گیربکس‌ها به‌صورت پایه‌دار، فلنج دار یا ترکیبی از این دو عرضه می شوند.

گیربکس پارس گرجی طرح vem سری zg


گیربکس سری R پارس گرجی صنعت (هلیکال شفت مستقیم طرح SEW)

گیربکس سری R پارس گرجی، جدیدترین نوع گیربکس‌های هلیکال شفت مستقیم این شرکت است که از نظر ظاهری و مشخصات فنی شباهت بسیار زیادی به گیربکس SEW سری R دارد. گیربکس‌های سری R شرکت پارس گرجی صنعت در سه تیپ R (پایه‌دار)، RF (فلنج دار) و R…F (پایه و فلنج) عرضه شده و مشخصات آن‌ها به شرح زیر است:


محور ورودی: هالو (شفت مادگی - توخالی)، سالید (شفت نری – توپر) و کوپل مستقیم موتور و گیربکس در کارخانه

سایز گیربکس: گیربکس پارس گرجی سری R در 11 سایز از 37 تا 167 تولید می‌شود.

توان موتور: گیربکس هلیکال سری R پارس گرجی با موتورهای 0.12 تا 110 کیلووات قابل استفاده است.

دور و گشتاور خروجی: سرعت خروجی گیربکس پارس سری R بین 0.2 (گیربکس مرکب) تا 400 دور بر دقیقه و گشتاور خروجی آن بین 200 تا 18000 نیوتن متر است.

محور خروجی: هالو شفت و سالید شفت؛ این گیربکس‌ها به‌صورت پایه‌دار، فلنج دار یا مرکب قابل سفارش هستند.

پوسته یک‌تکه

قابل‌نصب به‌صورت افقی، عمودی و تحت زاویه

قابل سفارش به‌صورت 2 و 3 استیج

گیربکس پارس گرجی طرح sew سری r


گیربکس سری F پارس گرجی صنعت (هلیکال آویز)

گیربکس پارس گرجی سری F، نوعی گیربکس هلیکال شفت موازی است که با نام گیربکس آویز نیز شناخته می‌شود؛ گیربکس سری F پارس گرجی صنعت در چهار تیپ  F (خروجی سالید شفت بدون فلنج)، FA…B (خروجی هالو شفت بدون فلنج)، FF (خروجی سالید شفت فلنج دار) و FAF (خروجی هالو شفت فلنج دار) با مشخصات زیر تولید می‌شود:


محور ورودی: محور ورودی: هالو (شفت مادگی - توخالی)، سالید (شفت نری – توپر) و کوپل مستقیم موتور و گیربکس در کارخانه

سایز گیربکس: گیربکس پارس سری F در 10 سایز از 37 تا 157 تولید می‌شود.

توان موتور: گیربکس‌های سری F پارس گرجی صنعت باتوجه‌به نسبت تبدیل و سایز گیربکس با موتورهای 0.12 تا 110 کیلووات قابل استفاده هستند.

دور خروجی و گشتاور: سرعت خروجی گیربکس‌های سری F بین 0.2 (گیربکس مرکب) تا 370 دور بر دقیقه و گشتاور خروجی آن ها بین 200 تا 18000 نیوتن متر است.

محور خروجی: شفت خروجی گیربکس هلیکال آویز پارس گرجی از نوع سالید (شافت توپر) یا هالو است و می‌توان این گیربکس‌ها را به‌صورت افقی، عمودی و تحت زاویه به‌صورت آویز یا با استفاده از بازوی گشتاور نصب نمود.

