کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

ساخت کاتالوگ الکتروژن

شرکت الکتروژن یکی از تولیدکنندگان شناخته شده انواع الکتروموتور صنعتی، موتور و پمپ کولری، انواع پمپ‌های آب، موتور آسانسور، الکتروموتورهای تهویه هوا، موتور مشعل و الکتروموتور مشعل است. الکتروموتور الکتروژن از کیفیت بالایی برخوردار بوده و مطابق استانداردهای روز جهانی تولید می‌شوند.

این شرکت بالغ بر 600 نوع محصول متنوع داشته و تولید آن در حدود 10 میلیون دستگاه در سال است؛ بنابراین، بهترین راه برای بررسی مشخصات این تجهیزات، مطالعه کاتالوگ محصولات الکتروژن است. وب‌سایت کالا صنعتی برای رفاه بیشتر مشتریان خود، کاتالوگ انواع محصولات این شرکت را به‌صورت PDF برای دانلود گذاشته است. در ادامه این مقاله انواع محصولات الکتروژن را به‌صورت مختصر معرفی نموده و لینک دانلود کاتالوگ آن‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهیم؛ با ما همراه باشید.

کاتالوگ الکتروموتور الکتروژن
کاتالوگ انواع موتور الکتروژن

الکتروموتور صنعتی الکتروژن:

کاتالوگ الکتروموتور الکتروژن، شامل مشخصات انواع الکتروموتور القایی سه‌فاز و تک‌فاز این شرکت می‌شود. از جمله:

مشخصات فنی موتورهای سه‌فاز پوسته آلومینیومی و چدنی
اطلاعات ابعادی موتورهای سه‌فاز
موتورهای تک‌فاز خازن دائم و دو خازنه
اطلاعات ابعادی انواع الکتروموتور تک‌فاز
لیست قطعات یدکی
الکتروموتورهای الکتروژن مطابق استاندارد IEC با پوسته مشابه موتور زیمنس تولید شده و از توان 120 وات تا 160 کیلووات، در وب‌سایت کالا صنعتی قابل سفارش هستند.
الکتروموتور کولری الکتروژن:

یکی دیگر از محصولات پر فروش الکتروژن، موتور کولر این شرکت است که در دو نوع سه‌فاز و تک‌فاز و با توان‌های مختلفی تولید می‌شود. از موتور کولرهای سه‌فاز الکتروژن در مصارف صنعتی که نیاز به خنک‌سازی محیط‌های بسیار بزرگ دارند و از موتور کولری تک‌فاز برای مصارف خانگی استفاده می‌شود.

الکتروموتور مشعل الکتروژن:

موتورهای مشعل الکتروژن یکی از مهم‌ترین قطعات سیستم‌های گرمایشی بوده و در دو نوع تک‌فاز و سه‌فاز، تحت لیسانس شرکت HANNING آلمان تولید می‌شوند. کاتالوگ الکتروموتور الکتروژن شامل اطلاعات انواع موتور مشعل این شرکت نیز می‌شود؛ از جمله:

مشخصات فنی موتور مشعل سری HA و HN و BU551
نقشه ابعادی این موتورها
لیست قطعات یدکی موتور مشعل الکتروژن

AWG چیست و چه معنی می دهد؟

انواع مدل های AWG

اما به هر روی استاندارد AWG در بازار و صنعت ایران مورد قبول واقع شده و استفاده رایج دارد. بسیاری از کابل های ابزار دقیق با همین نام و در مدل های زیر تولید شده و با قیمت های مختلفی به فروش می رسند.


AWG18

AWG22

AWG24

AWG26

کابل شبکه AWG

یکی از محل های مصرف این کابل که برای مصارف خاص تولید و استفاده می شود، کاربرد کابل AWG در کابل های شبکه است. مطمئنا در زمان خرید کابل های شبکه یا ethernet، حروفی که روی بدنه کابل درج شده، توجه شما را جلب کرده است. یکی از این موارد درج عبارتی مثل  AWG 24 است.


