یکی از اصول نگهداری این محصولات، روغن کاری گیربکس صنعتی است که باید به صورت منظم و بر اساس دستورالعمل های خاصی انجام گیرد. در این مقاله قصد داریم در مورد نحوه روغن کاری گیربکس صنعتی، انواع روغن گیربکس صنعتی و روغن مناسب برای هر گیربکس صنعتی صحبت کنیم.
روش های روغن کاری گیربکس صنعتی
روغن کاری گیربکس صنعتی به شیوه های مختلفی انجام می شود؛ در ادامه به برخی از مهم ترین و رایج ترین روش های روغن کاری گیربکس صنعتی می پردازیم:
حمام روغن
گردش روغن اجباری
جت روغن
حمام روغن
روغن کاری گیربکس صنعتی به روش حمام روغن یا Splash Lubrication، عموماً برای گیربکس هایی که سرعت خطی کمتر از 15 متر بر ثانیه دارند، استفاده می شود. روغن کاری بیرینگ ها (بلبرینگ)، یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت؛ به عنوان مثال گاهی بخشی از بیرینگ داخل روغن قرار می گیرد، ولی طراحی پوسته آن به نحوی است که پشت بیرینگ روغن کاری نمی شود؛ در این موارد باید از طریق سوراخ های مخصوص روغنکاری، روغن به درون پوسته ریخته شود و مقادیر اضافی آن از سوراخ تخلیه، خارج شود و گردش روغن به خوبی انجام پذیرد. مهم ترین فایده گردش روغن، کمک به انتقال حرارت و کاهش دما می باشد.
گردش روغن اجباری
گیربکس صنعتی با سرعت خطی بیشتر از 15 متر بر ثانیه و یا سرعت خطی خیلی کم، از روش روانکاری گردش روغن اجباری یا Forced Oil Circulation Lubrication استفاده می کنند. در این روش روغن توسط یک یا چند پمپ و لوله های رابط آن ها به اجزای سیستم رسیده و از آن جایی این سیستم از فیلترینگ روغن بهره می برد، همشه روغن تازه در سیستم گردش دارد. از جمله مزایای این روش می توان به مصرف کمتر روغن نسبت به روش های دیگر، تازه بودن روغن موجود در سیستم و افزایش طول عمر بیرینگ ها اشاره نمود. همچنین در این روش حتی اگر گیربکس به صورت عمودی نصب شده باشد، تمامی بلبرینگ های بالا دست آن نیز، به راحتی روغن کاری می شوند.
جت روغن
روش جت روغن یا Oil Jet Lubrication برای گیربکس هایی که با سرعت بسیار زیاد کار می کنند مناسب است؛ در این روش روغن با سرعت زیادی بین رینگ داخلی و قفسه تزریق شده و با خروج روغن، انتقال حرارت با تلفات نسبتاً کمتری انجام می گیرد.
انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی
گیربکس های صنعتی معمولاً در شرایط سخت و تحت بارهای بسیار زیادی کار می کنند و به همین علت انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی اهمیت ویژه ای می یابد. روغن کاری گیربکس صنعتی، از خرابی زودرس و سایش دستگاه جلوگیری کرده و به کاهش صدا و افزایش کارایی گیربکس کمک می نماید.
انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. روغن مناسب باید قابلیت ها و ویژگی های خود را در دماهای مختلف حفظ کند؛ همچنین باید در برابر اکسیداسیون، آب، خوردگی، حلال ها و سایر روغن ها مقاوم باشد و پایداری حرارتی خوبی داشته باشد. به عنوان مثال، در گیربکس های صنعتی با سرعت بالا، روغن کاری باید ویژگی های خاصی داشته باشد تا در شرایط سخت و تحت بار به خوبی عمل نماید. این ویژگی ها شامل مقاومت در برابر اکسیداسیون، پایداری حرارتی، پایداری در برابر فشار و آب، داشتن ویسکوزیته مناسب و پایداری در برابر امواج شوک و لرزش می باشد.
برای روانکاری هر نوعی از گیربکس های صنعتی، روغن مخصوصی استفاده می شود. به عنوان مثال برای گیربکس حلزونی باید روغن متفاوتی از گیربکس خورشیدی استفاده شود که در بخش مقالات به صورت مفصل به آن ها پرداخته ایم؛ پیشنهاد می کنیم مقالاتی مانند روانکاری و روغن مناسب گیربکس حلزونی را مطالعه فرمایید.
انواع روان کننده گیربکس صنعتی
انواع روان کننده گیربکس صنعتی
طیف وسیعی از انواع روان کننده گیربکس صنعتی در بازار عرضه می شود که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و برای گیربکس به خصوصی استفاده می شوند. برخی از مهم ترین روان کننده های مورد استفاده در گیربکس های صنعتی عبارتند از:
روغن معدنی: روغن های معدنی، به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های خوب ضد سایش و ضد خوردگی، در بسیاری از گیربکس های صنعتی استفاده می شوند.
روغن سنتزی: روغن های سنتزی به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند پایداری حرارتی بالا، ضد سایش و ضد خوردگی، در بسیاری از گیربکس های صنعتی استفاده شده و از ترکیبات شیمیایی ساخته می شوند. این روغن ها با توجه به نوع گیربکس و شرایط عملکرد آن، از ترکیبات مختلف روغن های پایه و افزودنی تشکیل شده اند.
گریس: گریس یکی از رایج ترین روان کننده های بازار است که به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند ویسکوزیته بالا و مقاومت در برابر فشار و سایش، معمولاً برای محافظت از قطعات گیربکس مانند دنده ها، بلبرینگ ها و شفت ها استفاده می شود.
در مجموع، انتخاب بهترین گزینه از بین انواع روان کننده گیربکس صنعتی باید با توجه به نوع گیربکس، شرایط کاری آن و نیازهای عملکردی مورد نظر انجام گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیربکس متناسب با نیازتان می توانید مقاله راهنمای انتخاب گیربکس را مطالعه فرمایید.
بهترین روغن گیربکس صنعتی
برندهای بسیار زیادی به تولید روغن صنعتی میپردازند؛ اما نکته مهم این است که روغن هر گیربکس منحصر به فرد است و باید با مشخصات گیربکس مطابقت داده شود. به طور کلی بهترین روغن گیربکس صنعتی برای گیربکس های اروپایی روغن دنده 220 و 320 و برای گیربکس های ایرانی علاوه بر روغن های مذکور، از روغن دنده 140 نیز می توان استفاده کرد. برای انتخاب بهترین روغن گیربکس صنعتی هلیکال، می توانید از جدول زیر کمک بگیرید.
برند سازنده میزان بار
سنگین متوسط
IP MELLANA OIL 320 MELLANA OIL 220
ESSO SPARTAN EP 320 SPARTAN EP 220
AGIP BLASIA 320 BLASIA 220
MOBIL MOBILGEAR 320 MOBILGEAR 220
SHELL OMALA 320 OMALA 220
TIVELA OIL SD 460 TIVELA OIL SD 320
BP ENERGOL GR-XP 320 ENERGOL GR-XP 220
پارس NISSAN 320 NISSAN 220
بهران بردبار 320 بردبار 220
بردبار 460 بردبار 320
- بردبار 150
البته برندهای تولید کننده روغن دنده بسیار زیاد و متنوع هستند، اما موارد فوق طبق پیشنهاد تولید کنندگان گیربکس که در کاتالوگ محصولات خود ذکر کرده اند، معرفی شده اند.
راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس
برخی از راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس عبارتند از:
تعویض روغن: تعویض روغن به صورت دوره ای و منظم، می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس ها را بهبود بخشد.
استفاده از فیلترهای روغن کاری: استفاده از فیلترهای روغن کاری، می تواند تا حد زیادی از آلودگی روغن کاسته و عمر مفید و کارایی گیربکس را بهبود بخشد.
تنظیم روزانه روغن: تنظیم روزانه سطح روغن تا حد مناسب، می تواند از کاهش سطح روغن درون گیربکس ها جلوگیری کرده و تأثیر مثبتی روی پایداری حرارتی و عمر مفید گیربکس داشته باشد.
استفاده از روغن با کیفیت: استفاده از روغن های با کیفیت، می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش بخشد.
نتیجه گیری
روغن کاری گیربکس صنعتی، عامل بسیار مهمی برای حفظ عمر مفید و کارایی گیربکس های صنعتی است. در مقاله فوق به روش های مختلف روغن کاری گیربکس صنعتی، راهکارهای عملی برای بهبود روغن کاری گیربکس و نکاتی راجع به انتخاب روغن مناسب برای گیربکس صنعتی پرداختیم. انتخاب روش مناسب و استفاده از روغن های با کیفیت بالا می تواند عمر مفید و کارایی گیربکس ها را تا حد قابل توجهی افزایش بخشد و هزینه های تعمیر و نگهداری آن ها را کاهش دهد.
برای آگاهی بیشتر در مورد راهکارهای افزایش عمر مفید گیربکس، مقاله افزایش طول عمر گیربکس صنعتی را مطالعه فرمایید. برای بررسی مشخصات هر گیربکس و دریافت راهنمایی های لازم در خصوص تعمیرات و نگهداری آن ها، از جمله روغن کاری، می توانید با کارشناسان وبسایت کالا صنعتی در ارتباط باشید.
یکی از دغدغههای صاحبان صنایع، انتخاب الکتروموتور مناسب و ایدهآل است؛ چراکه جزئیات و مشخصات فنی بیشماری را باید درنظر بگیرند و درنهایت از مناسب بودن الکتروموتور با کاربرد مورد نظر اطمینان حاصل کنند. اگر پیش از این از یک الکتروموتور استفاده کردهاید، راحتترین راه برای انتخاب الکتروموتور مناسب، جایگزین کردن آن با دینامی است که مشخصات یکسانی داشته باشد؛ برای اینکار کافی است پلاک الکتروموتور قبلی را بررسی کرده و براساس آن، الکتروموتور جدید تهیه کنید.
