کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور چیست؟

دیزل ژنراتور دستگاهی است که سوخت فسیلی مانند بنزین، گازوئیل و دیگر سوخت‌ های فسیلی را ابتدا به نیروی مکانیکی دورانی تبدیل کرده و سپس با انتقال نیروی دورانی به ژنراتور، انرژی الکتریکی یا همان برق را تبدیل می‌کند.


برای شناخت بیشتر دیزل ژنراتور و انواع آن، پیشنهاد می کنیم متن زیر را مطالعه نمایید. بدیهی است که برای راه‌ اندازی هر تجهیزی در صنعت نیاز به یک منبع انرژی است. این منبع انرژی می‌تواند برق باشد که امروزه جزء لاینفک صنعت به شمار می‌رود. در برخی مناطق ممکن است برق وجود نداشته باشد یا اینکه نیاز باشد برای اضطرار از ژنراتور برای تأمین برق استفاده شود.


دیزل ژنراتور


بیشتر بخوانید:قیمت ژنراتور تکفاز

نحوه کار دیزل ژنراتور

دو مرحله اصلی برای تبدیل انرژی فسیلی به الکتریکی وجود دارد که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.


مرحله اول : تبدیل انرژی فسیلی به انرژی چرخشی مکانیکی

مرحله دوم : انتقال قدرت به روتور ژنراتور متصل به سیستم برای تولید برق

در حقیقت ژنراتور عکس الکتروموتور عمل کرده و انرژی مکانیکی دوار را به انرژی الکتریکی بدل می‌نماید. دیزل ژنراتور عموماً به‌ عنوان یک منبع پشتیبان در ایران به کار می‌رود. اما در بسیاری کشورها نیز به‌ عنوان منبع اصلی تولید برق به شمار می‌رود. به‌عنوان‌ مثال در افغانستان بسیاری از شهرها از دیزل ژنراتور برای تولید برق استفاده می‌شود؛ اما به‌ طورمعمول در ادارات بزرگ، کلینیک و بیمارستان‌ ها، مراکز علمی مهم، رستوران‌ ها، شهربازی‌ ها و بسیاری مکان‌ های عمومی مهم، از دیزل ژنراتور به‌ عنوان یک پشتیبان مهم استفاده می‌رود.


نکته : یکی از مسائل مهمی که در انتخاب دیزل ژنراتور باید در نظر داشته باشید، دائم کار بودن آن است. در اصطلاح فنی به این دسته از دیزل ژنراتورها Duty S1 نیز گفته می‌شود. گروه کالا صنعتی به کمک شرکت بزرگ دیزل ساز اقدام به فروش انواع دیزل ژنراتور کرده است که در بسیاری از کشورهای همسایه هم دارای طرفداران زیادی است. دیزل ژنراتورها از حدود 5 کیلووات شروع می‌شود و تا چند مگاوات هم می‌تواند برق تولید کند. بدیهی است که برای صنایع بزرگ‌تر از دیزل ژنراتورهای بزرگ استفاده می‌شود.


بیشتر بخوانید:فروش الکتروموتور مسی موتور

اجزای دیزل ژنراتور

هر دیزل ژنراتور از 4 عضو اصلی و مهم تشکیل‌ شده است که در ادامه به شرح این 4 بخش خواهیم پرداخت و مشخصات هر یک را توضیح خواهیم داد.


موتور راه‌اندازی اصلی

ژنراتور

تابلو برق

شاسی

موتور راه‌اندازی اصلی

موتورهای دیزل در صنعت با دورهای استاندارد که مرسوم هستند کار می‌کنند. این دورها عبارت‌اند از 1500 و 3000 دور در دقیقه که بسته به نوع ژنراتور دور آن نیز متفاوت خواهد بود. ژنراتور 1500 دور پرمصرف‌ ترین نوع دیزل ژنراتور به‌ حساب می‌آید و از یک سیلندر تا 16 سیلندر قابل تولید است که بسته به سایز ژنراتور متفاوت خواهد بود.


برای اینکه موتور مناسب برای ژنراتور را به دست آوریم از ضریب اطمینان استفاده می‌شود به‌عنوان‌ مثال اگر 50 کیلووات توان نیاز دارید، باید از یک موتور حدود 60 کیلووات استفاده نمایید تا به‌ صورت دائم 50 کیلووات را در خروجی داشته باشید.


ژنراتور

دومین بخش مهم در دیزل ژنراتورها، ژنراتور یا مبدل نیروی مکانیکی به الکتریکی است. به ژنراتور آلترناتور نیز گفته می‌شود و در ایران بیشتر با مفهوم ژنراتور مطرح می‌شود. ژنراتور ممکن است از زیر 5 کیلووات در سایزهای کوچک شروع و تا چند مگاوات تولید و عرضه شود.


نمونه اصلی ژنراتور

دو نمونه اصلی ژنراتور وجود دارد که در ادامه به آن اشاره خواهد شد:


ژنراتور دو سر بلبرینگ یا شفت دار

ژنراتور هالوشفت

ژنراتور دو سر بلبرینگ یا شفت دار

این ژنراتور از طریق کوپلینگ با موتور دیزل کوپل می شود و در زیر یک نمونه از این ژنراتور نمایش داده‌شده است. بسته به نوع استفاده می توان از کوپلینگ، تسمه فولی یا هر تجهیز دیگری که برای انتقال قدرت استفاده می‌شود برای کوپل کردن ژنراتور به موتور استفاده کرد.


دیزل ژنراتور صنعتی


بیشتر بخوانید:خرید بلبرینگ شیار عمیق

ژنراتور هالوشفت

این نوع ژنراتور به ژنراتور تک سر بلبرینگ نیز شهرت دارد. این ژنراتور یا به‌ صورت مستقیم و یا به‌ وسیله یک قطعه واسطه به موتور دیزلی یا در حقیقت به موتور چرخنده کوپل شده و تولید برق می‌ کنند. برای اینکه بدانیم چه موتوری را با چه ژنراتوری کوپل کنیم نیاز به محاسباتی است که در این مقاله به آن اشاره زیادی نخواهیم کرد. اگر محاسبات مربوط به انتخاب ژنراتور مناسب را به‌ درستی انجام ندهید، شاهد خواهید بود که مقدار توان خروجی کمتر از مقدار مورد انتظار شماست. برای دریافت مشاوره برای خرید دیزل ژنراتور با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.


بیشتر بخوانید:قیمت انواع شستی

تابلو برق

علاوه بر انتخاب دیزل ژنراتور مناسب، نیاز است که برای انتقال برق از یک تابلو برق مناسب نیز استفاده شود. تابلو برق در حقیقت رابط اصلی بین دیزل ژنراتور و تجهیز مصرف‌ کننده برق خواهد بود. تابلو برق میتواند Manual یا اضطراری باشد. تابلوی Manual در حقیقت بدین معنی است که اگر برق قطع شود، کاربر نیاز است که به‌صورت حضوری به دیزل ژنراتور دستور استارت دهد. به عبارتی فرمان اضافه شدن دیزل ژنراتور برای استفاده در مدار را به‌ صورت دستی وارد می کنند؛ اما نمونه‌ های اتوماتیک این فرمان را به‌ صورت خودکار به سیستم خواهد داد و در نتیجه قطعی برق طولانی مشاهده نخواهد شد و در ظرف چند ثانیه برق به سیستم تزریق خواهد شد.


شاسی

تمام تجهیزاتی که در بالا به آن ها اشاره شد، بر روی یک شاسی اصلی قرار خواهد گرفت که عملاً استراکچر اصلی سیستم دیزل ژنراتور به‌ حساب آمده و یک پارامتر اساسی برای دوام بیشتر ژنراتور به شمار می‌رود. به عبارتی اگر اتصال بین موتور و ژنراتور به درستی و با دقت برقرار نشود، عمر دستگاه شدیداً کاهش‌ یافته و در بسیاری موارد راندمان نیز کاهش خواهد یافت. عموماً در ایران دیزل ژنراتورها تا 500 کیلووات بر روی شاسی‌ های استاندارد ساخته می‌شود و برای توان‌ های بالاتر به‌صورت شاسی کامل وارداتی همراه با موتور و دیزل ژنراتور و تابلو برق تحویل مشتری خواهد شد.


بیشتر بخوانید:فروش ژنراتور سه فاز

سخن پایانی

استفاده از دیزل ژنراتور با توجه به رشد روز افزون سیستم‌ های بزرگ صنعتی، کارخانجات و برج‌ های مسکونی روز به‌ روز در حال افزایش است. کالا صنعتی همواره سعی داشته است که با مشاوره دقیق و راهنمایی درست بهترین گزینه را به مشتریان پیشنهاد داده و در کمترین زمان ممکن مشاوره فنی و مالی را برای شما ارسال کند. پیشنهاد می‌ شود برای انتخاب یک دیزل ژنراتور مناسب از سایت کالا صنعتی بازدید کرده و از مشاوره رایگان همکاران ما در بخش فروش نهایت استفاده را داشته باشید. تنوع ژنراتورها بسیار بالاست و سعی بر این است که برندهای مختلف دیزل ژنراتور و اطلاعات مربوط به آن در سایت درج شود تا با صرف کمترین وقت بهترین گزینه را داشته باشید.

کالاصنعتی

شناخت اینورتر زیمنس

اینورتر زیمنس ساخت آلمان

اینورتر تکفاز زیمنس از جمله اینورترهای بسیار با کیفیت در بازار می باشند. این مدل از اینورترها ساخت شرکت زیمنس آلمان می باشند. این مدل از اینورتر زیمنس از سری BB و مجموعه V20 می باشند که دارای جریان الکتریسیته تک فاز می باشند. این مدل از اینورتر ها جزو اینورتر تک فاز زیمنس می باشند که جریان برق را در ورودی به صورت تک فاز دریافت کرده و در خروجی جریان سه فاز به مشخصات مناسب دستگاه ارائه می دهند. سایت کالاصنعتی انواع اینورتر زیمنس را با ضمانت کالا ارائه می دهد.  


اینورتر زیمنس


اینورترها با توجه به مدل جریان ورودی به خود به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می شوند. اینورتر تکفاز زیمنس از جمله اینورتر های تک فاز می باشند که برای کنترل دور موتور و دستگاه های وابسته به آن نصب می شوند. اینورتر زیمنس نیروی برق خود را از یک منبع انرژی ثابت دریافت می کند و در خروجی جریان سه فاز با ولتاژ و فرکانس مورد نظر ارائه می دهد. نحوه کار درایوهای زیمنس به اینصورت است که در ابتدا ولتاژ و فرکانس مورد نیاز برای دستگاه تعیین می شود و براساس آن اینورتر مناسب تهیه می شود.


نحوه کار اینورتر زیمنس

اینورترها به وسیله تغییر فرکانس دستگاه، دور موتور موتورهای الکتریکی را کنترل می کنند. این موضوع کمک می کند تا موتور الکتریکی در دور دلخواه و با مصرف حداقل انرژی کار کند. کنترل دور الکتروموتور زیمنس همانند بسیاری دیگر از اینورترها با توجه به تغییر در فرکانس ورودی به دستگاه انجام می شود. اما به طور کلی می توان ساختار اینورترها را به شکل زیر توصیف کرد. اینورترها جریان برق را به صورت سه فاز یا تک فاز دریافت کرده و از یکسری دیود (یکسو کننده جریان) عبور می دهند. این دیود ها کمک می کنند جریان به شکل یکنواخت در سطح مدار در جریان باشد.


پس از یکسو شدن جریان، یک خازن در جلوی جریان قرار می گیرد و نقش یک صافی را ایفا می کند. این خازن کمک می کند تا ناخالصی و به عبارتی ریپل جریان گرفته شده و جریان با شکل مناسب تری به سمت دستگاه خروجی هدایت شود. هر چه کیفیت این خازن بیشتر باشد، جریان خروجی شکل سینوسی و نرم تری به خود می گیرد که موجب افزایش بازدهی دستگاه می شود. پس از این مرحله جریان وارد قسمت تغییر قدرت و سوییچینگ می شود. در این قسمت جریان به شکل دلخواه دستگاه خروجی در آمده و مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه در این قسمت از ترانزیستورهای پر قدرت استفاده می شود، جریان می تواند تغییرات زیادی در این قسمت پیدا کند. جریان خروجی در این قسمت با ولتاژ و فرکانس مورد نظر ارائه می شود.


اینورتر تکفاز زیمنس


مشخصات درایو زیمنس

اینورتر تکفاز زیمنس جزو اینورترهای توان پایین می باشند که برای دستگاه های خاصی طراحی شده اند. این مدل از اینورتر زیمنس قابلیت تحمل اضافه بار تا 150 درصد از جریان نامی خود را دارند. اینورتر تکفاز زیمنس توانایی کنترل و تنظیم دور یک الکتروموتور را با کابل مناسب تا فاصله 50 متری دارا می باشند. اینورتر تکفاز زیمنس دارای قیمتی به صرفه و کیفیتی بسیار بالا می باشند. در این نوع از اینورترها از یک هیت سینک با میزان انتقال حرارت مناسب استفاده می شود. همچنین این مدل از محصولات شرکت زیمنس می توانند با فیلترهای خاص نیز ارائه گردند که در هنگام سفارش باید فیلتر مورد نظر را انتخاب کنید. همانطور که قبلا به آن اشاره شد اینورتر زیمنس جزو اینورترهای توان پایین می باشند و قابلیت کار با توان های نسبتا پایین را دارند. این مدل از اینورترها را می توان در هر دو حالت کنترل گشتاورهای ثابت و متغیر استفاده کرد.


کاربرد کنترل دور اینورتر زیمنس

از جمله کاربری های این تجهیزات در سیستم های پمپاژ، تهویه مطبوع، سیستم های فشرده سازی، تجهیزات لودر و معدنی، کمپرسور ها، کولرها، نوار نقاله ها، آسانسورها، تجهیزات صنعتی و بسیاری دیگر از صنایع اشاره کرد.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/337/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1/%D8%A7%DB%8C%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%B2%DB%8C%D9%85%D9%86%D8%B3

کاربرد و ویژگی های گیربکس RAN

گیربکس RAN چیست؟

گیربکس RAN نوعی گیربکس صنعتی به شمار می رود که می تواند جهت انتقال قدرت را 90 درجه تغییر دهد که به همین خاطر به گیربکس 90 درجه نیز مشهور است. دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است، در واقع RAN کوتاه شده عبارت Right Angle به معنای زاویه قائمه است. این گیربکس ها با نسبت تبدیل های پایین مثل 1:1 ، 1:2 ، 1:3 تولید می گردند و پرکاربرد ترین آنها نسبت تبدیل 1:1 است. همچنین به توجه به خاصیت تغییر جهت انتقال قدرت به کاربر این امکان را می دهد که در کمترین فضای اشغال شده، تغییر جهت ورودی و خروجی گیربکس را داشته باشد. گیربکس RAN به لحاظ ظاهری و در نگاه اول بسیار شبیه به گیربکس حلزونی است ولی با بررسی ساختار داخلی آن تفاوت های آن با گیربکس حلزونی آشکار می شود.


گیربکس حلزونی رن


محصولات پیشنهادی: قیمت گیربکس RAN با نسبت 1 به 1

کاربرد گیربکس RAN

مهمترین کاربرد این مدل از گیربکس ها در ماشین سازی ها است. این مدل از گیربکس ها وظیفه انتقال نیروی الکتروموتور با تغییر راستا به تجهیز را دارند. این نوع گیربکس با توجه به ویژگی هایی که در ادامه به آن می پردازیم، به عنوان کاهنده و افزاینده سرعت می تواند مورد استفاده قرار بگیرد و در نسبت های متفاوت وجود دارد. فن ها، توربین ها و کولینگ تاور ها از موارد پراستفاده گیربکس RAN است. علاوه بر این در مصارف کشاورزی برای انتقال قدرت و گشتاور تولید شده توسط گاردان تراکتور و تغییر جهت 90 درجه آن برای استفاده تجهیزات کشاورزی از گیربکس RAN استفاده فراوانی می شود. روش تولید رول فرمینگ برای شکل دهی به نوار ورق های فلزی یکی از صنایعی است که در آن از گیربکس رن RAN برای تغییر جهت گشتاور و همچنین سری سازی تجهیزات انتقال قدرت می توان استفاده نمود.


ویژگی ها و مزایای گیربکس RAN

راندمان بالا (بیش از 95%)

نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی

تعمیر و نگهداری آسان

راندمان بالا (بیش از 95%)

انتقال قدرت در گیربکس RAN با استفاده از دنده های جناغی و پینیون انجام می گیرد. این در حالی است که یک گیربکس حلزونی مشابه از چرخ دنده و ماردون استفاده می کند. همین امر باعث می شود که میزان اتلاف انرژی و استهلاک برای چرخ دنده ها در گیربکس RAN کمتر باشد و در نتیجه بازدهی بسیار بالاتری نسبت به یک گیربکس حلزونی داشته باشد.