انواع کابل AWG


موارد مصرف کابل شبکه AWG

گرچه اغلب کابل های شبکه امروزی با استفاده از سیم های با مغزی مفتول مسی و یا آلومینیوم تولید می شود و جنس این کابل سفت و سخت است اما برای مصارف خاص که نیاز به انعطاف بیشتر، در کابل وجود دارد از محصولی همچون خانواده AWG نیز استفاده می شود.


جنس کابل شبکه AWG

کابل AWG از مغزی سوپر افشان مسی بهره می برد که باعث حساسیت بالا و انعطاف فوق العاده کابل خواهد شد. خانواده کابل های ابزار دقیق به طور رایج در حسگرها، سنسور صنعتی و به صورت عام، گروه ابزار دقیق استفاده می شوند. اما همانطور که اشاره شد، در استفاده های خاص در کابل های شبکه ای نظیر Cat5e، Cat6 و Cat6e نیز از کابل AWG استفاده می شود.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/573/%DA%A9%D8%A7%D8%A8%D9%84-awg-24


تفاوت AWG24 با سایر کابل ها

برای اینکه درک بهتری از انواع کابل هایی که از AWG استفاده می کنند داشته باشیم، ابتدا باید مفهوم استاندارد سیم سنجی را بهتر بشناسیم.


اولین نکته ای در خصوص معیار سیم سنجی AWG باید به خاطر داشته باشیم، رابطه معکوس آن با قطر سیم است. اندازه های کوچکتر در این مقیاس خبر از قطر سیم بزرگتر می دهد و بالعکس. به بیانی کابل AWG24 دارای قطر کمتری نسبت به کابل AWG18 بوده و برای استفاده های حساس تر قابل استفاده است.

نکته مهم دیگری که در این زمینه شایان ذکر است، اینکه هر چه قطر یک سیم بیشتر باشد، مقاومت الکتریکی کمتری برای سیگنال هایی که حمل می کند، وجود دارد. در همین راستا، کابل های شبکه مسی با مقیاس سیم سنجی کوچکتر (قطر بزرگتر) را می توان برای مسافت های بلندتر استفاده کرد چرا که مقاومت کمتری دارند و به سیگنال ها اجازه می دهند تا دورتر حرکت کنند. همچنین می دانیم که مقاومت کمتر گرمای کمتر تولید می کند و بازدهی بالاتری را به همراه خواهد داشت.

کاربرد کابل AWG24 در کابل شبکه

معمولا در بازار کابل های شبکه در یکی از انواع Cat5e ، Cat6 و Cat6a به فروش می رسد. نوع باریک این کابل ها از AWG24 یا AWG28 در ساختار بهره مند هستند که بیشتر 25 درصد کوچکتر از قطر های رایج در بازار هستند. هر چه عدد سیم سنجی AWG بزرگتر باشد در ادامه قطر خارجی کابل اصلی هم کمتر می شود. کابل های نازک تر ممکن است از نظر آسیب پذیری طول کابل های شبکه را دچار محدودیت کنند اما دارای مزایای زیادی هستند.


مزایای کابل AWG

بهبود جریان هوا در رک های سرور به سبب قطر کمتر کابل شبکه

بهبود دید برچسب های نصب شده بر روی پنل های شبکه را به همراه دارد و کار مسئول شبکه تسهیل می شود.

نصب و تعمیرات را در رک های شلوغ آسان تر می کند

به سبب انعطاف بالای این کابل های شبکه مسیر یابی بخصوص در گوشه ها برای شبکه کارها راحت تر می شود.

نکات مهم هنگام خرید کابل شبکه

گرچه قطر پایین کابل AWG می تواند بر ضخامت کابل شبکه اثر مستقیم داشته باشد اما ضخامت عایق و روکش کابل هم به همان اندازه تاثیرگذار خواهد بود.

هنگام خرید کابل شبکه باید عناصر مختلفی را مد نظر قرار داد. از سرعت اتصال شبکه که نوع کابل (Cat5 یا Cat6) را مشخص می کند تا جنس هادی استفاده شده در مغز کابل که مسلما استفاده از گروه AWG با مقیاس سیم سنجی بالاتر سرعت بالاتری برای انتقال سیگنال به همراه خواهد داشت.

