کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

اجزای و قطعات اصلی تمامی گیربکس صنعتی

گیربکس‌های صنعتی از مهم‌ترین اجزای بسیاری از ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی هستند که وظیفه انتقال نیرو و گشتاور و همچنین کاهش یا افزایش سرعت الکتروموتور تا حد مورد نیاز را بر عهده دارند. برای آشنایی با سازوکار گیربکس صنعتی و گیربکس سنگین صنعتی، ابتدا باید با اجزای تشکیل‌دهنده آن آشنا شویم.در این مقاله به بررسی تفاوت اجزای تشکیل‌دهنده گیربکس‌ها پرداخته و اجزای گیربکس‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.


اجزای و قطعات اصلی تمامی گیربکس صنعتی

پوسته گیربکس

شفت گیربکس

چرخ‌دنده‌ها

بلبرینگ‌ گیربکس

آب‌بندی گیربکس

سیستم روانکاری

لوازم جانبی گیربکس

اجزای گیربکس حلزونی


 


شفت ورودی گیربکس‌های حلزونی یک ماردون فولادی است که دندانه‌های آن با یک چرخ‌دنده حلزونی از جنس فسفر برنز (برنجی) درگیر می‌شود. سایر قسمت‌های گیربکس حلزونی شامل پوسته، سوپاپ تخلیه هوا، بلبرینگ‌ها، کاسه‌نمدها و در صورت وجود، فلنج‌ها می‌شود.


اجزای گیربکس هلیکال مستقیم



گیربکس هلیکال شفت مستقیم که به‌ اختصار با نام گیربکس هلیکال مستقیم نیز شناخته می‌شود، شامل قطعات زیر می‌شود:


2 الی 3 جفت دنده هلیکال (مارپیچ) که به شفت‌های ورودی و خروجی متصل شده اند.

کاسه‌نمدها

سوپاپ هوا

بلبرینگ‌ها

پیچ تخلیه روغن

لوازم جانبی مانند فلنج

اجزای گیربکس بول هلیکال



گیربکس بول هلیکال که با نام پینیون کرانویل نیز شناخته می‌شود، از چرخ‌دنده‌های هلیکال مارپیچ و مخروطی استفاده می‌کند؛ در این گیربکس‌ها جفت دنده مخروطی وظیفه تغییر جهت نیرو را بر عهده دارند. اجزای گیربکس بول هلیکال شامل:


پوسته

چرخ‌دنده‌ها 

شفت

سوپاپ هوا

آب‌بندی‌ها

سوپاپ تخلیه روغن

بلبرینگ‌ها

لوازم جانبی مانند فلنج، بک استاپ، شرینک دیسک و بازوی گشتاور

گیربکس هلیکال شفت موازی

اجزای گیربکس آویز یا شفت موازی، شامل چند جفت چرخ‌دنده هلیکال، شفت خروجی، بلبرینگ‌ها، واشر و آب‌بندی، سوپاپ هوا و لوازم جانبی مانند فلنج، بک استاپ و شرینک دیسک می‌شود. گیربکس‌های سه محور و چهار محور که با نام گیربکس قورباغه‌ای نیز شناخته می‌شوند، نوع دیگری از گیربکس‌های هلیکال شفت موازی هستند که از ساختار نسبتاً مشابهی با گیربکس‌های هلیکال آویز استفاده می‌کنند.




اجزای گیربکس خورشیدی

گیربکس‌های خورشیدی اغلب برای کاربردهای با دقت بالا استفاده می‌شوند؛ به همین علت می‌توان این گیربکس‌ها را به‌صورت چندطبقه یا چندمرحله‌ای استفاده نمود. علاوه بر چرخ‌دنده‌های ساده، رینگی و حامل، این گیربکس‌ها شامل اجزای زیر هستند:


سوپاپ تخلیه هوا

آب‌بندها

شفت ورودی و خروجی 

بلبرینگ‌ها

پوسته

سایر اجزا مانند بک استاپ و …



اجزای گیربکس سایکلو

گیربکس های سایکلو طراحی منحصر به فردی داشته و از چرخ دنده های رایج استفاده نمی کنند. اجزای گیربکس سایکلو شامل:


شفت ها

چرخ سیکلوئیدی

بلبرینگ ها

پوسته گیربکس 

کاسه نمدها

پین بوش و دنده های پین

واشر یا رینگ اسپیسر

 


نتیجه‌گیری


آشنایی با اجزای گیربکس‌های صنعتی برای شناخت بهتر و تعمیر و نگهداری مناسب آن‌ها ضروری است؛ در این مقاله به‌اختصار به معرفی اجزای کلی هریک از انواع گیربکس‌های صنعتی پرداختیم اما برای جزئیات بیشتر باید به بخش مقالات وب‌سایت کالا صنعتی مراجعه کنید و مقالات مربوط به هر گیربکس را مطالعه فرمایید. همچنین در صورتی‌که سؤال یا ابهامی در این زمینه داشته باشید، می‌توانید با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید و از مشاوره تخصصی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.


ورود

https://www.khabareazad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-2/45871-%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد