راهاندازی الکتروموتور، یکی از چالشهای مهم در صنعت است که روشهای مختلفی برای آن وجود دارد. این روشها به منظور اطمینان از راهاندازی روان و کنترل شده موتور و جلوگیری از آسیب دیدن الکتروموتور و تجهیزات مربوط به آن است. در این مقاله 6 روش رایج راهاندازی الکتروموتور مورد بررسی قرار گرفته است، که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارند و برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار میگیرند.
راهاندازی الکتروموتور
همانطور که اشاره شد روشهای مختلفی برای راهاندازی موتورهای صنعتی وجود دارد، اما مواردی که در ادامه مورد بررسی قرار میگیرند، 6 روش رایج راهاندازی الکتروموتور است:
راه اندازی مستقیم (DOL یا Direct-on-line)
راه اندازی ستاره-مثلث (Star-Delta)
راه اندازی اتوترانسفورماتور (Auto-Transformer)
راه اندازی سافت استارتر (Soft Starter)
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی با اضافه کردن مقاومت
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راهاندازی مستقیم الکتروموتور یا روش DOL به این معنی است که موتور به صورت مستقیم به منبع تغذیه(سه فاز یا تک فاز) متصل میشود و هیچ تجهیزی بین این دو قرار نمیگیرد. این روش با نام روش تک ضرب نیز مشهور است و روشی ساده و مقرون به صرفه برای کاربردهایی است که گشتاور کمی در هنگام راهاندازی دارند؛ بنابراین از این روش برای راهاندازی الکتروموتورهای تک فاز و سه فاز کوچک تا متوسط استفاده میشود.
روش DOL بیشتر برای موتورهایی استفاده میشود که به دفعات روشن و متوقف میشوند، همچنین در این روش از یک سیستم کنترل شامل کنتاکتور و یک محافظ اضافه بار مانند رله حرارتی استفاده میشود، که کنتاکتور در این سیستم مانند یک کلید قطع و وصل عمل میکند. از آن جایی که این روش راهاندازی نسبتاً ساده است بنابراین عیبیابی آن نیز راحتتر از سایر روشها است.
معایب روش راه اندازی DOL
اما این روش مانند هر روش دیگری معایبی نیز دارد که در زیر به آن اشاره شده است:
همانطور که میدانید جریان راهاندازی اولیه موتورها 5 تا 10 برابر جریان نامی است. اما در این روش بسته به نوع موتور، جریان راهاندازی میتواند به 15 برابر جریان نامی هم برسد. همچنین اگر برای موتورهایی با گشتاور بالا از این روش استفاده شود، به دلیل گشتاور بالای موتور در لحظه استارت ممکن است مشکلاتی مانند لقی، نا متعادل کردن بار کانوایرها، پاندولی جرثقیل و خسارت دیدن تجهیزات دیگر به وجود آید. برای آگاهی از روشها و راهکارهای مختلف عیب یابی الکتروموتور، مقاله عیب یابی الکتروموتور تکفاز و سه فاز را مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر یک پیکربندی ساده از روش راه اندازی مستقیم الکتروموتور را مشاهده می کنید
راه اندازی مستقیم الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور به روش ستاره-مثلث الکتروموتور
روش راه اندازی ستاره-مثلث الکتروموتور که به روش مثلث-وای (Δ-Y) یا دو ضرب نیز شناخته میشود، بیشتر برای راهاندازی موتورهای با اندازه متوسط تا بزرگ به کار میرود. هدف اصلی این روش، کاهش جریان راهاندازی است، به همین علت برای راهاندازی موتور از اتصال سیم پیچ ستارهای استفاده میکنیم و پس از اینکه الکتروموتور به سرعت معینی رسید، اتصالات را به پیکربندی مثلث (ولتاژ کامل) تغییر میدهیم.
گشتاور و جریان راه اندازی در حالت ستاره، یک سوم حالت مثلث است و توان هم تقریباً به همین میزان کاهش مییابد. بنابراین اگر موتور تحت بار راهاندازی شود، خوب است بدانید سربندی ستارهای گشتاور لازم را تامین نمیکند. در روش راهاندازی ستاره-مثلث الکتروموتور باید موتور بدون بار استارت شود، در غیر این صورت احتمال اینکه سیم پیچ تحت فشار سوخته و موتور از کار بیفتد، بسیار زیاد است.
روش ستاره مثلث با کاهش ولتاژ در هنگام راهاندازی، جریان هجومی و تنشهای مکانیکی موتور را کاهش میدهد و برای کاربردهایی که بار اینرسی بالایی دارند یا نیاز به شروع به کار نرم الکتروموتور دارند، مناسب است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه سیم پیچی و آزمایش درست کار کردن آن، مقاله تست سیمپیچی الکتروموتور سه فاز و آزمایش سیم پیچ و سربندی الکتروموتور تک فاز را نیز مطالعه فرمایید.
در تصویر زیر روش راهاندازی ستاره-مثلث الکتروموتور را مشاهده میکنید.
روش راه اندازی ستاره - مثلث الکتروموتور
راه اندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور
راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور یا اتوترانس، روش دیگری است که برای کاهش جریان هجومی در هنگام راهاندازی موتور استفاده میشود. در این روش یک ترانسفورماتور خودکار به صورت سری با موتور جفت میشود و تا ولتاژ ورودی را در حدود 50 تا 80 درصد ولتاژ کامل در هنگام شروع به کار موتور کاهش میدهد و پس از رسیدن موتور به سرعتی معین، ولتاژ کامل را به آن اعمال میکند.
در راهاندازی الکتروموتور با اتوترانسفورماتور ولتاژ ورودی به صورت موقت کاهش داده میشود، در نتیجه جریان هجومی و فشار روی موتور و سایر تجهیزات متصل به آن نیز به حداقل میرسد. از این روش معمولاً برای موتورهای بزرگ با بار اینرسی بالا استفاده میشود.
مزیت این روش نسبت به روش ستاره-مثلث در این است که ولتاژ ورودی به موتور در هیچ نقطهای قطع نمیشود و موتور سرعت خود را از دست نمیدهد. همچنین زمان سوئیچ کردن بین ولتاژ اولیه کاهش یافته و ولتاژ کامل کمتر است و میتوان آن را مطابق با نیازهای هر کاربرد تغییر داد.
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
راه اندازی الکتروموتور با سافت استارتر
سافت استارتر وسیلهای الکترونیکی است که به تدریج ولتاژ اعمال شده به موتور در هنگام راهاندازی را افزایش میدهد و در نتیجه شتاب نرم و کنترل شدهای برای الکتروموتور ایجاد میکند. این امر با استفاده از نیمه هادیهایی مانند تریستورها یا SCR ها که ولتاژ و جریان اولیه موتور را کنترل میکنند، انجام میشود. برای آشنایی بیشتر با روشهای کنترل دور موتور، میتوانید مقاله کنترل دور الکتروموتور را مطالعه فرمایید.
همچنین در روش راهاندازی الکتروموتور با سافت استارتر، ولتاژ و گشتاور موتور به تدریج افزایش مییابد در الکتروموتور بدون استرس یا فشار ناشی از جریان هجومی اولیه، به سرعت یا گشتاور نامی خود میرسد. از این روش معمولاً در کاربردهایی که نیاز راهاندازی نرم و ملایمی دارند استفاده میشود؛ از جمله سیستمهای نوار نقاله، پمپ آب و کمپرسورها.
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
راه اندازی الکتروموتور با درایو اینورتر
استفاده درایو فرکانس متغیر (VFD) که یکی از انواع اینورتر است، بهترین روش برای راهاندازی الکتروموتورها است اما نسبت به سایر روشها پیچیدهتر و سختتر است. در روش راهاندازی الکتروموتور با درایو اینورتر، سرعت و گشتاور موتور را با تغییر فرکانس و ولتاژ کنترل میکنند.
درایو VFD، ابتدا برق ورودی AC (جریان متناوب) را به برق DC (جریان مستقیم) تبدیل میکند و سپس فرکانس و ولتاژ آن را به میزان مورد نیاز تغییر داده و مجدداً به برق AC تبدیل میکند. در این فرآیند، علاوه بر کنترل سرعت و گشتاور موتور، در مصرف برق هم صرفه جویی میشود. از روش راهاندازی الکتروموتور با درایو اینورتر در کاربردهایی استفاده میشود که نیاز به کنترل دقیق سرعت، بهره وری انرژی و کاهش تنشهای مکانیکی دارند.
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
راه اندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت
در روش راهاندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت، یک یا چند مقاومت خارجی را به صورت سری با سیم پیچهای الکتروموتور قرار میدهند تا در هنگام راهاندازی، جریان هجومی را محدود کنند. همزمان با شتاب گرفتن موتور، این مقاومتها به تدریج از مدار حذف میشوند تا ولتاژ نامی در ترمینالهای الکتروموتور اعمال شود. از روش راهاندازی الکتروموتور با افزایش مقاومت معمولاً برای موتورهای کوچک یا کاربردهایی که نیاز به گشتاور راهاندازی کمی دارند استفاده میشود. علاوه بر مطالبی که تا اینجا گفته شد، پیشنهاد میشود مقاله راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی را نیز مطالعه کنید.
اینورتر چیست؟
بطور کلی اینورتر یک تجهیز الکتریکی است که ولتاژ مستقیم (DC) را به ولتاژ متناوب (AC) تبدیل می کند. برق DC اکثرا در ابزارهای کوچک استفاده می شود ولی برق AC در بیشتر تجهیزات خانگی و صنعتی کاربرد دارد. به همین خاطر است که به روشی برای تبدیل برق DC به AC نیاز داریم.
اینورتر یک مبدل است نه یک ژنراتور. این بدان معناست که برق تولید نمی کند و فقط نیروی الکتریکی را به اشکال مختلف تبدیل کند. برای اطلاع از لیست قیمت اینورتر با کارشناسان فروش در تماس باشید.
بیشتر بخوانید: درایو اینورتر صنعتی چیست
ساختار کلی انواع اینورترها
برای درک چگونگی کار اینورترها، ابتدا لازم است با ساختار کلی و وظیفه هر بخش از آن ها آشنا شویم. به طور کلی اینورتر ها از چهار بخش تشکیل شده اند:
یکسو ساز (Rectifier)
خازن ها (DC-Link)
اینورتر (Inverter)
واحد کنترل (CPU)
1) یکسو ساز (Rectifier)
اولین قسمت مدار اینورتر که در قسمت ورودی آن مورد استفاده قرار می گیرد، جریان متناوب (AC) را به جریان مستقیم (DC) تبدیل می کند. این فرآیند یکسوسازی نامیده می شود. از آنجا که جریان متناوب یک موج سینوسی است، جهت و اندازه موج به طور پیوسته در طول زمان تغییر می کند. بنابراین از یک دیود که یک وسیله نیمه هادی است استفاده می شود تا برق را در جهت رو به جلو برای تبدیل آن به جریان مستقیم عبور دهد.
یکسو ساز
2) خازن ها (DC-Link)
یکسوسازی تمام موج یک موج سینوسی را گرفته و نیم سیکل مثبت را از خود عبود می دهد و نیم سیکل منفی آن را هم به نیم سیکل مثبت تبدیل می کند، ولی همانطور که در شکل بالا مشخص است به خودی خود نمی تواند یک شکل موج صاف ایجاد کند و آثاری از جریان متناوب و نوسانات ولتاژ موج دار باقی می ماند. بنابراین، برای صاف کردن شکل موج، خازن ها هستند که پیوسته شارژ و دشارژ شده تا ریپل شکل موج را صاف و نزدیک به جریان مستقیم تغییر دهند.
خازن ها (DC-Link)
محصولات پیشنهادی: خرید اینورتر اینوت
3) اینورتر (Inverter)
بخش خروجی اینورتر ها که وظیفه برگرداندن ولتاژ DC به AC قابل تنظیم دارد، اینورتر یا معکوس کننده است. می توان گفت نام اینورتر هم از همین بخش گرفته شده است. این بخش توسط کلید های الکترونیکی سرعت بالا ساخته شده اند.
ترانزیستور های IGBT (Transistor Bipolar Bipolar Insulated Gate) یکی از این کلید های الکتریکی هستند که با روشن و خاموش شدن در فواصل زمانی مختلف، امواج پالسی با عرض های متفاوت ایجاد می کند. سپس این امواج پالسی را به کمک مدولاسیون عرض پالس (PWM) به موج شبه سینوسی تبدیل می کنند. با افزایش یا کاهش سرعت کلید زنی IGBT ها می توان یک ولتاژ AC با ولتاژ و فرکانس قابل تغییر تولید کرد.
مدار ولتاژی اینورتر
4) واحد کنترل (CPU)
واحد کنترل همانطور که از اسمش مشخص است، وظیفه کنترل اینورتر و پردازش پارامتر های الکتریکی اینورتر را بر عهده دارد. به عنوان مثال سرعت کلید زنی IGBT ها از طریق واحد کنترل تغییر پیدا می کند.
مثالی برای درک بهتر نحوه کار اینورتر
برای درک نحوه کار اینورتر، یک لامپ را در نظر بگیرید که توسط یک باتری روشن می باشد. جریانی که به لامپ می رسد DC می باشد. لامپ دارای دو پایانه است که آن ها را "A" و "B" می نامیم. قطب مثبت و منفی باتری به ترتیب با ترمینال A و B متصل می شود. حالا پایانه های باتری را عوض کنید. لامپ نیز در این شرایط هم روشن می شود. با این حال، تفاوت در هر مورد چیست؟
در اینجا یک چیز متفاوت است و آن جهت جریان است. حال تصور کنید که می توانید باتری را با سرعت 50 یا 60 دور در دقیقه بچرخانید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟ جهت جریان 50 یا 60 بار تغییر می کند. این قضیه شبیه به برق AC با فرکانس 50 یا 60 هرتز است.
نمودار سینوسی ولتاژ
این مثال فقط برای درک اصول کار یک اینورتر است. اما در عمل اینورتر هرگز اینطور کار نمی کند و قطعات چرخشی ندارد، بلکه از کلیدهای الکترونیک قدرت مانند IGBT استفاده می کند. تعداد کلید ها به نوع اینورتر بستگی دارد. در ادامه مدار یک اینورتر تک فاز تمام پل را برای درک نحوه عملکرد آن در نظر بگیریم.
مدار اینورتر تکفاز
چهار سوئیچ وجود دارد. یک منبع DC که به سوئیچ ها و بار متصل است. هنگامی که کلید S1 و S2 روشن، S3 و S4 خاموش هستند، جهت جریان عبوری از بار در این شرایط مثبت است. این یک نیم سیکل مثبت از خروجی AC می دهد. اکنون سوئیچ S3 و S4 روشن، S1 و S2 خاموش است. جریان در جهت مخالف، نیم سیکل منفی خروجی AC را می دهد. زمان روشن و خاموش سوئیچ ها، فرکانس خروجی را تعیین می کند. خروجی اینورتر یک موج مربعی است و فیلترهایی، برای تولید موج سینوسی استفاده می شوند.
خرید بلبرینگ اصلی امروزه یکی از اصلی ترین دغدغه های صنعتگران و خریداران بلبرینگ شده است. در حال حاضر در بازار ایران به دلیل عدم وجود نمایندگی رسمی برندهای مطرح اروپایی، نمونه های تقلبی و مشابه بسیار زیاده شده است. تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی و خرید بلبرینگ اصل نیاز به تجربه فراوانی دارد و به راحتی قابل تشخیص نیست. در این مقاله به بررسی پارامترهای مهم برای تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی میپردازیم. بخاطر داشته باشید طول عمر دستگاه و کارایی خوب آن به کیفیت بلبرینگ بستگی دارد و سلامت سیستم شما با هیچ قیمتی خریداری نمیشود.
روشهای تشخیص بلبرینگ اصل، 7 پارامتر مهم در تشخیص بلبرینگ تقلبی
تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی امری بسیار دشوار است و اغلب کسانی که سال ها در این زمینه فعالیت داشتند قادر به تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی هستند. با این حال روش هایی وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند تا بتوانید بلبرینگ اصلی را از تقلبی تشخیص دهید که در ادامه به بررسی این روش ها پرداخته خواهد شد. با این حال این را در نظر داشته باشید مطمئن ترین راه برای خرید بلبرینگ اصلی، خرید از فروشگاه های معتبر است.
کیفیت نامناسب بلبرینگ، اولین فاکتور تقلبی بودن بلبرینگ
بررسی کیفیت نامناسب بلبرینگ یکی از عواملی است که می تواند به آشکار شدن بلبرینگ تقلبی کمک کند. بازرسی نزدیک از عناصر غلتان، رینگ ها، قفسه و دیگر اجزای بلبرینگ ها می تواند به تشخیص بلبرینگ اصلی کمک کند. به عنوان مثال تصویر زیر را مشاهده کنید:
کیفیت نامناسب بلبرینگ
در بسیاری از سایز ها، برند ها بلبرینگ های خود را تنها در یک مدل طراحی و تولید می کنند. به عنوان مثال در تصویر بالا، همانطور که مشاهده میکنید قفسه بلبرینگ سمت راست (تقلبی) دو تکه است در حالی که در این مدل، بلبرینگ ها با قفسه های برنجی یک تکه تولید می شوند. استفاده از بلبرینگ ها تقلبی باعث خرابی بلبرینگ در مدت کوتاهی می شود.
