تست سلامت مکانیکی موتور سه فاز
قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنککننده و بدنه موتور میشود را به دقت بررسی کنید. چطور میتوانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟
موتور را از برق جدا کنید.
شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی میچرخد، یعنی بلبرینگ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به راحتی نمیچرخد، یعنی احتمالا یاتاقانها یا بلبرینگهای شفت از کار افتادهاند.
حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترکخوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.
مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیبدیدگی است.
در آخر، وضعیت محفظه فن خنککننده و پروانههای فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شدهاند را باز کنید و پرههای آن را از نظر ترکخوردگی یا سایر آسیبها بررسی کنید.
اگر می خواهید هیچ یک از موارد بالا را تجربه نکنید، بهتر است درباره نگهداری دورهای از الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.
تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور میپردازد تا هر گونه قطعی در سیمها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:
موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.
تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانههای موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانههای مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلافها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلافهای موتور معمولاً با نامهای U ، W و V در سربندی الکتروموتور سه فاز مشخص شدهاند.
مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلافها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.
مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پرابها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق میزند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمیزند.
در ادامه اطلاعاتی برای انتخاب دمنده صنعتی را در اختیار شما قرار میدهیم. برای مشاهده ادامه مطالب برای روی بیشتر کلیک نمایید. شما میتوانید برای دریافت مشاوره تخصصی رایگان و اطلاع از قیمت روز همه محصولات با بخش فروش کالاصنعتی تماس حاصل فرمایید.
تفاوت فن و بلوور و کمپرسور
جهت انتقال یا افزایش فشار گاز از فن (fans) یا بلوور (blowers) و یا کمپرسور (comperssors) استفاده می شود. ونتلاتور برای افزایش فشار کم، بلوور متوسط و کمپرسور برای افزایش فشار بالا مورد استفاده قرار میگیرند. بلوئر ساختمانی مشابه به پمپ سانتریفوژ میباشد ولی از بلوئر گاز عبور میکند. بلوئر سیستم خنک کاری ندارد ولی در اغلب کمپرسور ها سیستم خنک کاری پیش بینی می شود. از آنجا که نسبت فشار در دمنده صنعتی یا فن پایین است (به طور متوسط یک پانزدهم)، تقریبا دانسیته گاز در ونتلاتور ثابت بوده و می توان تئوری سیالات غیر قابل تراکم (پمپ) را برای فن استفاده کرد.
انواع دمنده صنعتی
به طور کلی دمنده صنعتی را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که عبارتند از:
دمنده گریز از مرکز(سانتریفوژ)
دمنده محوری
البته ونتلاتور خاصی وجود دارند که در این تقسیم بندی قرار نمیگیرند که به آن ها اشاره خواهد شد. دمنده سانتریفوژ برای فشار بالا و دبی پایین و دمنده محوری برای دبی بالا و فشار پایین مورد استفاده قرار میگیرد. ونتلاتور سانتریفوژ با توجه به شکل پروانه چند نوع ساخته می شوند.
فن سانتریفوژ
پره ایرفول (AF)
انحنا رو به عقب (BC)
صاف رو به عقب (BI)
مستقیم در نوک (RT)
انحنا رو به جلو (FC)
شعاعی (RB)
دمنده محوری
محوری ساده (PF)
محوری لوله ای (TA)
محوری پره ای (VA)
فن با پره ایرفول (AF) ، با پره انحنا رو به عقب (BC)، با پره صاف ولی رو به عقب (BI)، با پره مستقیم در نوک(RT)، با پره انحنا رو به جلو (FC)، و پره مستقیم شعاعی (RB)، از جمله فن یا دمنده سانتریفوژ هستند.
یکی از اصول نگهداری این محصولات، روغن کاری گیربکس صنعتی است که باید به صورت منظم و بر اساس دستورالعمل های خاصی انجام گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه روغن کاری گیربکس صنعتی، انواع روغن گیربکس صنعتی و روغن مناسب برای هر گیربکس صنعتی صحبت کنیم.
روش های روغن کاری گیربکس صنعتی
روغن کاری گیربکس صنعتی به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین روش های روغن کاری گیربکس صنعتی می پردازیم:
حمام روغن
گردش روغن اجباری
جت روغن
حمام روغن
روغن کاری گیربکس صنعتی به روش حمام روغن یا Splash Lubrication، عموماً برای گیربکس هایی که سرعت خطی کمتر از 15 متر بر ثانیه دارند، استفاده می شود. روغن کاری بیرینگ ها (بلبرینگ)، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت؛ به عنوان مثال گاهی بخشی از بیرینگ داخل روغن قرار می گیرد، ولی طراحی پوسته آن به نحوی است که پشت بیرینگ روغن کاری نمی شود؛ در این موارد باید از طریق سوراخ های مخصوص روغنکاری، روغن به درون پوسته ریخته شود و مقادیر اضافی آن از سوراخ تخلیه، خارج شود و گردش روغن به خوبی انجام پذیرد. مهم ترین فایده گردش روغن، کمک به انتقال حرارت و کاهش دما می باشد.
گردش روغن اجباری
گیربکس صنعتی با سرعت خطی بیشتر از 15 متر بر ثانیه و یا سرعت خطی خیلی کم، از روش روانکاری گردش روغن اجباری یا Forced Oil Circulation Lubrication استفاده می کنند. در این روش روغن توسط یک یا چند پمپ و لوله های رابط آن ها به اجزای سیستم رسیده و از آن جایی این سیستم از فیلترینگ روغن بهره می برد، همشه روغن تازه در سیستم گردش دارد. از جمله مزایای این روش می توان به مصرف کمتر روغن نسبت به روش های دیگر، تازه بودن روغن موجود در سیستم و افزایش طول عمر بیرینگ ها اشاره نمود. همچنین در این روش حتی اگر گیربکس به صورت عمودی نصب شده باشد، تمامی بلبرینگ های بالا دست آن نیز، به راحتی روغن کاری می شوند.
جت روغن
روش جت روغن یا Oil Jet Lubrication برای گیربکس هایی که با سرعت بسیار زیاد کار می کنند مناسب است؛ در این روش روغن با سرعت زیادی بین رینگ داخلی و قفسه تزریق شده و با خروج روغن، انتقال حرارت با تلفات نسبتاً کمتری انجام می گیرد.
انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی معمولاً در شرایط سخت و تحت بارهای بسیار زیادی کار می کنند و به همین علت انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی اهمیت ویژه ای می یابد. روغن کاری گیربکس صنعتی، از خرابی زودرس و سایش دستگاه جلوگیری کرده و به کاهش صدا و افزایش کارایی گیربکس کمک می نماید.
انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روغن مناسب باید قابلیت ها و ویژگی های خود را در دماهای مختلف حفظ کند؛ همچنین باید در برابر اکسیداسیون، آب، خوردگی، حلال ها و سایر روغن ها مقاوم باشد و پایداری حرارتی خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، در گیربکس های صنعتی با سرعت بالا، روغن کاری باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا در شرایط سخت و تحت بار به خوبی عمل نماید. این ویژگی ها شامل مقاومت در برابر اکسیداسیون، پایداری حرارتی، پایداری در برابر فشار و آب، داشتن ویسکوزیته مناسب و پایداری در برابر امواج شوک و لرزش می باشد.
برای روانکاری هر نوعی از گیربکس های صنعتی، روغن مخصوصی استفاده می شود. به عنوان مثال برای گیربکس حلزونی باید روغن متفاوتی از گیربکس خورشیدی استفاده شود که در بخش مقالات به صورت مفصل به آن ها پرداخته ایم.
به طور کلی انواع کاربرد الکتروموتور را می توان در 5 بخش دسته بندی کرد:
• خودروهای الکتریکی
• وسایل نقلیه هیبریدی
• هوافضا
البته این کاربردها شامل تمامی انواع الکتروموتورها، از کوچک ترین اندازه و توان گرفته تا الکتروموتورهای غول پیکر مخصوص کاربردهای سنگین صنعتی می شود. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص انواع الکتروموتور تک فاز و سه فاز که بیشتر در کاربردهای صنعتی و خانگی استفاده می شوند، صحبت کنیم.
موتورهای الکتریکی نقش مهمی در صنایع دارند و نیرو و گشتاور مورد نیاز طیف وسیعی از ماشین آلات و تجهیزات صنعتی را تأمین می کنند. برخی از رایج ترین کاربردهای الکتروموتور عبارتند از:
حال که بیشتر با کاربرد الکتروموتور آشنا شدیم بد نیست نگاهی به انواع الکتروموتور انداخته و ویژگی ها و کاربردهای هر یک را جداگانه بررسی کنیم.
قبل از پرداختن به پیچیدگیهای اینورترهای سهفاز و بهترین برند اینورتر سهفاز، درک مفهوم برق سهفاز ضروری است. برخلاف سیستمهای برق تکفاز که دارای یکشکل موج AC هستند، سیستمهای قدرت سهفاز دارای سه شکل موج متناوب متمایز هستند که 120 درجه با یکدیگر اختلاففاز دارند. این شکل موجها توزیع متعادل و کارآمدتری از توان الکتریکی را ایجاد میکند. برق سهفاز مزایای متعددی نسبت به برق تکفاز دارد که می توان به افزایش ظرفیت انتقال نیرو، بهبود بازده و کاهش نوسانات ولتاژ اشاره کرد. از برق سه فاز به طور گسترده در محیطهای صنعتی و تجاری استفاده میشود. از همین جهت استفاده از اینورتر سه فاز بسیار رایج است و برای انتخاب بهترین برند باید با آنها آشنا باشید. در این مقاله ابتدا به معرفی اینورتر میپردازیم و سپس بهترین برندهای موجود در بازار را بررسی میکنیم.
نقش اینورترهای سهفاز
اینورترهای سه فاز اجزای حیاتی در سیستمهایی هستند که از برق سهفاز استفاده میکنند. آنها مسئول تبدیل برق DC به AC هستند که اغلب توسط منابعی مانند پنلهای خورشیدی یا باتریها تولید میشود و برای راهاندازی موتورهای سهفاز، راهاندازی ماشینآلات صنعتی و تغذیه برق به شبکه برق استفاده شود.
مزایا اینورترهای سهفاز
از جمله مزایای اینورتر سه فاز که باعث افزایش کارایی و استفاده آنها در صنعت شود به موارد زیر اشاره داشت:
اینورترهای سهفاز به راندمان بالا معروف هستند. آنها میتوانند برق DC را با کمترین اتلاف انرژی به برق AC تبدیل کنند و برای کاربردهایی که راندمان در آنها اهمیت دارد بسیار مناسب است. این بهرهوری بهویژه در سیستمهای انرژی تجدیدپذیر مهم است، جایی که به حداکثر رساندن توان خروجی از منابعی مانند پانلهای خورشیدی بسیار مهم است.
اینورترهای سهفاز خروجی متعادلی از برق AC تولید میکنند که یعنی سه شکل موج AC دارای دامنههای مساوی هستند و در فاز به طور مساوی فاصله دارند. این خروجی متعادل نوسانات ولتاژ را کاهش میدهد و توزیع توان پایدار و قابلاعتماد را تضمین میکند.
سیستمهای برق سهفاز میتوانند توان خروجی قابلتوجهی بالاتری نسبت به سیستمهای تکفاز ارائه دهند. این باعث میشود آنها برای ماشینآلات صنعتی سنگین و تولید برق در مقیاس بزرگ مناسب باشند.
اینورترهای سهفاز به طور گسترده برای کاربردهای کنترل موتور استفاده میشوند. آنها کنترل دقیقی بر روی سرعت و جهت موتورهای سهفاز ارائه میدهند و آنها را در تولید، حملونقل و روباتیک ضروری میکنند.
معایب اینورترهای سهفاز
اینورترهای سهفاز در مقایسه با اینورترهای تکفاز پیچیدهتر هستند و به قطعات اضافی نیاز دارند. این پیچیدگی میتواند هزینههای تولید و نیازهای تعمیر و نگهداری را افزایش دهد. قطعات و مدارهای موردنیاز برای اینورترهای سهفاز میتوانند گرانتر از اینورترهای تکفاز باشند. این میتواند سیستمهای سهفاز را برای کاربردهای مقیاس کوچکتر مقرونبهصرفهتر کند. طراحی، نصب و نگهداری اینورترهای سهفاز اغلب نیازمند دانش و تخصص تخصصی است. یافتن متخصصان ماهر در این زمینه میتواند در برخی مناطق چالشبرانگیز باشد. در مقاله مزایا و معایب موتور اینورتر میتوانید با مزایا و معایب اینورتر بیشتر آشنا شوید.