اکثر موتورهای الکتریکی دارای صفحهای فلزی یا پلاستیکی به نام پلاک هستند که مشخصات فنی اصلی آنها را نشان میدهد؛ برای پلاک خوانی الکتروموتور کافی است با مفهوم اطلاعات درج شده بهطور کامل آشنا شوید.
انتخاب مناسب ترین و بهترین الکتروموتور
مشخصاتی که روی پلاک درج میشوند، عبارتند از:
نیاز برق و جریان الکتریکی موتور (AC یا DC)
نوع جریان (تک فاز یا سه فاز)
جنس بدنه (چدن یا آلومینیوم)
سرعت نامی
توان نامی
سایر اطلاعات، مانند نحوه نصب (به وسیله پایه، فلنج یا هر دو) باتوجه به سفارش مشتری میتواند تغییر کند؛ بنابراین نمیتوان صرفاً به پلاک برای تشخیص مناسب بودن به آنها اعتماد کرد. در ادامه قصد داریم با طرح سوالات درباره راهنمای انتخاب الکتروموتور و پاسخ آنها مسیر درست را به شما نشان دهیم.
تفاوت الکتروموتور AC یا DC
تفاوت ac و dc
بارزترین تفاوت الکتروموتورها، نوع جریان الکتریکی موتور است؛ بنابراین سوال اول این است: الکتروموتور AC بهتر است یا DC؟
الکتروموتور AC (جریان متناوب)
کارایی بالایی دارند.
صدای کمتر و انعطافپذیری بیشتری برای کاربردهای مختلف دارند.
در دو نوع کلی الکتروموتور تک فاز و سه فاز موجود هستند.
تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در این موتورها با استفاده از میدانهای مغناطیسی انجام میشود.
الکتروموتور DC (جریان مستقیم)
الکتروموتور DC سرعتهای متغیری ارائه میدهند.
تبدیل انرژی از منابعی با ولتاژ ثابت مانند باتریها انجام میشود.
تفاوت الکتروموتور تک فاز یا سه فاز
انتخاب الکتروموتور
دومین پرسش راهنمای انتخاب الکتروموتور در ارتباط با نوع جریان ورودی به موتور است. تشخیص این که کدام نوع الکتروموتور مناسب شما است، الکتروموتور تک فاز یا سه فاز؟ کاملاً بستگی به نوع کاربرد و زیر ساختهای محیط صنعتی دارد.
الکتروموتورهای تک فاز :
با منبع تغذیه تک فاز کار میکنند؛ به عبارتی میتوانید آنها را با ولتاژ برق شهری نیز استفاده کنید.
معمولاً در مصارف خانگی و صنعتی سبک که نیاز به توان کمتری دارند (مانند بالابر، پمپ، فن و ماشین لباسشویی و … ) استفاده میشوند.
الکتروموتور سه فاز:
نیاز به منبع برق سه فاز دارند.
معمولاً در کاربردهای سنگین تر صنعتی که نیاز به توان بالاتری دارند (مانند نوار نقاله، جرثقیل، همزن های صنعتی، سنگ شکن ها و …) استفاده میشوند.
سرعت الکتروموتور
سرعت الکتروموتور با کمک درجه فرکانس و تعداد قطبهای الکتروموتور بدست میآید و درنهایت بر حسب دور در دقیقه (RPM) بیان میشود. به طور کلی هر چه تعداد قطبها بیشتر باشد، سرعت موتور کمتر ولی گشتاور آن بیشتر است؛ به عنوان مثال، سرعت یک موتور ۲ قطبی دو برابر سرعت یک موتور ۴ قطبی است. برای محاسبه سرعت الکتروموتور از فرمول زیر استفاده میشود:
[فرکانس x 120]➗تعداد قطب ها
استاندارد فرکانس موتورها در ایران 50 هرتز است، بنابراین سرعت یک موتور ۲ قطبی برابر است با الکتروموتور 3000 دور دور در دقیقه و سرعت موتورهای 4 و 8 قطبی هم به ترتیب 1500 و 750 دور در دقیقه است. نکته بسیار مهم در رابطه با سرعت الکتروموتور، درک تفاوت بین سرعت سنکرون و سرعت عملیاتی است. سرعت سنکرون، سرعت موتور بدون بار است که طبق فرمول بالا محاسبه کردیم اما سرعت عملیاتی، سرعت موتور تحت بار است. اگر یک موتور سه فاز دارید و دستگاه با سرعتهای مختلف کار میکند، نیازمند یک اینورتر VFD هستید. درایو اینورتر با کنترل کردن فرکانس برقی که موتور را تغذیه میکند، سرعت و دور موتور را کنترل خواهد کرد؛ در غیر اینصورت برای کنترل سرعت موتور باید از یک گیربکس صنعتی استفاده کنید.
اینورتر vf
به صورت کلی الکتروموتورها نباید با بیش از 10% سرعت نامی خود و کمتر از 50% سرعت نامی راه اندازی شوند؛ به عنوان مثال، نباید موتوری با سرعت 3000 دور در دقیقه را با سرعتی بیش از 3300 RPM یا کمتر از 1500 RPM راه اندازی کرد. البته این مقدار همیشه توسط شرکت سازنده در کاتالوگ یا پلاک موتور مشخص می شود و اگر رعایت نشود به موتور آسیب خواهند رساند. بررسی سرعت الکتروموتور یکی از مهم ترین فاکتورهای راهنمای انتخاب الکتروموتور است؛ عامل بعدی که اهمیتی مشابه با سرعت موتور دارد، توان است.
توان الکتروموتور
توان الکتروموتور ظرفیت نیروی خروجی موتور را نشان میدهد و بر حسب کیلووات (KW) یا اسب بخار (HP) گفته میشود. توان را نباید با گشتاور اشتباه گرفت؛ گشتاور، نیروی چرخشی واقعی تولید شده توسط موتور است که بر حسب نیوتون متر (NM) است. توان خروجی الکتروموتور به عوامل مختلفی مانند طراحی، سایز و راندمان موتور بستگی دارد. توان درج شده روی پلاک موتور نشاندهنده حداکثر توان و قدرت الکتروموتور در شرایط عادی است و بیانگر مقدار انرژی الکتریکی است که موتور میتواند بدون تجاوز از حد حرارتی خود به نیروی مکانیکی تبدیل کند.
الکتروموتور بدنه چدن بهتر است یا آلومینیوم
بدنه الکتروموتورها معمولاً از دو جنس چدن یا آلومینیوم ریختهگری هستند. برای یافتن پاسخ این پرسش که الکتروموتور بدنه چدن بهتر است یا آلومینیوم باید کمی در مورد ویژگیهای هر یک اطلاعات بیشتری کسب کنیم.
الکتروموتورهای آلومینیومی:
از نظر ظاهری زیباتر هستند.
انتقال حرارتی بهتری دارند.
خوردگی خیلی کمی دارند.
به دلیل سبکی، نصب راحتی دارند.
الکتروموتورهای چدنی:
بدنه و پوسته محکمتری دارند و میتوانند ضربه و بار بیشتری را تحمل کنند.
ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند.
بهدلیل سنگین بودن، نصب سختی دارند.
مقایسه وزن الکتروموتور
تصویر بالا وزن دو الکتروموتور با مشخصات مشابه که یکی پوسته چدنی دارد و دیگری آلومینیومی را بررسی نموده است و میتوانید راحتتر متوجه اختلاف وزن این دو پوسته شوید؛ هنگام انتخاب الکتروموتور یکی از مهمترین عوامل وزن الکتروموتور است.
تاثیر موقعیت نصب الکتروموتور در انتخاب آن
موقعیت نصب الکتروموتور
مورد بعدی در راهنمای انتخاب الکتروموتور، موقعیت یا نحوه نصب آنها است. موقعیت نصب الکتروموتور مشخص میکند که چگونه میتوان موتور را نصب کرد و رایجترین روش های آن عبارتند از:
پایه
فلنج (با نام Face Mount نیز شناخته میشود)
پایه و فلنج
لازم به ذکر است که جای پایه را میتوان به جای زیر موتور، در کنار آن نیز قرار داد ولی برای این حالت حتماً باید جعبه ترمینال موتور در بالای آن قرار گرفته باشد. نصب الکتروموتورها باید به گونهای باشد که کمترین میزان لرزش را داشته باشند.
باتوجه به اینکه نصب صحیح الکتروموتور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به صورت مستقیم بر طول عمر موتور و تجهیزات مرتبط با آن و همچنین ایمنی افراد تاثیر میگذارد، باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود.
بررسی موتور
پارت نامبر الکتروموتور چیست؟
پارت نامبر الکتروموتور، یک رشته عددی یا حرف و عدد است که توسط شرکت سازنده به یک دسته از محصولات اختصاص داده میشود. با استفاده از این کد به راحتی میتوان مشخصات محصول را شناسایی کرد و در صورت نیاز به تعویض و جایگزین کردن یک قطعه، قطعات صنعتی متناسب با همان موتور را تهیه کرد.
در واقع تمامی موارد گفته شده در راهنمای انتخاب الکتروموتور را به صورت کد میتوانید در این رشته عدد و حرف بیابید از جمله جنس پوسته، تعداد قطبها، توان و موقعیت نصب. البته این کدها بیشتر در انواع الکتروموتور خارجی مشاهده میشود و تولیدکنندگان الکتروموتور ایرانی صرفاً شماره سریال اختصاصی محصول را روی پلاک درج می کنند!
پارت نامبر الکتروموتور
گزینه های جانبی الکتروموتور
برخی از الکتروموتورها، امکانات بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارند. یکی از امکانات بسیار مفید در الکتروموتورها، وجود خازن راهانداز و خازن کمکی است که به موتور برای رسیدن به سرعت و گشتاور نامی خود کمک میکنند. الکتروموتورهای خازن دار برای کاربردهایی که موتور نیاز به کارکرد طولانی دارد مانند فن و پمپ استفاده میشوند. علاوه بر این، استانداردهای محافظتی نیز یکی از نکات مهم در انتخاب الکتروموتور هستند که میتوانید مد نظر قرار دهید؛ این درجهبندی حفاظتی که به صورت IP نمایش داده میشود، میزان حفاظت از موتور در برابر گرد و غبار و آب را نشان میدهد.
نکات مهم در انتخاب یک الکتروموتور مناسب
همه موتورهای AC امکان کار به صورت چپگرد و راستگرد را دارند اما الکتروموتورهای DC به صورت یک جهته طراحی شدهاند؛ یعنی بسته به نحوه سیمکشی موتور فقط در یک جهت (در جهت عقربههای ساعت یا خلاف جهت عقربههای ساعت) میتوانند بچرخند.
.بعضی از الکتروموتورها به طور ویژه برای استفاده در مناطق خطرناک که خطر انفجار در آنها زیاد است، طراحی شدهاند و با نام الکتروموتور ضد انفجار شناخته میشود
برخی از الکتروموتورها به ترمز مجهز هستند تا در صورت توقف چرخش محور، بار روی موتور نباشد؛ این موتورها با نام موتور ترمزدار شناخته میشوند.
بهتر است قبل از راه اندازی موتور و اعمال بار روی آن، از کلید حرارتی، فیوز و سایر وسایل حفاظتی در مسیر موتور استفاده کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
سیستم خنککننده الکتروموتور از جمله فن موتور یا اکسترنال فن باید به درستی عمل کنند و دمای موتور از حد مجاز بیشتر نشود.
برخی از لوازم جانبی مانند PTC، ترانسمیتر و ترمیستور را نیز میتوانید به همراه موتور تهیه کنید.
الکتروموتور ترمزدار
نتیجه گیری
بخش بسیار زیادی از برق صنایع به الکتروموتورها اختصاص یافته و باتوجه به تنوع مدلها و مشخصات فنی این دستگاهها، داشتن یک راهنمای انتخاب الکتروموتور میتواند کمک بسیار زیادی به انتخاب و خرید یک الکتروموتور متناسب با کاربری مد نظر نماید. علاوه بر این موارد، دریافت مشاوره از یک فرد متخصص نیز به انتخاب هوشمندانه و دقیقتر الکتروموتورها کمک میکند. کارشناسان وبسایت کالا صنعتی آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری الکتروموتورها به شما عزیزان هستند.
در وسایل مکانیکی نیرو باید از یک منبع انرژی به منبع دیگری انتقال پیدا می کند. این انتقال نیرو و گشتاور توسط قطعات مانند کوپلینگ ها انجام می شود. رایج ترین و ارزان ترین شکل انتقال نیرو استفاده از تسمه و پولی می باشد. یکی از سوالاتی که همواره در ذهن مصرف کننده وجود دارد این است که چه تسمه و پولی برای کاربرد مد نظرشان مناسب است؟
در این مقاله ما سعی کردیم به ساده ترین شکل ممکن و بر اساس استاندارد های شرکت continental انتخاب تسمه و پولی را توضیح دهیم. شما با خواندن این مقاله متوجه می شوید چه تسمه و پولی برای کاربردتان مناسب است. همچنین در صورت نیاز می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید تا شما را در این مورد راهنمایی کنند. همچنین برای آشنایی با نحوه تولید آن می توانید مقاله ساخت تسمه و پولی را مطالعه کنید.
تسمه
همان طور که گفته شد از تسمه و پولی برای انتقال نیرو و گشتاور استفاده می شود. پولی همیشه بر روی قیمت چرخشی منبع انرژی نصب می شود تا نیرو و گشتاور را از طریق یک تسمه به دستگاه منتقل کند. تسمه ها دارای انواع متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی انواع تسمه ها می پردازیم.
تسمه V
تسمه V انعطاف پذیر است و نیرو را از یک شفت به شفت دیگر منتقل می کند. تسمه V دارای سطح مقطع ذوزنقهای است. تسمه V از پرکاربردترین تسمه ها می باشد که هنگام انتخاب تسمه و پولی، بسیاری این تسمه را انتخاب می کنند. این تسمه دارای مزایایی نظیر مناسب برای شرایط محیطی سخت، حداکثر انتقال قدرت، انعطاف پذیری بالا و... می باشد. این تسمه ها به ویژه در مکنده های صنعتی استفاده می شود.