بستهبندی نامناسب بلبرینگ
یکی دیگر از راه های تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی، بسته بندی نامناسب بلبرینگ های تقلبی می باشد. تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی با توجه به بسته بندی کار بسیار سختی می باشد؛ زیرا امروزه کسانی که بلبرینگ تقلبی تولید و عرضه می کنند، از بسته بندی های بسیار دقیق و مشابه بلبرینگ اصلی استفاده می کنند؛اما با این حال باز هم مواردی پیش می آید که بتوان تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی را انجام داد. هر شرکت سازنده بلبرینگ از بسته بندی خاص خود استفاده می کند و کد های مخصوص خود را بر روی بسته بندی بلبرینگ استفاده می کند. به عنوان مثال تصویر زیر را مشاهده کنید:
بلبرینگ اصلی و تقلبی
این دو بلبرینگ NTN دارای بسته بندی تقریبا یکسان هستند. تطابق رنگ عالی، هولوگرام ها غیر قابل تشخیص و تمامی بسته بندی شبیه به یکدیگر می باشد. عدد پشت بسته بندی تنها تفاوت میان این دو بلبرینگ است. در این کد، عدد 105 در بلبرینگ واقعی توسط NTN درج می شود و عدد 75 در بلبرینگ تقلبی است.
ابعاد داخلی بلبرینگ
بلبرینگ ها دارای یک فاصله داخلی به نام کلاس لقی است. که داخل کد بلبرینگ کلاس لقی نشان داده می شود. زمانی که این کد نشان داده نشود یعنی بلبرینگ دارای کلاس لقی استاندارد است. هر دو بلبرینگ به راحتی میچرخند، اما برای افرادی که تجربه دارند کاملاً واضح است که بلبرینگ تقلبی دارای فاصله بیشتری از یاتاقان است. برای تشخیص فاصله بلبرینگ از ابزار اندازه گیری دقیق بر حسب کسری از میلی متر اندازه گیری می کنند، که از این ابزار برای تشخیص بلبرینگ اصلی از تقلبی استفاده می شود. بلبرینگ تقلبی، زمانی که اندازه گیری شد، فاصله بیش از حد داشت.
کد مخصوص بلبرینگ
بسیاری از برندها، دارای کدهای مخصوص خود هستند. از کد برخی از برندها می توان تشخیص بلبرینگ اصلی را انجام داد. شرکتی مانند بلبرینگ SKF در کشورهای متفاوتی کارخانه تولید بلبرینگ دارند. برخی از کدهای این شرکت برای کشورهای خاصی است و اگر کد بلبرینگ خریداری شده با کشور تطابق نداشته باشد، بلبرینگ تقلبی است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بلبرینگ SKF ساخت کجاست؟ مراجعه کنید. به عنوان مثالی دیگر در تصویر زیر دو بلبرینگ اصل و فیک مدل NTN 6806LLB را نشان می دهد. که تصویر راست بلبرینگ تقلبی است لذا برند NTN در این اندازه بلبرینگ یا قفسه پلاستیکی ندارد.
بلبرینگ اصلی و تقلبی
استفاده از نرم افزارهای شرکت سازنده
از دیگر راه های تشخیص بلبرینگ اصلی، استفاده از نرم افزار های شرکت سازنده می باشد. برخی از شرکت ها مانند SKF و NSK دارای نرم افزار هایی هستند که اگر با فرستادن عکس، بارکد و دیگر مشخصات بلبرینگ، کارشناسان آن شرکت بلبرینگ اصلی یا تقلبی بودن را انجام خواهند داد؛ ولی این پروسه کمی طولانی است.
استفاده از نرم افزارهای شرکت سازنده
قیمت نامتعارف
یکی دیگر از نشانه های تقلبی بودن بلبرینگ، قیمت های پایین و باورنکردنی بلبرینگ است. البته باید گفت این مورد دلیلی قطعی بر تقلبی بودن بلبرینگ نیست ولی با این حال هنگام خرید بلبرینگ به قیمت پایین آن باید شک کرد.
در نتیجه
در این مقاله در مورد بلبرینگ های اصلی و تقلبی و برخی از روش های تشخیص بلبرینگ اصلی اشاره شد. امروزه به دلیل کیفیت ظاهری بلبرینگ های تقلبی، تشخیص بلبرینگ اصلی کار بسیار سختی می باشد. متأسفانه بسیاری از مصرف کنندگان بلبرینگ، کالای خود را با اطمینان خریداری می کنند و هنگامی که از آن ها در الکتروموتور، پمپ یا سایر دستگاه های خود استفاده می کنند، بلبرینگ خیلی سریع دچار خرابی و بلا استفاده می شود. حتی برخی از فروشندگان بلبرینگ تقلبی، قیمت بلبرینگ را نزدیک به بلبرینگ اصلی با کمی اختلاف پایین تر می دهند تا مشتری در تشخیص بلبرینگ اصلی دچار اشتباه شود و با تصور به اصلی بودن بلبرینگ، خرید خود را انجام دهد. بهترین روش برای جلوگیری از خرید بلبرینگ تقلبی، مراجعه به فروشگاه های معتبر است. همچنین شما میتوانید برای خرید بلبرینگ اصلی در برند های مطرح (skf, fag, koyo, nachi, nsk,…) از طریق سایت کالا صنعتی اقدام کنید. شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تامین کننده انواع قطعات صنعتی در ایران، انواع بلبرینگ ها را در برندهای متفاوت با ارائه ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود ارائه می دهد. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع بلبرینگ ها می توانید مقاله بلبرینگ چیست؟ را مطالعه فرمایید
همانطور که میدانید کوپلینگ یک قطعه مکانیکی است که دو شفت را به یکدیگر متصل می کند تا ضمن جذب انحرافات و ناهماهنگی های زاویه ای، عمل انتقال نیرو را انجام دهند. کوپلینگ های دیسکی، جزو کوپلینگ های انعطاف پذیر فلزی است که برای اتصال دو شفت جهت انتقال نیرو و همچنین مقابله با ناهماهنگی های میان دو شفت استفاده میشود. در ادامه به بررسی طراحی، انواع، ویژگی ها و کاربردهای کوپلینگ های دیسکی پرداخته خواهد شد. جهت دریافت مشاوره، اطلاع از قیمت کوپلینگ و زمان تحویل با کارشناسان ما در تماس باشید.
کوپلینگ دیسکی
طراحی کوپلینگ دیسکی
کوپلینگ دیسکی از عناصر فلزی یا کامپوزیتی طراحی می شوند و همانطور که گفته شد می توانند انواع ناهماهنگی های میان دو شفت جبران کنند. این کوپلینگ در طرح های متفاوتی تولید می شوند که اجزا اصلی آن ها هاب ها و دیسک ها هستند. در برخی از کوپلینگ های دیسکی ممکن است اسپیسر و شرینک دیسک نیز استفاده شود که در ادامه تصویر یک کوپلینگ دیسکی کامل نشان داده شده است.
کوپلینگ های دیسکی ممکن است با هاب ها و دیسک های متفاوتی نیز تولید شوند که تصویر این هاب ها و دیسک ها در زیر نشان داده شده است.
انواع هاب و اسپیسر کوپلینگ دیسکی
انواع کوپلینگ های دیسکی
کوپلینگ های دیسکی به طور کلی به سه دسته تقسیم می شوند که عبارت اند از:
کوپلینگ تک دیسکی
کوپلینگ دو دیسکی با اسپیسر
کوپلینگ دو دیسکی با اسپیسر فشرده
کوپلینگ تک دیسکی
این کوپلینگ ها همانطور که از نام آن ها پیدا است از 1 دیسک و 2 هاب تشکیل شده اند. این کوپلینگ ها اغلب برای جبران ناهماهنگی های زاویه ای یا محوری مورد استفاده قرار میگیرند که اغلب برای تحمل ناهماهنگی های زاویه ای مورد استفاده قرار میگیرند.
کوپلینگ تک دیسکی
کوپلینگ دو دیسکی با اسپیسر
کوپلینگ های دو دیسکی نیز از دو هاب تشکیل شده اند اما دارای یک فاصله دهنده اضافی هستند که بین دو فنر دیسکی قرار گرفته است. این اسپیسر را می توان از همان موادی که هاب ها ساخته شده است تولید کرد و حتی می توان با مواد عایق الکتریکی نیز آن را ساخت. کوپلینگ دو دیسکی با اسپیسر برای جبران ناهماهنگی های موازی و زاویه ای بسیار مناسب هستند و اغلب برای جبران ناهماهنگی های موازی مورد استفاده قرار میگیرند.
کوپلینگ دیسکی اسپیسر دار
کوپلینگ دو دیسکی با اسپیسر فشرده
این کوپلینگ ها از دو هاب، دو دیسک و یک اسپیسر فشرده تشکیل شده لست. کوپلینگ دو دیسکی با اسپیسر فشرده می تواند انواع ناهماهنگی های زاویه ای، محوری و شعاعی را جبران کند.