کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

مقایسه الکتروموتور موتوژن با الکتروموتور الکتروژن:

الکتروموتورها که مبدل انرژی الکتریکی به مکانیکی‌اند دارای انواع و گونه‌های مختلفی هستند. این موتورهای الکتریکی که کاربرد بسیاری دارند، جایگاه مهم و ویژه‌ای را در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، کشاورزی و … ایفا می‌کنند. که با توجه به کاربردشان، درابعاد متفاوت عرضه و مورد استفاده قرار می‌گیرند.

الکتروموتور چیست؟

در واقع باید گفت که یکی از مهم ترین اختراعات بشر؛ همین موتورهای الکتریکی هستند. چرا که صنایع بسیار و فراوانی در دنیا؛ به کارایی موتورهای الکتریکی وابستگی دارد. الکتروموتورها علاوه بر گونه ‌ها و انواع متفاوت، با توجه به صنعتی که در آن مورد استفاده قرار می‌ گیرند، از ابعاد متفاوتی نیز برخوردارند. بنابراین دستگاهی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی مبدل می‌ سازد، الکتروموتور نامیده می شود. موتورهای الکتریکی دارای انواع مختلفی هستند، که در مدل عادی آن، با ایجاد تعامل میان سیم پیچ جریان و میدان مغناطیسی الکتروموتور، درون موتور نیرو ایجاد می‎شود. این قطعه دارای کاربرد فراوانی در صنایع مختلف می‌ باشد. صنایع مختلفی از جمله صنایع کشتی رانی، صنایع خودروسازی، که در آن ها این قطعه با ابعاد مختلف بکار گرفته می ‌شود.


مهم ترین اجزای الکتروموتورها:

روتور: روتور که بخش متحرک موتور الکتریکی است و به وسیله شافت،  قدرت مکانیکی مورد نظر را در طی پروسه تبدیل ارائه می دهد. همچنین روتورها دارای تیغه هایی رسانا هستند که جابجایی و حمل جریان را برعهده دارند. از طریق میدان مغناطیسی با استاتور در ارتباط بوده و نیروی لازم برای حرکت شافت را ایجاد می کنند.

استاتور: استاتور که بخش ثابت موتور الکتریکی است و به وسیله آهن ربا و یا سیم پیچ میدان مغناطیسی ایجاد کرده و با ایجاد تبادل میان روتور و میدان مغناطیسی سبب چرخش روتور می گردد.

بلبرینگ: از بلبرینگ برای چرخش بهتر روتور در حول محور، در ابتدا و انتهای شافت استفاده می شود، و شافت نیز نیروی مکانیکی خروجی خود را از طریق بلبرینگ منتقل می کند.

موتور الکتریکیموتور الکتریکی

انواع الکتروموتور:

همانطور که گفته شد، موتورهای الکتریکی دارای انواع مختلفی اند، که با توجه به کاربردشان، در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. از انواع موتور می توان به الکتروموتور تکفاز، موتور سه فاز اشاره داشت. همچنین موتورهای الکتریکی بر اساس جنس آلیاژ استفاده شده و بدنه نیز به دو نوع  آلومینیومی و چدنی تقسیم می شوند.


شما در طول روز با انواع مختلفی از الکتروموتورها سروکار دارید، برای مثال در هود و یا ماشین لباسشویی در آشپزخانه، الکتروموتور بکار رفته است، و یا در لپ تاپ یا کامپیوتر خانگی شما که دارای دو الکتروموتور است که یکی چرخش هارد دیسک و دیگری ایجاد جریان هوا و تهویه در رایانه را بر عهده دارد.


موتور سه فاز و موتور تک فاز چیست؟

 به موتورهای الکتریکی که برای ایجاد نیروی مکانیکی، به اتصال به برق سه فاز احتیاج دارند الکتروموتورهای سه فاز گفته می شود. عملکرد الکتروموتور سه فاز، با تکفاز متفاوت است. موتور تکفاز برای کارکرد خود تنها از فاز و نول استفاده می کند.


الکتروموتور سه فاز، اختلاف فازی که بین سه فاز تغذیه مجزا وجود دارد، برای ایجاد نیروی مغناطیسی چرخان، به کار می گیرد.

الکتروموتورهای تکفاز دارای انواع مختلفی اند که از قرار زیر است:


موتور الکتریکی تکفاز با فاز شکسته

موتور الکتریکی تکفاز با خازن راه انداز

موتور الکتریکی تکفاز با خازن دائم کار

موتور القایی دو خازنی

موتور الکتریکی تکفاز قطب چاکدار

در راستای معرفی کاربرد موتورهای سه فاز گفته می شود که این نوع از وموتورهای الکتریکی از پرکاربرد ترین انواع الکتروموتور است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. صنایعی همچون صنایع دریایی، صنایع خودروسازی، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز، صنایع غذایی، صنایع کشاورزی، دارویی، معادن، فولاد و… .


موتوژنموتوژن

گیربکس حلزونی:

یکی از پرکاربردترین و در عین حال ارزان ترین نوع گیربکس که در ماشین آلات و دستگاه های صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد، گیربکس حلزونی است. در این مدل از گیربکس، انتقال نیرو، به وسیله دو چرخ دنده انجام می گیرد. موتور گیربکس حلزونی، همان گیربکس عادی است که با موتور کوپله شده است. این مدل گیربکس بر طبق خواسته مشتری، به همراه الکتروموتور مورد نیاز اراده می گردد.


مقایسه الکتروموتور موتوژن با الکتروموتور الکتروژن:

الکتروموتوژن برند و محصول تولیدی داخل کشور است. که دارای دو مدل یک دور و دو دور می باشد.


یکی از نکات مهم و قابل ذکر در رابطه با الکتروموتوژن این است که در میان انواع موتورهای الکتریکی صنعتی تولید شده، میزان موتوژن تولید شده نسبت به الکتروژن بسیار بالاتر است. در واقع الکتروموتور موتوژن جایگاه و کاربرد بالاتر و بیشتری را نسبت به الکتروموتور الکتروژن را در صنعت دارد.

الکتروموتور موتوژن از میزان صادرات بالایی نیز برخوردار می باشد.

کلیک کنید



الکتروموتور الکتروژن نیز از کیفیت بالایی برخوردار است. موتوژن پوسته ای شبیه به زیمنس دارد، به همین جهت در ایران و در میان صنعتگران فروش بالایی داشته و جایگاه خوبی را بدست آورده است.


دینام:

دینام که با نام ژنراتور نیز شناخته می شود، دستگاه تولید کننده برق است. و در واقع وظیفه تامین شارژ باتری خودرو را بر عهده دارد. این تامین شارژ به شکلی است که در صورت ایجاد مشکل یا خرابی در دینام، باطری ماشین در کوتاه ترین زمان ممکن خالی خواهد شد. درواقع در زمان روشن بود خودرو، برق رسانی به نقاط مختلف ماشین، وظیفه ژنراتور است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد