لاستیک کوپلینگ ها، جهت انتقال نیروی بدون ارتعاش بین محور محرک و متحرک مورد استفاده قرار می گیرد رابر کوپلینگ به دلیل دارا بودن خاصیت الاستیکی و ارتجاعی عضو فدا شونده می باشند، همچنین انواع ضربه گیر کوپلینگ لاستیکی با اشکال مختلف در هر سیستم انتقال نیرو کاربرد دارند.
برای مثال کوپلینگ بشکه ای به صورت استوانه تو خالی با قوص خارجی مورد استفاده قرار می گیرند. و همچنین در لاستیک سازی رویان صنعت گاهی اوقات با قطعات تقویتی فلز و منجید پوشش داده می شوند طبق درخواست شما متریان گرامی ارائه می گردد.
کوپلینگ لاستیکی چیست؟
کوپلینگ لاستیکی، به قطعات الاستومری گفته میشود که در وسایل انتقال نیرو از تلفات عضو محرک و متحرک جلوگیری میکند و همچنین باعث کاهش ارتعاشات و لرزش ها در مکانیزم میشود.
لاستیک کوپلینگ ها با شرایط کارکرد مختلف دارای شکل ظاهری خاص نسبت به طراحی محل نصب میباشند و با نام های تجاری و عمومی مختلف شناخته شده اند و تمامی این قطعات لاستیکی قابل سفارش و تولید هستند.
کوپلینگ خورشیدی، ( ۶ پر تا ۱۲ پر) جهت انتقال نیروی شافت محرک به متحرک در مکانیزم کوپلینگ استفاده می شود، این مدل کوپلینگ ها در متریال های ، رابری، پلی یورتان، و pvc کاربرد دارد متریال پلی یورتان، در محیط های سایشی با قابلیت تحمل دمای ۸۵ درجه سانتی گراد ، ارتعاش گیری می کند. متریال پی وی سی تا دمای ۶۵ درجه سانتی گراد و محیط های معمولی استفقاده می شود. و متریال رابری با قابلیت تحمل دمای ۱۱۰درجه سانتی گراد و با قابلیت سایشی متوسط کاربرد دارن و از لحاظ قیمتی ، متریال های pvc مقرون بصرفه می باشد.
بیشتر بخوانید: اورینگ چیست؟ اهمین ویژه اورینگ لاستیکی.
فروش کوپلینگ لاستیکی
کاربرد لاستیک کوپلینگ:
رابر کوپلینگ چیست؟ در سیستم انتقال نیرو، جهت گرفتن ضربه و افزایش طول عمر شافت و موتور بکار میروند و نقش گرفتن ضربه های آنی و ارتعاش را به سیستم انتقال نیرو دارند، در همین جهت لاستیک ضربه گیر کوپلینگ هم نامیده می شود .
و همچنین با توجه به محل کاربردشان، طراحی های مختلفی دارند که رویان صنعت و باتوجه به محیط کارکردشان و نوع ارتعاش از متریال متفاوت طبق درخواست مشتری طراحی، قالب سازی و تولید می کند و همچنین محیط روغنی، شیمیایی، حرارت بالا، ضربه یا لرزش با شدت بالا از جمله عواملی هستند که در انتخاب متریال ساخت کوپلینگ موثر هستند و می بایست با توجه به محیط کارکرد کوپلینگ، متریال مناسب از جنس Nr, Nbr و Cr و.. استفاده کرد.
بیشتر ببینید: نحوه کارکرد دیافراگم لاستیکی شیر برقی.
لاسنیک کوپلینگ
انواع کوپلینگ لاستیکی
کوپلینگ های لاستیکی همراه با فلز
کوپلینگ های لاستیکی بدون فلز یا لاستیک کوپلینگ ها
کوپلینگ های پلی اورتان
۶ پر – خورشیدی – روتکس
بشکه ای
لقمه ای
و این قطعه باتوجه به شکل هندسی شان نام گزاری های مختلفی دارند:
کوپلینگ خورشیدی و کوپلینگ گشنیزی، کوپلینگ لاستیکی کمپرسور، کوپلینگ دنده ای، کوپلینگ دندان خرگوشی، کوپلینگH یا کوپلینگ KB, کوپلینگ فانوسی، کوپلینگ بشکه ای، کوپلینگ تایری، کوپلینگ ولکان کشتی یا ژنراتور کشتی، کوپلینگ های غلافی، کوپلینگ های گیره ای، کوپلینگ های مخروطی قفل کننده شفت، کوپلینگ های الاستومتری، کوپلینگ های بوش پین، کوپلینگ های هیرث دسته بندی می شوند. در این مقاله ما به بررسی و معرفی انواع کوپلینگ لاستیکی می پردازیم …
کوپلینگ لاستیکی
چگونه از کوپلینگ مراقبت کنیم؟
یکی از مهم ترین علت خرابی میتوان به انتخاب نامناسب جنس کوپلینگ اشاره کرد و میتوان با استفاده از اطلاعاتی مانند: روغنی یا شیمیایی بودن محیط، حرارت بالا یا پایین، ضربه یا لرزش با شدت کم و یا زیاد از جمله عواملی هستند که در انتخاب متریال ساخت کوپلینگ موثر هستند و دومین علت: نصب نامناسب و یا انتخاب نادرست کوپلینگ لاستیکی اشاره کرد.
برای محاقظت بیشتر در برابر فشار و سایش می توانید از کوپلینگ لاستیکی منجیددار استفاده کنید.
قیمت کوپلینگ لاستیکی از موارد پر اهمیت در فروش است که رویان صنعت تضمین کننده قیمت و کیفیت محصول می باشد. و همچنین توجه لازم به سلام بودن کوپلینگ، از طریق توجه به سروصدای غیرعادی، صدای ضربه و ارتعاش، لرزش زیاد و یا عدم آببندی و نشت روغن انجام میشود. بنابراین با چک کردن به موقع نشانه های ذکر شده و تمیز کردن مرتب کوپلینگ، میتوان از آن مراقبت کرد.
بیشتر بخوانید: اهمیت استفاده از ضربه گیر لاستیکی.
لاستیک کوپلینگ
جنس کوپلینگ لاستیکی:
جنس با توجه به محیط کارکرد و نوع ارتعاشی که به آن ها وارد میشود انتخاب میشوند و متریال های nr .sbr.nbr .cr در شرایط مختلف انتخاب میشوند و همپچنین رویان صنعت ارائه دهنده انواع متریال ها می باشد:
کوپلینگ Nr:
این مدل لاستیک زمانی استفاده میشود که ضربه و لرزش شدت زیاد دارد و محیط کارکرد خنثی و عاری از مواد شیمیایی میباشد.
کوپلینگ Nbr:
نیتریل بوتادین رابر یا nbr لاستیک ضد روغن میباشد که در پمپ های روغنی استفاده میشود و با ترکیب سایر کائوچو ها میتواند خواص ضد ضربه پیدا کند.
کوپلینگ Cr:
کلروپرن ویا نئوپرن از جمله لاستیک های منحصر به فرد است که خواص ضربه گیری ،حرارتی ،شیمیایی را دارد و با توجه به قیمت نسبتا گران این کائوچو در دستگاه ها و قسمت های خاص استفاده می شود.
این محصول ممکن است در کنار انواع پکینگ لاستیکی مورد استفاده قرار گیرد.
لاستیک کوپلینگ فلزی
کوپلینگ لاستیکی با تلف کردن انرژی وارده از سمت جسم ضربه زننده، سبب کم کردن لرزش و صدای دستگاه یا موتور می شود. اما از انواع کوپلینگ خبر دارید؟ آیا می دانید کوپلینگ چگونه تولید می شود؟ اگر جواب شما خیر است پس ادامه مطلب رویان صنعت را از دست ندهید.
کوپلینگ لاستیکی
با انواع کوپلینگ لاستیکی آشنا شوید
به طور کلی کوپلینگ لاستیکی به ۲ دسته تقسیم می گردد که یکی از آن ها کوپلینگ صلب و سخت و یکی دیگر کوپلینگ منعطف نام دارد که هر یک در صنایع مختلف کاربردی متفاوت دارند. در ادامه هر یک از این کوپلینگ های لاستیکی را خواهید شناخت.
کوپلینگ لاستیکی چیست
پیشنهاد ویژه: خرید انواع اورینگ لاستیکی با کیفیت خاص و تخفیف عالی.
کوپلینگ لاستیکی صلب
این نوع کوپلینگ لاستیکی در یک محور راستا استفاده می شود. به دلیل سخت بودن این نوع کوپلینگ رابر، استفاده کمتری به نسبت کوپلینگ لاستیکی منعطف دارد. دلیل این مسئله هم ناتوانی در جبران نا هم راستایی محور ها است. از این رو کوپلینگ صلب و سخت در محور هایی استفاده می شوند که زاویه های دقیق و محور های تراز داشته باشند. نکته جالب اینکه همین کوپلینگ صلب، انواع مختلفی دارد که شامل کوپلینگ مخلوطی، کوپلینگ فرنچی، کوپلینگ زنجیری، کوپلینگ دنده ای یا هرت می شود.
صلب فلنچی
کوپلینگ لاستیکی صلب فلنچی در بین شافت های چرخ قرار می گیرد. در این نوع محصول تعدادی فلنچ وجود دارد که یکی از آن ها در انتها ثابت شده و دیگری جهت تکمیل درایو به شافت پیچ می شوند. این محصول زمانی کاربرد دارد که شافت ها دینامیکی یا استاتیکی و همتراز باشند.
صلب غلافی
در این نوع کوپلینگ یک لوله وجود دارد که سوراخ تعبیه شده در آن باید اندازه شافت باشد. وجود کلید در سوراخ موجب می شود تا گشتاور به کمک همان کلید سوراخ، نیرو انتقال دهد.
صلب موف
صلب موف از جنس چدن است و دارای پیچ و مهره های فولادی می باشد. این پیچ و مهره ها به شکلی منعطف متصل هستند که این مسئله سبب می شود تا کوپلینگ بدون جدا شدن از شافت بیرون آید.
صلب هرت
دو قطعه شافت که به یکدیگر متصل هستند و دندانه های مخروطی شکل دارند و در انتها به همدیگر چفت می شوند را کوپلینگ لاستیکی صلب هرت میگویند. دلیل نامگذاری این نوع محصول، نام سازنده اصلی آن آلبرت هرت است.
کوپلینگ زنجیری
انتقال نیرو بین دو شافت توسط کوپلینگ زنجیری انجام می شود. این نوع محصول به طور کلی در انتهای گیربکس یا موتور نصب می گردند تا نیرو را انتقال دهند. اقتصادی بودن این محصول جهت انتقال نیرو، سبب محبوبیت آن شده است.
کوپلینگ لاستیکی منعطف
انتقال گشتاور از یک شافت به شافت دیگر از طریق کوپلینگ منعطف انجام می شود که این نوع کوپلینگ لاستیکی در زمان همتراز نبودن محورها و شافت ها قابل استفاده است. از ویژگی های کوپلینگ انعطاف پذیر این است که تا ۳ درجه عدم انطباق، شافت ها را کنترل می کند و از سرو صدای زیاد و لرزش بیش از حد دستگاه یا موتور جلوگیری می کند. کوپلینگ منعطف نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه خواهید خواند.
برای اطلاعات بیشتر از لاستیک کوپلینگ انعطاف پذیر کلیک کنید.
کوپلینگ انعطاف پذیر
کوپلینگ منعطف امگا
امگا یکی از کوپلینگ های لاستیکی منعطف است که بیشتر برای ناهمراستایی شافت ها قابل استفاده است. نصب و تعویض کوپلینگ امگا باعث شده تا به راحتی باز و بسته شود که همین موضوع برتری مهمی نسبت به دیگر کوپلینگ ها محسوب می شود. ضمن اینکه در تجهیزات سنگین از کوپلینگ منطقه امگا استفاده می شود تا بدون هیچ محدودیتی بتوان از آن استفاده کرد.
کوپلینگ منعطف دنده ای
نحوه عملکرد کوپلینگ منعطف اینگونه است که اول بر روی موتور و شافت با دو توپی که لبه های آن دارد و به شکل دندانه است نصب می شود. سپس توسط بوش دنده ای این دندانه ها چه یک تکه چه دو تکه باشد به هم متصل شده و پس از چفت شدن دندانه ها بر روی یکدیگر عملیات انتقال گشتاور انجام می شود.
کوپلینگ منعطف دنده ای
کوپلینگ لاستیکی در چه صنایعی کاربرد دارد؟
کوپلینگ لاستیکی در صنعت خودروسازی و ماشین آلات بیشترین استفاده و کاربرد را دارد. هرچند صنایع دیگری نظیر پزشکی، دارویی، غذایی،فولاد، پتروشیمی، متالوژوی، صنایع لاستیک سازی، هوا فضا و … هم از کوپلینگ لاستیکی استفاده می کنند. از دیگر کاربردهای کوپلینگ لاستیکی می توان به کلوزه پمپ، پمپ، جرثقیل، فن، سانتریفیوژ، توربین بخار، توربین گاز، موتورهای احتراق، پمپ های زیر آب و تجهیزات کشاورزی اشاره نمود.
گرفتن لرزش و ممانعت از جا به جایی ۲ قطعه، از دیگر وظایف کوپلینگ اساتیکی است که اگر از جنس با کیفیتی استفاده شود استهلاک دستگاه را کم کرده و عمر آن را افزایش می دهد. یکی دیگر از کاربردهای کوپلینگ لاستیکی متصل کردن دو شافت به یکدیگر است که در ریل راه آهن استفاده می شود.
زمانی که انتقال گشتاور از ۲ اتصال صورت بگیرد وظیفه کوپلینگ این است که اگر گشتاور بیش از حد مجاز نیرو انتقال دهد آن نیرو را خواهد شکست تا دستگاه دچار آسیب نشود. جبران ناهمراستایی و کاهش بارهای شوک از شافت ها از دیگر کاربردهای کوپلینگ های لاستیکی است که اگر از کوپلینگ های منعطف استفاده شود، لرزش دستگاه به حداقل می رسد.
لاستیک کوپلینگ
کوپلینگ رابر از چه موادی ساخته می شود؟
لاستیک کوپلینگ از متریال های مختلفی ساخته می شود که با توجه به نوع صنعت با دستگاه مورد استفاده این و تولید می شود. هر متریال برای ساخت کوپلینگ مزایای خود را داشته که باید در زمان انتخاب کوپلینگ به این مسأله باید دقت فراوانی کرد. جهت بالا بردن آگاهی شما عزیزان در ادامه مطلب به شرح تعدادی از متریال های ساخت کوپلینگ خواهیم پرداخت.
کوپلینگ با متریال ان آر : این نوع جنس محصول در مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که محیط شیمیایی نباشد و شدت ضربه زیاد باشد.
کوپلینگ نیتریل بوتادین رابر : این نوع محصول ضد روغن بوده که در پمپ های روغنی کاربرد دارد. یک نکته مهم درباره کوپلینگ وجود دارد که اگر ا با کایوچو ترکیب شود خاصیت ضد ضربه نیز به خود میگیرد.
کوپلینگ سی آر کلروپرن با نیوپرن وقتی ترکیب می شود، بسیار منحصر به فرد بوده و خواصی نظیر ضد ضربه بودن، عایق شیمیایی و حرارتی بودن را دارد. با اینکه این نوع کوپلینگ کارایی بالایی دارد اما به دلیل قیمت گران، فقط در دستگاه ها و قسمت های خاص از آن استفاده می شود.
کوپلینگ اچ ان بی آر : در این نوع کوپلینگ خاصیت ضد روغنی داشته و در مکان هایی که حرارت بالا دارند مورد استفاده قرار می گیرند.
ای پی دی ام کوپلینگ : کوپلینگ لاستیکی تهیه شده از این متریال در برابر اسید مقاوم بوده و در برابر آب شور دریا مقاومت بسیاری دارد.
کوپلینگ لاستیکی
خلاصه:
جهت دریافت قیمت کوپلینگ لاستیکی، با ما تماس بگیرید و همچنین صنایع لاستیک سازی رویان صنعت با استفاده از دانش مهندسی در طراحی و ساخت انواع کوپلینگ ها و انتخاب متریال مناسب با کارکرد کوپلینگ و تجربه پرسنل ماهر، بالاترین کیفیت را ویژگی بارز محصولات خود قرار داده و با تضمین تولیدات خود موجبات اطمینان خاطر خریداران را فراهم نموده است.و همچنین رویان صنعت انواع کوپلینگ های لاستیکی را طبق درخواست (نقشه و یا قطعه) شما مشتریان گرامی طراحی، ساخت و تولید می نمایید.
راهاندازی الکتروموتور، یکی از چالشهای مهم در صنعت است که روشهای مختلفی برای آن وجود دارد. این روشها به منظور اطمینان از راهاندازی روان و کنترل شده موتور و جلوگیری از آسیب دیدن الکتروموتور و تجهیزات مربوط به آن است. در این مقاله 6 روش رایج راهاندازی الکتروموتور مورد بررسی قرار گرفته است، که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.
راهاندازی الکتروموتور
همانطور که اشاره شد روشهای مختلفی برای راهاندازی موتورهای صنعتی وجود دارد، اما مواردی که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرند، 6 روش رایج راهاندازی الکتروموتور است:
راه اندازی مستقیم (DOL یا Direct-on-line)
راه اندازی ستاره-مثلث (Star-Delta)
راه اندازی اتوترانسفورماتور (Auto-Transformer)
راه اندازی سافت استارتر (Soft Starter)
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی با اضافه کردن مقاومت
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راهاندازی مستقیم الکتروموتور یا روش DOL به این معنی است که موتور به صورت مستقیم به منبع تغذیه(سه فاز یا تک فاز) متصل میشود و هیچ تجهیزی بین این دو قرار نمیگیرد. این روش با نام روش تک ضرب نیز مشهور است و روشی ساده و مقرون به صرفه برای کاربردهایی است که گشتاور کمی در هنگام راهاندازی دارند؛ بنابراین از این روش برای راهاندازی الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز کوچک تا متوسط استفاده میشود.
روش DOL بیشتر برای موتورهایی استفاده میشود که به دفعات روشن و متوقف میشوند، همچنین در این روش از یک سیستم کنترل شامل کنتاکتور و یک محافظ اضافه بار مانند رله حرارتی استفاده میشود، که کنتاکتور در این سیستم مانند یک کلید قطع و وصل عمل میکند. از آن جایی که این روش راهاندازی نسبتاً ساده است بنابراین عیبیابی آن نیز راحتتر از سایر روشها است.
معایب روش راه اندازی DOL
اما این روش مانند هر روش دیگری معایبی نیز دارد که در زیر به آن اشاره شده است:
همانطور که میدانید جریان راهاندازی اولیه موتورها 5 تا 10 برابر جریان نامی است. اما در این روش بسته به نوع موتور، جریان راهاندازی میتواند به 15 برابر جریان نامی هم برسد. همچنین اگر برای موتورهایی با گشتاور بالا از این روش استفاده شود، به دلیل گشتاور بالای موتور در لحظه استارت ممکن است مشکلاتی مانند لقی، نا متعادل کردن بار کانوایرها، پاندولی جرثقیل و خسارت دیدن تجهیزات دیگر به وجود آید. برای آگاهی از روشها و راهکارهای مختلف عیب یابی الکتروموتور، مقاله عیب یابی الکتروموتور تکفاز و سه فاز را مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر یک پیکربندی ساده از روش راه اندازی مستقیم الکتروموتور را مشاهده می کنید
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور به روش ستاره-مثلث الکتروموتور
روش راه اندازی ستاره-مثلث الکتروموتور که به روش مثلث-وای (Δ-Y) یا دو ضرب نیز شناخته میشود، بیشتر برای راهاندازی موتورهای با اندازه متوسط تا بزرگ به کار میرود. هدف اصلی این روش، کاهش جریان راهاندازی است، به همین علت برای راهاندازی موتور از اتصال سیم پیچ ستارهای استفاده میکنیم و پس از اینکه الکتروموتور به سرعت معینی رسید، اتصالات را به پیکربندی مثلث (ولتاژ کامل) تغییر میدهیم.
گشتاور و جریان راه اندازی در حالت ستاره، یک سوم حالت مثلث است و توان هم تقریباً به همین میزان کاهش مییابد. بنابراین اگر موتور تحت بار راهاندازی شود، خوب است بدانید سربندی ستارهای گشتاور لازم را تامین نمیکند. در روش راهاندازی ستاره-مثلث الکتروموتور باید موتور بدون بار استارت شود، در غیر این صورت احتمال اینکه سیم پیچ تحت فشار سوخته و موتور از کار بیفتد، بسیار زیاد است.
روش ستاره مثلث با کاهش ولتاژ در هنگام راهاندازی، جریان هجومی و تنشهای مکانیکی موتور را کاهش میدهد و برای کاربردهایی که بار اینرسی بالایی دارند یا نیاز به شروع به کار نرم الکتروموتور دارند، مناسب است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه سیم پیچی و آزمایش درست کار کردن آن، مقاله تست سیمپیچی الکتروموتور سه فاز و آزمایش سیم پیچ و سربندی الکتروموتور تک فاز را نیز مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر روش راهاندازی ستاره-مثلث الکتروموتور را مشاهده میکنید.
روش راه اندازی ستاره - مثلث الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور
راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور یا اتوترانس، روش دیگری است که برای کاهش جریان هجومی در هنگام راهاندازی موتور استفاده میشود. در این روش یک ترانسفورماتور خودکار به صورت سری با موتور جفت میشود و تا ولتاژ ورودی را در حدود 50 تا 80 درصد ولتاژ کامل در هنگام شروع به کار موتور کاهش میدهد و پس از رسیدن موتور به سرعتی معین، ولتاژ کامل را به آن اعمال میکند.
در راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور ولتاژ ورودی به صورت موقت کاهش داده میشود، در نتیجه جریان هجومی و فشار روی موتور و سایر تجهیزات متصل به آن نیز به حداقل میرسد. از این روش معمولاً برای موتورهای بزرگ با بار اینرسی بالا استفاده میشود.
مزیت این روش نسبت به روش ستاره-مثلث در این است که ولتاژ ورودی به موتور در هیچ نقطهای قطع نمیشود و موتور سرعت خود را از دست نمیدهد. همچنین زمان سوئیچ کردن بین ولتاژ اولیه کاهش یافته و ولتاژ کامل کمتر است و میتوان آن را مطابق با نیازهای هر کاربرد تغییر داد.
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
سافت استارتر وسیلهای الکترونیکی است که به تدریج ولتاژ اعمال شده به موتور در هنگام راهاندازی را افزایش میدهد و در نتیجه شتاب نرم و کنترل شدهای برای الکتروموتور ایجاد میکند. این امر با استفاده از نیمه هادیهایی مانند تریستورها یا SCR ها که ولتاژ و جریان اولیه موتور را کنترل میکنند، انجام میشود. برای آشنایی بیشتر با روشهای کنترل دور موتور، میتوانید مقاله کنترل دور الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
همچنین در روش راهاندازی الکتروموتور با سافت استارتر، ولتاژ و گشتاور موتور به تدریج افزایش مییابد در الکتروموتور بدون استرس یا فشار ناشی از جریان هجومی اولیه، به سرعت یا گشتاور نامی خود میرسد. از این روش معمولاً در کاربردهایی که نیاز راهاندازی نرم و ملایمی دارند استفاده میشود؛ از جمله سیستمهای نوار نقاله، پمپ آب و کمپرسورها.
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
استفاده درایو فرکانس متغیر (VFD) که یکی از انواع اینورتر است، بهترین روش برای راهاندازی الکتروموتورها است اما نسبت به سایر روشها پیچیدهتر و سختتر است. در روش راهاندازی الکتروموتور با درایو اینورتر، سرعت و گشتاور موتور را با تغییر فرکانس و ولتاژ کنترل میکنند.
درایو VFD، ابتدا برق ورودی AC (جریان متناوب) را به برق DC (جریان مستقیم) تبدیل میکند و سپس فرکانس و ولتاژ آن را به میزان مورد نیاز تغییر داده و مجدداً به برق AC تبدیل میکند. در این فرآیند، علاوه بر کنترل سرعت و گشتاور موتور، در مصرف برق هم صرفه جویی میشود. از روش راهاندازی الکتروموتور با درایو اینورتر در کاربردهایی استفاده میشود که نیاز به کنترل دقیق سرعت، بهره وری انرژی و کاهش تنشهای مکانیکی دارند.
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
در روش راهاندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت، یک یا چند مقاومت خارجی را به صورت سری با سیم پیچهای الکتروموتور قرار میدهند تا در هنگام راهاندازی، جریان هجومی را محدود کنند. همزمان با شتاب گرفتن موتور، این مقاومتها به تدریج از مدار حذف میشوند تا ولتاژ نامی در ترمینالهای الکتروموتور اعمال شود. از روش راهاندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت معمولاً برای موتورهای کوچک یا کاربردهایی که نیاز به گشتاور راهاندازی کمی دارند استفاده میشود. علاوه بر مطالبی که تا اینجا گفته شد، پیشنهاد میشود مقاله راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی را نیز مطالعه کنید.
برند ABB دارای سابقهای درخشان در نوآوری است که بیش از 130 سال قدمت دارد. از زمانی که این شرکت برای استفاده از فناوری جدیدی به نام برق تأسیس شد نوآوری و خلاقیت در DNA این شرکت وجود داشت. از همان زمان همچنان به پیشبرد مرزهای فناوری برای ارتقاء عملکرد به سطوح جدید ادامه میدهد. در سال 1988 شرکت ABB از ادغام دو شرکت BBC و ASEA تشکیل شدهاست. هر کدام از این شرکتها نوآوریها و خلاقیتهای زیادی داشتهاند. BCC در سال 1891 در سوئیس تأسیس شد و در طی سالهای بعد توانست نوآوریهای زیادی بدست آورد. برای مثال:
در سال 1926، ASEA لوکوموتیوها و مبدلهای نیرو را برای راهآهن جدید استکهلم به گوتنبرگ تأمین کرد.
در سال 1932، ASEA بزرگترین ترانسفورماتور خود خنک کننده جهان را با توان 2500 کیلو ولت آمپر میسازد.
در سال 1953، ASEA اولین شرکت جهان است که الماس مصنوعی تولید میکند.
ASEA اولین خط انتقال HVDC در جهان را در جزیره گوتلند نصب میکند که 20 مگاوات و 100 کیلوولت را در مسافت 96 کیلومتری تأمین میکند.
این شرکت یکی از اولین رباتهای صنعتی را وارد بازار کرد.
لوگوی اینورتر ABB
انواع اینورتر ABB
اینورتر یا درایو ABB یکی از باکیفیت ترین اینورترهای موجود در بازار بوده و همواره با کیفیت بالای خود و اصالتش شناخته می شود. شرکت ABB یکی از پیشروترین تامین کننده های اینورترهای ولتاژ پایین AC و DC و اینورترهای ولتاژ متوسط و پرقدرت درجهان می باشد و به تولید درایوهای باکیفیت از 100 وات تا 100 مگاوات می پردازد. اینورتر های ABB در دو دوسته کلی جریان مستقیم و جریان متناوب طراحی و تولید میشوند. سه دسته کلی اینورترهای ABB عبارت اند از جریان متناوب و ولتاژ پایین، جریان متناوب و ولتاژ متوسط و جریان مستقیم. اینورترهای ABB در کاربری های سبک و سنگین مانند بالابرها و پمپ های آب خانگی و فن ها کاربرد دارند. طیف توان و جریان اینورترهای ABB میتواند بین 0.75 الی 5600 کیلووات و جریان 230 تا 690 ولت متغیر باشد. این طیف وسیع از توان های اینورترهای ABB پاسخگوی تمام نیازهای مشتریان است. در ادامه به معرفی انواع اینورتر ABB و مشخصات فنی آنها می پردازیم.
اینورتر ABB ACS580
بازه توان بین 0.75 کیلووات تا 500 کیلووات
بازه ولتاژ بین 380 تا 480 ولت
کاربری های معمولی
اینورتر ABB ACQ580
بازه توان بین 0.75 کیلووات تا 500 کیلووات
بازه ولتاژ بین 380 تا 480 ولت
مخصوص پمپ
اینورتر ABB ACS880
بازه توان بین 0.55 الی 5600 کیلووات
بازه ولتاژ بین 230 الی 690 ولت
کاربری های سنگین و معمولی
اینورتر ABB ACS310
بازه توان بین 0.37 الی 22 کیلووات
بازه ولتاژ بین 380 الی 480 ولت
کاربری های فن و پمپ
قیمت اینورتر ABB
اینورتر دستگاهی است با عملکرد حساس و کنترلی، این دستگاه نقش کنترل و تبدیل جریان در سیستم دارد. به همین علت قیمت اینورترها نسبت به باقی دستگاه ها بیشتر است. در سال های اخیر به علت شرایط اقتصادی و سیاسی حاکم بر جامعه و نوسانات قیمت دلار اینورترهای تولید کشورهای خارجی با قیمت زیادی وارد ایران میشوند. اما همانطور که گفته شد اینورترها دارای نقش پررنگی در سیستم هستند. خرابی یا عملکرد ضعیف اینورترها باعث وارد شدن خسارت های جبران ناپذیری در سیستم میشود. بنابراین بدون توجه به قیمت اینورتر بایستی به دنبال کیفیت بالای اینورتر باشید. در ادامه به معرفی عوامل ثابت تاثیر گذار بر قیمت اینورتر ABB میپردازیم.