کابل هایی که از ساختار AWG24 ساخته شده اند، برای مسافت های طولانی بسیار مناسب هستند. این کابل ها برای مسافت هایی تا 100 متر هم مناسب هستند. البته باید به این نکته نیز اذعان داشت که گرچه کابل شبکه مجهز به AWG24 می تواند برای مسافت بلند به خوبی عمل کند، برای مسافت های کوتاه فوق العاده بود و بسیار عالی انتقال سیگتال را انجام خواهد داد.

استفاده از کابل AWG24 برای مکان های با حساسیت بالا برای انتقال سیگنال و در عین حال شلوغ مانند رک های سرور بسیار مناسب بوده و توصیه می شود.

نتیجه گیری


در این مقاله سعی شد توصیف مختصری از کابل AWG24، به همراه یکی از کاربردهای آن را توضیح دهیم. در صورت تمایل به سفارش تولید و استعلام قیمت خرید این محصول می توانید با کارشناسان فنی سایت کالا صنعتی در تماس باشید.


ویژگی‌ها و کاربردهای پمپ محیطی نوید موتور PM

پمپ‌ محیطی سری PM به دلیل نیاز بازار به پمپ‌های با فشار بالا موتور برای کاربردهای مسکونی و نیمه صنعتی توسط برند نوید طراحی و تولید شده است. پمپ محیطی نوید در دو توان نیم اسب PM45 در حالت تکفاز و یک اسب PM80 در دو حالت تک‌فاز و سه فاز در دسترس مشتریان محترم قرار گرفته است. لازم به ذکر است پمپ‌های محیطی نوید از دیدگاه طراحی و مشخصات فنی بیشترین شباهت را به سری PM پنتاکس ایتالیا دارند. نوید موتور و سمنان انرژی از بزرگترین زیر مجموعه‌های هولدینگ پمپیران است.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/908/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%A8%D8%A7%D8%BA%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%AF-%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D8%B1%DB%8C-pm-pmt



پمپ محیطی نوید موتور سری پی ام


در ادامه انواع پمپ‌های محیطی نوید سری PM شامل PM45، PMT80 و PM80 در دو توان 0.5 اسب و 1 اسب از دیدگاه مشخصات هندسی پمپ و مشخصات الکتریکی دینام نشان داده شده است. با بررسی اولیه می‌توان به این نتیجه رسید هر عضو خانواده محیطی دارای ورودی و خروجی‌های یکسان هستند. دور دینام 2900 دور و استاندارد حفاظت الکتروموتور (IP54) نیز در همه پمپ‌ها یکسان است. لازم به توضیح است براساس جدول، PM برای دینام تک فاز و PMT برای دینام سه فاز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌ها و کاربردهای پمپ محیطی نوید موتور PM  

ویژگی‌ها:


سیم پیچ تمام مس

دینام مجهز به ترموگارد

نصب آسان و عمر طولانی 

دارای گارانتی و خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور

مجهز به استاندارد حفاظتی IP54 (مقاوم در برابر پاشش آب)

مجهز به مکانیکال سیل (تحمل دمای 2 تا 50 درجه سانتی‌گراد)

کاربردها:


تقویت دبی و فشار در ساختمان‌های مسکونی 

•    افزایش فشار برای آبیاری‌های باغی و کشاورزی

•    مناسب برای سیرکولاسیون آب استخرها 

•    کاربرد در جکوزی‌های کوچک 

•    انتقال و پمپاژ سیالات بدون آلودگی و ذرات (صنعتی و نیمه صنعتی)


انواع پمپ محیطی سری PM و سری PMT نوید موتور

پمپ محیطی نیم اسب نوید موتور PM45 مجهز به دهانه ورودی و خروجی 1 اینچ به صورت رزوه ای، دارای بیشترین هد 40 متر و بیشترین دبی 2.4 متر مکعب بر ساعت. الکتروموتور 0.37 کیلووات 2900 دور تکفاز. ایجاد دبی حدود 1 متر مکعب در هد 20 متر

پمپ محیطی یک اسب تکفاز و سه فاز نوید با کد فنی PM80 و PMT80 مجهز به دهانه خروجی و ورودی یک اینچ به صورت رزوه ای، دارای بیشترین ارتفاع آبدهی 65 متر و بیشترین دبی 3 متر مکعب بر ساعت. الکتروموتور  0.75 کیلووات 2900 دور تکفاز و سه فاز. ایجاد دبی حدود 3 متر مکعب در ارتفاع 3.5 متر

نمودار هد برحسب دبی پمپ محیطی 0.5 اسب نوید موتور


خرید پمپ محیطی نوید موتور سری PM

کالا صنعتی، به عنوان عاملیت فروش محصولات نوید موتور و سمنان انرژی، راهی سریع و امن برای خرید پمپ محیطی PM نوید موتور بشمار می‌رود. قیمت پمپ محیطی نوید موتور در سایت کالا صنعتی بروز است. برای استعلام موجودی و خرید پمپ نوید موتور سری PM می‌توانید با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.


انواع کمیت‌های تاثیرگذار در توان

توان الکتریکی یک‌بار، میزان انرژی الکتریکی است که از طریق یک مدار الکتریکی به بار تحویل داده شده و به شکل دیگری از انرژی (مانند جنبشی، نور گرما و… ) تبدیل می‌شود. توان را بر حسب کمیت‌های الکتریکی ولتاژ‌ و جریان، می‌توان با فرمول استاندارد زیر محاسبه کرد:


فرمول توان برحسب کمیت های الکترکی ولتاژ و جریان


که یکای آن ژول بر ثانیه است اما به احترام جیمز وات با وات بیان می‌شود. فرمول فوق یک فرمول کلی برای محاسبه‌ی توان است و برای جریان مستقیم کاربرد دارد اما برای جریان متناوب با توجه به اختلاف فازی که بین ولتاژ و جریان وجود دارد با کمی تغییرات قابل استفاده است. از آنجایی که توان یکی از کمیت‌های مهم در انتخاب الکتروموتور است، در این مقاله به محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه‌فاز می‌پردازیم. برای خرید و دریافت الکتروموتورهای سه‌فاز می‌توانید با کارشناسان فنی کالاصنعتی در ارتباط باشید.


محاسبه توان برای الکتروموتورهای سه فاز

برای موتورهای الکتریکی سه‌فاز سه نوع توان اکتیو، راکتیو و توان ظاهری قابل محاسبه است که یکای هر کدام بنا بر فرمول محاسبه‌ای متفاوت است. برای بدست آوردن توان یک الکتروموتور سه فاز ابتدا باید با کمیت‌های تاثیر گذار و انواع توان‌های موتور الکتریکی آشنا شویم.


انواع توان

در مصرف کننده‌های مانند موتورهای الکتریکی، توان 3 نوع است که عبارتند از:


توان اکتیو (P): توان حقیقی است، به عبارتی توانی که باعث چرخش شفت موتور می‌شود و واحد آن وات (W) است.

توان راکتیو (Q): یک توان فرضی است که به دلیل وجود اختلاف فاز ولتاژ و جریان در مدار است. مقدار آن به اختلاف فاز بین ولتاژ و جریان بستگی دارد و نقشی در چرخش شفت ندارد همچنین واحد آن KVAR است.

خوب است بدانید همیشه کاهش توان راکتیو، یک مزیت برای بهبود بازده سیستم است. اما در بسیاری از کاربردهای صنعتی، توان راکتیو در مدار مفید است و با گردش موثر توان در خطوط انتقال، هرجایی که نیاز بار باشد نقش مهمی در تنظیم ولتاژ را ایفا می‌کند.


منبع مرتبط



توان ظاهری (S): ترکیب دو توان اکتیو و راکتیو است و به عنوان توان ظاهری یا توان کل در نظر گرفته می‌شود و واحد آن KVA است.