برشی از گیربکس RAN


بمحصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی گیربکس سهند دور

نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی

شافت ورودی و شافت خروجی گیربکس RAN به صورت متعامد در پوسته گیربکس قرار گرفته اند و باعث می شود قدرت با 90 درجه تغییر در جهت، انتقال پیدا کند. یکی از ویژگی های بسیار کاربردی این نوع گیربکس این است که به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی می توان ورودی و خروجی را باهم جابجا نمود. به این ترتیب می توان از همان گیربکس به عنوان کاهنده یا افزاینده سرعت بهره برد. همچنین می توان در مواردی که نیاز به سری سازی در خروجی وجود دارد، تعداد خروجی گیربکس را افزایش داد. به این معنا که با یک محرک به صورت هم زمان می توان چند دستگاه را راه اندازی نمود.


تعمیر و نگهداری آسان

گیربکس RAN با توجه به ساختاری که دارد (استفاده از دنده های جناغی یا اسپیرال) تا حد مناسبی می تواند بار همراه با نوسان یا شک را تحمل کند و با توجه به همین خاصیت شوک پذیر بودن و ضربه پذیر بودن نت آسانی دارد. از دیگر ویژگی های این نوع گیربکس می توان به موارد زیر اشاره نمود:


نصب آسان

دقت موقعیت دهی بالا

کم صدا بودن

هر محصولی با وجود ویژگی های خوب و مزایای خاص خود، ممکن است دارای معایبی نیز باشد. در مورد گیربکس RAN نیز باید توجه داشت که برای دورهای بالاتر از RPM 1600 ممکن است صدا یا ویبره به وجود بیاید که ناشی از عدم امکان سنگ زنی دنده است.


تعویض چرخ دنده گیربکس RAN

این مدل از گیربکس ها نسبت به گیربکس های معمولی که دارای چرخ دنده صاف هستند، نویز کمتری ایجاد می کنند. برای تعویض چرخ دنده گیربکس RAN نیاز است که هر دو چرخ دنده همزمان عوض شوند زیرا سازندگان این مدل از گیربکس ها چرخ دنده های هر مدل را به صورت دوتایی و متناسب با تلورانس های مربوطه می سازند.


قانون دست راست و چپ در گیربکس RAN

گیربکس های RAN راست

گیربکس های RAN راست دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.


گیربکس های RAN چپ

گیربکس های RAN چپ دست گیربکس هایی هستند که قسمت نیمه بیرونی دندانه آن ها با راستای صفحه محوری در جهت پاد ساعتگرد در یک راستا باشد. از دید یک ناظر بیرونی، نقطه میانی دندانه در واقع صفحه جلویی گیربکس است.


قانون دست راست گیربکس


توجه کنید که چرخ دنده پینیون همواره با قوانین دست مخالف حرکت می کنند. این موضوع شامل زمانی است که چرخ دنده ها داخلی باشند. قوانین مربوط به دست راست و چپ به صورت مشابه بر روی انواع چرخ دنده های دیگر مانند چرخ دنده هیپویید و چرخ دنده دندانه مورب کاربرد دارند.


چرخ دنده های هیپویید

چرخ دنده های هیپویید یکی از انواع چرخ دنده های مورب پیچشی هستند که محور چرخ دنده های آن یکدیگر را قطع نمی کند. شکل گیربکس های هیپویید به صورت هایپربولیک است در حالی که شکل گیربکس های RAN معمولی به صورت مخروطی است. در چرخ دنده هیپویید، پینیون خارج از محور بر روی چرخ اصلی قرار داده شده است تا هم قطر بیشتری داشته باشد و هم سطح تماسی بالاتر را در بر بگیرد. در طراحی چرخ دنده های مخروطی پینیون و صفحه در مقابل یکدیگر قرار گرفته و زاویه پیچش پینیون معمولا بیشتر از چرخ دنده است. پینیون هیپویید از لحاظ قطری بزرگتر از پینیون مورب است.


چرخ دنده های هیپویید شامل چند قسمت کشویی است که می توانند در بین چرخ دنده های پیچی و صاف قرار بگیرند. برای گیربکس های هیپویید روغن چرخ دنده خاصی نیاز است زیرا در حرکت های مختلف و تحت فشار بالا، این گیربکس نیاز به روغنکاری خاصی دارد. گیربکس های هیپویید دارای کاربری های مختلفی از جمله انتقال قدرت می باشند. این مدل از این گیربکس ها در کاربرد انتقال قدرت بازدهی بالاتری نسبت به گیربکس های ورم (worm) دارند. گیربکس های هیپویید دارای قدرت بیشتری در کنترل بار وارد بر چند دندانه به طور همزمان هستند. اگرچه چرخ دنده های مورب تنها یک بار بر روی دندانه را می توانند کنترل کنند. سطح تماس بالای گیربکس های هیپویید با روغنکاری مناسب می تواند کاملا بی صدا و با نویز پایین انجام شود.


چرخدنده گیربکس


زاویه پیچش

زاویه پیچش در چرخ دنده های مورب، به زاویه بین دنبال دندانه و المان مخروطی گفته می شود و نشان دهنده پیچش در دندانه مارپیچ است. در مواردی زاویه پیچش نشان دهنده زاویه پیچش متوسط در چرخ دنده ها است.


زاویه پیچش متوسط یک طراحی خاص برای زاویه پیچش در فاصله مخروطی میانگین در چرخ دنده مورب است.

زاویه پیچش بیرونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی بیرونی ایجاد می کند.

زاویه پیچش درونی زاویه پیچشی است که چرخ دنده مورب در فاصله مخروطی درونی ایجاد می کند.

مقایسه چرخ دنده های مورب پیچشی و هیپویید

چرخ دنده های هیپویید دارای عملکردی قدرتمند تر و آرام تر نسبت به چرخ دنده های مورب پیچشی هستند. چرخ دنده های هیپویید قابلیت استفاده در نسبت های کاهشی بالاتر را دارند اگر چه این مدل از چرخ دنده ها دارای عملکرد کشویی در طول دندانه هستند که بازدهی مکانیکی را کاهش می دهد. اتلاف انرژی در این چرخ دنده ها به صورت گرمای تولید شده بین صفحات چرخ دنده و سیال روغنکاری است. در طراحی اتومبیل ها چرخ دنده های هیپویید در قسمت عقبی خودرو مورد استفاده قرار می گرفت که در اتومبیل های امروزی بیشتر گرایش به سمت چرخ دندنه های مورب پیچشی است زیرا این مدل از چرخ دنده ها دارای بازدهی حرکتی بالاتری هستند.


کاربرد چرخ دنده های هیپویید

چرخ دنده های هیپویید در کامیون ها و وسایل نقلیه بزرگ که گشتاورهای بالایی را انتقال می دهند، همچنان مورد استفاده قرار می گیرد. بالاتر بودن انحراف (افست) چرخ دنده هیپویید موجب افزایش توان انتقال گشتاور در این چرخ دنده ها می شود. هر چند افزایش انحراف (افست) چرخ دنده موجب کاهش بازدهی مکانیکی و در نتیجه افزایش مصرف سوخت می شود. بنا به دلایل کاربردی امکان دارد یک چرخ دنده هیپویید با یک چرخ دنده مورب پیچشی جایگزین شود زیرا چرخ دنده مورب پیچشی به قطر بسیار بیشتری برای انتقال مقدار مشابه گشتاور نیاز دارد. افزایش سایز محور خودرو نیاز به افزایش جایگاه چرخ دنده ها و کاهش فاصله با زمین است.


از جمله مزایای دیگر چرخ دنده های هیپویید این است که چرخ دنده حلقه دیفرانسیل و پینیون ورودی هر دو به صورت هیپویید می باشند. این مزیت در اکثر خودروها موجب می شود تا پینیون به سمت انتهای چرخ اصلی (کرون) منحرف شود. این موضوع موجب افزایش سطح تماس دندانه ها و پایین امدن شفت می شود. هر چند افزایش طول محور شفت موجب کاهش بازدهی مکانیکی می شود.


گیربکس


تولید کنندگان گیربکس RAN

از آنجایی که گیربکس رن RAN یک نوع گیربکس خاص به شمار میرود، در بازار ایران نیز نسبت به گیربکس های پر کاربرد و پر استفاده، زمینه کاری ضعیف تری دارد. تولیدکنندگان خارجی مثل شرکت بونفیلیولی ایتالیا نمونه های بسیار با کیفیتی تولید کرده اند. در ایران نیز شرکت سهند دور اصفهان در دو کلاس RAN C و RAN W به صورت سفارشی اقدام به تولید این نوع گیربکس با نسبت های 1:1 تا 1:6.5 می کند. کالای استوک یا دست دوم نیز در بازار وجود دارد، به عنوان مثال گیربکس RAN فرانسوی استوک با نسبت 1:1 یکی از مواردی است که در بازار ایران به فروش می رسد.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3/1743/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A8%D8%B1%D8%AF-%D9%88-%D9%88%DB%8C%DA%98%DA%AF%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-ran

