پمپ نوید سهند در مدل های مختلف در بازار موجود می باشد و افرادی که نیاز به این پمپ ها دارند می توانند با مراجعه ی حضوری و یا به صورت آنلاین اقدام به خرید این پمپ ها نمایند. گفتنی است که در فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی کاتالوگ انواع پمپ نوید سهند نیز موجود می باشد و در صورتی که افراد آشنایی کافی با این پمپ ها را ندارند می توانند با مطالعه ی کاتالوگ محصول مد نظر اطلاعات لازم و کافی را از آن به دست آورند.
انواع پمپ نوید سهند
پمپ نوید سهند در سه مدل موجود است که عبارت اند از:
پمپ کف کش، پمپ لجن کش، پمپ اسلاری که هر کدام دارای مشخصات فنی منحصر به فرد و همچنین کارایی متفاوتی می باشد. خرید اینترنتی الکتروپمپ نوید سهند در مدل های مختلف در فروشگاه های آنلاین معتبر نیز امکان پذیر می باشد و افراد با توجه به شرایط می توانند نسبت به خرید این محصولات اقدام نمایند.
کفکش نوید سهند
اولین مدل از پمپ نوید سهند مدل کف کش می باشد که در سایز های 2 الی 4 اینچی موجود می باشد. گفتنی هستیم که توان این نوع از الکتروپمپ ها از 2/2 الی 4 کیلووات است. همچنین برای استفاده در ساختمان های یک الی 3 طبقه مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به نیاز افراد در این مورد تصمیم گیری می گردد. جنس پوسته ی این مدل ها از چدن و همچنین ارتفاع پمپاژ آن ها از 25 متر می باشد.
پمپ اسلاری نوید سهند
مدل بعدی هم مدل اسلاری نام دارد و دارای مشخصات فنی بسیار خارق العاده ای می باشد. اولین موردی که می بایست در ارتباط با مشخصات فنی این محصول ذکر کنیم جنس پوسته ی این محصول می باشد که از چدن می باشد. منبع انرژی این محصول برق سه فاز بوده و در ساز های 3 و 4 اینچی موجود می باشد. گفتنی است که محصول فوق قابلیت اتصال الکتروموتور قابل اتصال 2900 دور را نیز دارا می باشد.
پمپ نوید سهند
محصولات پیشنهادی: پمپ ایرانی
پارامترهای موثر در قیمت انواع پمپ نوید سهند
پمپ نوید سهند با توجه به مدل های مختلف آن دارای قیمت های منحصر به فردی خواهد بود و افراد برای خرید می بایست در ابتدا مشخص کنند که می خواهند از چه نوع پمپی استفاده کنند. پارامتر های زیادی سبب افزایش و کاهش قیمت این پمپ ها می گردد و در کنار آن ویژگی ها و همچنین کاربردی که پمپ ها دارند سبب منحصر به فرد شدن قیمت ها می گردد.
مشخصات فنی پمپ نوید سهند
برای مثال یکی از مهم ترین دلیل هایی که سبب منحصر به فرد شدن قیمت ها می گردد مشخصات فنی پمپ نوید سهند می باشد. مشخصات فنی همانند سایر این محصولات بسته به 2 اینچی بودن و یا بزرگ تر از آن باعث افزایش و کاهش قیمت ها می گردد و این تفاوت در قیمت ها در تصمیم گیری افراد نیز بی تاثیر نخواهد بود و قطعا بر روی تصمیم اتخاذ شده تاثیر خواهد گذاشت.
خرید اینترنتی پمپ
گفتنی است که خرید اینترنتی الکتروپمپ نوید سهند از طریق وب سایت های معتبر امکان پذیر می باشد و افراد می توانند با انتخاب محصول مورد نظر خود و پس از آن ثبت درخواست خرید و پرداخت هزینه های مربوط به محصول و ارسال آن در زمان مشخص شده پمپ مد نظر خود را در محل درخواست شده تحویل بگیرند و نیاز های خود را با استفاده از آن به صورت تمام و کمال پوشش دهند.
