کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

لاستیک کوپلینگ

لاستیک کوپلینگ قطعه ای مکانیکی است که به منظور اتصال دو شفت به یکدیگر و انتقال قدرت و گشتاور در انواع مختلفی تولید میشود. به بیانی دیگر کوپلینگ های پلاستیکی یا همان لاستیک کوپلینگ به عنوان یک واسطه میان یک شفت متحرک و یک شفت محرک ایفای نقش میکند و از ضربه های مکانیکی به کوپلینگ جلوگیری میکند. این لاستیک کوپلینگ ها به عنوان ضربه گیر نیز عمل می‌کنند و می توانند بارهای لحظه ای را نیز در خود جای دهند. همچنین انواع کوپلینگ ها دارای لاستیک های مختلف با جنس های گوناگون هستند.


خرید لاستیک کوپلینگ (راهنمای انتخاب و خرید)

انتخاب درست و خرید مناسب لاستیک کوپلینگ می‌تواند تأثیر مهمی بر کارایی و عملکرد سیستم‌های مکانیکی و کوپلینگ ها داشته باشد. از این رو، به بررسی نکات مهمی که باید در هنگام خرید لاستیک کوپلینگ در نظر گرفته شوند، می‌پردازیم.


نوع لاستیک کوپلینگ: قبل از خرید لاستیک کوپلینگ، نیاز است که نوع کوپلینگ و همچنین لاستیک کوپلینگ مورد نیاز خود را تعیین کنید. در ادامه این صحفه میتوانید با انواع لاستیک کوپلینگ آشنا شوید.

تحمل به بار و سرعت: مهمترین فاکتور در خرید لاستیک کوپلینگ توانایی آن در تحمل به بار و سرعت کاربری مدنظر است. باید مطمئن شوید که لاستیک کوپلینگ انتخابی توانایی تحمل بار و سرعت مورد نظر شما را دارد.

شرایط محیط کار: شرایط محیط کار لاستیک کوپلینگ نیز  نکته مهمی در انتخاب و خرید لاستیک کوپلینگ است. اگر لاستیک کوپلینگ در محیط‌های خاصی مانند محیط‌های شیمیایی یا با دماهای بالا کار خواهد کرد، باید از لاستیک کوپلینگ‌های مقاوم به شرایط مخصوص استفاده کنید.

خاطر نشان است که با رعایت نکات مطرح شده و مشورت با کارشناسان فروش، می‌توانید انتخابی هوشمندانه برای رفع نیازها، و همچنین به بهبود کارایی و کاهش خطرات ناشی از عدم تطابق لاستیک کوپلینگ با سیستم‌های مکانیکی‌تان کمک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت کوپلینگ و لاستیک کوپلینگ با کارشماسان ما در ارتباط باشید.


انواع لاستیک کوپلینگ

همانطور که گفته شد تمامی کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری دارای یک عنصر پلاستیکی در ساختار خود هستند. تمامی الاستومر ها دارای یک طول عمر مشخصی هستند و پس مدتی دچار سایش می شوند و نیاز به تعویض دارند. شرکت کالا صنعتی انواع لاستیک کوپلینگ های متفاوت را به مشتریان خود ارائه می دهد که عبارت اند از:


لاستیک کوپلینگ N-EUPEX در دو سری KB و DS

لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)

لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )

لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC) 

لاستیک کوپلینگ N-EUPEX

لاستیک کوپلینگ


کوپلینگ های N-EUPEX پرکاربردترین نوع کوپلینگ ها هستند. این کوپلینگ ها در دو سری ساده (کوپلینگ KB) و سری DS تولید می شوند. این کوپلینگ ها بر اساس استاندارد شرکت FLENDER با متریال متفاوتی تولید می شوند که در جدول زیر مشاهده می کنید.


جنس سختی محدوده دمایی

N-EUPEX Series

NBR Standard Type ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR Electrically Insulating ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR Soft ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR Normal low-backlash ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR Soft low-backlash ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR Normal low-backlash ShoreA 80 50- تا 80+ درجه سانتی گراد

HNBR high temperature ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد

Type N-EUPEX DK

NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

N-EUPEX DS Series

NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)

لاستیک کوپلینگ میل پینی که اغلب با نام رابر کوپلینگ نیز شناخته می شود با متریال و درجه سختی های متفاوتی تولید می شوند. در جدول زیر انواع متریال و مشخصات آن ها را مشاهده میکنید.


لاستیک کوپلینگ میل پینی


جنس سختی محدوده دمایی

NBR نوع استاندارد 80 Shore A 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR عایق الکتریکی ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR نرم ShoreA 60 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NBR سخت ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد

NR برای دمای پایین ShoreA 80 50- تا 50+ درجه سانتی گراد

HNBR برای دمای بالا ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد

لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX ) 

الاستومر، رابر یا لاستیک کوپلینگ روتکس با توجه به درخواست و نیاز مصرف کننده با متریال های متفاوتی تولید می شوند. لاستیک کوپلینگ روتکس نیاز به بررسی و تعویض دوره ای دارد و در غیر این صورت ممکن است بدون آنکه متوجه شوید، لاستیک دچار فرسودگی شده و دنده های کوپلینگ با یکدیگر جفت شوند و در نتیجه کوپلینگ دچار خرابی شود. مواد سازنده لاستیک کوپلینگ روتکس در جدول زیر آورده شده است.

لاستیک کوپلینگ روتکس

 

جنس سختی محدوده دمایی

(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR 92 Shore A 50- تا 120+ درجه سانتی گراد

(پلی اورتان) PUR ShoreA 92 50- تا 90+ درجه سانتی گراد

(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 98 50- تا 120+ درجه سانتی گراد

(پلی اورتان) PUR ShoreA 98 30- تا 90+ درجه سانتی گراد

(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 64 50- تا 120+ درجه سانتی گراد

(پلی اورتان) PUR ShoreA 64 30- تا 110+ درجه سانتی گراد

لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)

لاستیک کوپلینگ ستاره ای بر اساس نیاز مصرف کننده، می توانند با مواد متفاوتی تولید شوند. معمولاً لاستیک کوپلینگ HRC از جنس پلی پروپیلن می باشد. لاستیک کوپلینگ ستاره ای معمولاً برای دمای بین -50 تا +50 درجه سانتی گراد مناسب است. لاستیک کوپلینگ ستاره ای HRC برای سایزهای زیر تولید می شود و در کالا صنعتی موجود است.


سایز لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)

65

85

105

125

145

175

215

275

لاستیک کوپلینگ روتکس


شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگ‌ترین تأمین کننده اینترنتی کالاهای صنعتی در کشور، لاستیک انواع کوپلینگ های صنعتی را برای مشتریان خود تأمین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.


قیمت لاستیک کوپلینگ

یکی از نکات مهم هنگام خرید لاستیک کوپلینگ، قیمت آن است. قیمت لاستیک تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که انتخاب آن بستگی به نیاز های کاربری دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل موثر بر قیمت لاستیک کوپلینگ خواهیم پرداخت:


نوع کوپلینگ: اولین مورد در قیمت لاستیک کوپلینگ این است که لاستیک چه کوپلینگی مدنظر است. قیمت لاستیک کوپلینگ ها با یکدیگر تفاوت دارند.

جنس متریال در ساخت لاستیک کوپلینگ: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت لاستیک کوپلینگ، نوع متریال استفاده شده در ساخت آن است. لاستیک کوپلینگ‌ها معمولاً از موادی مانند پلی‌یورتان، نئوپرن، نایلون، و پلی‌استر ساخته می‌شوند. هر کدام از این مواد خواص مکانیکی و مقاومتی مختلفی دارند و در نتیجه، هزینه تولید و قیمت نهایی لاستیک کوپلینگ تحت تأثیر انتخاب متریال و مصالح قرار می‌گیرد.

اندازه و ابعاد لاستیک کوپلینگ: ابعاد لاستیک کوپلینگ نیز تأثیر مهمی بر قیمت آن دارد. لاستیک کوپلینگ‌های بزرگ‌تر و قطر بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. همچنین، تعداد و اندازه شکل‌های داخلی و خارجی لاستیک نیز بر قیمت لاستیک کوپلینگ تأثیرگذار است.

مقاومت به شرایط محیطی: لاستیک کوپلینگ‌ها باید در شرایط محیطی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند. مقاومت به عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت، آلودگی های شیمیایی و UV می‌تواند هزینه تولید را افزایش دهد. برای محیط‌های ویژه نیاز به لاستیک کوپلینگ‌های خاص با مواد و پوشش‌های خاص داریم که به مراتب قیمت آن‌ها بیشتر است.

کالاصنعتی مشهد

گیربکس نانوایی

گیربکس نانوایی که با نام گیربکس مخلوط کن نانوایی هم شناخته می شود، یکی از اجزاء حیاتی تجهیزات نوین نانوایی ها به شمار می رود. این گیربکس وظیفه انتقال نیرو از الکتروموتور به اتصالات مخلوط کن را بر عهده دارد و به مخلوط کردن بهتر و مؤثرتر خمیر و سایر مواد نان کمک می کند. گیربکس نانوایی معمولاً از نوع گیربکس های حلزونی بوده و از مواد با دوامی مانند چدن، فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم برای اطمینان از طول عمر بالا و مقاومت در برابر شرایط سخت محیط نانوایی ها ساخته می شود. همانطور که گفته شد، وظیفه اصلی این گیربکس صنعتی، فراهم کردن گشتاور و سرعت لازم برای مخلوط کردن خمیر است. با استفاده از این محصول نانوایان می توانند سرعت مخلوط کن را مطابق با نیازهای خود تنظیم کرده و فرآیند آماده سازی خمیر را دقیقاً طبق دستورالعمل ها و نیازهای خود انجام دهند. برای اطلاع از قیمت گیربکس حلزونی با کارشناسان ما در تماس باشید.


گیربکس نانوایی


انتخاب نوع گیربکس نانوایی

برای فر نانوایی بهترین و کارامدترین گیربکس با توجه به کارایی که دارد، گیربکس حلزونی است. سری VF گیربکس حلزونی که شافت ورودی دارد و به صورت پایه دار (سری VF نرمال) روی شاسی پیچ می شود بین صنعتگران طرفداران بیشتری دارد. شاید یکی از دلایل این انتخاب نگهداری آسان و هزینه تعمیرات پایین تر آن باشد. همچنین از گیربکس حلزونی سری MVF که ورودی آن به صورت هالوشافت و فلنجدار است، برای کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس می توان استفاده نمود. جنس ماردون گیربکس حلزونی فولاد و جنس دنده حلزونی آن از آلیاژ فسفر و برنز ساخته می شود که اصطلاحا به آن دنده برنجی نیز گفته می شود. پوسته گیربکس حلزونی در سایزهای کوچکتر از آلومینیوم و در سایزهای بزرگتر از چدن ساخته می شود. برای فر نانوایی که کاربری نسبتا سبکی محسوب می شود، پوسته آلومینیومی جوابگوی دستگاه خواهد بود و مشکلی پیش نخواهد آمد.


نسبت تبدیل مناسب گیربکس نانوایی

گیربکس حلزونی VF با نسبت تبدیل های مختلف توسط تولیدکنندگان داخلی ساخته می شود. برای گیربکس نانوایی عموما نسبت تبدیل 1:30 یا 1:40 تا 1:46 و 1:56 مورد استفاده قرار میگیرد. به این معنا که اگر نسبت تبدیل 46 انتخاب شود، دور الکتروموتور مربوطه به اندازه 46 برابر در خروجی گیربکس کاهش می یابد. مثلا اگر دور الکتروموتور 1400 دور در دقیقه در نظر گرفته شود، دور خروجی گیربکس حدود 30 دور در دقیقه خواهد بود.


سایز مناسب گیربکس نانوایی

با توجه به ظرفیت دستگاه نانوایی انتخاب گیربکس مناسب ممکن است در شرایط متفاوت، تغییر کند. اما به طور عمومی برای اکثر دستگاه های نانوایی گیربکس حلزونی VF 86 نرمال استفاده می شود. این گیربکس به لحاظ ابعاد فیزیکی و همچنین قیمت مناسب مورد توجه تولیدکنندگان این صنعت قرار گرفته است. گیربکس VF86 معمولا به صورت پایه دار روی شاسی پیچ می شود و از طریق مکانیزم تسمه و پولی با الکتروموتور مربوطه مرتبط می شود. پیشنهاد می شود برای نایل شدن به بهینه ترین شرایط کارکرد و طول عمر بیشتر تجهیزات از تسمه و پولی با نسبت 1:1 استفاده شود. یعنی قطر پولی که روی شافت الکتروموتور و قطر پولی که روی شافت ورودی گیربکس نانوایی نصب می شود، یکسان باشد.


گیربکس سهند مدل VF86


تجهیزات جانبی گیربکس نانوایی

به دلیل لقی نسبتا بالای گیربکس حلزونی ممکن است بعد از مدت زمانی که از کارکرد دستگاه می گذرد، دور خروجی دقیقا یکسان با شرایط نامی نباشد. با توجه به اهمیت دور خروجی گیربکس برای فر نانوایی، پیشنهاد می شود از تجهیزات کنترل دور در تابلو برق دستگاه استفاده شود. برای کنترل دور می توان از اینورتر استفاده نمود. اینورتر با استفاده از تغییر فرکانس می تواند دور الکتروموتور را تنظیم نموده و به میزان دلخواه برساند، بنابراین با تنظیم دور الکتروموتور، دور خروجی گیربکس هم تغییر پیدا می کند.


اینورتر گیربکس نانوایی


مشخصات فنی گیربکس نانوایی حلزونی VF 86

ابعاد گیربکس VF 86 در نقشه زیر آمده است. مهمترین ابعاد و فاصله ها که برای جانمایی گیربکس نانوایی حائز اهمیت است، در جدول زیر معرفی شده است:


ابعاد گیربکس نانوایی


مشخصه شرح اندازه (mm)

D قطر شافت ورودی 25

B قطر هالوشافت خروجی 35

H ارتفاع 248

N طول (پشت تا پشت پایه های مجاور) 220

L عرض (پشت تا پشت پایه های روبرو) 181

M فاصله مرکز تا مرکز جاپیچ های مجاور 140

I فاصله مرکز تا مرکز جاپیچ های روبرو 146

A فاصله محور تا محور شافت ورودی و خروجی 86

با توجه به نسبت تبدیل های متنوعی که می توان استفاده نمود، دور خروجی گیربکس نیز مقادیر مختلفی را دارد. با فرض اینکه پولی های روی شافت الکتروموتور و گیربکس با نسبت 1:1 باشند (یعنی دور الکتروموتور و دور ورودی به گیربکس یکسان باشد)، دور خروجی گیربکس در هر دقیقه به صورت زیر است و بر اساس نیاز طراحی دستگاه انتخاب می شود:


دور الکتروموتور 1400 دور در دقیقه

نسبت تبدیل Ratio 7 10 15 20 23 30 40 46 56 64 72 80 100

دور خروجی گیربکس (دور در دقیقه) 214 150 100 75 65 50 38 33 27 23 21 19 15

بهترین برند گیربکس نانوایی ایرانی

گیربکس حلزونی سهند دور اصفهان یکی از بهترین و باکیفیت ترین گیربکس های حلزونی موجود در بازار ایران است. قیمت مقرون به صرفه، کیفیت بالا، گارانتی 6 ماهه روی همه محصولات از ویژگی های گیربکس حلزونی سهند است. گیربکس سایز VF 86 سهند اصفهان در دو تیپ پوسته آلومینیومی و پوسته چدنی قابل تولید است. همانطور که در بالا ذکر گردید، پوسته آلومینیومی برای گیربکس نانوایی مناسب است. کالا صنعتی به عنوان نماینده مستقیم گیربکس سهند دور اصفهان، آماده ارائه خدمات مشاوره فنی و فروش محصولات شرکت سهند است.


لوگو سهند گیربکس


گیربکس نانوایی استوک (کارکرده)

با توجه به اینکه گیربکس حلزونی دارای استهلاک نسبتا بالایی است، در سیکل های کاری بالا بعد از مدتی دنده حلزونی مقداری ساییده می شود و میزان لقی گیربکس افزایش می یابد. با خرید گیربکس کارکرده باید مطلع بود که عمر گیربکس خریداری شده مناسب نیست. بنابراین توصیه می شود گیربکس نانوایی نو استفاده شود. در این صورت دارای گارانتی نیز است.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/303/%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D9%86%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%DB%8C%DB%8C

کاربرد الکتروموتور

الکتروموتورها برای تأمین نیروی مورد نیاز صنایع مختلف از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی به کار می روند و به دو صورت دوار (Rotary) و خطی (Linear) تولید می شوند؛ امروزه الکتروموتور به دستگاهی همه کاره تبدیل شده و کاربرد الکتروموتور را می توان در زندگی روزمره نیز مشاهده کرد. اگر در مورد الکتروموتورها و اجزای آن آشنایی ندارید، پیشنهاد می کنیم ابتدا مقاله اجزای الکتروموتور را مطالعه فرمایید.


انواع الکتروموتور


انواع الکتروموتور

به طور کلی انواع کاربرد الکتروموتور را می توان در 5 بخش دسته بندی کرد:


1) کاربردهای صنعتی

کارخانجات و تولیدی ها

پمپ و کمپرسورها

فن ها و دمنده ها

ابزارها و ماشین آلات

رباتیک صنعتی

2) حمل و نقل

•    خودروهای الکتریکی 

•    وسایل نقلیه هیبریدی

•    هوافضا


3) کاربردهای خانگی

لوازم خانگی 

سیستم های تهویه مطبوع

ابزارهای برقی

دستگاه های سرگرمی

4) انرژی های تجدید پذیر

توربین های بادی

ردیاب پنل های خورشیدی 

سیستم های ذخیره انرژی

5) کاربردهای پزشکی

تصویر برداری پزشکی

تجهیزات جراحی

پروتز

البته این کاربردها شامل تمامی انواع الکتروموتورها، از کوچک ترین اندازه و توان گرفته تا الکتروموتورهای غول پیکر مخصوص کاربردهای سنگین صنعتی می شود. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع الکتروموتور تک فاز و سه فاز که بیشتر در کاربردهای صنعتی و خانگی استفاده می شوند، صحبت کنیم. با ما همراه باشید.


موتور الکتریکی در چه وسایلی کاربرد دارد؟ 

کاربرد و نقش موتور الکتریکی در صنعت


موتورهای الکتریکی نقش مهمی در صنایع دارند و نیرو و گشتاور مورد نیاز طیف وسیعی از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را تأمین می کنند. برخی از رایج ترین کاربردهای الکتروموتور عبارتند از:


کارخانجات و تولیدی ها: از الکتروموتورها در کارخانجات و کاربردهای تولیدی برای کارهایی مانند سیستم های تسمه نقاله، اتوماسیون خطوط مونتاژ و تجهیزات جابجایی مواد استفاده می شود.

پمپ ها و کمپرسورها: یکی از مهم ترین کاربردهای موتور الکتریکی در پمپ ها و کمپرسورهای مورد استفاده در صنایعی مانند نفت و گاز، تصفیه آب، سیستم های HVAC و فرآوری مواد شیمیایی است.

فن ها و دمنده های صنعتی: فن ها و دمنده های صنعتی به منظور تهویه، سرمایش و گردش هوا در صنایعی مانند معادن، کشاورزی و کارخانجات تولیدی به کار می روند؛ نیروی مورد نیاز این تجهیزات توسط الکتروموتورها تأمین می شود.

ابزارهای صنعتی: تقریباً تمام ابزارها و ماشین آلات صنعتی از موتور الکتریکی استفاده می کنند. از جمله این تجهیزات می توان به دستگاه های تراش، فرز، آسیاب و مته های مورد استفاده در صنایع فلزکاری و نجاری اشاره نمود.

رباتیک صنعتی: الکتروموتور یکی از اجزای ضروری در ربات های صنعتی است که بیشتر در اتوماسیون فرآیندهای تولیدی استفاده می شوند.

توربین های بادی: یکی از مهم ترین کاربردهای الکتروموتور در توربین های بادی است که برای تبدیل انرژی باد به انرژی الکتریکی به کار می روند.

پنل های خورشیدی: کاربرد الکتروموتور در سیستم های ردیاب خورشیدی به منظور تغییر جهت پنل ها به سمت خورشید است که حداکثر انرژی را از نور خورشید جذب کنند.

تجهیزات پزشکی: یکی دیگر از کاربردهای الکتروموتور در تولید تجهیزات پزشکی است؛ به عنوان مثال دستگاه های تصویر برداری پزشکی مانند سی تی اسکن، MRI و ... برای حرکت تخت بیمار به درون دستگاه به موتورهای الکتریکی نیاز دارند.

حال که بیشتر با کاربرد الکتروموتور آشنا شدیم بد نیست نگاهی به انواع الکتروموتور انداخته و ویژگی ها و کاربردهای هر یک را جداگانه بررسی کنیم.


کاربرد الکتروموتور بر حسب نوع موتور

کاربرد الکتروموتور بر اساس نوع موتور


الکتروموتورها بر اساس پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند، اما پایه ای ترین حالت دسته بندی این محصولات بر اساس جریان ورودی آن ها است. بر این اساس انواع الکتروموتورها را می توان به سه فاز و تک فاز و همچنین AC و DC تقسیم بندی کرد.


اگرچه کاربرد الکتروموتور بر حسب نوع موتور تغییر چندانی نمی کند ولی می توان بررسی کرد که هریک از الکتروموتورها بیشتر در چه صنایع و کاربردهایی و یا برای چه نیازهایی به کار می رود.


کاربردهای الکتروموتور DC

الکتروموتورهای DC از جریان الکتریکی مستقیم استفاده می کنند و آن را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند؛ این موتورها به دلیل سادگی ساختار و کنترل پذیری بالا در کاربردهای مختلفی استفاده می شوند؛ به طور کلی کاربردهای الکتروموتور DC را می توان در صنایع زیر یافت:


نوار نقاله

جرثقیل

بالابر

پمپ و کمپرسور

ماشین آلات نساجی

ماشین آلات چاپ و بسته بندی

اتوماسیون و رباتیک صنعتی

یکی دیگر از ویژگی های کلیدی الکتروموتورهای DC توانایی تولید گشتاور بالا در سرعت های پایین است که در کاربردهایی مانند لوکوموتیوها بسیار کاربردی است.


کاربردهای الکتروموتور AC 

کاربرد های الکتروموتور ac


موتورهای الکتریکی AC به دلیل استفاده از جریان متناوب (برق شهری یا سه فاز) بیشتر در محیط های مسکونی و صنعتی استفاده می شوند. از این الکتروموتورها به صورت گسترده ای در صنایع و کاربردهای مختلف استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:


خطوط مونتاژ

سیستم نوار نقاله

ماشین های بسته بندی

سیستم های تهویه مطبوع

صنایع کشاورزی

جرثقیل و بالابرها

صنایع نفت و گاز 

پمپ و کمپرسورها

توربین های بادی و آبی

کاربردهای الکتروموتور تکفاز 

رایج ترین الکتروموتور جریان متناوب، موتور تکفاز است که معمولاً در کاربردهایی که نیاز به گشتاور پایین تا متوسط دارند استفاده می شود. از جمله کاربردهای الکتروموتور تکفاز می توان به موارد زیر اشاره نمود:


لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، سیستم تهویه، یخچال ها و ...

ماشین آلات صنعتی در مقیاس کوچک مانند آسیاب ها، پرس، اره نواری، پمپ، تسمه نقاله

سیستم های HVAC، تهویه مطبوع، کمپرسور، فن کندانسور، سیستم های گرمایش

و ...

کاربردهای الکتروموتور سه فاز  

کاربرد الکتروموتور سه فاز


موتورهای سه فاز به دلیل توان و گشتاور بالاتر نسبت به موتورهای تکفاز، در کاربردهای سنگین تر و کاملاً صنعتی استفاده می شوند. از الکتروموتور سه فاز در طیف وسیعی از صنایع استفاده می شود. از جمله کاربردهای الکتروموتور سه فاز می توان موارد زیر را نام برد.


پمپ و کمپرسور: موتورهای سه فاز در پمپ ها و کمپرسورهای صنعتی برای مصارف مختلفی از جمله تأمین آب، سیستم های آبیاری، پالایشگاه های نفت و ... استفاده می شوند. 

نوار نقاله و تجهیزات جابجایی مواد: از الکتروموتورهای سه فاز در سیستم های نوار نقاله و جابجایی مواد مانند جرثقیل ها، بالابرها و پله برقی ها استفاده می شود. 

ماشین آلات صنعتی: از جمله کاربردهای الکتروموتور سه فاز می توان به ماشین آلات صنعتی مانند ماشین های CNC اشاره نمود.

فن و دمنده ها: کاربرد الکتروموتور سه فاز در فن و دمنده ها برای سیستم های تهویه، برج های خنک کننده و ... استفاده می شود.

ژنراتورها: از الکتروموتورهای سه فاز به عنوان ژنراتور در سیستم های انرژی مانند توربین های بادی یا نیروگاه های برق آبی استفاده می شود.

تهویه مطبوع و تبرید: از موتورهای سه فاز در سیستم های تهویه مطبوع، چیلرها و واحدهای تبرید در مقیاس بزرگ استفاده می شود.

آسانسور: یکی دیگر از کاربردهای الکتروموتور سه فاز، به عنوان موتور آسانسور و بالابرهایی است که ظرفیت بالابری زیادی نیاز دارند؛ به عنوان مثال آسانسور برج ها. برای اطلاعات بیشتر در خصوص موتور آسانسور مقاله بهترین موتور گیربکس آسانسور را مطالعه فرمایید.

تصفیه آب: پمپاژ آب، فیلتر کردن، مخلوط کردن مواد شیمیایی و راه اندازی تجهیزات مختلف در تصفیه خانه ها، از دیگر کاربردهای الکتروموتور سه فاز است.

کاربرد موتور های تکفاز و سه فاز در صنعت


نتیجه گیری


الکتروموتورها در انواع بسیار گوناگونی تولید می شوند و انتخاب الکتروموتور متناسب با نیاز هر کاربرد، باید بر اساس پارامترهای مختلفی بررسی شود. پیشنهاد می کنیم پیش از اینکه کاربرد الکتروموتور را برای عملیات یا کاربرد مد نظر خود بررسی کنید، ابتدا نیازهای خود را به دقت سنجیده و سپس الکتروموتورهای مختلف را بررسی کنید. همچنین در بیشتر کاربردها، علاوه بر موتور نیاز گیربکس هم دارید که انتخاب آن ها، امری تخصصی است. البته برخی از موتورها توسط شرکت سازنده به همراه گیربکس ارائه می شوند که در مقاله الکتروموتور گیربکس دار به طور کامل درباره آن ها توضیح داده ایم.


انتخاب الکتروموتور مناسب کمی سخت و پیچیده به نظر می رسد، اما شما می توانید با کارشناسان کالا صنعتی تماس گرفته و از مشاوره تخصصی رایگان در تمامی مراحل انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری انواع الکتروموتور بهره مند شوید؛ با ما در ارتباط باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/426/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1

شکست کوپلینگ

شکست کوپلینگ زمانی رخ می دهد که کوپلینگ دیگر قادر به انتقال نیرو و حرکت بین دو شفت به طور موثر نباشد. این می تواند منجر به توقف ناگهانی سیستم، آسیب به تجهیزات و خطرات ایمنی شود. وظیفه کوپلینگ اتصال دو محور دوار برای انتقال حرکت چرخشی، نیرو و گشتاور است. برای اینکه یک کوپلینگ با راندمان بهینه خود کار کند، باید با تمام شرایط مورد نیاز، از جمله عوامل عملکرد، محیط، استفاده و خدمات مطابقت داشته باشد. اگر همه این عوامل در هنگام انتخاب یک کوپلینگ در نظر گرفته شده باشد، کوپلینگ نباید در طول عمر خود مشکلی از خرابی داشته باشد. با این حال، اگر فقط یکی از این عوامل برآورده نشود، یک جفت ممکن است پیش از موعد از کار بیفتد و باعث ایجاد هر چیزی از یک ناراحتی کوچک تا ضرر مالی قابل توجه و حتی احتمال آسیب شخصی شود.

دلایل اصلی شکست کوپلینگ
در این مقاله به بررسی دلایل اصلی شکست کوپلینگ ها میپردازیم.

انتخاب دیر کوپلینگ ها در فرآیند طراحی
کوپلینگ ها اغلب بسیار دیر در فرآیند طراحی انتخاب می شوند، بدون اینکه نیازهای پیچیده سیستم را برآورده کنند. با در نظر گرفتن کوپلینگ ها در مراحل اولیه طراحی، هر معیار را می توان به صورت جداگانه در نظر گرفت و اطمینان حاصل کرد که کوپلینگ انتخاب شده برای عملکردهای مورد نیاز مناسب است.

محصولات پیشنهادی: فروش کوپلینگ بیپکس
انتخاب اشتباه نوع کوپلینگ
هنگام تصمیم گیری در مورد یک نوع کوپلینگ باید چندین معیار از جمله نوع کاربرد، گشتاور، عدم تراز، سختی، اینرسی، RPM، نصب شفت، عوامل محیطی، محدودیت فضا، عوامل سرویس و هزینه در نظر گرفته شود. هر معیار باید به طور جداگانه در نظر گرفته شود تا اطمینان حاصل شود که کوپلینگ برای کاربرد مناسب است و منجر به خرابی زودرس نمی شود. این فرآیند ارزیابی همچنین باید برای هرگونه تغییر در شرایط در طول چرخه عمر تکرار شود.

انتخاب اشتباه نوع کوپلینگ

انتخاب نادرست/اندازه کوچک

اضافه بار

اضافه بار

انتخاب نوع نادرست کوپلینگ برای شرایط ناهماهنگی
یکی از نکات ضروری هنگام انتخاب یک کوپلینگ، شرایط ناهماهنگی است. این ناهماهنگی ممکن است زاویه ای، موازی یا محوری یا ترکیبی از بیش از یک انحراف (ناهمترازی پیچیده) باشد. کوپلینگ های انعطاف پذیر باید در این شرایط در نظر گرفته شوند، اگرچه نوع آن به نوع ناهماهنگی موجود بستگی دارد. به عنوان مثال، یک کوپلینگ اولدهام برای مقادیر زیادی ناهماهنگی موازی مناسب است، اما نمی تواند سطح بالایی از ناهماهنگی زاویه ای یا محوری را تحمل کند، در حالی که یک کوپلینگ تک پرتو می تواند مقادیر زیادی از ناهماهنگی زاویه ای و محوری را تحمل کند، اما موازی را نمی تواند.