قابل سفارش به‌صورت 2 و 3 استیج

پوسته یک‌تکه

گیربکس هلیکال آویز پارس گرجی سری f


گیربکس سری K پارس گرجی صنعت (هلیکال بول)

گیربکس سری K پارس گرجی، از نوع بول هلیکال بوده و با نام پینیون کرانویل نیز شناخته می‌شود؛ شفت ورودی و خروجی این گیربکس با زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند. گیربکس بول هلیکال پارس گرجی در 5 تیپ K (خروجی سالید شفت بدون فلنج)، KA…B (خروجی هالو شفت بدون فلنج)، KF (خروجی سالید شفت فلنج دار)، KAF (خروجی هالو شفت فلنج دار) و KA…T (خروجی هالو شفت به همراه بازوی گشتاور) تولید می‌شود؛ مشخصات این گیربکس پارس گرجی به شرح زیر است:


محور ورودی: محور ورودی: هالو (شفت مادگی - توخالی)، سالید (شفت نری – توپر) و کوپل مستقیم موتور و گیربکس در کارخانه

سایز گیربکس: گیربکس پارس گرجی سری K در 12 سایز از 37 تا 187 تولید می‌شود.

توان موتور: این گیربکس‌ها باتوجه‌به سایز و نسبت تبدیل با موتورهای 0.12 تا 110 کیلووات قابل استفاده هستند.

دور خروجی و گشتاور: سرعت خروجی گیربکس بول هلیکال پارس گرجی صنعت بین 0.2 (گیربکس مرکب) تا 161 دور بر دقیقه بوده و گشتاور آن بین 200 تا 37700 نیوتن متر است.

محور خروجی: شفت خروجی گیربکس پارس سری K در دو نوع هالو و شافت قابل سفارش است؛ این گیربکس‌ها را می‌توان به‌صورت افقی، عمودی و تحت زاویه با پایه، فلنج و بازوی گشتاور نصب کرد. 

قابل سفارش به‌صورت 3 استیج

پوسته یک‌تکه

گیربکس بول هلیکال پارس گرجی سری k


قیمت گیربکس پارس گرجی

قیمت گیربکس پارس گرجی باتوجه‌به عوامل مختلف از جمله نوع گیربکس، ظرفیت بار آن، سایز، توان موتور و نوع خروجی گیربکس (پایه‌دار یا فلنج دار) تغییر می‌کند. به‌طورکلی، گیربکس‌های پارس گرجی در مقایسه با برندهای خارجی مشابه مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و امکانات مشابهی را در اختیار شما می‌گذارند. مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت گیربکس پارس گرجی عبارت‌اند از:


نوع گیربکس: نوع گیربکس (شفت مستقیم، آویز، بول هلیکال) اولین عامل مهم در قیمت محصولات پارس گرجی است.

سایز گیربکس: هر چقدر سایز گیربکس بزرگ‌تر باشد نشان‌دهنده این است که برای کاربردهای سنگین‌تری طراحی شده و ظرفیت بار و گشتاور بیشتری دارد؛ بنابراین قیمت بیشتری هم دارند.

نحوه نصب و خروجی گیربکس: همان‌طور که گفته شد، نحوه نصب گیربکس‌های پارس گرجی می‌تواند پایه‌دار، فلنج دار یا ترکیبی از این دو باشد؛ قیمت گیربکس‌هایی که به همراه فلنج ارائه می‌شوند، بیشتر از گیربکس‌های پایه‌دار است.

خرید گیربکس پارس گرجی

پیش از خرید گیربکس پارس گرجی باید نیازهای کاربرد موردنظرتان را به‌دقت سنجیده و سپس بر اساس آن‌ها گیربکس مناسب را انتخاب و خریداری نمایید؛ عوامل زیادی را برای انتخاب گیربکس باید در نظر گرفت، از جمله:


نوع گیربکس: ابتدا باید باتوجه‌به نوع کاربرد، یکی از چهار تیپ گیربکس پارس را انتخاب نمایید.

توان موتور: اگر قبلاً الکتروموتور سه‌فاز یا تک‌فاز تهیه نموده‌اید، باید توان آن را با ظرفیت گیربکس مطابقت دهید؛ در غیر این صورت باید باتوجه‌به گشتاور و دور خروجی مورد نیاز، الکتروموتور مناسبی را خریداری نمایید.

