گیربکس حلزونی نوعی گیربکس کاهنده است که برای کاهش سرعت منبع ورودی (الکتروموتور) و افزایش گشتاور خروجی به کار میرود؛ اجزای اصلی این گیربکس صنعتی شامل یک شفت با رزوههای مارپیچ (ماردون) و یک چرخدنده حلزونی است. محور ورودی و خروجی گیربکس حلزونی با زاویه ۹۰ درجه نسبت به یکدیگر قرار گرفتهاند. از جمله مزایای گیربکسهای حلزونی در مقایسه با سایر گیربکسها میتوان به ابعاد کوچکتر، زاویه ۹۰ درجه شفتها و عدم برگشتپذیری در نسبت تبدیل بالاتر از ۱:۴۶ اشاره کرد. گیربکسهای حلزونی در انواع مختلفی تولید میشوند که در ادامه به آنها میپردازیم.
انواع گیربکس های حلزونی
گیربکسهای حلزونی را بر اساس پارامترهای مختلفی مانند طراحی ظاهری، نوع ورودی و خروجی و مشخصات فنی دیگر میتوان دستهبندی نمود؛ اما رایجترین نوع دستهبندی گیربکسهای حلزونی بر اساس شکل ظاهری آنها است.
انواع گیربکس حلزونی
انواع گیربکس حلزونی بر اساس شکل ظاهری پوسته عبارتاند از:
گیربکس حلزونی دایرهای (VF و MVF)
گیربکس حلزونی مکعبی یا کتابی
نحوه کار گیربکس حلزونی دایرهای و مکعبی مشابه هم بوده و این دو گیربکس، صرفاً از نظر ظاهری و برخی از مشخصات فنی با یکدیگر تفاوت دارند.
انواع گیربکس حلزونی براساس نوع ورودی
منظور از ورودی گیربکس حلزونی، نوع شفت ورودی و نحوه اتصال الکتروموتور و گیربکس است؛ انواع گیربکس حلزونی بر اساس نوع شفت ورودی (ماردون) به دو دسته تقسیم میشوند:
سالید شفت: در این گیربکسها، ماردون بهصورت شفت نری توپر است؛ گیربکسهای VF و برخی از انواع گیربکس مکعبی از این نوع ورودی استفاده میکنند.
هالو شفت: هالو شفت یا شفت مادگی، نوع دیگری از انواع ورودی گیربکسهای حلزونی است؛ در این حالت، موتور و گیربکس بهصورت مستقیم بهوسیله فلنج به هم متصل میشوند.
انواع گیربکس حلزونی بر اساس نوع خروجی
خروجی گیربکس حلزونی، نحوه اتصال گیربکس با تجهیز بعدی را مشخص میکند. بهطورکلی، همه گیربکسهای حلزونی از نوع هالوشفت بوده و به دو دسته پایهدار و فلنج دار تقسیم میشوند. در گیربکسهای حلزونی پایهدار که با نام نرمال نیز شناخته میشوند؛ پایههای گیربکس که به پوسته متصل شده است، بهوسیله پیچ به شاسی متصل میشود. گیربکسهای فلنج دار نیز در دو نوع فلنج بزرگ (FF یا F) و فلنج کوتاه (C یا FC) عرضه میشوند.
موتور گیربکس حلزونی
انتخاب الکتروموتور مناسب برای یک گیربکس حلزونی نیازمند دانش فنی و محاسبات توان، سرعت، گشتاور و بررسی ابعاد هر دو دستگاه است؛ بههمینعلت، برخی خرید موتور گیربکس حلزونی را به خرید جداگانه این دو دستگاه ترجیح میدهند. موتور گیربکس حلزونی که با نام الکتروگیربکس حلزونی نیز شناخته میشود، ترکیب یک گیربکس حلزونی و الکتروموتور است که بهصورت مستقیم با هم کوپل شدهاند. همه گیربکسهای حلزونی با ورودی هالوشفت، در صورت سفارش مشتریان میتوانند بهصورت موتور گیربکس ارائه شوند.
خرید گیربکس حلزونی
برای خرید گیربکس حلزونی متناسب با نیاز یک صنعت یا کاربرد صنعتی، ابتدا باید نیازهای موردنیاز بهدقت بررسی شود و سپس باتوجهبه آنها گیربکسی با مشخصات مناسب انتخاب شود. مهمترین مشخصاتی که برای خرید گیربکس حلزونی باید بررسی شوند، عبارتاند از:
تیپ گیربکس: در ابتدا باید بر اساس نوع کاربرد، تیپ گیربکس را مشخص نمایید؛ پس از اینکه تیپ گیربکس (گرد یا مکعبی) انتخاب شد باید مشخصات فنی آنها را بررسی کنید.
نسبت تبدیل: یکی از مهمترین مشخصات فنی که برای خرید گیربکس حلزونی باید بررسی شود، نسبت تبدیل یا نسبت دنده است. نسبت دنده تعیینکننده سرعت خروجی گیربکس است و درصورتیکه بهدرستی انتخاب نشود به گیربکس و سایر تجهیزات وابسته آسیب میرساند.
توان موتور: هر گیربکس ظرفیت مشخصی برای تحمل توان الکتروموتور دارد؛ در هنگام خرید گیربکس حلزونی، باید آن را متناسب با توان موتور انتخاب نمایید.
نوع چرخدنده: اکثر گیربکسهای حلزونی از چرخدندههای حلزونی استفاده میکنند؛ اما برخی از برندهای معتبر مانند گیربکس SEW علاوه بر دنده حلزونی از یک جفت دنده هلیکال نیز در محصولات خود استفاده میکنند که موجب بهبود راندمان و افزایش بازه نسبت تبدیل گیربکس میشود.
جنس چرخدنده: چرخدندههای حلزونی از سه آلیاژ نیکل-برنز، فسفر-برنز و آلومینیوم-برنز تولید میشوند؛ که به ترتیب نیکل-برنز بیشترین مقاومت و بیشترین قیمت را داشته و آلومینیوم-برنز برای کاربردهای سبکتر و قیمت پایینتر استفاده میشود.
برند سازنده: پس از بررسی مشخصات فنی، برند سازنده نیز میتواند یکی از عوامل مؤثر در انتخاب و خرید گیربکس حلزونی باشد.
برای خرید گیربکس حلزونی از معتبرترین برندهای ایرانی و جهانی، با کارشناسان کالا صنعتی از طریق شماره تلفن ۰۲۱۹۱۳۰۴۳۰۰ در تماس باشید.
قیمت گیربکس حلزونی
قیمت گیربکس حلزونی باتوجهبه نوع گیربکس و مشخصات فنی آن تغییر میکند. برای مشاهده قیمت گیربکسهای حلزونی، باید به صفحه هر محصول مراجعه نموده و یا با کارشناسان فروش در ارتباط باشید. از جمله عوامل مؤثر بر قیمت گیربکس حلزونی عبارتاند از:
تیپ گیربکس: بهطور کلی، گیربکسهای کتابی قیمت بیشتری نسبتبه گیربکسهای حلزونی گرد دارند.
سایز گیربکس: قیمت گیربکس حلزونی کوچک، کمتر از گیربکسهای سایزهای بزرگتر است.
برند گیربکس: برندهای معتبر گیربکس، قیمت بیشتری نسبت به محصولات کمتر شناخته شده دارند؛ به عنوان مثال، قیمت گیربکس حلزونی ایتالیایی، نسبت به گیربکسهای چینی و ایرانی بسیار بیشتر است.
نحوه نصب: یکی از عوامل مؤثر در قیمت گیربکسهای حلزونی گرد (VF و MVF) نحوه نصب آنها است؛ اما در مورد گیربکسهای کتابی، نحوه نصب تأثیری بر قیمت ندارد. بهصورتکلی، گیربکسهای تیپ FC (فلنجدار) قیمت بیشتری نسبت به گیربکسهای تیپ N (نرمال-پایهدار) دارند.
وبسایت کالا صنعتی علاوه بر عرضه گیربکسهای حلزونی از برندهای معتبر، نماینده و عاملیت فروش بسیاری از این برندها نیز بوده و گیربکسهای حلزونی را با قیمت نمایندگی و خدمات پس از فروش ارائه مینماید.
نحوه نصب گیربکس حلزونی
یکی از مزایای گیربکس حلزونی، امکان نصب در جهتهای مختلف است؛ منظور از نحوه نصب، حالتهای مختلف اتصال موتور و گیربکس و گیربکس با تجهیز بعدی است. در تصویر زیر طریقه نصب گیربکس حلزونی گرد را مشاهده میکنید.
نحوه نصب گیربکس حلزونی گرد
در تصویر زیر طریقه نصب گیربکس کتابی را مشاهده مینمایید.
نحوه نصب گیربکسهای حلزونی مکعبی
مزایای گیربکس حلزونی
از جمله مزایای گیربکس حلزونی نسبت به گیربکسهای هلیکال، خورشیدی و ... عبارتاند از:
تعمیر و نگهداری آسان
پایینترین قیمت در گیربکسهای صنعتی
راه اندازی بسیار ساده
روغنکاری ساده و آسان در طول زمان مصرف
خاصیت خود قفل شوندگی و عدم برگشت پذیری در نسبت های تبدیل بالای 46
کاربرد گیربکس حلزونی
از گیربکسهای حلزونی در کاربردهای مختلف صنعتی استفاده میشود؛ رایجترین کاربردهای این گیربکسها، به عنوان گیربکس بالابر ساختمانی و گیربکس نانوایی است. برخی از کاربردهای گیربکس حلزونی عبارتاند از:
نانوایی
بالابر ساختمانی
نوار نقاله
میکسرها
صنایع غذایی
صنایع بستهبندی
اجزای اصلی گیربکس حلزونی
ماردون
چرخ دنده
پوسته گیربکس
بلبرینگ
کاسه نمد
اجزای اصلی گیربکس حلزونی
تعمیر گیربکس حلزونی
یکی از دغدغههای اصلی صاحبان صنایع و گیربکسهای صنعتی، تعمیر و نگهداری آنها است. منظور از تعمیر گیربکس حلزونی، تعویض قطعات آسیبدیده آنها است. برای گیربکسهای ایرانی امکان تأمین قطعات وجود دارد ولی برای گیربکسهای چینی و اروپایی امکان تأمین قطعات یدکی وجود ندارد و در صورت خرابی، باید گیربکس را تعویض نمایید. همچنین در مورد گیربکسهای حلزونی تا سایز 63، قیمت قطعات بسیار بالا بوده و تعمیر آنها مقرونبهصرفه نیست؛ اما برای سایزهای بزرگتر، تعمیر گیربکس نسبت به تعویض آن مقرونبهصرفهتر است.
بهترین برندهای گیربکس حلزونی
بهترین برندهای گیربکس حلزونی
تولید کنندگان مختلفی در سراسر جهان در زمینه گیربکس های حلزونی تخصص دارند اما برخی از آن ها به دلیل طراحی های متفاوت و خاص، امکانات بیشتر و خدمات پس از فروش بهتری دارند، در نظر مخاطبان ارزش بیشتری پیدا کرده اند. در ادامه لیست بهترین برندهای گیربکس حلزونی را معرفی خواهیم کرد:
الکتروموتورها دستگاه های نسبتاً پیچیده ای هستند که در بخش بسیار وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. اهمیت این دستگاه ها به اندازه ای است که اگر دچار خرابی شوند، کل دستگاه های مرتبط را تحت الشعاع قرار داده و خسارت های سنگین مالی وارد می سازند. با این حال، الکتروموتور نیز مانند هر دستگاه الکتریکی دیگری به مرور زمان مشکلات مختلفی را تجربه می کنند؛ اگرچه تعمیر دینام های صنعتی کاری تخصصی است ولی مشاهده و بررسی علائم خرابی آن ها که با نام عیب یابی الکتروموتور شناخته می شود، نیاز به دانش خاصی ندارد و می توان با ریشه یابی آن ها از آسیب دیدگی شدید دستگاه جلوگیری کرد.
به طور کلی 5 مورد از علائم رایج خرابی الکتروموتورها عبارتند از:
عدم شروع به کار الکتروموتور
داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار
لرزش بیش از حد موتور
شتاب گیری کند دینام
صدای غیر معمول موتور و یاتاقان ها در هنگام کار
در ادامه به بررسی هر یک از این علائم پرداخته و راهکارهایی را برای عیب یابی الکتروموتور معرفی می نماییم. اما پیش از آن که وارد مبحث اصلی شویم، پیشنهاد می کنیم اگر با اجزای الکتروموتورها و نحوه عملکرد آن ها آشنایی ندارید، ابتدا مقاله اجزای الکتروموتور چیست؟ را مطالعه فرمایید.
عیب یابی الکتروموتور سه فاز
5 مورد از نشانه های خرابی الکتروموتور
5 مورد از نشانه های خرابی الکتروموتورها که نسبت به سایر موارد احتمال وقوع بیشتری دارند، در ادامه بیان می شود:
عدم شروع به کار الکتروموتور
عدم شروع به کار الکتروموتور یا اصطلاحاً اگر موتور راه نیافتد، ممکن است به دلایل مختلفی مانند خرابی منبع تغذیه، آسیب در سیم کشی یا نقص در مکانیزم راه اندازی موتور باشد. در صورت بروز این مشکل حتماً موارد زیر را در عیب یابی الکتروموتور مورد بررسی قرار دهید:
اتصالات برق (احتمال قطعی اتصالات)
وضعیت یاتاقان ها (احتمال مالیده شدن روتور به استاتور)
فیوز یا کلید خودکار (احتمال قطعی)
خازن (ممکن است خازن مناسب توان الکتروموتور نباشد)
داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار
داغ شدن موتور و یاتاقان
داغ شدن موتور و یاتاقان ها تحت بار یکی از مشکلات رایج در انواع الکتروموتور تکفاز و سه فاز است و در اثر عواملی مانند اعمال بار بیش از حد روی موتور، خرابی عایق های حرارتی و یا نقص در سیستم خنک کننده الکتروموتور به وجود می آید. گرمای بیش از حد موتور می تواند منجر به آسیب دیدگی آن و یا خطر آتش سوزی گردد، بنابراین باید فوراً علت آن شناسایی و اقدامات لازم برای عیب یابی الکتروموتور صورت گیرد. وقتی حرارت موتور تحت بار افزایش می یابد، باید موازی یا سری بودن دو نیمه فاز اصلی را در ولتاژ 110 و 220 ولت چک کنید؛ در بیشتر مواقع اتصال غلط و سربندی اشتباه، موجب داغ شدن و آسیب دیدگی دینام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سربندی الکتروموتور، پیشنهاد می کنیم مقاله آزمایش سیم پیچ و سربندی الکتروموتور تک فاز را مطالعه فرمایید.
به طور کلی باید الکتروموتور را متناسب با ظرفیت مورد نیاز انتخاب نمود؛ حال اگر موتور متناسب با توان مد نظر است می توانید با بررسی موارد زیر حرارت غیر معمول الکتروموتور را ریشه یابی کنید:
مناسب بودن دمای محیط و تهویه اطراف آن
تمیز بودن پوسته الکتروموتور برای انتقال حرارت؛ در این راستا مقاله ملاحظات مربوط به تمیز کردن و شستشوی الکتروموتور را بخوانید.
بررسی سیستم خنک کننده الکتروموتور
میزان جریان راه اندازی و وضعیت تجهیزات اضافه بار
بررسی عیوب، عدم تراز بودن، سایش فن یا روتور، خمیدگی شفت، آسیب دیدگی یاتاقان ها و ... که باعث افزایش اصطکاک و در نتیجه افزایش دمای کارکرد سیستم می شوند.
ولتاژ فازها و تقارن آن ها
وضعیت استاتور
بررسی عیوب الکتروموتور
لرزش بیش از حد موتور
لرزش بیش از حد موتور نشانه ناهماهنگی اجزای آن و یا اعمال بار نامتعادل به دینام است؛ علاوه بر این ممکن است نشانه ای از فرسودگی یاتاقان ها یا شل بودن پیچ و مهره های نصب الکتروموتور باشد. برای جلوگیری از آسیب بیشتر به موتور و تجهیزات مرتبط با آن باید فوراً به این مشکل نیز رسیدگی شود.
شتاب گیری کند الکتروموتور
اگر با شتاب گیری کند الکتروموتور مواجه هستید و یا به طور کلی موتور کار نمی کند، می توانید بر اساس فلوچارت زیر به عیب یابی الکتروموتور پرداخته و قسمت های مختلف آن را بررسی نمایید.
این کنترلر در سیستم ها و صنایع بسیاری به کار میرود. در ابتدا فرآیندهای صنعتی و همچنین صنایع با استفاده از رله ها کنترل می شدند. پنل های کنترل رله ای باید به صورت منظم جایگزین می شدند. جایگزینی پنل های کنترل رله ای مشکلات بسیاری را برای سیستم ایجاد می کرد و باعث بالا رفتن هزینه سیستم نیزمی شد. برای رفع این مشکلات کنترل کننده منطقی برنامه پذیر plc طراحی و ساخته شد.