یک مثال ساده برای درک بهتر مفهوم توان‌ها، مثال لیوان دلستر است، که توان اکتیو میزان دلستر داخل لیوان، توان راکتیو کف دلستر و فضای کل لیوان توان ظاهری است که مجموع توان اکتیو و راکتیو است.


توان ظاهری


انواع کمیت‌های تاثیرگذار در توان

کمیت‌های مهم در محاسبه‌ی توان عبارتند از:


VL برای ولتاژ خط

IL برای جریان خط

Vph ولتاژ فاز

Iph جریان فاز

COSφ ضریب قدرت (زاویه φ، زاویه بین ولتاژ و جریان هر سیم‌پیچ است.)

انواع کمیت های تاثیر گذار در توان


معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های سه‌فاز

تمامی معادلات زیر برای هر دو سربندی ستاره و مثلث، صادق است. بنابراین توان‌های اکتیو، راکتیو و ظاهری اعمال شده به یک موتور سه‌فاز با سربندی ستاره یا مثلث به صورت زیر است:


معادلات توان سه فاز برحسب کمیت های سه فاز


معادلات توان سه فاز بر حسب کمیت‌های خط

برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط برابر است با:


معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال ستاره، ولتاژ و جریان خط


و برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط برابر است با:


معادلات توان سه فاز - برای بار با اتصال مثلث، ولتاژ و جریان خط


و با توجه به معادله توان اکتیو سه‌فاز کافی است با جایگذاری معادلات جریان و ولتاژ خط به جای جریان و ولتاژ فاز، فرمول توان اکتیو خط را به دست آوریم.


جریان خط و ولتاژ خط


برای توان راکتیو و توان ظاهری هم با جایگذاری معادلات خط به جای فاز به فرمول‌های زیر دست می‌یابیم.


توان رادیو اکتیو و توان ظاهری


روابط بین توان ها


روابط بین توان ها


روابط بین توان رادیو اکتیو، ظاهری و اکتیو


برای درک بهتر معادلات بالا خوب است به مثال زیر توجه کنید.


مثال: جریان خط(IL) یک الکتروموتور 3 فاز که با آمپرمتر اندازه گیری شده برابر 104 آمپر است همچنین ضریب توان آن 0.8 است، توان این موتور چقدر است؟

جواب: از آنجایی که ولتاژ خط سه‌فاز برابر است با 380 ولت و با توجه به دادهای مساله، با جایگذاری اطلاعات فوق در معادله توان اکتیو داریم:

روابط بین توان ها


که معادل 55 کیلووات است.


محاسبه جریان الکتروموتور سه فاز

برای به دست آوردن جریان خط در الکتروموتورهای سه فاز کافی است از فرمول توان اکتیو خط استفاده کنید و با طرفین وسطین فرمول، معادله جریان خط الکتروموتور را به دست آورید.


محاسبه جریان الکتروموتور سه فز


به طور مثال جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات و ضریب توان 0.7 و ولتاژ خط 380 ولت به صورت زیر محاسبه می شود:


جریان الکتروموتوری با توان 45 کیلووات


 


رنج توانی الکتروموتور

همان طور که می‌دانید واحدهای اندازه گیری توان الکتروموتور کیلووات(KW) و اسب بخار(hp) است. هر اسب بخار معادل 0.745 کیلووات است و هر کیلووات معادل 1.34 اسب بخار. 

خوب است بدانید اسب بخار واحد رایج در آمریکای شمالی است از آنجایی که ساخت الکتروموتورها در آمریکای شمالی آغاز شد به همین دلیل توان الکتروموتور با اسب بخار بیان می‌شد اما بعد از تشکیل کمیسیون الکتروتکنیک بین‌المللی (IEC) واحد کیلو وات برای بیان توان موتورهای الکتریکی مورد استفاده قرار گرفت.

معرفی اجزای کلی اینورتر

اینورترها از جمله تجهیزات الکترونیکی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که به‌منظور کنترل دور و گشتاور خروجی الکتروموتورها از طریق کنترل ولتاژ و فرکانس به کار می‌روند. نصب و راه‌اندازی صحیح، یکی از مهم‌ترین اقدامات لازم برای اطمینان از عملکرد ایمن و کارآمد اینورتر صنعتی است.


مراحل نصب و راه‌اندازی اینورتر عبارت‌اند از:


بررسی مشخصات محصول

انتخاب محل مناسب برای نصب اینورتر

آموزش نصب اینورتر

سیم‌کشی ارت

سیم‌کشی ترمینال‌های قدرت و سیگنال

بررسی پس از نصب

راه‌اندازی درایو

تنظیم اینورتر و پارامترهای آن

بررسی نهایی

نکته: باتوجه‌به تنوع بالای اینورترهای صنعتی، نصب و راه‌اندازی هر اینورتر را باید بر اساس دفترچه راهنمای کاربر همان محصول انجام دهید. این مقاله به بیان نکات کلی در این زمینه پرداخته و مطالب آن بر اساس اینورتر LS سری G100 است.

در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر سؤال خود را در قسمت کامنت‌های مقاله بنویسید و یا از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید.


معرفی اجزای کلی اینورتر

اینورترها با طراحی‌های منحصربه‌فردی ارائه می‌شوند؛ بااین‌حال، قطعات اصلی و ساختار اینورتر برندهای مختلف یکسان است. اجزای کلی اینورترها عبارت‌اند از:


بدنه اینورتر

درپوش‌ها

اتصالات ریل DIN

صفحه‌کلید (کیپد) و نمایشگر

کلید ولومی

فن خنک‌کننده و درپوش آن

برد ترمینال (I/O)

برد کنترل

برد قدرت

اجزای مختلف هر اینورتر داخل کاتالوگ و دفترچه راهنمای کاربر معرفی شده است؛ پس از آشنایی با اجزای اینورتر، باید اقدامات موردنیاز آماده‌سازی نصب اینورتر را انجام دهید.


انتخاب محل نصب اینورتر

هنگام انتخاب محل نصب اینورتر باید شرایط و عوامل محیطی مانند دما، رطوبت، وجود مواد خورنده یا گردوغبار، ارتفاع از سطح دریا، فشار هوا و … را به‌دقت بررسی نموده و با مشخصات فنی درایو که در دفترچه راهنما یا کاتالوگ آن بیان شده است، تطبیق دهید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/602/%D9%86%D8%B5%D8%A8-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D9%88-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D9%85%DA%A9-%D8%AF%D9%81%D8%AA%D8%B1%DA%86%D9%87-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D9%86%D9%85%D8%A7-user-manual


پس از بررسی این مشخصات، مکان قرارگیری اینورتر را مشخص می‌کنیم. بهتر است درایو را داخل تابلو برق استاندارد نصب کنید؛ اما نصب مستقیم آن روی دیوار نیز مانعی ندارد. محل نصب اینورتر باید ثابت و مقاوم در برابر لرزش بوده و توانایی تحمل وزن دستگاه را داشته باشد.


یکی از نکات بسیار مهم در انتخاب محل نصب اینورتر، درنظرگرفتن فضای خالی کافی برای گردش هوا و تهویه مناسب اینورتر است. در صورت نصب درایو در تابلو، موقعیت فن خنک‌کننده و دریچه تهویه تابلو کنترل اینورتر را به‌دقت بررسی کنید تا گرمای دستگاه به نحو مناسبی دفع شود.


بایدها و نبایدهای نصب اینورتر


درصورتی‌که از دو یا چند اینورتر درون تابلو استفاده می‌کنید، باید آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و به‌هیچ‌عنوان زیر هم نصب نکنید. همچنین، اگر اینورترها دارای درپوش بالایی هستند، حتماً این درپوش‌ها را باز نموده و دستگاه‌ها را با فاصله حداقل 3 میلی‌متر در کنار یکدیگر نصب نمایید.