تسمه V
تسمه استاندارد V
تسمه استاندارد V در کاربردهای انتقال قدرت استفاده می شوند. این تسمه ها در انواع مختلفی وجود دارند که به عنوان A، B، C، D، E، و Z تعیین می شوند. در انتخاب تسمه و پولی، برای استفاده از این نوع تسمه از جدول زیر استفاده می کنند:
انتخاب تسمه و پولی
نوع تسمه عرض ارتفاع
Z 10 6
A 13 8
B 17 11
C 32 14
D 40 19
E 38 23
تسمه گوه ای V
تسمه گوه ای V برای کاربردهای با فضای کم مورد استفاده قرار می گیرند. توان این تسمه بالاتر است به همین دلیل در انتخاب تسمه و پولی، هرجا نیاز به تسمه های کمتری باشد، از این تسمه ها استفاده می شود. جدول انواع این تسمه ها در زیر آورده شده است:
نوع تسمه عرض ارتفاع
SPZ 9.7 8
SPA 12.7 10
SPB 17 13
SPC 22 18
کاربرد تسمه V
انواع تسمه های V مانند تسمه نقاله ها برای کاربرد های متفاوتی استفاده می شوند به همین علت هنگام انتخاب تسمه و پولی، این تسمه ها خیلی پر طرفدار هستند. کاربردهای تسمه V در زیر آورده شده است:
خودرو
پمپ آب
کمپرسورهای هوا
دمنده صنعتی
مکنده
تولید
مزایای تسمه V
این تسمه ها دارای مزایای زیادی مانند ساختار فشرده، کاهش لرزش و... هستند که به برخی از اصلی ترین مزایای این تسمه ها در زیر اشاره شده است:
لغزش بین تسمه و پولی ناچیز است.
پولی که توسط یک تسمه V کار می کند عملکرد بی صدا دارد.
ساختار فشرده به دلیل فاصله کم بین مراکز پولی ها.
یک سیستم تسمه و پولی V لرزش را کاهش می دهد.
شیارهای V چسبندگی عالی را فراهم می کنند. از این رو، انتقال توان بالا امکان پذیر است.
تسمه تایم
تسمه تایم ها مانند تسمه V ها، این تسمه ها برای کاربردهای خانگی مناسب می باشند. تسمه تایم دارای ویژگی هایی نظیر صدای کم، مقاومت بالا، نگهداری رایگان و... می باشد.
تسمه تایم
تسمه تایم ها دنده هایی با گام های یکسان دارند که با پولی های مناسب خود کار می کنند. سایز گام های تسمه تایم ها در جدول زیر نشان داده شده است.
تسمه تایم گام (میلی متر)
T2.5 2.5
T5 5
T10 10
T20 20
AT5 5
AT10 10
AT20 20
MXL 2.03
XL 5.08
L 9.525
H 12.7
XH 22.2
3M 3
5M 5
8M 8
14M 14
طول تسمه
در انتخاب تسمه و پولی، برای تسمه ابعادی که اهمیت دارد عرض تسمه و طول مورد نیاز است. عرض تسمه با توجه به نیازهای کاربردی و پولی انتخاب می شود. برای طول تسمه می توانید از فرمول زیر استفاده کنید:
اندازه طول تسمه=(2C)+(1.57×(D+d))+((D-d)2/4C)
D: قطر پولی بزرگ
L: قطر پولی کوچک
C: فاصله مرکز پولی ها
پولی
پولی ها مانند تسمه ها در انواع متفاوت و برای کاربردهای مختلتی تولید می شوند. پولی ها هر کدام برای تسمه ای خاص تولید می شوند به این معنا که تسمه V باید با یک پولی V استفاده شود. انتخاب پولی ها بر اساس انتخاب تسمه ها باید انجام شود. برای استفاده از تسمه و نقاله نیاز است بدونیم چه گیربکس و الکتروموتوری استفاده می کنیم. نوع پولی و تسمه بستگی دارد که گیربکس چه وزنی را می تواند تحمل کند. پولی می تواند تک تسمه، دو تسمه، سه تسمه و بیشتر نیز باشد.
همانطور که گفته شد برای انتخاب پولی نیاز به دانستن نوع تسمه و شفت است. هنگامی که شما می خواهید از تسمه تایم استفاده کنید با توجه به آن پولی خود را انتخاب می کنید. برای انتخاب تسمه و پولی v با دانستن اطلاعات گیربکس و الکتروموتور نیز می توان پولی مورد نظر را انتخاب کرد.
انتخاب این پولی ها را در جدول زیر مشاهده می کنید:
وزن گیربکس پولی سمت موتور پولی سمت گیربکس
کمتر از 500 کیلوگرم 2 تسمه با قطر 8 سانتی متر 2 تسمه با قطر 12 سانتی متر
بین 500 تا 1000 کیلوگرم 3 تسمه با قطر 12 سانتی متر 2 تسمه با قطر 16 سانتی متر
بیشتر از هزار کیلوگرم 4 تسمه با قطر 20 سانتی متر 2 تسمه با قطر 20 سانتی متر
باید توجه داشتن ابعاد ارائه شده دقیق نیست و برای اطمینان بهتر است از اندازه شفت گیربکس و الکتروموتور نیز اطلاع داشته باشید تا بهترین انتخاب را انجام دهید.
در این مقاله متوجه شدیم تسمه و پولی مانند کوپلینگ ها برای انتقال نیرو بین دو شفت استفاده می شود و به بررسی و انتخاب تسمه و پولی های صنعتی و مورد استفاده در بازار پرداختیم. تسمه و پولی راحت ترین راه برای انتقال نیرو و گشتاور میان دو شفت می باشد. مهم ترین تسمه و پولی های مورد استفاده شده، تسمه و پولی V و تایم می باشند که در مورد آن ها صحبت شدیم. همچنین برای انتخاب طول تسمه و پولی فرمول و جداولی ارائه شد که به کمک آن ها می توانید تصمیم بهترین داشته باشید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.
لاستیک کوپلینگ قطعه ای مکانیکی است که به منظور اتصال دو شفت به یکدیگر و انتقال قدرت و گشتاور در انواع مختلفی تولید میشود. به بیانی دیگر کوپلینگ های پلاستیکی یا همان لاستیک کوپلینگ به عنوان یک واسطه میان یک شفت متحرک و یک شفت محرک ایفای نقش میکند و از ضربه های مکانیکی به کوپلینگ جلوگیری میکند. این لاستیک کوپلینگ ها به عنوان ضربه گیر نیز عمل میکنند و می توانند بارهای لحظه ای را نیز در خود جای دهند. همچنین انواع کوپلینگ ها دارای لاستیک های مختلف با جنس های گوناگون هستند.
خرید لاستیک کوپلینگ (راهنمای انتخاب و خرید)
انتخاب درست و خرید مناسب لاستیک کوپلینگ میتواند تأثیر مهمی بر کارایی و عملکرد سیستمهای مکانیکی و کوپلینگ ها داشته باشد. از این رو، به بررسی نکات مهمی که باید در هنگام خرید لاستیک کوپلینگ در نظر گرفته شوند، میپردازیم.
نوع لاستیک کوپلینگ: قبل از خرید لاستیک کوپلینگ، نیاز است که نوع کوپلینگ و همچنین لاستیک کوپلینگ مورد نیاز خود را تعیین کنید. در ادامه این صحفه میتوانید با انواع لاستیک کوپلینگ آشنا شوید.
تحمل به بار و سرعت: مهمترین فاکتور در خرید لاستیک کوپلینگ توانایی آن در تحمل به بار و سرعت کاربری مدنظر است. باید مطمئن شوید که لاستیک کوپلینگ انتخابی توانایی تحمل بار و سرعت مورد نظر شما را دارد.
شرایط محیط کار: شرایط محیط کار لاستیک کوپلینگ نیز نکته مهمی در انتخاب و خرید لاستیک کوپلینگ است. اگر لاستیک کوپلینگ در محیطهای خاصی مانند محیطهای شیمیایی یا با دماهای بالا کار خواهد کرد، باید از لاستیک کوپلینگهای مقاوم به شرایط مخصوص استفاده کنید.
خاطر نشان است که با رعایت نکات مطرح شده و مشورت با کارشناسان فروش، میتوانید انتخابی هوشمندانه برای رفع نیازها، و همچنین به بهبود کارایی و کاهش خطرات ناشی از عدم تطابق لاستیک کوپلینگ با سیستمهای مکانیکیتان کمک کنید. همچنین جهت اطلاع از قیمت کوپلینگ و لاستیک کوپلینگ با کارشماسان ما در ارتباط باشید.
انواع لاستیک کوپلینگ
همانطور که گفته شد تمامی کوپلینگ های انعطاف پذیر الاستومری دارای یک عنصر پلاستیکی در ساختار خود هستند. تمامی الاستومر ها دارای یک طول عمر مشخصی هستند و پس مدتی دچار سایش می شوند و نیاز به تعویض دارند. شرکت کالا صنعتی انواع لاستیک کوپلینگ های متفاوت را به مشتریان خود ارائه می دهد که عبارت اند از:
لاستیک کوپلینگ N-EUPEX در دو سری KB و DS
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
لاستیک کوپلینگ N-EUPEX
لاستیک کوپلینگ
کوپلینگ های N-EUPEX پرکاربردترین نوع کوپلینگ ها هستند. این کوپلینگ ها در دو سری ساده (کوپلینگ KB) و سری DS تولید می شوند. این کوپلینگ ها بر اساس استاندارد شرکت FLENDER با متریال متفاوتی تولید می شوند که در جدول زیر مشاهده می کنید.
جنس سختی محدوده دمایی
N-EUPEX Series
NBR Standard Type ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Electrically Insulating ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Soft ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Normal low-backlash ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Soft low-backlash ShoreA 65 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR Normal low-backlash ShoreA 80 50- تا 80+ درجه سانتی گراد
HNBR high temperature ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد
Type N-EUPEX DK
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
N-EUPEX DS Series
NBR Hard ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ میل پینی یا هالوپین (RUPEX)
لاستیک کوپلینگ میل پینی که اغلب با نام رابر کوپلینگ نیز شناخته می شود با متریال و درجه سختی های متفاوتی تولید می شوند. در جدول زیر انواع متریال و مشخصات آن ها را مشاهده میکنید.
لاستیک کوپلینگ میل پینی
جنس سختی محدوده دمایی
NBR نوع استاندارد 80 Shore A 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR عایق الکتریکی ShoreA 80 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR نرم ShoreA 60 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NBR سخت ShoreA 90 30- تا 80+ درجه سانتی گراد
NR برای دمای پایین ShoreA 80 50- تا 50+ درجه سانتی گراد
HNBR برای دمای بالا ShoreA 80 10- تا 100+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ روتکس (ROTEX )
الاستومر، رابر یا لاستیک کوپلینگ روتکس با توجه به درخواست و نیاز مصرف کننده با متریال های متفاوتی تولید می شوند. لاستیک کوپلینگ روتکس نیاز به بررسی و تعویض دوره ای دارد و در غیر این صورت ممکن است بدون آنکه متوجه شوید، لاستیک دچار فرسودگی شده و دنده های کوپلینگ با یکدیگر جفت شوند و در نتیجه کوپلینگ دچار خرابی شود. مواد سازنده لاستیک کوپلینگ روتکس در جدول زیر آورده شده است.
لاستیک کوپلینگ روتکس
جنس سختی محدوده دمایی
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR 92 Shore A 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 92 50- تا 90+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 98 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 98 30- تا 90+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان بهبود یافته) T-PUR ShoreA 64 50- تا 120+ درجه سانتی گراد
(پلی اورتان) PUR ShoreA 64 30- تا 110+ درجه سانتی گراد
لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
لاستیک کوپلینگ ستاره ای بر اساس نیاز مصرف کننده، می توانند با مواد متفاوتی تولید شوند. معمولاً لاستیک کوپلینگ HRC از جنس پلی پروپیلن می باشد. لاستیک کوپلینگ ستاره ای معمولاً برای دمای بین -50 تا +50 درجه سانتی گراد مناسب است. لاستیک کوپلینگ ستاره ای HRC برای سایزهای زیر تولید می شود و در کالا صنعتی موجود است.
سایز لاستیک کوپلینگ ستاره ای (HRC)
65
85
105
125
145
175
215
275
لاستیک کوپلینگ روتکس
شرکت کالا صنعتی به عنوان بزرگترین تأمین کننده اینترنتی کالاهای صنعتی در کشور، لاستیک انواع کوپلینگ های صنعتی را برای مشتریان خود تأمین می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان فروش کالا صنعتی در ارتباط باشید.
قیمت لاستیک کوپلینگ
یکی از نکات مهم هنگام خرید لاستیک کوپلینگ، قیمت آن است. قیمت لاستیک تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد که انتخاب آن بستگی به نیاز های کاربری دارد. در ادامه به بررسی مهم ترین عوامل موثر بر قیمت لاستیک کوپلینگ خواهیم پرداخت:
نوع کوپلینگ: اولین مورد در قیمت لاستیک کوپلینگ این است که لاستیک چه کوپلینگی مدنظر است. قیمت لاستیک کوپلینگ ها با یکدیگر تفاوت دارند.
جنس متریال در ساخت لاستیک کوپلینگ: یکی از عوامل اصلی در تعیین قیمت لاستیک کوپلینگ، نوع متریال استفاده شده در ساخت آن است. لاستیک کوپلینگها معمولاً از موادی مانند پلییورتان، نئوپرن، نایلون، و پلیاستر ساخته میشوند. هر کدام از این مواد خواص مکانیکی و مقاومتی مختلفی دارند و در نتیجه، هزینه تولید و قیمت نهایی لاستیک کوپلینگ تحت تأثیر انتخاب متریال و مصالح قرار میگیرد.
اندازه و ابعاد لاستیک کوپلینگ: ابعاد لاستیک کوپلینگ نیز تأثیر مهمی بر قیمت آن دارد. لاستیک کوپلینگهای بزرگتر و قطر بزرگتر معمولاً هزینه بیشتری دارند. همچنین، تعداد و اندازه شکلهای داخلی و خارجی لاستیک نیز بر قیمت لاستیک کوپلینگ تأثیرگذار است.
مقاومت به شرایط محیطی: لاستیک کوپلینگها باید در شرایط محیطی مختلف عملکرد مناسبی داشته باشند. مقاومت به عوامل محیطی مانند حرارت، رطوبت، آلودگی های شیمیایی و UV میتواند هزینه تولید را افزایش دهد. برای محیطهای ویژه نیاز به لاستیک کوپلینگهای خاص با مواد و پوششهای خاص داریم که به مراتب قیمت آنها بیشتر است.