نسبت تبدیل: پس از انتخاب نوع گیربکس و توان موتور، باید نسبت تبدیل گیربکس را برای دستیابی به دور خروجی مناسب انتخاب نمایید.

عوامل زیادی در انتخاب و خرید گیربکس نقش دارند؛ اما موارد فوق مهم‌ترین آن‌ها هستند. در صورتی‌که در انتخاب گیربکس پارس گرجی به مشکلی برخوردید، می‌توانید با کارشناسان کالا صنعتی تماس گرفته و از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.


عاملیت فروش گیربکس پارس گرجی

خرید از عاملیت رسمی فروش گیربکس پارس گرجی دو مزیت اصلی دارد:


قیمت مناسب: به دلیل حذف واسطه‌ها، قیمت عاملیت‌های فروش پارس گرجی از جمله وب‌سایت کالا صنعتی بسیار مناسب‌تر از سایر فروشگاه‌ها است.

خدمات پس از فروش: دومین مزیت خرید از عاملیت فروش گیربکس پارس گرجی، بهره‌مندی از خدمات پس از فروش مانند گارانتی یک‌ساله و تأمین قطعات در کمترین زمان ممکن است.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/323/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D8%AC%DB%8C-pars-gorji

معرفی الکتروموتور VEM (وم)

الکتروموتور VEM (وم) آلمان از جمله قدیمی‌ترین شرکت‌های تولیدکننده الکتروموتور در جهان است که موتورهای ولتاژ پایین خود را در بازه توانی 0.06 تا 1000 کیلووات تولید و عرضه می‌نماید. تمرکز اصلی شرکت وم بر بهبود راندمان الکتروموتورها و در نتیجه کاهش مصرف انرژی است.


از جمله ویژگی‌های الکتروموتور VEM می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:


کلاس راندمان موتور: IE1  تا IE4

سازگار با انواع اینورتر

طراحی و تولید بر اساس استانداردهای: IEC 60072 و EN 60034

نحوه اتصال: پایه (DIN 42673) و فلنج (DIN 42677)

جنس پوسته: چدن مقاوم و کم لرزش

درجه حفاظت: IP55 و بالاتر (تا IP66) بر حسب سفارش

کلاس حرارتی: F (سیم‌پیچ‌های موتور تا دمای 155 درجه مقاوم هستند) و H به‌صورت سفارشی

سرعت موتور: 3000 (2 پل)، 1500 (4 پل)، 1000 (6 پل) و 750 (8 پل) دور بر دقیقه 

موتورهایی که کلاس راندمان IE4 دارند، باید به‌صورت سفارشی تولید شوند؛ به همین علت، زمان تحویل آن‌ها طولانی‌تر (حدود 6 ماه) خواهد بود.


خرید الکتروموتور VEM

خرید الکتروموتور وم vem


وب‌سایت کالا صنعتی به‌عنوان عاملیت فروش الکتروموتور VEM، انواع موتورهای این برند را با قیمتی رقابتی و در کمترین زمان ممکن به سراسر کشور ارسال می‌نماید. برای خرید الکتروموتور VEM، از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.

در هنگام خرید الکتروموتور VEM باید نکات مختلفی را در نظر بگیرید؛ از جمله:


تک‌فاز یا سه‌فاز: الکتروموتور وم قابل‌ارائه در ایران از نوع الکتروموتور سه‌فاز است.

توان الکتروموتور: بازه توان الکتروموتورهای سه‌فاز قابل‌ارائه برند  VEM از 0.37 تا 500 کیلووات (0.5 تا 670  اسب بخار) است.

سرعت خروجی موتور: موتورهای شرکت وم در چهار نوع 2 پل، 4 پل، 6 پل و 8 پل و با چهار سرعت 750، 1000، 1500 و 3000 دور به فروش می‌رسند.

درجه حفاظتی: یکی از نکات مهم هنگام خرید الکتروموتور VEM، درجه حفاظت آن‌ها است؛ تمامی موتورهای وم با درجه حفاظتی IP55 و بالاتر (تا IP66) بنا به سفارش مشتری تولید می‌شوند.

کلاس عایقی: همگی موتورهای وم دارای کلاس حرارتی یا عایقی F (155 درجه) هستند؛ در صورت سفارش مشتری امکان خرید الکتروموتور VEM با کلاس عایقی H نیز وجود دارد.

جنس پوسته: جنس پوسته این موتورها چدنی بوده و مقاومت بالایی تحت بار دارند.

شرایط محیطی: موتورهای وم در حالت عادی برای کار در ارتفاع کمتر از 1000 متر از سطح دریا و دمای محیطی -20 تا +40 درجه سانتی‌گراد طراحی شده‌اند؛ درصورتی‌که از این موتورها در شرایطی غیر از حالت عادی استفاده شود، توان خروجی آن‌ها با ضریب خاصی کاهش می‌یابد.

ضریب اصلاحی الکتروموتور وم برای ارتفاع و دما

توان الکتروموتورهای وم باتوجه‌به دما و ارتفاع باتوجه‌به ضرایب زیر تغییر می‌کند:


ارتفاع بالاتر از سطح دریا (متر) دمای هوا (درجه سانتی‌گراد)

کمتر از 30 30-40 45 50 55 60

1000 1.07 1.00 0.95 0.90 0.85 0.80

1500 1.04 0.97 0.93 0.89 0.84 0.79

2000 1.00 0.94 0.90 0.86 0.82 0.77

2500 0.96 0.90 0.86 0.83 0.78 0.74

3000 0.92 0.86 0.82 0.79 0.75 0.70

3500 0.88 0.82 0.79 0.75 0.71 0.67

4000 0.82 0.77 0.74 0.71 0.67 0.63

لیست قیمت الکتروموتور VEM آلمان

برای دریافت قیمت الکتروموتور VEM آلمان، کد محصول موردنظر را از کاتالوگ وم به دست آورده و سپس به کارشناسان کالا صنعتی اعلام نمایید. باتوجه‌به گستردگی محصولات این شرکت و تغییرات قیمت ارز، قیمت موتور وم باید به‌صورت لحظه‌ای از کارشناسان فروش کالاصنعتی استعلام گرفته شود.


کاتالوگ الکتروموتور وم 

کاتالوگ الکتروموتور وم بهترین راه برای بررسی مشخصات فنی این محصولات است؛ وب‌سایت کالا صنعتی کاتالوگ شرکت وم را به‌رایگان در اختیار شما قرار داده است. برای دانلود کاتالوگ بر روی لینک زیر کلیک کنید.


کاتالوگ الکتروموتور وم vem


در ادامه به معرفی کلی انواع الکتروموتور VEM می‌پردازیم.


انواع موتور VEM

به‌طورکلی انواع موتور VEM را به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی می‌کنند. 


موتورهای ولتاژ پایین وم 

موتورهای ولتاژ بالا VEM

موتورهای تک‌فاز 

موتورهای خاص VEM

موتورهای ضد انفجار وم

موتور استاندارد VEM

موتور استاندارد وم vem


در صنایع ایران، بیشتر از موتورهای استاندارد وم که جزو موتورهای ولتاژ پایین این شرکت هستند، استفاده می‌شود. نام‌های تجاری هر دسته از موتورهای استاندارد وم به شرح زیر است:


سری W4.R: کلاس IE3

سری WE.R: کلاس IE2

سری K2.R: کلاس IE1

این دسته از موتورهای VEM با روتور قفس سنجابی و در سه کلاس بهره‌وری IE1 تا IE3 یا بدون کلاس IE تولید می‌شوند. از جمله ویژگی‌های این موتورها عبارت‌اند از:


سایز فریم: 56 تا 355

سرعت: 750 – 1000 – 1500 – 3000 دور بر دقیقه

توان: 0.06 تا 500 کیلووات

Duty S1

کلاس حرارتی: F (155 درجه سانتی‌گراد)

درجه حفاظت: IP55

فرکانس: 50 هرتز

موتور اینورتر دیوتی VEM

موتور اینورتر دیوتی وم


موتورهای اینورتر دیوتی VEM با روتور قفس سنجابی و از توان 0.06 تا 650 کیلووات تولید می‌شوند؛ این الکتروموتورها می‌توانند بدون کلاس بهره‌وری و یا با کلاس‌های IE1 تا IE3 عرضه شوند. از جمله ویژگی‌های این موتورها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:


سایز فریم: 56 تا 400

سرعت: 750 – 1000 – 1500 – 3000 دور بر دقیقه

توان: 0.06 تا 650 کیلووات

Duty S9 و S8

کلاس حرارتی: F (155 درجه سانتی‌گراد)

درجه حفاظت: IP55

فرکانس: 50 هرتز

موتور ضد انفجار وم 

موتورهای ضد انفجار وم موفق به کسب گواهینامه‌های مختلف ضد انفجار شده‌‌اند. از این الکتروموتورهای ضدانفجار برای ZONEهای 1 و 2 انفجاری و دسته‌بندی‌های 2G و 3G (Gb و Gc) استفاده می‌شود.


موتور ولتاژ بالا VEM

موتورهای ولتاژ بالای VEM به سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند:

1.    روتور قفس سنجابی

2.    روتور اسلیپ رینگ

3.    ضد انفجار

این موتورها با ولتاژ بالا، از 2 کیلوولت تا 11 کیلوولت کار کرده و در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند.


نحوه نصب موتورهای وم

روش های نصب موتورهای vwm


نمایندگی VEM در ایران

وب‌سایت کالا صنعتی عاملیت رسمی فروش انواع الکتروموتور وم در ایران بوده و تمامی محصولات این شرکت را با قیمتی رقابتی و ضمانت اصالت کالا عرضه می‌نماید. همچنین محصولات سفارشی شرکت VEM را نیز می‌توانید حدود 6 ماه پس از ثبت سفارش در سراسر ایران تحویل بگیرید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/253/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D9%88%D9%85-vem

راهنمای انتخاب الکتروموتور

یکی از دغدغه‌های صاحبان صنایع، انتخاب الکتروموتور مناسب و ایده‌آل است؛ چراکه جزئیات و مشخصات فنی بی‌شماری را باید درنظر بگیرند و درنهایت از مناسب بودن الکتروموتور  با کاربرد مورد نظر اطمینان حاصل کنند. اگر پیش از این از یک الکتروموتور استفاده کرده‌اید، راحت‌ترین راه برای انتخاب الکتروموتور مناسب، جایگزین کردن آن با دینامی است که مشخصات یکسانی داشته باشد؛ برای این‌کار کافی است پلاک الکتروموتور قبلی را بررسی کرده و براساس آن، الکتروموتور جدید تهیه کنید.

اکثر موتورهای الکتریکی دارای صفحه‌ای فلزی یا پلاستیکی به نام پلاک هستند که مشخصات فنی اصلی آن‌ها را نشان می‌دهد؛ برای پلاک خوانی الکتروموتور کافی است با مفهوم اطلاعات درج شده به‌طور کامل آشنا شوید.


انتخاب مناسب ترین و بهترین الکتروموتور


مشخصاتی که روی پلاک درج می‌شوند، عبارتند از:


نیاز برق و جریان الکتریکی موتور (AC یا DC)

نوع جریان (تک فاز یا سه فاز)

جنس بدنه (چدن یا آلومینیوم)

سرعت نامی

توان نامی

سایر اطلاعات، مانند نحوه نصب (به وسیله پایه، فلنج یا هر دو) باتوجه به سفارش مشتری می‌تواند تغییر کند؛ بنابراین نمی‌توان صرفاً به پلاک برای تشخیص مناسب بودن به آن‌ها اعتماد کرد. در ادامه قصد داریم با طرح سوالات درباره راهنمای انتخاب الکتروموتور و پاسخ آن‌ها مسیر درست را به شما نشان دهیم.