نصب چند اینورتر در یک تابلو


فضای خالی اطراف درایو باتوجه‌به نوع دستگاه و توان آن تغییر می‌کند. معمولاً درایوهای توان پایین (تا 4 کیلووات) باید از هر طرف حداقل 5 سانتی‌متر با دیوار یا سایر تجهیزات فاصله داشته باشند؛ این فضا برای اینورترهای توان بالا (بیش از 4 کیلووات) باید حداقل 10 سانتی‌متر باشد.


حداقل فضای مورد نیاز در اطراف اینورتر


درصورتی‌که دو اینورتر غیر همسان را در کنار یکدیگر نصب می‌کنید، فاصله‌گذاری اطراف آن‌ها باید مطابق شکل زیر باشد.


فضای مورد نیاز دو اینورتر غیر همسان


نصب اینورتر روی دیوار

اینورتر را با رعایت مراحل زیر روی دیوار یا داخل تابلو (پنل) نصب نمایید. پیش از نصب، از وجود فضای کافی برای رعایت فاصله‌های گفته شده در بخش قبلی اطمینان حاصل کنید. با مراجعه به کاتالوگ یا دفترچه راهنمای کاربر اینورتر می‌توانید، ابعاد درایو را بررسی نموده و فضای مناسبی برای نصب اینورتر روی دیوار یا تابلو در نظر بگیرید.


با استفاده از تراز، یک خط افقی روی سطح نصب کشیده و نقاط اتصال را علامت‌گذاری کنید.

محل پیچ‌ها را با دریل سوراخ نموده و پس از قراردادن اینورتر در مکان خود، پیچ‌های بالایی آن را کاملاً سفت کنید.

سپس پیچ‌های پایین اینورتر را سفت نموده و نحوه قرارگیری اینورتر روی دیوار را بررسی کنید؛ اینورتر باید کاملاً صاف نصب شده باشد و سطح نصب، وزن درایو را به‌صورت ایمن تحمل نماید.

جانمایی اینورتر روی دیوار


نکات مهم برای نصب اینورتر

هنگام حمل‌ونقل اینورترها، از قسمت‌های پلاستیکی یا درپوش برای بلندکردن دستگاه کمک نگیرید؛ زیرا امکان دارد این قسمت‌ها شکسته و باعث واژگونی اینورتر و آسیب‌دیدگی محصول شود. هنگام جابه‌جایی درایو، همیشه آن را از قسمت فلزی قاب نگه دارید.

برخی از انواع اینورتر سه‌فاز با ظرفیت‌های توانی بالا، وزن زیادی داشته و حمل آن‌ها برای یک نفر دشوار است. برای جابه‌جایی ایمن این محصولات از تعداد کافی نیروی انسانی و ابزارهای حمل‌ونقل ایمن استفاده نمایید.

اینورترها را به‌هیچ‌عنوان روی زمین یا به‌صورت افقی روی دیوار نصب نکنید؛ درایوها باید به‌صورت عمودی، روی دیوار یا داخل تابلو مناسب نصب شده و قسمت پشتی اینورتر به‌صورت کاملاً صاف روی سطح نصب قرار گیرد.

طریقه نصب اینورتر


جمع‌بندی


در این مقاله مقدمات نصب و راه‌اندازی اینورتر را به‌صورت گام‌به‌گام شرح دادیم. پیش از هر اقدامی در این زمینه، باید دفترچه راهنمای کاربر اینورتر مربوطه را به‌دقت مطالعه نمایید. همچنین باید تجهیزات موردنیاز برای نصب اینورتر مانند آچار، پیچ‌گوشتی، سیم‌چین، انبردست، متر و لوازم مصرفی موردنیاز مانند کابل‌های مناسب را از قبل تهیه کرده باشید.


این مقاله صرفاً به بیان مراحل کلی نصب اینورتر روی دیوار یا تابلو پرداخت؛ در مقالات دیگر وب‌سایت کالا صنعتی می‌توانید مطالب مفیدی درباره سیم‌کشی اینورتر، تنظیم پارامترهای آن و بررسی خطاهای اینورتر مطالعه نمایید. همچنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر می‌توانید از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط بوده و از مشاوره فنی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.