کنترلر PLC چیست
کنترلر PLC چیست؟
کنترل کننده منطقی برنامه پذیر plc (programmable logic controlle ) یک رایانه دیجیتال است که یکی از کاربردهای آن اتوماسیون فرآیندهای الکترومکانیکی در صنایع مختلف است. این کنترل کننده ها به صورتی طراحی شده اند که برای شرایط سخت مناسب بوده و در برابر سرما، گرما، گرد و غبار، رطوبت و غیره محافظت شده اند. همچنین این کنترلر مانند مدار فرمان الکتریکی کنترل گر است و برخلاف مدار فرمان الکتریکی منطقی می باشد. کنترلر plc شامل یک میکرو سنسور است که برنامه ریزی آن با استفاده از زبان کامپیوتر است. برنامه در کامپیوتر نوشته می باشد و به وسیله یک کابل در کنترلر plc دانلود میشود. ارسال برنامه در plc را دانلود و خواندن برنامه از روی آن را آپلود می گویند. برنامه دانلود شده در حافظه غیرقابل انعطاف کنترل کننده برنامه پذیر plc ذخیره می شود. درحین انتقال پنل های کنترل رله به کنترلر plc سخت افزار منطقی رله با برنامه ای که توسط کاربر در کنترلر plc دانلود شده است، عوض می شود. یک زبان برنامه نویسی بصری به نام Ladder Logic برای برنامه نویسی کنترلر plc طراحی شده است.
سخت افزار کنترلر PLC
اجزای سخت افزاری این کنترلر عبارت است از:
CPU
حافظه
ورودی/خروجی
واحد منبع تغذیه
سیستم برنامه نویسی
نمای کلی سیستم کنترلر PLC به صورت زیر می باشد:
نمایی از سیستم کنترلر plc
اجزای کنترلر PLC
در ادامه به توضیح هریک از اجزای نام برده شده می پردازیم:
CPU
CPU شامل عملگر ریاضی و منطقی، رابط کامپیوتری و بخش های دیگری می شود. CPU مانع از ایجاد اشتباهات در کنترل کننده می شود.
حافظه Memory
حافظه کنترلر plc دو نوع است :
ROM یا حافظه دائم: تراشه ای خاص می باشد . این تراشه حاوی برنامه ای است که توسط کارخانه تعبیه شده و وظیفه آن مشابه سیستم عامل DOS در کامپیوتر شخصی است. همچنین این حافظه در حین عملیات CPU نمی تواند تغییر یابد یا پاک شود حتی هنگامی که تغذیه CPU قطع می شود.
RAM یا حافظه موقت: تراشه ای نیمه رسانا است که می توان در آن برنامه نوشت . اطلاعات موجود در حافظه RAM با قطع تغذیه پاک می گردد.
بخش ورودی I/O
ورودی کنترلر plc حاوی حسگرها و سوئیچ ها است.
بخش خروجی O/P
خروجی کنترلر plc شامل موتور پمپ لامپ و سلونوئید می شود و برروی دستگاه های دیگر کنترل می شود.
منبع تغذیه
بسیاری از نمونه های موجود در بازار plc با منبع 220 ولت AC یا 24 ولت DC کار می کنند اما بعضی از آن ها منبع تغذیه جداگانه دارند.
عملکرد PLC
عملکرد plc
کنترلر plc در سه مرحله عمل می کند:
1- اسکن ورودی
حالت ورودی متصل شده به صورت خارجی اسکن می شود. ورودی شامل لیمیت سوئیچ، سوئیچ فشار و ... می شود.
2- اسکن برنامه
برنامه ای که بارگذاری شده است در کنترل کننده اجرا می شود.
گیربکس ها مجموعه ایی از چرخ دنده های درگیر با سایز های متفاوت می باشند که دور موتور را به نسبت مورد نیاز تغییر می دهند. این تغییرات می تواند کاهشی یا افزایشی باشد. برای خرید موتور گیربکس می توان گیربکس را بصورت کوپل شده با موتور و یا جدا خریداری کرد. در اصطلاح گیربکس کوپل شده با موتور، موتور گیربکس نام دارد.