تفاوت الکتروموتور AC یا DC 

تفاوت ac و dc


بارزترین تفاوت الکتروموتورها، نوع جریان الکتریکی موتور است؛ بنابراین سوال اول این است: الکتروموتور AC بهتر است یا DC؟


الکتروموتور AC (جریان متناوب)


کارایی بالایی دارند.

صدای کم‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربردهای مختلف دارند.

در دو نوع کلی  الکتروموتور تک فاز و سه فاز موجود هستند.

تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در این موتورها با استفاده از میدان‌های مغناطیسی انجام می‌شود.

الکتروموتور DC (جریان مستقیم)

الکتروموتور DC سرعت‌های متغیری ارائه می‌دهند.

تبدیل انرژی از منابعی با ولتاژ ثابت مانند باتری‌ها انجام می‌شود.

تفاوت الکتروموتور تک فاز یا سه فاز 

انتخاب الکتروموتور


دومین پرسش راهنمای انتخاب الکتروموتور در ارتباط با نوع جریان ورودی به موتور است. تشخیص این که کدام نوع الکتروموتور مناسب شما است، الکتروموتور تک فاز یا سه فاز؟ کاملاً بستگی به نوع کاربرد و زیر ساخت‌های محیط صنعتی دارد. 


الکتروموتورهای تک فاز :


با منبع تغذیه تک فاز کار می‌کنند؛ به عبارتی می‌توانید آن‌ها را با ولتاژ برق شهری نیز استفاده کنید.

معمولاً در مصارف خانگی و صنعتی سبک که نیاز به توان کمتری دارند (مانند بالابر، پمپ، فن و ماشین لباسشویی و … ) استفاده می‌شوند.

الکتروموتور سه فاز:


نیاز به منبع برق سه فاز دارند.

معمولاً در کاربردهای سنگین تر صنعتی که نیاز به توان بالاتری دارند (مانند نوار نقاله، جرثقیل، همزن های صنعتی، سنگ شکن ها و …) استفاده می‌شوند.

سرعت الکتروموتور 

سرعت الکتروموتور با کمک درجه فرکانس و تعداد قطب‌های الکتروموتور بدست می‌آید و درنهایت بر حسب دور در دقیقه (RPM) بیان می‌شود. به طور کلی هر چه تعداد قطب‌ها بیشتر باشد، سرعت موتور کمتر ولی گشتاور آن بیشتر است؛‌ به عنوان مثال، سرعت یک موتور ۲ قطبی دو برابر سرعت یک موتور ۴ قطبی است. برای محاسبه سرعت الکتروموتور از فرمول زیر استفاده می‌شود:


[فرکانس x 120]➗تعداد قطب ها


استاندارد فرکانس موتورها در ایران 50 هرتز است، بنابراین سرعت یک موتور ۲ قطبی برابر است با  الکتروموتور 3000 دور دور در دقیقه و سرعت موتورهای 4 و 8 قطبی هم به ترتیب 1500 و 750 دور در دقیقه است. نکته بسیار مهم در رابطه با سرعت الکتروموتور، درک تفاوت بین سرعت سنکرون و سرعت عملیاتی است. سرعت سنکرون، سرعت موتور بدون بار است که طبق فرمول بالا محاسبه کردیم اما سرعت عملیاتی، سرعت موتور تحت بار است. اگر یک موتور سه فاز دارید و دستگاه با سرعت‌های مختلف کار می‌کند، نیازمند یک اینورتر VFD هستید. درایو اینورتر با کنترل کردن فرکانس برقی که موتور را تغذیه می‌کند، سرعت و دور موتور را کنترل خواهد کرد؛ در غیر اینصورت برای کنترل سرعت موتور باید از یک گیربکس صنعتی استفاده کنید.