بازه توانی اینورتر ABB
مقدار جریان ولتاژ ورودی و خروجی (فرکانس خروجی)
جنس بدنه اینورتر ABB
خرید اینورتر ABB
اینورتر abb
اینورترها به دلیل عملکرد خاص و کنترلی که بر سیستم دارند در هنگام انتخاب و خرید بایستی ابتدا تمام نیازهای سیستم خود را بررسی کنید و اینورتری مناسب برای کاربری مدنظر خود تهیه کنید در ادامه به معرفی مهم ترین پارامترهای انتخاب و خرید اینورتر ABB میپردازیم.
نوع بار (دستگاه متصل به اینورتر)
ابعاد فیزیکی اینورتر ABB و ابعاد محل نصب اینورتر
مقدار فرکانس ورودی و خروجی اینورتر ABB
درجه حفاظت گرمایی اینورتر
کاربرد اینورتر ABB
صنایع شیمیایی
هواساز
فن و تهویه مطبوع
نوار نقاله
پمپ و بوستر پمپ
آسانسور و بالابر
یکی از پر مصرف ترین و بهترین محصولات شرکت ABB، اینورتر شرکت ABB میباشد. امروزه در رتبه بندی جهانی از نظر کیفیت، کارایی، طراحی و ویژگی های منحصر به فرد ، اینورتر کمپانی ABB در رده بالایی قرار دارد. علاوه بر کیفیت،شرکت ABB بزرگترین گستره اینورتر جهان ، ازتوان بسیار پایین تا توان حدود 100 مگا وات را تولید میکند. امروزه در صنایع برای افزایش بهره وری به صرفه جویی در انرژی توجه زیادی می شود. یکی از راه های صرفه جویی در انرژی، استفاده از اینورتر دور متغیر (کنترل دور) می باشد. اینورتر ABB علاوه بر کاهش انرژی متناسب با تغییرات سرعت موتور، با تکنولوژی بالایی چون DTC بیشتر از 30% در مصرف انرژی صرفه جویی میکند. برای مشاوره خرید اینورتر ABB و همچنین دریافت کاتالوگ اینورتر ABB و لیست قیمت اینورتر ABB با کارشناسان فروش در تماس باشید.
عملکرد اینورتر ABB
عملکرد اصلی یک اینورتر ABB با سرعت متغیر ، کنترل جریان انرژی از شبکه اصلی به فرآیند است. درایوهای سرعت متغیر ABB بین منبع برق و موتور قرار گرفته و برق از منبع برق به درایو منتقل شده و درایو نیرویی را که به موتور تغذیه می شود ، تنظیم می کند. در داخل اینورتر برق ورودی از طریق یکسوسازی جریان می یابد تا برق AC ورودی را به برق DC تبدیل کند. برق DC خازن های داخل درایو را تغذیه می کند. این کار جهت صاف کردن شکل موج الکتریکی انجام می شود تا برق تمیز را برای مرحله بعد فراهم نماید. سپس برق از خازن ها به اینورتر جریان می یابد که برق DC را به برق AC خروجی که به موتور می رود ، تغییر می دهد. این مرحله به درایو اجازه می دهد تا فرکانس و ولتاژ وارد شده به موتور را بر اساس نیاز شما تنظیم کند. این به این معناست که شما الکترو موتورهای AC خود را با سرعت یا با گشتاور مورد نیاز تنظیم کنید.
لوگو اینورتر abb
مزایای اینورتر ABB
درایوهای ABB دارای ویژگی های زیر می باشند :
عملکرد پایدار
ترکیب غنی از ویژگی ها
راه اندازی و نصب اسان
سرعت کم با گشتاور بالا
ویژگی های دینامیکی خوب
کیفیت بالا
صرفه جویی در مصرف انرژی
اینورتر ABB و بهبود انرژی
تقریبا 70 درصد از کل انرژی الکتریکی مصرفی صنعتی صرف تامین انرژی موتورهای الکتریکی می شود. این موتورها، موتورهای کار هستند ، از پمپ هایی که سیالات را حرکت می دهند تا فن هایی که هوا را به کمپرسورها ، نوارنقاله ها منتقل می کنند و هرنوع ماشینی که برای انجام کار خود به نیروی چرخشی وابسته است و این موتورها هستند که به شما کمک می کنند مصرف انرژی و انتشار CO2 خود را کاهش دهید یا حتی راه حل های کارآمدتری برای مشتریان خود پیدا کنید. پمپ ها ، فن ها و کمپرسورها اغلب با سرعت ثابت کار می کنند و کنترل سرعت جریان و مقصد با باز و بسته شدن دستی شیرها در خطوط لوله انجام می شود. این معمولا فرآیند راه اندازی را بسیار سخت می کند زیرا برای مثال راه اندازی یک ایستگاه پمپاژ ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. هزینه های نیروی کار با پرسنل افزایش می یابد که گاهی اوقات مجبور می شوند مسافت های طولانی را به مکان های دور سفر کنند. این فرآیند خودکار است اما مصرف انرژی ضعیف است. جایگزین انرژی کارآمدتری وجود دارد. اجرای این برنامه ها با اینورتر ABB منجر به صرفه جویی فوری در مصرف انرژی می شود و همچنین مزیت های رقابتی طولانی مدت را به همراه دارد.
درایو با کیفیتabb
4 اثر اینورتر ABB بر بهبود مصرف انرژی
بهره وری عملیاتی بهبود یافته است : نیاز به کار کردن به صورت دستی حذف میشود زیرا سیستم کنترل شده به وسیله اینورتر ABB به صورت خودکار عمل می کند و در نتیجه در ساعت کاری و همچنین هزینه نیروی کار صرفه جویی می شود.
صرفه جویی در مصرف برق : اینورتر های ABB با راه اندازی الکتروموتور فقط از مقدار انرژی مورد نیاز استفاده می کنند که میتواند مصرف انرژی را تا 50% کاهش دهد.
صرفه جویی در هزینه ها : با کاهش فوری مصرف برق ، بازگشت سرمایه به خصوص در کاربرد فن و پمپ ظرف چند ماه پس از نصب رخ می دهد.
صرفه جویی در هزینه های نگهداری و قطعات یدکی : با استفاده از درایو ABB فشاری که بر تجهیزات مکانیکی در هنگام راه اندازی و بهره برداری وارد می شود را به حداقل رسانده و طول عمر تجهیزات افزایش می یابد.
ویژگی های اینورتر abb
الکتروگیربکس که با نام موتورگیربکس یا الکتروموتور گیربکسدار نیز شناخته میشود، از ترکیب یک موتور و گیربکس صنعتی که بهصورت مستقیم کوپل شدهاند، ساخته شده است.
الکتروگیربکس
موتور گیربکسها در انواع مختلفی تولید شده و معمولاً برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده میشوند؛ به همین علت ترکیب موتور و گیربکس کاهنده بسیار رایجتر از الکترو گیربکسهای افزاینده است. مهم ترین دلیل استفاده از الکتروگیربکس، تطبیقپذیری بالای آنها است. یکی از دغدغههای همیشگی صنعتگران انتخاب موتور و گیربکس متناسب است و برای این هدف باید مشخصات فنی زیادی از هر دو دستگاه را با یکدیگر مطابقت دهند. اما الکتروگیربکسها، نگرانیهای مربوط به تطبیقپذیری موتور و گیربکس را از بین برده و بسیار قابلاطمینان هستند.
انواع الکتروگیربکس
بهطورکلی انواع الکتروگیربکس را بر اساس ساختار یا عملکرد دستهبندی میکنند. موتورگیربکس ها بر اساس ساختار موتور به دو گروه:
انواع موتورگیربکس براساس موتور
موتور گیربکس DC
موتورگیربکس AC
و بر اساس ساختار گیربکس به انواع زیر تقسیمبندی میشود:
الکتروگیربکس خورشیدی
موتور گیربکس حلزونی
الکترو گیربکس هلیکال
موتورگیربکس سایکلو
انواع موتورگیربکس براساس گیربکس
همچنین بر اساس نحوه عملکرد، الکترو گیربکسها را به دو گروه کاهنده و افزاینده تقسیمبندی میکنند. در ادامه به معرفی انواع الکتروگیربکس و کاربردهای آنها میپردازیم.
موتور گیربکس DC
موتور گیربکس DC از جریان الکتریکی مستقیم استفاده نموده و آن را به نیروی مکانیکی با دور و گشتاور خروجی موردنظر تبدیل میکنند؛ این موتور گیربکسها توانایی تولید گشتاور بالا با سرعتهای بسیار پایین را داشته و در کاربردهایی مانند رباتیک، اتوماسیون صنعتی، پمپ، کمپرسور و نوار نقاله استفاده میشوند.
موتورگیربکس AC
موتورگیربکس AC، معمولاً از موتورهای القایی استفاده میکنند؛ این موتورها بر اساس نوع فاز ورودی به دو دسته الکتروموتور سهفاز و تکفاز تقسیمبندی میشود. علیرغم اینکه دسترسی به برق سهفاز برای همه امکانپذیر نیست، اما استفاده از موتور گیربکسهای سهفاز رایجتر است. از این موتور گیربکسها در لوازمخانگی، ماشینآلات صنعتی کوچک مانند آسیاب، اره نواری، پمپ، سیستمهای تهویهمطبوع، کمپرسور، بالابر، نوار نقاله و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده میشود.
موتورهای سهفاز بازدهی بیشتر و قیمت کمتری نسبت به الکتروموتور تکفاز داشته و در نتیجه الکتروموتور گیربکسدار سهفاز، قیمت کمتر و گشتاور بالاتری دارد؛ این نوع موتور گیربکس در کاربردهای سنگین مانند فن و دمندههای صنعتی، آسانسور، تصفیهخانهها و ماشینآلات صنعتی سنگین به کار میرود.
الکتروگیربکس خورشیدی
الکتروگیربکس خورشیدی راندمان و دقت بسیار بالایی دارد و امکان کاهش دور خروجی تا سرعتهای بسیار کم را نیز ارائه میدهد. از این الکتروگیربکس در شریدرهای صنعتی، صنایع فولاد، صنایع نورد، میکسر، دستگاههای حفاری و … استفاده میگردد.
موتور گیربکس حلزونی
موتور گیربکس حلزونی در مدلهای مختلفی تولید و ارائه میشوند؛ این دستگاهها به دلیل ابعاد کوچک، زاویه شفتها، خود قفلشوندگی گیربکس حلزونی، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت مناسب در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده میشوند.
الکترو گیربکس هلیکال
الکتروگیربکس هلیکال به 4 دسته زیر تقسیم میشود:
الکتروگیربکس هلیکال شفت مستقیم
الکتروگیربکس بول هلیکال
الکتروگیربکس هلیکال آویز
الکتروگیربکس هلیکال شفت موازی
همه انواع گیربکس هلیکال، بهصورت الکترو گیربکس نیز در دسترس هستند و در کاربردهایی که نیاز به گشتاور و راندمان بالایی دارند استفاده میشود. از جمله کاربردهای الکترو گیربکس هلیکال عبارتاند از:
همزنهای صنعتی
نوار نقاله
الواتور
راهبر جرثقیلهای سقفی
خردکنهای معدن
دستگاههای بالمیل
صنایع شیمیایی
صنایع غذایی
معادن
صنایع ذوبآهن و فولاد
صنایع پلاستیک
صنایع سیمان
صنایع خوراک دام و طیور
کارخانههای آسفالت
و …
موتورگیربکس سایکلو
موتورگیربکس سایکلو، بر خلاف سایر گیربکسهای صنعتی از چرخدنده استفاده نمیکنند؛ این الکتروگیربکس شوکپذیری بسیار بالایی داشته و جزو گیربکسهای بدون لقی (Zero Backlash) به شمار میروند. بیشترین کاربرد موتورگیربکس سایکلو در دستگاههای حفاری و میکسرهای صنعتی است.
مزایای موتور گیربکس
از جمله مزایای موتور گیربکس میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
الکتروگیربکس ها نیازی به ترازکردن و کوپلینگ ندارند؛ در نتیجه تلفات انرژی در این مراحل نیز رفع شده و از خرابی بلبرینگها و موتور جلوگیری میشود. به دلیل طراحی بهینهتر چرخدندهها در الکتروگیربکس ها، انتقال گشتاور و دور با راندمان بالاتری انجام میگیرد.
در حالت عادی انتخاب موتور و گیربکس متناسب، نیاز بهصرف وقت و بررسی مشخصات فنی زیادی دارد؛ اما الکتروگیربکس ها تطبیقپذیری بالایی داشته و با اطمینان خاطر بیشتری میتوان از آنها استفاده نمود.
موتور گیربکسها عمر مفید طولانیتری داشته و میزان خرابی آنها کمتر است.
معایب موتور گیربکس
علیرغم مزایای بسیار الکتروگیربکس ها، استفاده از این دستگاهها معایبی نیز دارند؛ از جمله معایب موتور گیربکس عبارتاند از:
تعمیر و نگهداری سختتر: موتور گیربکسها از چرخدندهها و واسطههای خاصی استفاده میکنند؛ به همین علت تعمیر و نگهداری آنها تا حدی پیچیدهتر و سختتر از دستگاههای مشابه است.
طراحی پیچیدهتر: به دلیل طراحی پیچیدهتر الکتروگیربکس ها، عیبیابی آنها نیز دشوارتر است.
۶ نکته مهم در انتخاب الکتروگیربکس
برای انتخاب الکتروگیربکس مناسب یک کاربرد، باید نکات و عوامل مختلفی را در نظر گرفت؛ ۶ نکته مهم در انتخاب الکتروگیربکس عبارتاند از:
توان موتور: توان الکتروگیربکس باید متناسب با توان موردنظر کاربرد باشد تا علاوه بر برآورده ساختن نیازها، آسیبی به الکتروگیربکس یا تجهیزات مرتبط وارد نشود.
سرعت موتور: برای دستیابی به سرعت موردنظر کاربرد، باید موتور گیربکس با سرعت صحیح انتخاب شود.
نسبت تبدیل گیربکس: علاوه بر سرعت ورودی موتور، نسبت تبدیل نیز برای دستیابی به سرعت خروجی مورد نیاز کاربرد نقش مهمی ایفا مینماید.
نوع گیربکس: یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب الکتروگیربکس، نوع گیربکس است که باتوجهبه مشخصات فنی دستگاه و نیازهای کاربرد انتخاب میشود.
شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و گردوغبار نیز از جمله نکات مهم در انتخاب الکتروگیربکس ها هستند.
هزینه: در نهایت، پس از بررسی مشخصات فنی دستگاه، باید بر اساس بودجه موتور گیربکس مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید.
البته مشخصات فنی دیگری مانند میزان کارکرد دستگاه، تحمل بار شعاعی و محوری، نحوه قرارگیری محورها نسبت به هم و برند سازنده نیز از جمله عوامل مهم در انتخاب موتور گیربکس هستند.
نحوه نصب موتورگیربکس
موتورگیربکسها در انواع مختلفی تولید میشوند که هریک ویژگیهای منحصربهفردی دارد. در ادامه به برخی از مشخصات فنی و ویژگیهای موتورگیربکس میپردازیم.
1) موقعیت نصب موتورگیربکس: الکتروگیربکس باتوجهبه نوع خروجی در 6 حالت مختلف نصب میشود. موقعیت نصب الکتروگیربکس را در تصویر زیر مشاهده میکنید. بر اساس موقعیت نصب موتورگیربکس، باید موقعیت ترمینال موتور، موقعیت نصب کابلهای منبع تغذیه به ترمینال الکتروموتور و موقعیت سوپاپ روغن گیربکس مشخص شود.
موقعیت نصب الکتروگیربکس
2) موقعیت ترمینال موتورگیربکس: ترمینال موتور گیربکس در موقعیتهای مختلفی روی الکتروموتور نصب میشود. موقعیت ترمینال باید بر اساس وضعیت و موقعیت نصب موتورگیربکس انتخاب شود.
موقعیت قرارگیری ترمینال موتور
3) موقعیت نصب کابلهای منبع تغذیه به ترمینال الکتروگیربکس: جهت ورودی کابلهای فاز به ترمینال موتور گیربکس در چهار حالت مختلف طراحی میشود؛ باتوجهبه وضعیت نصب موتور گیربکس و سایر تجهیزات باید موقعیت نصب کابلها را نیز بهدرستی انتخاب نمایید.
موقعیت اتصال کابل های منبع تغذیه (سه فاز) به الکتروگیربکس
4) موقعیت سوپاپ هوا، پیچ بررسی و تخلیه روغن الکتروگیربکس: معمولاً هر گیربکس دارای یک ولو تنفس، یک پیچ برای بررسی وضعیت روغن و یک پیچ برای تخلیه روغن گیربکس است. هنگام انتخاب الکتروگیربکس و وضعیت نصب آن به موقعیت قرارگیری این سه قسمت نیز توجه نمایید.
نتیجهگیری
الکتروگیربکس ها با مشخصات متنوع و در ابعاد و اشکال مختلفی تولید میشوند. هریک از این دستگاهها برای کاربرد به خصوصی طراحی شدهاند و باید بهدرستی انتخاب شوند. در این مقاله به معرفی رایجترین انواع موتور گیربکس و کاربردهای آنها پرداخته و نکاتی را برای انتخاب بهترین الکترو گیربکس بیان کردیم؛ بااینوجود اگر نیاز به راهنمایی بیشتر در این زمینه دارید، با کارشناسان کالا صنعتی تماس گرفته از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهرهمند شوید.