کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک

این روزها به هر طرف که نگاه کنیم، نشانه ای از پلاستیک را می بینیم، اما کمتر کسی درباره نحوه تولید قطعات پلاستیکی اطلاع دارد؟ دستگاه تزریق پلاستیک که با نام ماشین قالب گیری تزریقی یا پرس تزریق نیز شناخته می شود، یکی از رایج ترین دستگاه ها برای تولید و قالب گیری قطعات پلاستیکی است. 


در این دستگاه، گیربکس صنعتی نقش بسیار مهمی ایفا می نماید؛ گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک وظیفه انتقال نیرو از الکتروموتور به ماردون تزریق را بر عهده دارد و مارپیچ ، پلاستیک مذاب را به سمت قالب هدایت می کند. عملکرد گیربکس، تأثیر قابل توجهی بر راندمان، کنترل حرکت و سازگاری قطعات و سایر دستگاه ها با یکدیگر دارد.

در دستگاه تزریق پلاستیک، پلاستیک خام (گرانول، گلوله یا پودر) درون یک بشکه قیف مانند قرار دارد و از طریق آن وارد سیلندر داغ می شود. درون سیلندر یک پیچ بزرگ دائماً در حال چرخش و حرکت افقی است؛ حرکت چرخشی برای این است که تمام مواد پلاستیکی به صورت یکدست به مذاب تبدیل شوند و حرکت افقی برای تزریق تحت فشار پلاستیک به درون قالب است. نیروی لازم برای چرخش پیچ به وسیله گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک تأمین می شود. پلاستیک مذاب قبل از ورود به قالب از لوله های نسبتاً سردی می گذرد تا فرآیند قالب گیری با سرعت بیشتری انجام شود.


فرآیند قالب گیری دستگاه تزریق در ظاهر بسیار ساده به نظر می رسد، اما پارامترهای زیادی برای اطمینان از با کیفیت بودن قطعات پلاستیکی تولید شده باید کنترل شود. مهم ترین عوامل اثرگذار بر فرآیند قالب گیری در دستگاه تزریق


پلاستیک عبارتند از:


انتخاب ترموپلاستیک و قالب مناسب

قبل از شروع فرآیند قالب گیری باید ترموپلاستیک و قالب های مناسب انتخاب یا ایجاد شوند، زیرا این دو عامل تشکیل دهنده محصول نهایی هستند؛ برخی از پلاستیک ها را نمی توان در قالب های خاصی استفاده کرد.

قالب ها معمولاً از دو بخش حفره و هسته تشکیل شده اند؛ حفره، قسمت ثابت قالب است که پلاستیک به آن تزریق می شود و هسته قسمت متحرک است که در حفره قرار می گیرد. باتوجه به اینکه قالب تحت فشار و دمای نسبتاً زیادی کار می کند، معمولاً از جنس فولاد یا آلیاژ آلومینیوم تولید می شود. 


هنگامی که ترموپلاستیک و قالب مناسب انتخاب و تست شد، فرآیند قالب گیری تزریقی آغاز می گردد.


تغذیه و ذوب ترموپلاستیک

همان طور که گفتیم، اولین بخش یک دستگاه تزریق پلاستیک، قیف است که در بالای دستگاه قرار دارد. قسمت بعدی سیلندر استوانه ای شکل بلندی است که با مکانیزم خاصی گرم می شود و پیچ تزریق درون آن قرار دارد؛ در انتهای سیلندر یک دروازه (گیت) وجود دارد و پشت دروازه لوله های تزریق و قالب جای گرفته اند.


در ابتدا، گلوله های خام ترموپلاستیک را درون قیف می ریزند و با چرخش پیچ، مواد به تدریج وارد بشکه یا سیلندر می شوند. با چرخش پیچ و حرارت، ترموپلاستیک ها گرم و در نهایت ذوب می شوند؛ حفظ دمای مناسب در این بخش از فرآیند، بسیار مهم و حیاتی است.


تزریق پلاستیک به قالب

مارپیچ ( ماردون )تزریق با کمک نیروی گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک، مواد ذوب شده را به انتهای سیلندر می فرستد. هنگامی که پلاستیک مذاب به انتهای سیلندر می رسد، از طریق لوله های مخصوص وارد بخش حفره قالب می شود و دو قسمت قالب به هم نزدیک می شوند تا پلاستیک را تحت فشار بالا (فشار گیره) نگهداری کنند؛ در هنگامی که دو قسمت قالب تحت فشار قرار دارند، پیچ به عقب حرکت می کند و دروازه بسته می شود تا فشار لازم برای تزریق بعدی را فراهم کنند.