اینورتر vf


به صورت کلی الکتروموتورها نباید با بیش از 10% سرعت نامی خود و کمتر از 50% سرعت نامی راه اندازی شوند؛ به عنوان مثال، نباید موتوری با سرعت 3000 دور در دقیقه را با سرعتی بیش از 3300 RPM یا کمتر از 1500 RPM راه اندازی کرد. البته این مقدار همیشه توسط شرکت سازنده در کاتالوگ یا پلاک موتور مشخص می شود و اگر رعایت نشود به موتور آسیب خواهند رساند. بررسی سرعت الکتروموتور یکی از مهم ترین فاکتورهای راهنمای انتخاب الکتروموتور است؛ عامل بعدی که اهمیتی مشابه با سرعت موتور دارد، توان است.


توان الکتروموتور

توان الکتروموتور ظرفیت نیروی خروجی موتور را نشان می‌دهد و بر حسب کیلووات (KW) یا اسب بخار (HP) گفته می‌شود. توان را نباید با گشتاور اشتباه گرفت؛ گشتاور، نیروی چرخشی واقعی تولید شده توسط موتور است که بر حسب نیوتون متر (NM) است. توان خروجی الکتروموتور به عوامل مختلفی مانند طراحی، سایز و راندمان موتور بستگی دارد. توان درج شده روی پلاک موتور نشان‌دهنده حداکثر توان و قدرت الکتروموتور در شرایط عادی است و بیانگر مقدار انرژی الکتریکی است که موتور می‌تواند بدون تجاوز از حد حرارتی خود به نیروی مکانیکی تبدیل کند.


الکتروموتور بدنه چدن بهتر است یا آلومینیوم

بدنه الکتروموتورها معمولاً از دو جنس چدن یا آلومینیوم ریخته‌گری هستند. برای یافتن پاسخ این پرسش که الکتروموتور بدنه چدن بهتر است یا آلومینیوم باید کمی در مورد ویژگی‌های هر یک اطلاعات بیشتری کسب کنیم. 


الکتروموتورهای آلومینیومی:


از نظر ظاهری زیباتر هستند.

انتقال حرارتی بهتری دارند.

خوردگی خیلی کمی دارند.

به دلیل سبکی، نصب راحتی دارند.

الکتروموتورهای چدنی:


بدنه و پوسته محکم‌تری دارند و می‌توانند ضربه و بار بیشتری را تحمل کنند.

ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند.

به‌دلیل سنگین بودن، نصب سختی دارند.

مقایسه وزن الکتروموتور


تصویر بالا وزن دو الکتروموتور با مشخصات مشابه که یکی پوسته چدنی دارد و دیگری آلومینیومی را بررسی نموده است و می‌توانید راحت‌تر متوجه اختلاف وزن این دو پوسته شوید؛ هنگام انتخاب الکتروموتور یکی از مهم‌ترین عوامل وزن الکتروموتور است.


تاثیر موقعیت نصب الکتروموتور در انتخاب آن 

موقعیت نصب الکتروموتور


مورد بعدی در راهنمای انتخاب الکتروموتور، موقعیت یا نحوه نصب آن‌ها است. موقعیت نصب الکتروموتور مشخص می‌کند که چگونه می‌توان موتور را نصب کرد و رایج‌ترین روش های آن عبارتند از:


پایه 

فلنج (با نام Face Mount نیز شناخته می‌شود)

پایه و فلنج

لازم به ذکر است که جای پایه را می‌توان به جای زیر موتور، در کنار آن نیز قرار داد ولی برای این حالت حتماً باید جعبه ترمینال موتور در بالای آن قرار گرفته باشد. نصب الکتروموتورها باید به گونه‌ای باشد که کمترین میزان لرزش را داشته باشند.

باتوجه به اینکه نصب صحیح الکتروموتور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به صورت مستقیم بر طول عمر موتور و تجهیزات مرتبط با آن و همچنین ایمنی افراد تاثیر می‌گذارد، باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود.


