کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

معرفی تعدادی از اینورتر بالابر

یکی از راه های انتخاب اینورترها انتخاب از نظر کاربردشان است. اینورتر بالابر یکی از کاربردی ترین نوع اینورترها هستند که برای مصارف گشتاور ثابت استفاده میشوند. به کاربری هایی که در طول انجام کار از گشتاور موتور کم یا زیاد نمیشود مصارف گشتاور ثابت می گویند. از جمله این کاربری ها می توان به بالابر ها، آسانسور ها، نوار نقاله ، جرثقیل اشاره کرد.


اینورتر بالابر

با توجه به این موضوع که اینورتر بالابر در لحظه ی استارت خود نیاز به گشتاور بالایی دارند در اجزای داخلی اینورتر بالابر از تجهیزاتی استفاده شده است که در فرکانس پایین بتواند گشتاور بالایی را تولید کند تا موتور زیر بار نماند.

ادامه مطالب



کنترل دور اینوت


به عبارت دیگر در لحظه ی استارت اینورتر بالابر، دور الکتروموتور پایین اما زور آن بالاست تا در مقابل اینرسی کابین و جسم داخل آن مقابله کرده و آن را بالا بکشد. از طرفی دیگر در بالابرها یا آسانسورها در حرکت برگشتی (پایین آمدن کابین) علاوه بر نیروی موتور گرانش زمین هم اضافه می شود و کار را برای کنترل کابین سخت میکند در این شرایط یک نیروی بازگشتی (regeneration) از موتور به شبکه وارد شده که باعث صدمه به الکتروموتور و شبکه می شود. در اینورتر بالابر از از یک سیستم مقاوت ترمز (Breaking Unit) برای محدود کردن دور الکتروموتور و انرژی بازگشتی استفاده می شود که به اتلاف این نیروی بازگشتی می پردازد.


مزایای اینورتر بالابر

کاهش انرژی مصرفی و در نتیجه کاهش هزینه برق

کاهش جریان راه اندازی و لذا افزایش طول عمر الکتروموتور

امکان تغییر جهت الکتروموتور

داشتن حفاظت از اضافه بار

امکان کار موتور در زمانی که ولتاز ورودی متغییر است

امکان کنترل از راه دور (شبکه کردن)

امکان افزایش سرعت و فرکانس بیشتر از مقدار نامی الکتروموتور و برنامه ریزی کردن حرکت

معرفی تعدادی از اینورتر بالابر

اینورتر اینوت

اینورتر زیما

اینورتر تکو

اینورتر SBT

اینورتر دلتا

اینورتر IMASTER

اینورتر آگر

اینورتر های اینوت INVT سری GD200L

اینورتر اینوت


اینورتر زیما مدل لیفت L

درایوهای سری آسانسوری زیما، از سری درایوهای قدرتمند این شرکت می باشند که توانسته است بخش زیادی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد.


اینورتر زیما


مشخصات و ویژگی های درایو زیما مدل لیفت L

توان جریان دهی بالا طراحی قدرتمند با، نرم افزار و سخت افزار بهینه شده برای کاربری های آسانسور، بالابر و جرثقیل و از طرفی الگوریتم هوشمند Learning به منظور استخراج اطلاعات مدل موتور، از خصوصیات های اصلی این سری از درایوها می باشند.

یکی دیگر از ویژگی های این اینورترها می توان به کنترل دقیق گشتاور در سرعت های پایین بدون نیاز به Autotune ، اصلاح اتوماتیک جهت انکودر در کاربرد Closed Loop و الگوریتم Autotune هوشمند برای موتورهای گیرلس اشاره کرد.

اینورتر های تکو مدل A510 یا A510S

اینورتر تکو


اینورتر های آسانسوری SBT

متخصص در تولید درایوهای آسانسوری، متناسب با نیاز‌های مختلف


درایو VFD-B

این AC درایو دارای کنترل حلقه باز و بسته بدون حسگر می باشد. درایو سری VFD-B برای داشتن گشتاور ثابت ، دارای کنترل بردار حلقه باز و بسته است.


درایو دلتا


شرکت دلتا فرکانس خروجی اختیاری تا 2000 Hz با سرعت بالا را ارائه می دهد که می تواند به درخواست مشتری در کارخانه برنامه ریزی شود.


imaster A1

مشخصات فنی imaster A1

یکی از امکانات های خوب این درایو این است که در حالت ایستا میتواند پارامتر های موتور را به طور خودکار اندازه گیری کند.

رنج فرکانس خروجی imaster A1 از 0.1 هرتز تا 400 هرتز می باشد. قایلیت انتخاب سیگنال های ورودی دیجیتال به صورت npn یا pnp را دارد.

این اینورتر امکان کنترل موتور دوم به همراه پارامتر های مربوطه را دارند. امکان پشتیبانی از بستر شبکه RS485 (Modbus RTU) را دارد.

این درایو دارای چاپر داخلی در تمام رنج ها هست و در صورت نیاز باید به طور مستقیم مقاومت ترمز به درایو متصل شود.

از دیگر امکانانت این درایو صفحه نمایش گرافیکی LCD و نمایش 6 زبان مختلف و سه رنگ متفاوت است.

درایو imaster


imaster C1

Imaster C1 قابلیت جدا کردن کیپد و نصب آن در فاصله ی دورتر با استفاده از کابل ارتباطی را دارد. این اینورتر دارای ورودی آنالوگ ولتاژی و جریانی و دارای PID کنترل پیشرفته می باشد.


اینورتر imaster c1


مشخصات اینورتر Imaster C1

Imaster C1 از فیلتر داخلی EMC به صورت Option برخوردار است. در این درایو ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی از الگوریتم بهینه سازی تلفات الکتروموتور استفاده شده و برای استفاده در آسانسور ها و بالابر ها از کنترل ترمز خارجی بهره برده است.

فرکانس خروجی بین 0.1 هرتز تا 400 هرتز دامنه تغییرات دارد.

Imaster C1 را می شود در کنارهم و بدون فاصله نصبشان کرد. پروتکل های ارتباطی Ethernet و Profinet و ProfibusDPو DeviceNet در این اینورتر پشتیبانی می شوند.

در کنار عملکرد خوبی که Imaster C1 دارد قیمت رقابتی آن باعث شده در ایران بسیار پر طرفدار باشد.

اینورتر سری NG 100 آگر

درایو آگر


این سری از الگوریتم کنترلی FOC استفاده می­کنند. مزیت این روش ایجاد گشتاور بالا تا  حدود دو برابر گشتاور نامی موتور در فرکانس های پایین می باشد. از دیگر مزیت های این روش دقت بالای خروجی می باشد. این اینورتر توانایی محاسبه خودکار پارامترهای مهم موتور را نیز دارد که باعث افزایش دقت و گشتاور می باشد. درایو آگر از انکودرهای تفاضلی پشتیبانی کرده و با استفاده از آنها دقت محاسبات خود را بالاتر برده که در نهایت باعث افزایش بیشتر دقت و گشتاور می شود. این گروه در کاربردهای گشتاور بالا به کار می رود.

منظور از الکتروگیربکس هالوشافت چیست؟

وقتی سخن از الکتروگیربکس هالوشافت به میان می آید، سوال اصلی اینجاست که کدام بخش گیربکس به صورت هالوشافت است؟

برای پاسخ به این سوال، وضعیت گیربکس را از دو منظر ورودی و خروجی می توان بررسی نمود:

ورودی گیربکس هالوشافت باشد.
خروجی گیربکس هالوشافت باشد.
با شناخت ورودی و خروجی هالوشافت انواع گیربکس صنعتی می توان تصمیم مناسب تری برای تجهیز خود اتخاذ کرد. بنابراین وقتی گفته می شود که الکتروگیربکس هالوشافت نیاز است، باید این توضیح ارائه شود که گیربکس با ورودی هالوشافت قرار است مورد استفاده قرار بگیرد یا خروجی هالوشافت.

گیربکس ورودی هالوشافت
برای درک بهتر این مطلب بهتر است ورودی هالوشافت انواع گیربکس به صورت مجزا بررسی شوند:

گیربکس حلزونی
سری MVF گیربکس حلزونی طوری طراحی شده که ورودی آن ماردون هالوشافت بوده و دارای یک فلنج نیز است تا الکتروموتور مربوطه به راحتی با گیربکس کوپل شود. لازم به ذکر است که یک فلنج مناسب (فلنج بزرگ B5) روی الکتروموتور باید نصب شود.

گیربکس حلزونی mvf

گیربکس کتابی یا مکعبی (سری W سهند دور اصفهان یا NMRV چینی( به صورت نرمال با ورودی هالوشافت تولید می شود که برای اتصال به الکتروموتور نیاز به یک فلنج دارد. گیربکس کتابی با ورودی فلنج B5 و همچنین نیم فلنج B14 قابل تولید است.

گیربکگس سری w سهند

گیربکس هلیکال
گیربکس هلیکال شافت مستقیم طرح VEM که تحت عنوان سری G یا ZG در ایران تولید می شود، به صورت فابریک با ورودی هالوشافت نیست، یعنی روی شافت الکتروموتور دنده زنی انجام می شود و همان شافت با دنده بعدی درگیر می شود. در اینجا از طریق یک واسطه الکتروموتور و گیربکس باهم مرتبط می شوند. اما ورودی همین گیربکس می تواند به صورت هالوشافت همراه با یک فلنج B5 باشد که الکتروموتور به راحتی با آن کوپل شود. 

گیربکس وم vem

گیربکس هلیکال طرح SEW شامل هلیکال شافت مستقیم سری R ، هلیکال آویز سری F ، بول هلیکال سری K می تواند به صورت ورودی هالوشافت و فلنج باشد. کوپل الکتروموتور و گیربکس در این حالت نیز با فلنج B5 صورت می گیرد.

گیربکس sew

گیربکس خورشیدی
گیربکس خورشیدی و سایکلو عموما به صورت ورودی هالوشافت تولید می شوند. اما به صورت سفارشی به صورت ورودی شافت دار نیز قابل تولید هستند. 

گیربکس خورشیدی

 

گیربکس خروجی هالوشافت
گیربکس حلزونی عموما به صورت خروجی هالوشافت تولید و روانه بازار می شود اما می توان به صورت مجزا شافت خروجی برای آن تراشید و استفاده نمود.
گیربکس حلزونی خروجی هالو شافت

گیربکس هلیکال شافت مستقیم سری G و همچنین سری R کلا به صورت شافت دار تولید می شود و نوع خروجی هالوشافت ندارد.
گیربکس هلیکال آویز سری F و گیربکس بول هلیکال سری K معمولا با خروجی هالوشافت تولید می شوند که در این صورت کد فنی آنها به FA و KA تغییر پیدا می کند. در عین حال خروجی سالیدشافت و انواع دیگر به صورت سفارشی امکان تولید دارد.
گیربکس هلیکال آویز


گیربکس خورشیدی نیز از این قاعده مستثنا نیست و خروجی آن می تواند به صورت مادگی باشد. خروجی مادگی گیربکس خورشیدی به صورت هزارخاری نیز جزو تولیدات کارخانجات است. 
گیربکس خورشیدی خروجی هالو شافت

مزایا و ویژگی های استفاده از الکتروگیربکس هالوشافت
مهمترین دلایلی که می تواند مصرف کننده را مجاب به خرید الکتروگیربکس هالوشافت کند، میتوان به صورت زیر بیان کرد:

یکی از مهمترین مزایای کوپل الکتروموتور با گیربکس ورودی هالوشافت این است که در صورت خرابی یا ایراد گیربکس (و یا الکتروموتور) می توان همان قطعه را به صورت جداگانه تعویض یا تعمیر نمود و دیگر نیازی به تعویض مجموعه الکتروگیربکس وجود نخواهد داشت. این مساله در گیربکس های شافت مستقیم طرح VEM خودش را بسیار پر رنگ تر نشان می دهد.
با استفاده از گیربکس ورودی هالوشافت (کوپل مستقیم الکتروموتور و گیربکس) عملا قطعاتی از قبیل کوپلینگ، تسمه و پولی برای مجموعه الکتروگیربکس حذف خواهد شد.
عوامل موثر در انتخاب گیربکس هالوشافت
فضای فیزیکی موجود (در برخی موارد استفاده، فضا برای نصب الکتروگیربکس کوپل شده وجود ندارد، لذا از گیربکس ورودی شافت دار استفاده می شود و انتقال قدرت از الکتروموتور به گیربکس از طریق تجهیز دیگری مثل تسمه و پولی انجام می شود)
نحوه آرایش محور ها
میزان بار شعاعی
نوع ماشین مصرف کننده (دستگاهی که بعد از گیربکس کار می کند)
بررسی قیمت الکتروگیربکس هالوشافت
شایان ذکر است که تولید الکتروگیربکس هالوشافت برای واحد تولیدی هزینه بیشتری دارد. ضمن اینکه برای اتصال الکتروموتور و گیربکس در این حالت نیاز به فلنج نیز است. به این ترتیب می توان گفت که قیمت الکتروگیربکس هالوشافت تا حدی (حدودا 15% تا 30%) بالاتر از حالت معمولی است. اما با توجه به مزایایی که برای الکتروگیربکس هالوشافت در این مطلب بیان شد، بسیاری از مصرف کنندگان ترجیح می دهند این محصول را خریداری نمایند.

برندهای موجود در ایران
تمامی تولیدکنندگان گیربکس حلزونی در ایران، گیربکس با ورودی هالوشافت تولید می کنند. از بهترین تولیدکنندگان داخل کشور می توان به شرکت سهند دور اصفهان، شاکرین گیربکس، گیربکس رستمی، شاکرین صنعت سپاهان اشاره کرد. گیربکس شافت مستقیم سری G در شرکت های شریف اصفهان، پارس گرجی صنعت، پولادین پارت و... به صورت هالوشافت بر اساس سفارش تولید می شود و طبیعتا شامل افزایش قیمت نسبت به حالت کوپله مستقیم می شود. گیربکس شافت مستقیم طرح SEW که تحت عنوان سری R روانه بازار می شود کلا به صورت هالوشافت در شرکت پارس گرجی صنعت تولید می شود. گیربکس بول هلیکال سری K و همچنین هلیکال آویز سری F پارس گرجی صنعت نیز به همین صورت است.