جنس پمپ
از جمله دیگر عواملی که تاثیر بسیار زیادی بر روی منحصر به فرد شدن قیمت های این پمپ ها می گذارد جنس این پمپ ها می باشد. در صورتی که جنس این محصولات از یک عنصر بسیار با ارزش باشد قطعا شاهد قیمت های نسبتا گران خواهیم بود. اما در مقابل هم باید گفت که اگر جنس تشکیل دهنده ی این محصولات از یک عنصر معقول و دارای ارزش متوسط باشد شاهد قیمت های معقولی خواهیم بود.
محصولات پیشنهادی: قیمت پمپ نوید موتور
برند و مارک پمپ
مورد بعدی که باید به آن اشاره کرد برند سازنده ی الکترو پمپ ها می باشد. در صورتی که خرید های خود را از یک برند بیش از حد معروف و گران قیمت انجام دهید طبیعتا هزینه های بسیار زیادی را برای خرید پمپ مورد نظر خود متقبل خواهید شد اما در صورتی که خرید خود را از یک برند معروف و همچنین دارای سابقه ی خوب و کیفیت مناسب کاری انجام دهید هزینه های به صرفه تری را برای خرید الکتروپمپ متقبل خواهید شد.
در کشور عزیزمان ایران نیز یک موضوع مهم مطرح می باشد که سبب افزایش و کاهش قیمت محصولات زیادی می باشد و آن قیمت ارز می باشد. با توجه به این که برند های داخلی با استفاده از قطعات و مواد اولیه ی وارداتی اقدام به ساخت این محصولات می کنند در نتیجه قیمت ارز بر روی این محصولات ساخت داخل نیز تاثیر خواهد گذاشت. علاوه بر آن نیز باید بگوییم که این موضوع برای محصولات وارداتی نیز مطرح می باشد و افزایش و کاهش قیمت ارز بر روی قیمت الکتروپمپ های وارداتی نیز تاثیر می گذارد. باید گفت که ارائه ی قیمت دقیق این محصولات به دلیل تنوع بسیار زیاد آن ها امکان پذیر نمی باشد و افراد می بایست از طریق تماس با نمایندگی و یا مراجعه به صفحات مجازی فروشگاه های آنلاین از قیمت ها به روز و دقیق محصول مورد نظر خود مطلع شوند.
نوید سهند پمپ
خرید اینترنتی پمپ نوید سهند
خرید الکتروپمپ نوید سهند از طریق وب سایت های معتبر که در این زمینه فعالیت دارند انجام می شود و افراد می بایست در ابتدا وارد این وب سایت ها شوند و با در نظر گرفتن مشخصات فنی الکتروپمپ نوید سهند مد نظر خود اقدام به ثبت درخواست خرید و پس از آن پرداخت هزینه های مربوط به خرید پمپ نوید سهند مورد نظر نمایند و در اسرع وقت محصول خود را در محل اعلان شده تحویل بگیرند. دقت کنید که وب سایت که از آن خرید می کنید حتما دارای نماد اعتماد از سوی مراکز و یا ارگان های مربوطه باشد. در صورتی که نماد اعتماد توسط وب سایت مد نظر شما از سوی ارگان مربوطه دریافت نشده باشد ممکن است مشکلات غیر منتظره ای متوجه تان شود. در نتیجه بهتر است خرید خود را از طریق سابت های دارای نماد اعتماد انجام دهید تا مشکلی به وجود نیاید.
انواع پمپ نوید سهند
گارانتی پمپ نوید سهند
شرکت نوید سهند نیز پمپ های تولیدی خود را از نظر کیفیت تضمین می کند و برای اطمینان خاطر مشتری پمپ های تولیدی را تا یک سال گارانتی می کند.
اما نحوه استفاده از ضمانت تعویض، چگونه است؟
آیا هرگاه پمپ خراب شد، ما فوری می توانیم آن را تعویض کنیم؟
پاسخ منفی است. زیرا گرفتن دستگاه نو علاوه بر اثبات اصیل بودن محصول، محتاج تائید ناظر اتحادیه نیز می باشد.
تست سیم پیچ موتور سه فاز، یکی از مراحل ضروری در عیبیابی و تشخیص مشکلات الکتروموتور است؛ چراکه الکتروموتور سه فاز از قدرت بالا و عملکردی قابل اعتماد برخوردار است اما اگر بیش از حد تحت بار قرار بگیرد، امکان سوختن سیم پیچ افزایش پیدا میکند و موتور آسیب میبیند. بنابراین مهم است که وضعیت سلامت موتور سه فاز را از نظر مکانیکی و الکتریکی بررسی کرد.
سزبندی الکتروموتور سه فاز
در ادامه مطلب، ۴ مورد از روشهای تست سالم بودن الکتروموتور را بررسی خواهیم کرد تا وضعیت سلامت مکانیکی و الکتریکی موتور مشخص شود؛ این آزمایشها باید توسط افرادی ماهر در زمینه برق زمانی اجرا شوند که موتور خاموش است و هیچ اتصالی در سربندی آن صورت نگرفته است.
نکته: منظور از عدم اتصال در سربندی این است که تمام پلهای مسی (تیغههای مسی) از پایانه جدا شده باشند.
تست سلامت مکانیکی موتور سه فاز
قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنککننده و بدنه موتور میشود را به دقت بررسی کنید. چطور میتوانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟
موتور را از برق جدا کنید.
شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی میچرخد، یعنی بلبرینگ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به راحتی نمیچرخد، یعنی احتمالا یاتاقانها یا بلبرینگهای شفت از کار افتادهاند.
حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترکخوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.
مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیبدیدگی است.
در آخر، وضعیت محفظه فن خنککننده و پروانههای فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شدهاند را باز کنید و پرههای آن را از نظر ترکخوردگی یا سایر آسیبها بررسی کنید.
اگر می خواهید هیچ یک از موارد بالا را تجربه نکنید، بهتر است درباره نگهداری دورهای از الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.
تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال
تست سیم پیچ با اهم متر
تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور میپردازد تا هر گونه قطعی در سیمها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:
موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.
تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانههای موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانههای مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلافها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلافهای موتور معمولاً با نامهای U ، W و V در سربندی الکتروموتور سه فاز مشخص شدهاند.
مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلافها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.
مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پرابها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق میزند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمیزند.
تست سیم پیچ موتور سه فاز
تست مقاومت زمین موتور سه فاز
تست مقاومت زمین موتور سه فاز
تست مقاومت زمین یکی از آزمایشات مهم در بررسی ایمنی موتورهای سه فاز است و نحوه اتصال سیم ارت (سیم اتصال به زمین) را بررسی میکند؛ برای انجام این تست باید با استفاده از مولتی متر، مقاومت بین بدنه موتور و زمین را اندازه گیری کنید. عدم اتصال صحیح سیم ارت منجر به ایجاد قوس الکتریکی و آسیب دیدن موتور میشود؛ بنابراین، برای انجام صحیح این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یکی از پرابهای مولتی متر را به نقطه ارت متصل کنید؛ نقطه ارت معمولاً در گوشهای از ترمینال موتور قرار دارد و با سه خط زیر هم مشخص شده است.
پراب دیگر مولتی متر را به ترتیب به هر یک از ۶ پایانه موتور وصل کنید. در صورت اتصال صحیح سیم ارت، مولتی متر باید OFF را نشان دهد.
نحوه آمپرگیری موتور سه فاز
آمپرگیری موتور سه فاز یا تست آمپر، میزان آمپر موتور را در حالت روشن و بار کامل اندازهگیری میکند. میزان آمپر در بار کامل روی پلاک موتور ثبت میشود و هرگونه انحراف از این مقدار، نشاندهنده نقص در موتور است. برای انجام این آزمایش کلمپ متر را دور یکی از کابلهای فاز ورودی ببندید و میزان آمپر را ثبت کنید؛ دقت کنید که در برخی موارد مانند نوار نقالهها، وقتی وزن محصول روی تسمه نقاله باشد، بار موتور بیشتر از حالت عادی خواهد بود و تست آمپر باید در حالت عادی موتور سه فاز انجام شود.
نتیجه گیری
بررسی سیم پیچهای موتور سه فاز یکی از مهمترین اقدامات در تعمیر و نگهداری این دستگاهها است. برخی از تستهای سیم پیچ، نیاز به تخصص در زمینه برق دارند و باید توسط افراد ماهر انجام شود؛ ولی برخی دیگر را میتوان بر اساس مطالب گفته شده در همین مقاله، مرحله به مرحله انجام داد. پیشنهاد میکنیم پیش از انجام هرگونه آزمایشی، با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید تا از مشاورههای تخصصی و رایگان در این زمینه بهرهمند شوید.
جرثقیلهای سقفی، یکی از انواع جرثقیلهای ثابت بوده و برای جابهجایی بار در انبارها، سولهها و محیطهای بسته و عموماً مسقف کارگاهی به کار میروند. جرثقیلهای سقفی در دو نوع تک پل و دو پل تولید میشوند؛ پلهای جرثقیل بر روی دو ریل افقی موازی که در امتداد طولی دیوارهای سوله یا انبار و در ارتفاع مناسبی نصب شدهاند، حرکت کرده و امکان جابهجایی بار را در محورهای طولی و عرضی فراهم میکنند.
برای حرکت سازه جرثقیل روی ریلهای طولی، باید از موتور و گیربکس صنعتی مناسبی برای راهبرهای دو طرف آن استفاده شود. راهبر جرثقیل همچنین با نامهای کلگی یا کالسکه جرثقیل سقفی نیز شناخته میشود. موتور و گیربکس راهبر جرثقیل سقفی نقش بسیار مهمی در انتقال مطمئن نیرو به چرخهای کلگی و بهطورکلی امنیت جرثقیل دارند. به همین علت در این مقاله به بررسی انواع گیربکس راهبر جرثقیل سقفی پرداخته و در انتهای مقاله جدولی برای انتخاب موتور و گیربکس مناسب در اختیار شما قرار دادهایم؛ اما پیش از آن، بهتر است با اجزای مختلف کلگی جرثقیل سقفی بیشتر آشنا شویم.
اجزای کلگی جرثقیل سقفی
اجزای کلگی جرثقیل سقفی تک پل و دو پل
اجزای کلگی جرثقیل سقفی تک پل و دو پل
پیشرانه فعال واحد محرک شامل چرخ، موتور و گیربکس جرثقیل سقفی
محل اتصال تیرآهن پل و راهبر جرثقیل سقفی
اسکلت بدنه کالسکه انتهایی جرثقیل سقفی
پیشرانه غیرفعال واحد محرک (چرخ بیکار)
اجزای پیشرانه کلگی جرثقیل
اجزای پیشرانه جرثقیل سقفی
چرخ بیکار
چرخ پیشرانه فعال
شفت اتصالدهنده موتور گیربکس کالسکه جرثقیل سقفی و چرخ
گیربکس راهبر جرثقیل سقفی
الکتروموتور
انتخاب گیربکس راهبر جرثقیل
انتخاب موتور و گیربکس راهبر جرثقیل سقفی به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله:
نوع جرثقیل: جرثقیلهای سقفی به دو نوع تک پل و دو پل تقسیم میشوند. از جرثقیلهای سقفی تک پل برای محیطهای کوچکتر و بارهای کمتر استفاده میشود؛ اما جرثقیلهای دو پل در محیطهایی که طول بیشتری دارند و نیاز به جابهجایی بارهای سنگینتری باشد، استفاده میشود.
ظرفیت جرثقیل: منظور از ظرفیت جرثقیل سقفی، میزان بار قابلجابهجایی با آن است. ظرفیت جرثقیلهای سقفی در حالت عادی بین 1 تا 10 است. برای بارهای بیشتر از 10 تن معمولاً از انواع خاصتر جرثقیلهای سقفی استفاده میشود.
نوع گیربکس: باتوجهبه ظرفیت جرثقیل میتوانید از انواع گیربکس حلزونی، هلیکال آویز یا بول هلیکال برای راهبر جرثقیل سقفی استفاده کنید. مهمترین نکته در انتخاب موتور و گیربکس راهبر جرثقیل این است که دور خروجی هر دو طرف یکسان باشد تا تعادل جرثقیل حفظ شود.
دور خروجی گیربکس: سرعت خروجی مطلوب برای گیربکس راهبر جرثقیل سقفی بین 30 تا 40 دور بر دقیقه است. از آن جایی که سرعت حرکت دو راهبر باید یکسان باشد، پیشنهاد میکنیم از موتور و گیربکس یکسان برای راهبرها استفاده شود. همچنین بهتر است هر دو موتور گیربکس بهوسیله اینورترهای مجزایی راهاندازی شوند تا کنترل دور خروجی آنها بادقت بالاتری انجام گیرد.
ابعاد گیربکس: در مواردی که فضا محدود است و حرکت عرضی جرثقیل باید در بیشترین حد ممکن انجام شود، بهتر است از گیربکسهای هلیکال آویز برای راهبر جرثقیل استفاده شود که فضای بسیار کمی اشغال میکنند و راندمان بالایی دارند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه محاسبات انتخاب موتور و گیربکس، پیشنهاد میکنیم مقاله راهنمای انتخاب گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید.
جدول انتخاب موتور گیربکس جرثقیل سقفی
در جدولهای زیر بر اساس نوع جرثقیل و ظرفیت بار آن، توان موتور و نوع گیربکس مناسب برای راهبر جرثقیل را به شما پیشنهاد دادهایم.
جرثقیل سقفی تک پل
نوع جرثقیل تک پل
ظرفیت بار (تن=1000 کیلوگرم) 1 تا 2 تن 2 تا 5 تن 5 تا 10 تن
دور خروجی (دور بر دقیقه) 30-40 30-40 30-40
موتور گیربکس مناسب حلزونی گیربکس کتابی سایز 90 | موتور 1.1 کیلووات گیربکس کتابی سایز 110 | موتور 2.2 کیلووات -
هلیکال آویز هلیکال آویز با هالوشفت خروجی 30 میلی متر| موتور 0.75 کیلووات هلیکال آویز با هالوشفت خروجی 40 میلی متر| موتور 1.5 کیلووات هلیکال آویز با هالوشفت خروجی 50 میلی متر| موتور 2.2 کیلووات
جرثقیل سقفی دو پل
نوع جرثقیل دو پل
ظرفیت بار (تن=1000 کیلوگرم) 1 تا 2 تن 2 تا 5 تن 5 تا 10 تن
دور خروجی (دور بر دقیقه) 30-40 30-40 30-40
موتور گیربکس مناسب حلزونی گیربکس کتابی سایز 90 | موتور 1.5 کیلووات گیربکس کتابی سایز 110 | موتور 3 کیلووات -
هلیکال آویز هلیکال آویز با هالوشفت خروجی 30 میلی متر | موتور 1.1 کیلووات هلیکال آویز با هالوشفت خروجی 40 میلی متر | موتور 2.2 کیلووات هلیکال آویز با هالوشفت خروجی 50 میلی متر | موتور 3 کیلووات
برای جرثقیلهایی که ظرفیت بالاتری دارند (مانند جرثقیلهای 20 تا 30 تن 18 متری) باید از موتورهایی با توان بالاتر (5.5 تا 7.5 کیلووات) و گیربکس هلیکال آویز یا بول هلیکال برای راهبر جرثقیل استفاده شود.
بهترین برندهای گیربکس راهبر جرثقیل
پیشنهاد کالا صنعتی برای گیربکس راهبر جرثقیل، انواع گیربکس هلیکال آویز است. شرکتهای SEW و Bonfiglioli جزو معتبرترین تولیدکنندگان این نوع گیربکس هستند. همچنین شرکت ایلماز ترکیه نیز انواع گیربکس هلیکال را باکیفیت بسیار بالایی تولید میکند. تمامی برندهای گفته شده در وبسایت کالا صنعتی ارائه میشود و میتوانید با بررسی مشخصات و قیمت این محصولات، گیربکس مناسبی برای جرثقیل سقفی خود بیابید.
علاوه بر این، نمونههای مشابه گیربکس SEW که توسط تولیدکنندگان ایرانی مانند گیربکس شریف یا پارس گرجی تولید میشود، نیز در این وبسایت با مناسبترین قیمت عرضه میشود. برای مشاهده مشخصات این گیربکسها، به صفحه محصول مراجعه نموده و یا از طریق شمارهتلفن 02191304300 با کارشناسان ما در ارتباط باشید.
همچنین برای آشنایی بیشتر با انواع گیربکسهای صنعتی و تفاوتهای آنها، مطالعه مقاله مقایسه انواع گیربکس صنعتی را به شما پیشنهاد میکنیم.
راهاندازی الکتروموتور، یکی از چالشهای مهم در صنعت است که روشهای مختلفی برای آن وجود دارد. این روشها به منظور اطمینان از راهاندازی روان و کنترل شده موتور و جلوگیری از آسیب دیدن الکتروموتور و تجهیزات مربوط به آن است. در این مقاله 6 روش رایج راهاندازی الکتروموتور مورد بررسی قرار گرفته است، که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.
راهاندازی الکتروموتور
همانطور که اشاره شد روشهای مختلفی برای راهاندازی موتورهای صنعتی وجود دارد، اما مواردی که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرند، 6 روش رایج راهاندازی الکتروموتور است:
راه اندازی مستقیم (DOL یا Direct-on-line)
راه اندازی ستاره-مثلث (Star-Delta)
راه اندازی اتوترانسفورماتور (Auto-Transformer)
راه اندازی سافت استارتر (Soft Starter)
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی با اضافه کردن مقاومت
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راهاندازی مستقیم الکتروموتور یا روش DOL به این معنی است که موتور به صورت مستقیم به منبع تغذیه(سه فاز یا تک فاز) متصل میشود و هیچ تجهیزی بین این دو قرار نمیگیرد. این روش با نام روش تک ضرب نیز مشهور است و روشی ساده و مقرون به صرفه برای کاربردهایی است که گشتاور کمی در هنگام راهاندازی دارند؛ بنابراین از این روش برای راهاندازی الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز کوچک تا متوسط استفاده میشود.
روش DOL بیشتر برای موتورهایی استفاده میشود که به دفعات روشن و متوقف میشوند، همچنین در این روش از یک سیستم کنترل شامل کنتاکتور و یک محافظ اضافه بار مانند رله حرارتی استفاده میشود، که کنتاکتور در این سیستم مانند یک کلید قطع و وصل عمل میکند. از آن جایی که این روش راهاندازی نسبتاً ساده است بنابراین عیبیابی آن نیز راحتتر از سایر روشها است.
معایب روش راه اندازی DOL
اما این روش مانند هر روش دیگری معایبی نیز دارد که در زیر به آن اشاره شده است:
همانطور که میدانید جریان راهاندازی اولیه موتورها 5 تا 10 برابر جریان نامی است. اما در این روش بسته به نوع موتور، جریان راهاندازی میتواند به 15 برابر جریان نامی هم برسد. همچنین اگر برای موتورهایی با گشتاور بالا از این روش استفاده شود، به دلیل گشتاور بالای موتور در لحظه استارت ممکن است مشکلاتی مانند لقی، نا متعادل کردن بار کانوایرها، پاندولی جرثقیل و خسارت دیدن تجهیزات دیگر به وجود آید. برای آگاهی از روشها و راهکارهای مختلف عیب یابی الکتروموتور، مقاله عیب یابی الکتروموتور تکفاز و سه فاز را مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر یک پیکربندی ساده از روش راه اندازی مستقیم الکتروموتور را مشاهده می کنید
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور به روش ستاره-مثلث الکتروموتور
روش راه اندازی ستاره-مثلث الکتروموتور که به روش مثلث-وای (Δ-Y) یا دو ضرب نیز شناخته میشود، بیشتر برای راهاندازی موتورهای با اندازه متوسط تا بزرگ به کار میرود. هدف اصلی این روش، کاهش جریان راهاندازی است، به همین علت برای راهاندازی موتور از اتصال سیم پیچ ستارهای استفاده میکنیم و پس از اینکه الکتروموتور به سرعت معینی رسید، اتصالات را به پیکربندی مثلث (ولتاژ کامل) تغییر میدهیم.
گشتاور و جریان راه اندازی در حالت ستاره، یک سوم حالت مثلث است و توان هم تقریباً به همین میزان کاهش مییابد. بنابراین اگر موتور تحت بار راهاندازی شود، خوب است بدانید سربندی ستارهای گشتاور لازم را تامین نمیکند. در روش راهاندازی ستاره-مثلث الکتروموتور باید موتور بدون بار استارت شود، در غیر این صورت احتمال اینکه سیم پیچ تحت فشار سوخته و موتور از کار بیفتد، بسیار زیاد است.
روش ستاره مثلث با کاهش ولتاژ در هنگام راهاندازی، جریان هجومی و تنشهای مکانیکی موتور را کاهش میدهد و برای کاربردهایی که بار اینرسی بالایی دارند یا نیاز به شروع به کار نرم الکتروموتور دارند، مناسب است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه سیم پیچی و آزمایش درست کار کردن آن، مقاله تست سیمپیچی الکتروموتور سه فاز و آزمایش سیم پیچ و سربندی الکتروموتور تک فاز را نیز مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر روش راهاندازی ستاره-مثلث الکتروموتور را مشاهده میکنید.
روش راه اندازی ستاره - مثلث الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور
راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور یا اتوترانس، روش دیگری است که برای کاهش جریان هجومی در هنگام راهاندازی موتور استفاده میشود. در این روش یک ترانسفورماتور خودکار به صورت سری با موتور جفت میشود و تا ولتاژ ورودی را در حدود 50 تا 80 درصد ولتاژ کامل در هنگام شروع به کار موتور کاهش میدهد و پس از رسیدن موتور به سرعتی معین، ولتاژ کامل را به آن اعمال میکند.
در راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور ولتاژ ورودی به صورت موقت کاهش داده میشود، در نتیجه جریان هجومی و فشار روی موتور و سایر تجهیزات متصل به آن نیز به حداقل میرسد. از این روش معمولاً برای موتورهای بزرگ با بار اینرسی بالا استفاده میشود.
مزیت این روش نسبت به روش ستاره-مثلث در این است که ولتاژ ورودی به موتور در هیچ نقطهای قطع نمیشود و موتور سرعت خود را از دست نمیدهد. همچنین زمان سوئیچ کردن بین ولتاژ اولیه کاهش یافته و ولتاژ کامل کمتر است و میتوان آن را مطابق با نیازهای هر کاربرد تغییر داد.
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
سافت استارتر وسیلهای الکترونیکی است که به تدریج ولتاژ اعمال شده به موتور در هنگام راهاندازی را افزایش میدهد و در نتیجه شتاب نرم و کنترل شدهای برای الکتروموتور ایجاد میکند. این امر با استفاده از نیمه هادیهایی مانند تریستورها یا SCR ها که ولتاژ و جریان اولیه موتور را کنترل میکنند، انجام میشود. برای آشنایی بیشتر با روشهای کنترل دور موتور، میتوانید مقاله کنترل دور الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
همچنین در روش راهاندازی الکتروموتور با سافت استارتر، ولتاژ و گشتاور موتور به تدریج افزایش مییابد در الکتروموتور بدون استرس یا فشار ناشی از جریان هجومی اولیه، به سرعت یا گشتاور نامی خود میرسد. از این روش معمولاً در کاربردهایی که نیاز راهاندازی نرم و ملایمی دارند استفاده میشود؛ از جمله سیستمهای نوار نقاله، پمپ آب و کمپرسورها.
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
استفاده درایو فرکانس متغیر (VFD) که یکی از انواع اینورتر است، بهترین روش برای راهاندازی الکتروموتورها است اما نسبت به سایر روشها پیچیدهتر و سختتر است. در روش راهاندازی الکتروموتور با درایو اینورتر، سرعت و گشتاور موتور را با تغییر فرکانس و ولتاژ کنترل میکنند.
درایو VFD، ابتدا برق ورودی AC (جریان متناوب) را به برق DC (جریان مستقیم) تبدیل میکند و سپس فرکانس و ولتاژ آن را به میزان مورد نیاز تغییر داده و مجدداً به برق AC تبدیل میکند. در این فرآیند، علاوه بر کنترل سرعت و گشتاور موتور، در مصرف برق هم صرفه جویی میشود. از روش راهاندازی الکتروموتور با درایو اینورتر در کاربردهایی استفاده میشود که نیاز به کنترل دقیق سرعت، بهره وری انرژی و کاهش تنشهای مکانیکی دارند.
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
در روش راهاندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت، یک یا چند مقاومت خارجی را به صورت سری با سیم پیچهای الکتروموتور قرار میدهند تا در هنگام راهاندازی، جریان هجومی را محدود کنند. همزمان با شتاب گرفتن موتور، این مقاومتها به تدریج از مدار حذف میشوند تا ولتاژ نامی در ترمینالهای الکتروموتور اعمال شود. از روش راهاندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت معمولاً برای موتورهای کوچک یا کاربردهایی که نیاز به گشتاور راهاندازی کمی دارند استفاده میشود. علاوه بر مطالبی که تا اینجا گفته شد، پیشنهاد میشود مقاله راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی را نیز مطالعه کنید.
مقایسه روش های راه اندازی الکتروموتور
هریک از روشهای راهاندازی گفته شده، مزایا و معایب خاص خود را دارد و باید برای کاربرد خاصی استفاده شود. در جدول زیر مقایسه روشهای راهاندازی الکتروموتور که تا اینجا گفته شد، به صورت خلاصه بیان شده است:
روش راه اندازی مزایا معایب
راهاندازی مستقیم (DOL) -ساده و مقرون به صرفه
-شروع به کار ایمن
-بیشترین گشتاور ممکن در هنگام شروع به کار
-عیب یابی آسان - جریان بالای روتور قفل شده
- افزایش مصرف برق و هزینههای جانبی
- امکان ایجاد لقی یا سایر آسیبها در اثر ضربه موتور به علت گشتاور بالا
راهاندازی ستاره-مثلث کاهش جریان روتور قفل شده تا حدود یک سوم - پالسهای جریان بالا در هنگام تعویض از ستاره به مثلث
- اگر اینرسی بار کم باشد، روش مناسبی نیست.
- کاهش گشتاور روتور قفل شده
- تحت بار قدرت راهاندازی کمی دارد و باید بدون بار استارت شود.
- برای راهاندازی به دو عدد کابل نیاز دارد.
- سه عدد کنتاکتور برای استارت و استاپ در حالت عادی و برای چپ گرد و راست گرد به 5 عدد کنتاکتور نیاز دارد.
راهاندازی اتوترانسفورماتور کاهش جریان روتور قفل شده - پالسهای جریان هنگام تغییر از ولتاژ کاهش یافته به ولتاژ کامل
- کاهش گشتاور روتور قفل شده
راهاندازی سافت استارتر - راهاندازی «نرم» الکتروموتور
- بدون پالس جریان
- ضربه چکشی آب کمتر (برای راه اندازی پمپ ها)
- کاهش جریان روتور قفل شده به میزان مورد نیاز - کاهش گشتاور روتور قفل شده
راهاندازی با درایو اینورتر (VFD) - بدون پالس جریان
- کمتر شدن ضربات چکشی آب (برای راهاندازی پمپ ها)
- کاهش جریان روتور قفل شده به میزان مورد نیاز
- قابل استفاده برای تغذیه مداوم موتور
- برای چپ گرد و راست گرد کردن موتور نیازی به کنتاکتور نیست.
- کاهش مصرف برق
- گشتاور راهاندازی بالایی دارد.
- نیازی به بانک خازنی ندارد.
- کاملاً از موتور حفاظت میکند و نیازی به تجهیزات حفاظتی دیگری ندارد.
- امکان دستیابی به فرکانس بالاتر از فرکانس نامی
- هزینه بهره برداری کاهش مییابد. - قیمت بالا
- خروجی اینورتر کاملاً سینوسی نیست و به صورت پالسی است.
- در شبکه برق هارمونیک ایجاد میکند.
نتیجه گیری
با توجه به قیمت الکتروموتور و نقش مؤثری که در کاربردهای صنعتی دارد، اگر به درستی راهاندازی نشود احتمال ایجاد خسارت و آسیب دیدگی موتور و سایر تجهیزات مرتبط با آن افزایش مییابد؛ با توجه به اهمیت مطالب گفته شده باید روش راهاندازی الکتروموتورها به درستی انتخاب شود. در این مقاله به طور کامل درباره انواع روشهای رایج راهاندازی الکتروموتور صحبت کردیم با این حال، اگر نیاز به راهنمایی های بیشتری دارید، می توانید با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید تا از مشاوره تخصصی رایگان این وبسایت بهره مند شوید.