بررسی موتور


پارت نامبر الکتروموتور چیست؟

پارت نامبر الکتروموتور، یک رشته عددی یا حرف و عدد است که توسط شرکت سازنده به یک دسته از محصولات اختصاص داده می‌شود. با استفاده از این کد به راحتی می‌توان مشخصات محصول را شناسایی کرد و در صورت نیاز به تعویض و جایگزین کردن یک قطعه، قطعات صنعتی متناسب با همان موتور را تهیه کرد.


در واقع تمامی موارد گفته شده در راهنمای انتخاب الکتروموتور را به صورت کد می‌توانید در این رشته عدد و حرف بیابید از جمله جنس پوسته، تعداد قطب‌ها، توان و موقعیت نصب. البته این کدها بیشتر در انواع الکتروموتور خارجی مشاهده می‌شود و تولیدکنندگان الکتروموتور ایرانی صرفاً شماره سریال اختصاصی محصول را روی پلاک درج می کنند!


پارت نامبر الکتروموتور


گزینه های جانبی الکتروموتور

برخی از الکتروموتورها، امکانات بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارند. یکی از امکانات بسیار مفید در الکتروموتورها، وجود خازن راه‌انداز و خازن کمکی است که به موتور برای رسیدن به سرعت و گشتاور نامی خود کمک می‌کنند. الکتروموتورهای خازن دار برای کاربردهایی که موتور نیاز به کارکرد طولانی دارد مانند فن و پمپ استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استانداردهای محافظتی نیز یکی از نکات مهم در انتخاب الکتروموتور هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید؛ این درجه‌بندی حفاظتی که به صورت IP نمایش داده می‌شود، میزان حفاظت از موتور در برابر گرد و غبار و آب را نشان می‌دهد.


نکات مهم در انتخاب یک الکتروموتور مناسب

همه موتورهای AC امکان کار به صورت چپگرد و راستگرد را دارند اما الکتروموتورهای DC به صورت یک جهته طراحی شده‌اند؛ یعنی بسته به نحوه سیم‌کشی موتور فقط در یک جهت (در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت) می‌توانند بچرخند.

.بعضی از الکتروموتورها به طور ویژه برای استفاده در مناطق خطرناک که خطر انفجار در آن‌ها زیاد است، طراحی شده‌اند و با نام الکتروموتور ضد انفجار شناخته می‌شود

برخی از الکتروموتورها به ترمز مجهز هستند تا در صورت توقف چرخش محور، بار روی موتور نباشد؛ این موتورها با نام موتور ترمزدار شناخته می‌شوند.

بهتر است قبل از راه اندازی موتور و اعمال بار روی آن، از کلید حرارتی، فیوز و سایر وسایل حفاظتی در مسیر موتور استفاده کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

سیستم خنک‌کننده الکتروموتور از جمله فن موتور یا اکسترنال فن باید به درستی عمل کنند و دمای موتور از حد مجاز بیشتر نشود.

برخی از لوازم جانبی مانند PTC، ترانسمیتر و ترمیستور را نیز میتوانید به همراه موتور تهیه کنید.

الکتروموتور ترمزدار


نتیجه گیری


بخش بسیار زیادی از برق صنایع به الکتروموتورها اختصاص یافته و باتوجه به تنوع مدل‌ها و مشخصات فنی این دستگاه‌ها، داشتن یک راهنمای انتخاب الکتروموتور می‌تواند کمک بسیار زیادی به انتخاب و خرید یک الکتروموتور متناسب با کاربری مد نظر نماید. علاوه بر این موارد، دریافت مشاوره از یک فرد متخصص نیز به انتخاب هوشمندانه و دقیق‌تر الکتروموتورها کمک می‌کند. کارشناسان وبسایت  کالا صنعتی  آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری الکتروموتورها به شما عزیزان هستند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/1902/%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1