فشار تزریق و فشار گیره باید در تعادل با یکدیگر باشند تا قالب گیری به درستی انجام شود و در حین تزریق، پلاستیک از قالب خارج نشود؛ پس از رسیدن به فشار مناسب، قطعه رها می شود و فرآیند تزریق دوباره انجام می شود.


زمان نگهداری و خنک شدن

هنگامی که پلاستیک به داخل قالب تزریق می شود، برای مدت معینی تحت فشار نگهداری می شود که بسته به نوع ترموپلاستیک از چند میلی ثانیه تا چند دقیقه متغیر است. زمان نگهداری، کلیدی ترین عامل در شکل گیری صحیح قطعه است. پیش از اینکه قطعه بیرون ریخته شود و وارد خط تولید شود، از چند ثانیه تا چند دقیقه درون قالب بدون فشار می ماند تا خنک شود.


فرآیند تخلیه و تکمیل

پس از سپری شدن زمان نگهداری و سردشدن و شکل گیری قطعه، پین ها یا صفحات قطعه را از دستگاه خارج می کنند. قطعات تولیدی معمولاً روی یک نوار نقاله در پایین دستگاه تزریق پلاستیک ریخته می ریزند و در صورت نیاز فرآیندهای تکمیلی مانند پرداخت، رنگ آمیزی یا حذف پلاستیک اضافه توسط سایر ماشین آلات یا اپراتورها تکمیل می شود.


نکات مهم در انتخاب گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک

هنگام انتخاب گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک، چندین فاکتور ضروری وجود دارد که باید حتماً در نظر گرفته شود. باتوجه به اینکه گیربکس نقش مهمی در کارایی و عملکرد دستگاه دارد، بنابراین باید کاملاً مطابق با نیازهای خاص فرآیند قالب گیری و دستگاه تزریق پلاستیک انتخاب شود. برخی از نکات مهم در انتخاب گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک عبارتند از:


گشتاور و سرعت مورد نیاز

نسبت دنده

کارایی و راندمان

عمر مفید و دوام دستگاه

میزان لرزش و سروصدا

ابعاد و نحوه نصب

تعمیر و نگهداری 

هزینه گیربکس

تفاوت های گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک با گیربکس اکسترودر


در نگاه اول قالب گیری پلاستیک با دستگاه تزریق پلاستیک و دستگاه اکسترودر فرآیندهای بسیار مشابهی دارند؛ هر دو دستگاه مواد پلاستیک مذاب را با هزینه مناسب و به شکل دلخواه تولید می کنند اما در نحوه قالب گیری با یکدیگر تفاوت دارند. قالب گیری با دستگاه تزریق پلاستیک، برای تولید قطعات پلاستیکی با اشکال سه بعدی استفاده می شود ولی قالب گیری با دستگاه اکسترودر برای ایجاد میله های خطی و پیوسته استفاده می شود. باتوجه به اینکه گیربکس اکسترودر برای کاربردهای سنگین استفاده می شود، بهتر است از تجهیزات ایمنی مانند اینورتر اکسترودر برای راه اندازی آن ها استفاده شود تا درصد آسیب دیدگی آن ها را تا حد امکان کاهش داد.

برخی از تفاوت های گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک با گیربکس اکسترودر عبارتند از:

کاربرد: گیربکس اکسترودر در درجه اول برای فرآیندهای اکستروژن استفاده می شود، درحالی که گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک به طور خاص برای ماشین های قالب گیری تزریق پلاستیک طراحی شده اند. گیربکس اکسترودر برای فشاردادن مواد از طریق قالب استفاده می شود، درحالی که گیربکس تزریق پلاستیک برای ذوب و تزریق پلاستیک به قالب استفاده می شود.
گشتاور و سرعت: گیربکس های اکسترودر برای راندن مواد چسبناک از طریق قالب، نیاز به گشتاور زیادی دارند. از طرف دیگر گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک برای حرکت با سرعت بیشتر طراحی شده و نیاز گشتاور کمتری دارند.
طراحی چرخ دنده: هر دو نوع گیربکس می توانند از نوع گیربکس هلیکال استفاده باشند، اما گیربکس های اکسترودر معمولاً دارای چندین استیج هستند تا به گشتاورهای بالاتر دست یابند؛ گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک، معمولاً از نوع گیربکس خورشیدی است تا علاوه بر اندازه کوچکتر، سرعت های بالاتری نیز به دست آورند.
گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک و اکسترودر باید بار محوری بسیار زیادی را تحمل کنند؛ به همین علت پیش از انتخاب نوع گیربکس، ابتدا باید بار محوری را به وسیله بلبرینگ کف گرد، بلبرینگ تماس زاویه ای و … کنترل کنید، سپس گیربکس را متناسب با مشخصات مورد نظر انتخاب نمایید.

جمع بندی

انتخاب گیربکس مناسب برای دستگاه های صنعتی به خصوص دستگاه تزریق پلاستیک که نیاز به سرعت و گشتاور خاصی دارد، کمی پیچیده و سخت به نظر می رسد. بهترین راه برای انتخاب این گیربکس ها مشاوره با افراد متخصص و دارای تجربه در این زمینه است؛ کارشناسان کالا صنعتی آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان در زمینه انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری انواع گیربکس دستگاه تزریق پلاستیک به شما عزیزان هستند.

VFD بهتر است یا سافت استارتر

یک سوالی که بیشتر صنعتگران به دنبال پاسخ برای آن هستند، این است که سافت استارتر بهتر است یا اینورتر VFD. در این مقاله که برگرفته از ویدیوی شرکت برق ماهر است، سعی بر آن شده که مزایا و معایب این دو تجهیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تفاوت بین اینورتر و درایو AC

اینورتر یک تجهیز بسیار عالی برای الکتروموتور به شمار می رود. این تجهیز علاوه بر کنترل سرعت و گشتاور الکتروموتور، از بسیاری خطرات احتمالی برای سوختن الکتروموتور جلوگیری خواهد کرد. با AC_Drive به شدت میتوان به بهره وردی و راندمان الکتروموتور اضافه کرد و همچنین به انعطاف پذیری پروژه کمک کرد. اما در مواقعی میتوان بجای استفاده از اینورتر، از سافت استارتر نیز استفاده کرد. در ادامه این دو تجهیز مقایسه خواهد شد تا روشن شود که چه جاهایی باید از اینورتر استفاده کرد و چه جاهایی از سافت استارتر؟


اینورتر یا VFD که به VSD هم شهرت دارد، علاوه بر راه اندازی نرم و کنترل دور، بسیاری مزیت های دیگر دارد. اما سافت استارتر فقط یک راه انداز نرم است و استفاده دیگری نخواهد داشت. سافت استارتر با کنترل ولتاژ میتواند دور را از کن به زیاد ببرد و یک ولتاژ کنترل به شمار می رود و این در حالی است که AC-Drive فرکانس رو هم میتوان کنترل نماید. در ویدیوی زیر دو الکتروموتور که یکی به سافت استارتر متصل است و دیگری به AC درایو نمایش داده شده است. در الکتروموتوری که با سافت استارتر وصل است فقط ولتاژ تغییر می کند و همراه با ولتاژ گشتاور موتور هم تغییر خواهد کرد.


اما الکتروموتوری که با AC درایو کار میکند، هم سرعت و هم گشتاور هم جهت چرخش و چند پارامتر دیگر قابل کنترل است. به عنوان یک تفاوت دیگر، AC Drive تمام پارامترهای موتور را حفاظت میکند اما سافت استارتر حفاظت اساسی ای برای الکتروموتور ایجاد نمی کند.

اما برای دانستن مزایا و معایب بیشتر در مورد اینورتر و سافت استارتر پیشنهاد کالا صنعتی شرکت در دوره های درایو من برق ماهر است که یکی از بهترین دوره های آموزشی برای اینورتر و درایو به شمار می رود. برق ماهر به عنوان یکی از بهترین برگزار کننده های دوره های آموزشی برق، کمک بسیار زیادی به صنعتگران و دانشجویان کرده تا با کسب مهارت های کاربردی، بتوانند در آینده شغلی خود موفق و سربلند باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد دوره های آموزشی برق ماهر با شماره تلفن 03145837728⁣ تماس حاصل فرمایید.


اینورتر بهتر است یا سافت استارتر؟

اینورتر یک تجهیز بسیار عالی برای  الکتروموتور  به شمار می رود. این تجهیز علاوه بر کنترل سرعت و گشتاور الکتروموتور، از بسیاری خطرات احتمالی برای سوختن الکتروموتور جلوگیری خواهد کرد. با AC_Drive به شدت میتوان به بهره وردی و راندمان الکتروموتور اضافه کرد و همچنین به انعطاف پذیری پروژه کمک کرد. اما در مواقعی میتوان بجای استفاده از اینورتر، از سافت استارتر نیز استفاده کرد. در ادامه این دو تجهیز مقایسه خواهد شد تا روشن شود که چه جاهایی باید از اینورتر استفاده کرد و چه جاهایی از سافت استارتر؟


اینورتر چه فرقی با سافت استارتر دارد؟

اینورتر یا VFD که به VSD هم شهرت دارد، علاوه بر راه اندازی نرم و کنترل دور، بسیاری مزیت های دیگر دارد. اما سافت استارتر فقط یک راه انداز نرم است و استفاده دیگری نخواهد داشت. سافت استارتر با کنترل ولتاژ میتواند دور را از کن به زیاد ببرد و یک ولتاژ کنترل به شمار می رود و این در حالی است که AC-Drive فرکانس رو هم میتوان کنترل نماید.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D8%B1%D9%82-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/509/vfd-%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%DB%8C%D8%A7-%D8%B3%D8%A7%D9%81%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%B1

الکتروگیربکس هالو شفت

منظور از الکتروگیربکس هالوشافت چیست؟

وقتی سخن از الکتروگیربکس هالوشافت به میان می آید، سوال اصلی اینجاست که کدام بخش گیربکس به صورت هالوشافت است؟


برای پاسخ به این سوال، وضعیت گیربکس را از دو منظر ورودی و خروجی می توان بررسی نمود:


ورودی گیربکس هالوشافت باشد.

خروجی گیربکس هالوشافت باشد.

با شناخت ورودی و خروجی هالوشافت انواع گیربکس صنعتی می توان تصمیم مناسب تری برای تجهیز خود اتخاذ کرد. بنابراین وقتی گفته می شود که الکتروگیربکس هالوشافت نیاز است، باید این توضیح ارائه شود که گیربکس با ورودی هالوشافت قرار است مورد استفاده قرار بگیرد یا خروجی هالوشافت.


گیربکس ورودی هالوشافت

برای درک بهتر این مطلب بهتر است ورودی هالوشافت انواع گیربکس به صورت مجزا بررسی شوند:


گیربکس حلزونی

سری MVF گیربکس حلزونی طوری طراحی شده که ورودی آن ماردون هالوشافت بوده و دارای یک فلنج نیز است تا الکتروموتور مربوطه به راحتی با گیربکس کوپل شود. لازم به ذکر است که یک فلنج مناسب (فلنج بزرگ B5) روی الکتروموتور باید نصب شود.

گیربکس کتابی یا مکعبی (سری W سهند دور اصفهان یا NMRV چینی( به صورت نرمال با ورودی هالوشافت تولید می شود که برای اتصال به الکتروموتور نیاز به یک فلنج دارد. گیربکس کتابی با ورودی فلنج B5 و همچنین نیم فلنج B14 قابل تولید است.

گیربکس هلیکال

گیربکس هلیکال شافت مستقیم طرح VEM که تحت عنوان سری G یا ZG در ایران تولید می شود، به صورت فابریک با ورودی هالوشافت نیست، یعنی روی شافت الکتروموتور دنده زنی انجام می شود و همان شافت با دنده بعدی درگیر می شود. در اینجا از طریق یک واسطه الکتروموتور و گیربکس باهم مرتبط می شوند. اما ورودی همین گیربکس می تواند به صورت هالوشافت همراه با یک فلنج B5 باشد که الکتروموتور به راحتی با آن کوپل شود. 

گیربکس هلیکال طرح SEW شامل هلیکال شافت مستقیم سری R ، هلیکال آویز سری F ، بول هلیکال سری K می تواند به صورت ورودی هالوشافت و فلنج باشد. کوپل الکتروموتور و گیربکس در این حالت نیز با فلنج B5 صورت می گیرد.

گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی و سایکلو عموما به صورت ورودی هالوشافت تولید می شوند. اما به صورت سفارشی به صورت ورودی شافت دار نیز قابل تولید هستند. 

گیربکس خروجی هالوشافت

گیربکس حلزونی عموما به صورت خروجی هالوشافت تولید و روانه بازار می شود اما می توان به صورت مجزا شافت خروجی برای آن تراشید و استفاده نمود.

گیربکس هلیکال شافت مستقیم سری G و همچنین سری R کلا به صورت شافت دار تولید می شود و نوع خروجی هالوشافت ندارد.
گیربکس هلیکال آویز سری F و گیربکس بول هلیکال سری K معمولا با خروجی هالوشافت تولید می شوند که در این صورت کد فنی آنها به FA و KA تغییر پیدا می کند. در عین حال خروجی سالیدشافت و انواع دیگر به صورت سفارشی امکان تولید دارد.
گیربکس خورشیدی نیز از این قاعده مستثنا نیست و خروجی آن می تواند به صورت مادگی باشد. خروجی مادگی گیربکس خورشیدی به صورت هزارخاری نیز جزو تولیدات کارخانجات است. 
مزایا و ویژگی های استفاده از الکتروگیربکس هالوشافت
مهمترین دلایلی که می تواند مصرف کننده را مجاب به خرید الکتروگیربکس هالوشافت کند، میتوان به صورت زیر بیان کرد:

یکی از مهمترین مزایای کوپل الکتروموتور با گیربکس ورودی هالوشافت این است که در صورت خرابی یا ایراد گیربکس (و یا الکتروموتور) می توان همان قطعه را به صورت جداگانه تعویض یا تعمیر نمود و دیگر نیازی به تعویض مجموعه الکتروگیربکس وجود نخواهد داشت. این مساله در گیربکس های شافت مستقیم طرح VEM خودش را بسیار پر رنگ تر نشان می دهد.
با استفاده از گیربکس ورودی هالوشافت (کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس) عملا قطعاتی از قبیل کوپلینگ، تسمه و پولی برای مجموعه الکتروگیربکس حذف خواهد شد.
عوامل موثر در انتخاب گیربکس هالوشافت
فضای فیزیکی موجود (در برخی موارد استفاده، فضا برای نصب الکتروگیربکس کوپل شده وجود ندارد، لذا از گیربکس ورودی شافت دار استفاده می شود و انتقال قدرت از الکتروموتور به گیربکس از طریق تجهیز دیگری مثل تسمه و پولی انجام می شود)
نحوه آرایش محور ها
میزان بار شعاعی
نوع ماشین مصرف کننده (دستگاهی که بعد از گیربکس کار می کند)
بررسی قیمت الکتروگیربکس هالوشافت
شایان ذکر است که تولید الکتروگیربکس هالوشافت برای واحد تولیدی هزینه بیشتری دارد. ضمن اینکه برای اتصال الکتروموتور و گیربکس در این حالت نیاز به فلنج نیز است. به این ترتیب می توان گفت که قیمت الکتروگیربکس هالوشافت تا حدی (حدودا 15% تا 30%) بالاتر از حالت معمولی است. اما با توجه به مزایایی که برای الکتروگیربکس هالوشافت در این مطلب بیان شد، بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند این محصول را خریداری نمایند.

برندهای موجود در ایران
تمامی تولیدکنندگان گیربکس حلزونی در ایران، گیربکس با ورودی هالوشافت تولید می کنند. از بهترین تولیدکنندگان داخل کشور می توان به شرکت سهند دور اصفهان، شاکرین گیربکس، گیربکس رستمی، شاکرین صنعت سپاهان اشاره کرد. گیربکس شافت مستقیم سری G در شرکت های شریف اصفهان، پارس گرجی صنعت، پولادین پارت و... به صورت هالوشافت بر اساس سفارش تولید می شود و طبیعتا شامل افزایش قیمت نسبت به حالت کوپله مستقیم می شود. گیربکس شافت مستقیم طرح SEW که تحت عنوان سری R روانه بازار می شود کلا به صورت هالوشافت در شرکت پارس گرجی صنعت تولید می شود. گیربکس بول هلیکال سری K و همچنین هلیکال آویز سری F پارس گرجی صنعت نیز به همین صورت است.
ویژگی های الکتروگیربکس های هالوشافت؟
این نوع الکتروگیربکس ها نسبت به دیگر انواع الکتروگیربکس ها دارای ابعاد کوچک تری هستند که باعث حذف سیستم کوپلینگ با موتور می شود.
ویژگی دوم آنها این است که قابلیت وصل شدن در هر زاویه ای بصورت افقی و عمودی را دارا می باشند.
این نوع الکتروگیربکس ها که سیستم روغن کاری همیشگی می باشد و نیازی به روغن کاری ندارند که این ویژگی باعث می شود در مکان هایی که سایر الکتروگیربکس ها نمی توانند نصب شوند ، بکار گرفته شوند. 

تفاوت هالو شفت با شافت صلب در الکتروگیربکس های؟
در الکتروموتور با گیربکس هالو شافت در مقایسه با شافت صلب از وزن کمتری در قطر برابر برخوردار است که این کاهش وزن برابر با یک استوانه با قطر سوراخ و به طول عمق آن است پس اگر در جایی وزن مهم باشد الکتروگیربکس هالو شافت گزینه مناسب تری خواهد بود ولی به علت وجود این سوراخ در شافت الکتروگیربکس هالو شافت میزان تمرکز تنش مخصوصا در مقابل تنش های پیچشی و برشی را افزایش می دهد که این از معایب الکتروگیربکس های هالو شافت می باشد. 

تست سیم پیچ موتور سه فاز

تست سیم پیچ موتور سه فاز، یکی از مراحل ضروری در عیب‌یابی و تشخیص مشکلات الکتروموتور است؛ چراکه الکتروموتور سه فاز از قدرت بالا و عملکردی قابل اعتماد برخوردار است اما اگر بیش از حد تحت بار قرار بگیرد، امکان سوختن سیم پیچ افزایش پیدا می‌کند و موتور آسیب می‌بیند. بنابراین مهم است که وضعیت سلامت موتور سه فاز را از نظر مکانیکی و الکتریکی بررسی کرد.

در ادامه مطلب، ۴ مورد از روش‌های تست سالم بودن الکتروموتور را بررسی خواهیم کرد تا وضعیت سلامت مکانیکی و الکتریکی موتور مشخص شود؛ این آزمایش‌ها باید توسط افرادی ماهر در زمینه برق زمانی اجرا شوند که موتور خاموش است و هیچ اتصالی در سربندی آن صورت نگرفته است.


نکته: منظور از عدم اتصال در سربندی این است که تمام پل‌های مسی (تیغه‌های مسی) از پایانه جدا شده باشند.

تست سلامت مکانیکی موتور سه فاز

قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنک‌کننده و بدنه موتور می‌شود را به دقت بررسی کنید. چطور می‌توانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟


موتور را از برق جدا کنید.

شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی می‌چرخد، یعنی بلبرینگ‌ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به‌ راحتی نمی‌چرخد، یعنی احتمالا یاتاقان‌ها یا بلبرینگ‌های شفت از کار افتاده‌اند.

حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترک‌خوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.

مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیب‌دیدگی است.

در آخر، وضعیت محفظه فن خنک‌کننده و پروانه‌های فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شده‌اند را باز کنید و پره‌های آن را از نظر ترک‌خوردگی یا سایر آسیب‌ها بررسی کنید.

اگر می خواهید هیچ یک از  موارد بالا را تجربه نکنید، بهتر است درباره نگهداری دوره‌ای از الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.

تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال

تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور می‌پردازد تا هر گونه قطعی در سیم‌ها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:

موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.
تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانه‌های موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانه‌های مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلاف‌ها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلاف‌های موتور معمولاً با نام‌های U ، W و V در سربندی الکتروموتور سه فاز مشخص شده‌اند. 
مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلاف‌ها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.
مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پراب‌ها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق می‌زند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمی‌زند.
تست مقاومت زمین موتور سه فاز
تست مقاومت زمین یکی از آزمایشات مهم در بررسی ایمنی موتورهای سه فاز است و نحوه اتصال سیم ارت (سیم اتصال به زمین) را بررسی می‌کند؛ برای انجام این تست باید با استفاده از مولتی متر، مقاومت بین بدنه موتور و زمین را اندازه گیری کنید. عدم اتصال صحیح سیم ارت منجر به ایجاد قوس الکتریکی و آسیب دیدن موتور می‌شود؛ بنابراین، برای انجام صحیح این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یکی از پراب‌های مولتی متر را به نقطه ارت متصل کنید؛ نقطه ارت معمولاً در گوشه‌ای از ترمینال موتور قرار دارد و با سه خط زیر هم مشخص شده است.
پراب دیگر مولتی متر را به ترتیب به هر یک از ۶ پایانه موتور وصل کنید. در صورت اتصال صحیح سیم ارت، مولتی متر باید OFF را نشان دهد.
نحوه آمپرگیری موتور سه فاز
آمپرگیری موتور سه فاز یا تست آمپر، میزان آمپر موتور را در حالت روشن و بار کامل اندازه‌گیری می‌کند. میزان آمپر در بار کامل روی پلاک موتور ثبت می‌شود و هرگونه انحراف از این مقدار، نشان‌دهنده نقص در موتور است. برای انجام این آزمایش کلمپ متر را دور یکی از کابل‌های فاز ورودی ببندید و میزان آمپر را ثبت کنید؛ دقت کنید که در برخی موارد مانند نوار نقاله‌ها، وقتی وزن محصول روی تسمه نقاله باشد، بار موتور بیشتر از حالت عادی خواهد بود و تست آمپر باید در حالت عادی موتور سه فاز انجام شود.

نتیجه گیری

بررسی سیم پیچ‌های موتور سه فاز یکی از مهم‌ترین اقدامات در تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها است. برخی از تست‌های سیم پیچ، نیاز به تخصص در زمینه برق دارند و باید توسط افراد ماهر انجام شود؛ ولی برخی دیگر را می‌توان بر اساس مطالب گفته شده در همین مقاله، مرحله به مرحله انجام داد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هرگونه آزمایشی، با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید تا از مشاوره‌های تخصصی و رایگان در این زمینه بهره‌مند شوید.
ایرادات سیم پیچ الکتروموتور چیست؟
اساسا سیم پیچ های موتور می توانند دچار چهار ایراد زیر گردند:

- سیم پیچ قطع شده (مقاومت سیم پیچ نامحدود)

- سیم پیچ اتصال کوتاه شده (مقاومت سیم پیچ صفر یا کمتر از مقدار معمول)

- نشت سیم پیچ به زمین یا بدنه (جریان نشتی از یک سیم پیچ به زمین/خنثی)

- تعداد دو یابیشتر از سیم پیچ ها به یکدیگر اتصال کوتاه شده اند (جریان نشتی از یک سیم پیچ به سیم پیچ دیگر برقرار است) 

سیم پیچ با اتصال مثلث به چه شکل است؟
در اتصال مثلث، انتهای هر سیم پیچ به شروع سیم پیچ دیگر متصل می شود. سیم پیچ ها در یک محیط دایره متصل می شوند، و بدین سان سه تا گره تشکیل می شود. آنگاه سه فاز را به این گره ها متصل می کنند. اتصال مثلث به آسانی با اتصال پلها به طور عمود در هر ستون تخته ترمینال در جعبه اتصالات انجام می شود.