راهنمای انتخاب موتور گیربکس
برای انتخاب موتور گیربکس باید شرایط و الزامات طراحی را بررسی کرده و طبق محاسبات انجام شده موتور گیربکس مناسب را انتخاب کنیم. داده های ورودی برای انتخاب موتور گیربکس
سرعت ورودی گیربکس (rpm)
سرعت خروجی گیربکس (rpm)
گشتاور خروجی مورد نیاز (N.M)
توان ورودی الکتروموتور
نسبت تبدیل دور
سرعت ورودی گیربکس همان سرعت دورانی موتور است. که با داشتن سرعت ورودی و خروجی می توان نسبت تبدیل دور را بدست آورد.
i=n1/n2
گشتاور خروجی (N.m)
در اصل گشتاور مورد نیاز، حاصل ضرب گشتاور خروجی در فاکتور های اصلاح کننده تحت عنوان فاکتور سرویس است. این فاکتور ها برای در نظر گرفتن شوک ها و ارتعاشات وارده، مدت استفاده از گیربکس در روز، تعداد دفعات روشن شدن موتور و … بستگی دارد.
توان خروجی (kW)
۹۵۵۰ / سرعت خروجی(rpm) * گشتاور خروجی (N.M) = توان خروجی (kW)
محاسبه توان ورودی
بازده گیربکس ها معمولاً بین ۹۵% تا ۹۸% می باشد.
بازده گیربکس / توان خروجی (kW) = توان ورودی (kW)
بررسی یک مثال جهت درک بیشتر
شفت موتور متصل به مجموعه دنده ها باید تسمه کانوایری را با سرعت ۸۰ rpm و و به مدت ۲۴ ساعت در روز حرکت دهد. موتور مورد استفاده ۵۰۰ kW بوده و دور موتور ۱۵۰۰ rpm می باشد. توان خروجی ۴۶۵ kW و دمای محیط در سایت ۲۰ درجه سانتی گراد است.
گام اول: انتخاب نوع گیربکس
ابتدا نسبت تبدیل دور را محاسبه کرده و طبق “جدول“، گروه مناسب را انتخاب می کنیم. با توجه به این نسبت و مطابق با جدول از گروه B3SF می توان استفاده کرد.
i=1500/80=18
گام دوم: انتخاب سایز موتوگیربکس از قسمت Mechanical Capacity
تعیین فاکتور سرویس
با توجه به اینکه از الکتروموتور استفاده شده و بار بصورت یکنواخت اعمال می شود، فاکتور سرویس ۱٫۲۵ است.
محاسبه توان خروجی مورد نیاز
توان خروجی مورد نیاز =۴۶۵*۱٫۲۵=۵۸۱(kW)
محرک اولیه
مدت کاری بر حسب ساعت در روز
نوع بار اعمالی
یکنواخت
متوسط
سنگین
موتور الکتریکی/ توربین بخار
کمتر از ۳ ساعت
۰٫۸
۱
۱٫۵
بین ۳ تا ۱۰ ساعت
۱
۱٫۲۵
۱٫۷۵
بیشتر از ۱۰ ساعت
۱٫۲۵
۱٫۵
۲
موتور احتراق داخلی چند سیلندر
کمتر از ۳ ساعت
۱
۱٫۲۵
۱٫۷۵
بین ۳ تا ۱۰ ساعت
۱٫۲۵
۱٫۵
۲
بیشتر از ۱۰ ساعت
۱٫۵
۱٫۷۵
۲٫۲۵
موتور احتراق داخلی تک سیلندر
کمتر از ۳ ساعت
۱٫۲۵
۱٫۵
۲
بین ۳ تا ۱۰ ساعت
۱٫۵
۱٫۷۵
۲٫۲۵
بیشتر از ۱۰ ساعت
۱٫۷۵
۲
۲٫۵
انتخاب سایز موتور گیربکس
انتخاب سایز موتور گیربکس طبق کاتالوگ بصورتی است که توان خروجی که در مرحله قبل محاسبه شده، کوچکتر و یا مساوی توان ذکر شده در جدول باشد.
در این شرایط کاری موتور گیربکس B3SF-400 با توان ۶۲۰ kW و نسبت تبدیل دور ۱۸٫۱ انتخاب مناسبی می باشد.
تست سیم پیچ موتور سه فاز، یکی از مراحل ضروری در عیبیابی و تشخیص مشکلات الکتروموتور است؛ چراکه الکتروموتور سه فاز از قدرت بالا و عملکردی قابل اعتماد برخوردار است اما اگر بیش از حد تحت بار قرار بگیرد، امکان سوختن سیم پیچ افزایش پیدا میکند و موتور آسیب میبیند. بنابراین مهم است که وضعیت سلامت موتور سه فاز را از نظر مکانیکی و الکتریکی بررسی کرد.
