قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنککننده و بدنه موتور میشود را به دقت بررسی کنید. چطور میتوانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟
- موتور را از برق جدا کنید.
- شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی میچرخد، یعنی بلبرینگ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به راحتی نمیچرخد، یعنی احتمالا یاتاقانها یا بلبرینگهای شفت از کار افتادهاند.
- حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترکخوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.
- مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیبدیدگی است.
- در آخر، وضعیت محفظه فن خنککننده و پروانههای فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شدهاند را باز کنید و پرههای آن را از نظر ترکخوردگی یا سایر آسیبها بررسی کنید.
تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور میپردازد تا هر گونه قطعی در سیمها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:
- موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.
- تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.
- مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
- یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانههای موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانههای مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلافها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلافهای موتور معمولاً با نامهای U ، W و V در مشخص شدهاند.
- مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلافها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.
- مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پرابها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق میزند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمیزند.
- منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/183/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2