بهترین برند کفکش چینی

یکی از پرکاربردترین و پراستفاده‌ترین انواع پمپ موجود در بازار صنعت، پمپ کفکش است. استفاده عمده پمپ کفکش در حوزه کشاورزی است؛ در جاهایی که نیاز به آبرسانی به زمین‌های کشاورزی وجود دارد. انتقال آب‌های چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، مخازن بزرگ ذخیره و استخرهای آب کشاورزی و همچنین پمپاژ آب رودخانه‌ها و چشمه‌ها به سمت زمین‌ها و باغات از جمله کاربردهای اصلی این نوع پمپ است. بنابراین اکثر مشتریان پمپ کفکش، کشاورزان و باغداران هستند. امروزه چینی‌بودن درصد زیادی از محصولات و کالاهای مختلف را نمی‌توان کتمان کرد.؛ پمپ کفکش هم از این قاعده مستثنی نیست. بسیاری از خریداران دنبال بهترین مارک کفکش چینی هستند تا هم قیمت مناسبی داشته و هم کیفیت رضایت‌بخشی داشته باشد. در بین برندهای زیادی که برای پمپ کف‌کش وجود دارد، برندهای استریم، لئو، دراپ، ایکار، اسکوار و ونیکو جز بهترین برندهای کفکش چینی بازار هستند و در این مقاله قصد معرفی آنها را داریم، پس با ما همراه باشید. قبلا در مقاله‌ای دیگر بطور کلی به معرفی بهترین پمپ چینی در انواع مختلف پمپ پرداخته شده بود که مطالعه آن مقاله نیز پیشنهاد می‌شود.


6 نوع از بهترین برند کفکش چینی

کفکش چینی استریم

کفکش چینی لئو

کفکش چینی ایکار

کفکش چینی ونیکو

کفکش چینی اسکوار

کفکش چینی دراپ

شش برند فوق جز کفکش‌های چینی درجه یک بازار است. علت نام‌بردن از برندهای بالا، داشتن ویژگی‌هایی نظیر گارانتی، خدمات پس از فروش و البته قیمت مناسب در کنار کیفیت بالا است که منجر به روبروشدن با استقبال زیاد از طرف مشتریان شده است. 


کفکش چینی استریم

شرکت استریم یکی از تولیدکنندگان پیشرو صنعت پمپ‌سازی در کشور چین است. این شرکت طیف گسترده‌ای از محصولات کفکش را تولید می‌کند که برای مصارف صنعتی و کشاورزی مناسب هستند. انواع کفکش‌های استریم شامل کفکش خروجی دو طرفه، تک فاز، سه فاز، فلوتردار و بدون فلوتر است. همچنین از لحاظ جنس نیز در انواع کفکش بدنه استیل، بدنه چدن، بدنه آلومینیوم و پلاستیک تولید می‌شود.

محصولات کفکش استریم دارای کیفیت بالا و از مواد اولیه عالی ساخته می‌شوند به همین دلیل از بهترین کفکش‌های چینی بازار می‌باشد. پمپ کفکش استریم سری QDX در قطر دهانه 1 الی 4 اینچ، حداکثر هد 100 متر و حداکثر دبی 60 متر مکعب بر ساعت تولید می‌شود.

کفکش چینی لئو

امروزه کسی از افراد فعال در حوزه صنعت پمپ نیست که با شرکت لئو آشنا نباشد. شاید به آن اندازه که شرکت لئو چینی در سال‌های اخیر شناخته شده است، هیچ شرکت چینی دیگری در زمینه برندسازی فعالیت نکرده باشد. از سری محصولات لئو، انواع کفکش‌های آن است. کفکش‌های لئو در چند سری QDX، KBZ، XKS، XQS و LKS تولید و روانه بازار می‌شود.


کفکش لئو سری QDX در مدل‌هایی با جنس بدنه‌ای چدنی، پروانه پلاستیک یا چدنی، قطر دهانه 1 الی 3 اینچ، حداکثر هد 32 متر و حداکثر دبی 42 متر مکعب بر ساعت تولید می‌شود.