سزبندی الکتروموتور سه فاز
در ادامه مطلب، ۴ مورد از روشهای تست سالم بودن الکتروموتور را بررسی خواهیم کرد تا وضعیت سلامت مکانیکی و الکتریکی موتور مشخص شود؛ این آزمایشها باید توسط افرادی ماهر در زمینه برق زمانی اجرا شوند که موتور خاموش است و هیچ اتصالی در سربندی آن صورت نگرفته است.
نکته: منظور از عدم اتصال در سربندی این است که تمام پلهای مسی (تیغههای مسی) از پایانه جدا شده باشند.
تست سلامت مکانیکی موتور سه فاز
قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنککننده و بدنه موتور میشود را به دقت بررسی کنید. چطور میتوانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟
موتور را از برق جدا کنید.
شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی میچرخد، یعنی بلبرینگ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به راحتی نمیچرخد، یعنی احتمالا یاتاقانها یا بلبرینگهای شفت از کار افتادهاند.
حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترکخوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.
مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیبدیدگی است.
در آخر، وضعیت محفظه فن خنککننده و پروانههای فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شدهاند را باز کنید و پرههای آن را از نظر ترکخوردگی یا سایر آسیبها بررسی کنید.
اگر می خواهید هیچ یک از موارد بالا را تجربه نکنید، بهتر است درباره نگهداری دورهای از الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.
تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال
تست سیم پیچ با اهم متر
تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور میپردازد تا هر گونه قطعی در سیمها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:
موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.
تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانههای موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانههای مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلافها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلافهای موتور معمولاً با نامهای U ، W و V در سربندی الکتروموتور سه فاز مشخص شدهاند.
مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلافها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.
مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پرابها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق میزند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمیزند.
تست سیم پیچ موتور سه فاز
تست مقاومت زمین موتور سه فاز
تست مقاومت زمین موتور سه فاز
تست مقاومت زمین یکی از آزمایشات مهم در بررسی ایمنی موتورهای سه فاز است و نحوه اتصال سیم ارت (سیم اتصال به زمین) را بررسی میکند؛ برای انجام این تست باید با استفاده از مولتی متر، مقاومت بین بدنه موتور و زمین را اندازه گیری کنید. عدم اتصال صحیح سیم ارت منجر به ایجاد قوس الکتریکی و آسیب دیدن موتور میشود؛ بنابراین، برای انجام صحیح این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یکی از پرابهای مولتی متر را به نقطه ارت متصل کنید؛ نقطه ارت معمولاً در گوشهای از ترمینال موتور قرار دارد و با سه خط زیر هم مشخص شده است.
پراب دیگر مولتی متر را به ترتیب به هر یک از ۶ پایانه موتور وصل کنید. در صورت اتصال صحیح سیم ارت، مولتی متر باید OFF را نشان دهد.
نحوه آمپرگیری موتور سه فاز
آمپرگیری موتور سه فاز یا تست آمپر، میزان آمپر موتور را در حالت روشن و بار کامل اندازهگیری میکند. میزان آمپر در بار کامل روی پلاک موتور ثبت میشود و هرگونه انحراف از این مقدار، نشاندهنده نقص در موتور است. برای انجام این آزمایش کلمپ متر را دور یکی از کابلهای فاز ورودی ببندید و میزان آمپر را ثبت کنید؛ دقت کنید که در برخی موارد مانند نوار نقالهها، وقتی وزن محصول روی تسمه نقاله باشد، بار موتور بیشتر از حالت عادی خواهد بود و تست آمپر باید در حالت عادی موتور سه فاز انجام شود.
نتیجه گیری
بررسی سیم پیچهای موتور سه فاز یکی از مهمترین اقدامات در تعمیر و نگهداری این دستگاهها است. برخی از تستهای سیم پیچ، نیاز به تخصص در زمینه برق دارند و باید توسط افراد ماهر انجام شود؛ ولی برخی دیگر را میتوان بر اساس مطالب گفته شده در همین مقاله، مرحله به مرحله انجام داد. پیشنهاد میکنیم پیش از انجام هرگونه آزمایشی، با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید تا از مشاورههای تخصصی و رایگان در این زمینه بهرهمند شوید.