محصولات پیشنهادی: قیمت کوپلینگ روتکس
عدم اصلاح ناهماهنگی بیش از حد
حتی کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیری که برای استفاده در محورهای نامناسب طراحی شده‌اند محدودیت‌های خود را دارند. یک نقطه رایج خرابی، تخمین کمتر درجه ناهماهنگی، ایجاد بارهای فراتر از مشخصات کوپلینگ است. این باعث می شود که کوپلینگ با سرعت زیاد سایش شود و این پتانسیل باعث می شود که سایر اجزا مانند یاتاقان ها نیز از کار بیفتند. در مواردی که ناهماهنگی فراتر از مشخصات سازنده برای کوپلینگ وجود داشته باشد، باید قبل از نصب کوپلینگ، ابتدا با تنظیم مجدد شفت اصلاح شود.

ناهماهنگی زاویه ای بیش از حد

ناهماهنگی زاویه ای بیش از حد

انتخاب کوپلینگ اشتباه برای گشتاور
گشتاور یک عملکرد اغلب کمتر از حد تخمین زده می شود. حداکثر گشتاور لحظه ای برای کاربرد باید علاوه بر گشتاور حالت پایدار در نظر گرفته شود. کوپلینگ‌های انعطاف‌پذیر بسته به نوع طراحی دارای درجه‌بندی گشتاور استاتیک متفاوتی هستند. برای مثال، کوپلینگ دو دیسکی معمولاً 15 تا 20 درصد گشتاور استاتیکی بالاتری نسبت به کوپلینگ اولدام با اندازه یکسان با دیسک استال ارائه می دهد.

انتخاب یک کوپلینگ با مقدار نادرست رطوبت
میرایی به حداقل رساندن شوک و لرزش اشاره دارد و به ویژه در کاربردهای کنترل حرکت و انتقال نیرو برای کاهش اتلاف انرژی و استرس غیر ضروری بر اجزای سیستم اهمیت دارد. میرایی شوک به کاهش اثرات بارهای ضربه ای کمک می کند و ضربه به موتور و سایر تجهیزات حساس را به حداقل می رساند. زمانی که انتخاب نوع کوپلینگ سطوح میرایی مورد نیاز را به طور کامل در نظر نگیرد، احتمال شکست زودرس کوپلینگ را می توان تسریع کرد.

نصب نادرست 
دلایل زیادی وجود دارد که نصب نادرست منجر به خرابی کوپلینگ می شود. از جمله شایع ترین آنها سفت شدن نامناسب پیچ ها، استفاده از پیچ و مهره های با کیفیت پایین، کلیدهای ساخته شده از فولادهای نرم، فاصله نادرست هال، نصب نادرست هاب، حفاظ های بسیار نزدیک به عناصر الاستومری. آب بندی نامناسب کوپلینگ و غیره.

نصب نادرست

بارگذاری بیش از حد/سست بودن

عدم توجه به اینرسی
اینرسی به مقاومت کوپلینگ در برابر تغییر در سرعت زاویه ای اشاره دارد و بر تمایل کوپلینگ برای باقی ماندن در سرعت ثابت در پاسخ به نیروهای خارجی اعمال شده (مثلاً گشتاور) حاکم است. اینرسی کوپلینگ بیش از حد در یک برنامه کاربردی می تواند به طور جدی عملکرد کل سیستم را با معرفی رزونانس و افزودن به فرکانس طبیعی سیستم کاهش دهد. یک کوپلینگ اینرسی کم می تواند به سیستم اجازه دهد تا در سطح عملکرد بالاتری تنظیم شود و انتخاب بسیار خوبی برای کاربردهای با دقت بالا است.

انتخاب کوپلینگ اشتباه برای سرعت شفت
در نظر نگرفتن حداکثر سرعت عملکرد ایمن کوپلینگ در مرحله طراحی می تواند به سرعت منجر به خرابی شود که گاهی اوقات عواقب بسیار بدی به همراه دارد. یک کوپلینگ متعادل در کاربردهای با سرعت بالا ضروری است. هر درجه ای از ناهماهنگی می تواند بر سرعت عملکرد ایمن کوپلینگ نیز تأثیر بگذارد.

محصولات پیشنهادی: خرید آنلاین کوپلینگ دیسکی
انتخاب کوپلینگ اشتباه برای جداسازی الکتریکی
جداسازی الکتریکی جداسازی دو جزء مکانیکی برای جلوگیری از انتقال جریان الکتریکی است و در عین حال امکان انتقال مکانیکی انرژی را فراهم می‌کند. کوپلینگ‌های اولدام و روتکس می‌توانند در هنگام استفاده از درج‌های غیرفلزی یا پلیمری عایق الکتریکی باشند و انواع دیگر کوپلینگ‌ها نیز می‌توانند در مواد عایق الکتریکی تولید شوند.

لقی
لقی بیش از حد بین کوپلینگ و شفت می تواند نشانه ای از سایش یا خرابی باشد.

انتخاب کوپلینگ

برای جلوگیری از شکست کوپلینگ، مهم است که کوپلینگ ها به درستی نصب، نگهداری و بازرسی شوند. نصب نادرست، سایش و پارگی، بار بیش از حد، عدم روانکاری، آلودگی و خرابی شفت از علل شایع شکست کوپلینگ هستند. علائم شکست کوپلینگ عبارتند از ارتعاشات، نویز، لقی و نشتی. بازرسی های منظم می تواند علائم اولیه خرابی را شناسایی کند و به جلوگیری از خرابی های غیرمنتظره کمک کند. با رعایت اقدامات مناسب نصب، نگهداری و بازرسی، می توان از عملکرد قابل اعتماد و ایمن کوپلینگ ها اطمینان حاصل کرد.

ما در کالا صنعتی سفارش ساخت انواع کوپلینگ های ساختنی و کوپلینگ KB را می پذیریم. برای اطلاع از جزئیات و زمان تحویل می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

بلبرینگ شیار عمیق

بلبرینگ شیار عمیق، یکی از انواع یاتاقان های غلتشی می باشد که با توجه به طراحی و ساختارشان، بیشترین کاربرد را در صنعت دارند. این بلبرینگ ها ظاهری ساده و شیاری عمیق دایره ای شکل دارد این شیار ها با ساچمه های درشت و گرد پر میشوند و میتوانند در یک ردیف یا دو ردیف جا بگیرند و به چرخش ادامه دهند. بلبرینگ شیار عمیق در مقایسه با بلبرینگ های شیار سطحی قادر ب تحمل فشار و بار زیاد تری هستند؛ همچنین قابلیت تحمل بار شعاعی زیاد و قابلیت تحمل بار محوری کمتر از محدوده شعاعی را از هر دو طرف را دارند.

خرید بلبرینگ شیار عمیق (راهنمای انتخاب و خرید)
هنگام خرید بلبرینگ شیار عمیق باید بدانید بلبرینگ شما چه بلبرینگی است. راحت ترین روش خرید بلبرینگ دانستن کد بلبرینگ است. تمامی بلبرینگ ها دارای کد خاصی هستند که معمولا روی خود بلبرینگ نوشته می شود. شما با دادن شماره فنی بلبرینگ به فروشنده به راحت ترین روش میتوانید بلبرینگ خود را خریداری کنید. در صورتی که شماره فنی بلبرینگ را ندارید می توانید با اندازه گیری قطر داخلی، خارجی و ارتفاع بلبرینگ خرید خود را انجام دهید. شما میتوانید برای خرید بلبرینگ اطلاعات بلبرینگ را برای کارشناسان فروش ما در کالا صنعتی ارسال کنید تا شما را راهنمایی کنند. باید توجه داشته باشید که هنگام خرید بلبرینگ ممکن است به مشکلاتی برخورد کنید که در ادامه به بررسی دو مورد از اساسی ترین مشکلات مشتریان میپردازیم:

کد فنی بلبرینگ
بلبرینگ های شیار عمیق همگی با عدد 6 شروع می شوند و به این بلبرینگ ها، بلبرینگ های سری شش هزاری نیز گفته می شود. همانطور که گفته شد بلبرینگ شیار عمیق با قفسه های متفاوت و به صورت باز یا آب بندی شده تولید می شود. نوع قفسه و آب بند با پسوند در کد فنی مشخص می شود پس هنگام خرید باید کد فنی به صورت کامل و با تمامی پسوند ها اعلام بیان شود.

برند و اصالت بلبرینگ
مهم ترین نکته و دغدغه اکثر خریداران اصالت بلبرینگ است. متاسفانه در بازار ایران بلبرینگ های تقلبی بسیار زیاد شده است و مشتریان ترس خرید از کالای تقلبی دارند. راه های زیادی هست برای تشخیص بلبرینگ اصل از تقلبی که نیاز به تجربه بسیار بالایی دارد ولی بهترین راه برای خرید بلبرینگ اصل، خرید از فروشنگان معتبر است. ما در کالا صنعتی انواع بلبرینگ ها را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهیم.

انواع بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه بدنه فولاد ضد زنگ
بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق به طور کلی به دو دسته بلبرینگ تک ردیفه و دو ردیفه تقسیم می شود. همانطور که از نام آن ها پیدا است بلبرینگ تک ردیفه دارای یک ردیف عناصر غلتان می باشد در حالی که بلبرینگ دو ردیفه دارای دو ردیف از عناصر غلتان است.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

 

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه همه کار هستند و بیشترین کاربرد را بین تمامی بلبرینگ ها دارند. این بلبرینگ غیر قابل تفکیک، مناسب برای سرعت های بالا و قوی در عملکرد هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند. مسیر شیار های عمیق و انطباق نزدیک بین مسیر شیار ها و توپ ها ، بلبرینگ شیار عمیق را قادر می سازد تا بارهای محوری را در هر دو جهت ، علاوه بر بارهای شعاعی، حتی در سرعت های بالا ، در خود جای دهند. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه به صورت آب بند شده (فلزی و پلاستیکی) یا باز و با قفسه های متفاوت (فولادی، برنجی، فیبری) تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ریدفه

با توجه به طراحی، سری، اندازه و کاربرد، قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه متفاوت است. قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه از سه متریال متفاوت فولادی، برنجی و فیبری (پلی آمید) تولید می شوند. هر کدام از این قفسه ها دارای کد اختصاصی هستند که در پسوند بلبرینگ نشان داده شده اند. اگر پسوند بلبرینگ بدون کد قفسه باشند به این معنا است که قفسه بلبرینگ از جنس فولادی است.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ شیارعمیق دو ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه مانند بلبرینگ های تک ردیفه هستند و در کاربردهایی که بلبرینگ های تک ردیفه نمیتوانند بار وارد شده را تحمل کنند، از این بلبرینگ ها استفاده می شود. این بلبرینگ می تواند بارهای محوری و بارهای شعاعی از هر دو طرف را تحمل کنند. این بلبرینگ ها با قفسه فیبری تولید می شوند.

قفسه بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه
قفسه بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه تنها با قفسه فیبری تولید می شوند. پسوند قفسه فیبری در کد فنی بلبرینگ TN9 است. باید به این مورد توجه کرد هنگامی که در دماهای بالا استفاده می شود، برخی از روان کننده ها می توانند تأثیر مخربی بر روی قفس بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه که پلی آمید است، داشته باشند.