کفکش لئو سری KBZ در مدل‌هایی با جنس بدنه و پروانه‌ای چدنی، قطر دهانه 2 الی 6 اینچ، حداکثر هد 56 متر و حداکثر دبی 156 متر مکعب بر ساعت موجود است.

کفکش لئو سری XKS در مدل‌هایی با جنس بدنه پلاستیک یا استیل، پروانه پلاستیکی، قطر دهانه 1 و ¼ 1اینچ، حداکثر هد 48 متر و حداکثر دبی 12 متر مکعب بر ساعت وجود دارد.

کفکش لئو سری XQS در مدل‌هایی با جنس بدنه ترکیب چدن و استیل، پروانه‌ای چدنی، قطر دهانه 1 الی 2 اینچ، حداکثر هد 42 متر و حداکثر دبی 23 متر مکعب بر ساعت تولید می‌شود.

کفکش لئو سری LKS در مدل‌هایی با جنس بدنه پلاستیک و استیل، پروانه‌ای پلاستیکی، قطر دهانه 1 ¼ 1 و ½ 1 اینچ، حداکثر هد 52 متر و حداکثر دبی 19 متر مکعب بر ساعت تولید می‌شود.

پمپ‌های کفکش لئو مزیت داشتن گارانتی 24 ماهه و خدمات پس از فروش 10 ساله را دارد و مشتریان با اطمینان خاطر بیشتری می‌توانند محصولات آن را خریداری کنند.

کفکش چینی ایکار

شرکت ایکار یک مجموعه پمپ‌سازی در چین است که شامل چندین برند دیگر نیز می‌باشد؛ در واقع پمپ‌های برند ایکار، ونیکو و اسکوار همه در یک مجموعه تولید می‌شوند که در ادامه معرفی خواهند شد. 

کفکش‌های ایکار در سری QDX تکفاز، QX سه فاز و SPA تولید می‌شود. مواد استفاده شده در ساخت قطعات کفکش ایکار بگونه‌ای است که برای پمپاژ آب تمیز و آشامیدنی نیز مناسب هستند.

کفکش چینی ونیکو

ونیکو دیگر برند مجموعه فوق می‌باشد که ارزان‌بودن قیمت کفکش‌های آن باعث شده تا مشتریان زیادی به دنبال خرید آن باشند.


کفکش چینی اسکوار

برند اسکوار نیز برند دیگر است که محصولات کفکش آن از لحاظ ظاهری و طراحی دقیقا مشابه ایکار و ونیکو می‌باشد و علت وجود این سه برند برای ایجاد بازار رقابتی است وگرنه همه این کفکش‌ها، کیفیت یکسانی دارند.


کفکش چینی دراپ

کفکش‌های دراپ تنوع زیادی ندارند اما با این‌حال به دلیل اینکه از قیمت مناسبی برخوردار هستند برای کاربردهایی که استفاده کمتری دارند و مدت زمان کوتاهی لازم است عملیات انتقال آب صورت گیرد، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. دو مدل کفکش چینی دراپ شامل 1 اینچ 25 متری و 2 اینچ 16 متری موجود می‌باشند که در صورت برطرف کردن نیاز هد مورد نظر می‌توان آن‌ها را سفارش داد.


همچنین پمپ کفکش دراپ 24 ولتی با برق DC نیز موجود است که دارای ابعاد کوچکی بوده و از بدنه‌ای استیل ساخته شده است و برای هد حداکثر 8 متر و مصارفی مانند آب نماها مناسب می‌باشد.

جمع‌بندی


اگر چه در ذهن خیلی از مردم این‌طور حک ‌شده که کالاهای چینی کیفیت ندارند؛ اما تجربه نشان داده که هر کالای چینی بی‌‌کیفیت نیست. بسیاری از کالاهای صنعتی ساخت چین وجود دارند که با قیمت پایین‌‌تر و کیفیت تقریبا مشابه با کالاهای اروپایی عرضه می‌شوند. پمپ کفکش یکی از انواع پمپ کشاورزی بوده که بسیاری از مزرعه‌داران و باغداران برای آبیاری و انتقال یک حجم آب ذخیره شده از آن استفاده می‌کنند. این پمپ به دلیل استفاده طولانی مدت در طی زمان آبیاری مستعد خرابی و استهلاک زیادی هم می‌باشد و بنابراین لازم است از کیفیت ساخت و متریال بالایی برخوردار باشد. در این مقاله کالاصنعتی به معرفی بهترین برندهای پمپ کفکش چینی پرداخته شد که می‌تواند راهنمای خوبی باشد برای خریداران پمپ کفکش، که دنبال خرید محصولی چینی با قیمت مناسب و با کیفیت بالا هستند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/334/%DA%A9%D9%81%DA%A9%D8%B4-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C