برندهای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق توسط کارخانه های مختلفی تولید می شوند که هر کدام دارای کیفیت متفاوتی است. به صورت کلی برند های بلبرینگ شیار عمیق به سه دسته اروپایی، ژاپنی و چینی تقسیم می شوند. بیشترین کیفیت را میان برند های بلبرینگ شیار عمیق، برند های اروپایی دارند و به طبع قیمت آن ها بیشتر است. از برند های مطرح اروپایی می توان به SKF و FAG اشاره کرد. پس از بلبرینگ های اروپایی، برند های ژاپنی کیفیت بالاتری دارند. بلبرینگ های ژاپنی نسبت به قیمتی که دارند، کیفیت مطلوبی را نیز ارائه می دهند. از برند های بلبرینگ شیار عمیق ژاپنی می توان به NACHI، NSK، NTN، KOYO اشاره کرد. در نهایت برای کاربردهایی که سنگین نیستند و به بلبرینگ فشار زیادی وارد نمی شود، بلبرینگ های چینی پیشنهاد می شود. بلبرینگ های چینی مقرون به صرفه هستند و برای کاربردهای سبک بسیار مناسب هستند. از برند های چینی می توان به DKFL  و KG اشاره کرد. جهت دسترسی راحت به برندها به اول همین صحفه مراجعه کنید.

قیمت بلبرینگ شیار عمیق
قیمت بلبرینگ شیار عمیق به چندین عامل بستگی دارد که از جمله اصلی ترین موارد آن‌ عبارتند از:

ابعاد بلبرینگ: ابعاد بلبرینگ شیار عمیق، از جمله قطر داخلی، قطر خارجی و عرض، مستقیماً بر روی قیمت آن تأثیر می‌گذارد. بلبرینگ‌های بزرگتر و با ابعاد بزرگتر معمولاً قیمت گران‌تری دارند.
کیفیت و نوع بلبرینگ: بلبرینگ‌های با کیفیت بالا و برندهای معتبر معمولا قیمت بالاتری دارند. نوع بلبرینگ نیز نقشی در قیمت آن ایفا می‌کند، زیرا برخی از بلبرینگ‌ها برای شرایط و کاربردهای خاص طراحی و ساخته می‌شوند و همچنین می‌توانند دارای ویژگی‌ها و توانایی‌های مختلفی باشند. در نتیجه قیمت بلبرینگ شیار عمیق بالاتر میرود.
ظرفیت باربری: بلبرینگ‌هایی که قادر به تحمل بارهای سنگین‌تر هستند و برای کاربردهای صنعتی و سنگین طراحی شده‌اند، معمولاً قیمت بیشتری دارند.
متریال: نوع مواد استفاده شده در ساخت بلبرینگ نقشی در قیمت آن دارد. بلبرینگ‌های ساخته شده با مواد با کیفیت و مقاوم معمولاً گران‌تر هستند.
کارکرد بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق همانطور که گفته شد از دو رینگ داخلی و خارجی، قفسه و عناصر غلتان تشکیل شده است. کارکرد بلبرینگ شیار عمیق به گونه ای است که رینگ داخلی به شفت و رینگ خارجی به بدنه دستگاه متصل می شود. با چرخش شفت، عناصر غلتان نیز میچرخند و باعث انتقال حرکت دوار با کمترین اصطکاک می شود. در برخی از کاربردها، کارکرد بلبرینگ شیار عمیق نیازمند این است که بلبرینگ متناسب با محیط باشد. به عنوان مثال در محیط های با گرد و غبار و مرطوب باید از بلبرینگ شیار عمیق با آب بند پلاستیکی استفاده کرد تا از ورود گرد و غبار و رطوبت به داخل بلبرینگ و آسیب رساندن به اجزا آن جلوگیری شود.

مشخصات فنی بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق همانطور که اشاره شد پرکاربردترین انواع یاتاقان های غلتشی هستند. بلبرینگ ها و رولبرینگ ها هر کدام دارای مشخصات و ویژگی های خاصی هستند. مشخصات بلبرینگ شیار عمیق به دلیل طراحی ساده، عملکرد مناسب و غیر قابل تفکیک، منجصر به فرد است. برخی از مشخصات بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

هم به صورت تک ردیفه و هم به صورت دو ردیفه تولید می شود.
کارکرد نرم
کیفیت بالا
تحمل سرعت های بالا
 تحمل بارهای محوری و شعاعی از هر دو طرف
بلبرینگ شیار عمیق یکی از پر مصرف ترین بلبرینگ های موجود در صنایع
تحمل بار محوری و شعاعی
طراحی و تولید شیار و ساچمه به طور دقیق و تطابق کامل در حین کار
کاسه نمدهای فلزی یا پلاستیکی
مزایای بلبرینگ شیار عمیق
همانطور که گفته شد، بلبرینگ های شیار عمیق بیشترین کاربرد را دارند. همچنین این بلبرینگ ها مزیت های زیادی دارند که باعث شده تا این اندازه مورد استفاده قرار بگیرند. در ادامه به برخی از مزیت های بلبرینگ شیار عمیق اشاره شده است:

عمر طولانی
نیاز به روانکاری کم
قطعه ای ساده با قیمت اقتصادی
اصطکاک کم
عملکرد بدون صدا
ظرفیت تحمل بار محوری و شعاعی زیاد
کمپرسورها
توربین ها
همانطور که گفته شد کاربرد بلبرینگ شیار عمیق برای کاهش اصطکاک در شفت های دوار است که در تمامی دستگاه های گفته شده، بلبرینگ شیار عمیق کاربرد دارد.

معایب بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ شیار عمیق در کنار مزایای متعددی که دارد، نسبت به سایر بلبرینگ ها، دارای معایبی نیز هست. برخی از معایت بلبرینگ شیار عمیق عبارت اند از:

فضای بیشتری اشغال می کند.
تحمل ضعیف بارهای ضربه ای
عدم تحمل بارهای محوری از هر دو طرف
صدای بیشتر نسبت به بلبرینگ های شیار عمیق
اجزای بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ های شیار عمیق به طور کلی از چندین قطعه تشکیل شده اند. این قطعات شامل رینگ داخلی، رینگ خارجی، عناصر غلتان، قفسه و آب بند هستند. رینگ داخلی، رینگ خارجی و عناصر غلتان در تمامی بلبرینگ های شیار عمیق یکی است ولی نوع قفسه و آب بند با توجه به نوع بلبرینگ متفاوت می باشد. در تصویر زیر اجزا بلبرینگ شیار عمیق را مشاهده می کنید.

اجزای بلبرینگ شیار عمیق