راهنمای انتخاب الکتروموتور

یکی از دغدغه‌های صاحبان صنایع، انتخاب الکتروموتور مناسب و ایده‌آل است؛ چراکه جزئیات و مشخصات فنی بی‌شماری را باید درنظر بگیرند و درنهایت از مناسب بودن الکتروموتور  با کاربرد مورد نظر اطمینان حاصل کنند. اگر پیش از این از یک الکتروموتور استفاده کرده‌اید، راحت‌ترین راه برای انتخاب الکتروموتور مناسب، جایگزین کردن آن با دینامی است که مشخصات یکسانی داشته باشد؛ برای این‌کار کافی است پلاک الکتروموتور قبلی را بررسی کرده و براساس آن، الکتروموتور جدید تهیه کنید.
اکثر موتورهای الکتریکی دارای صفحه‌ای فلزی یا پلاستیکی به نام پلاک هستند که مشخصات فنی اصلی آن‌ها را نشان می‌دهد؛ برای پلاک خوانی الکتروموتور کافی است با مفهوم اطلاعات درج شده به‌طور کامل آشنا شوید.

انتخاب مناسب ترین و بهترین الکتروموتور

مشخصاتی که روی پلاک درج می‌شوند، عبارتند از:

نیاز برق و جریان الکتریکی موتور (AC یا DC)
نوع جریان (تک فاز یا سه فاز)
جنس بدنه (چدن یا آلومینیوم)
سرعت نامی
توان نامی
سایر اطلاعات، مانند نحوه نصب (به وسیله پایه، فلنج یا هر دو) باتوجه به سفارش مشتری می‌تواند تغییر کند؛ بنابراین نمی‌توان صرفاً به پلاک برای تشخیص مناسب بودن به آن‌ها اعتماد کرد. در ادامه قصد داریم با طرح سوالات درباره راهنمای انتخاب الکتروموتور و پاسخ آن‌ها مسیر درست را به شما نشان دهیم.

تفاوت الکتروموتور AC یا DC 
تفاوت ac و dc

بارزترین تفاوت الکتروموتورها، نوع جریان الکتریکی موتور است؛ بنابراین سوال اول این است: الکتروموتور AC بهتر است یا DC؟

الکتروموتور AC (جریان متناوب)

کارایی بالایی دارند.
صدای کم‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری برای کاربردهای مختلف دارند.
در دو نوع کلی  الکتروموتور تک فاز و سه فاز موجود هستند.
تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی در این موتورها با استفاده از میدان‌های مغناطیسی انجام می‌شود.
الکتروموتور DC (جریان مستقیم)
الکتروموتور DC سرعت‌های متغیری ارائه می‌دهند.
تبدیل انرژی از منابعی با ولتاژ ثابت مانند باتری‌ها انجام می‌شود.
تفاوت الکتروموتور تک فاز یا سه فاز 
انتخاب الکتروموتور

دومین پرسش راهنمای انتخاب الکتروموتور در ارتباط با نوع جریان ورودی به موتور است. تشخیص این که کدام نوع الکتروموتور مناسب شما است، الکتروموتور تک فاز یا سه فاز؟ کاملاً بستگی به نوع کاربرد و زیر ساخت‌های محیط صنعتی دارد. 

الکتروموتورهای تک فاز :

با منبع تغذیه تک فاز کار می‌کنند؛ به عبارتی می‌توانید آن‌ها را با ولتاژ برق شهری نیز استفاده کنید.
معمولاً در مصارف خانگی و صنعتی سبک که نیاز به توان کمتری دارند (مانند بالابر، پمپ، فن و ماشین لباسشویی و … ) استفاده می‌شوند.
الکتروموتور سه فاز:

نیاز به منبع برق سه فاز دارند.
معمولاً در کاربردهای سنگین تر صنعتی که نیاز به توان بالاتری دارند (مانند نوار نقاله، جرثقیل، همزن های صنعتی، سنگ شکن ها و …) استفاده می‌شوند.
سرعت الکتروموتور 
سرعت الکتروموتور با کمک درجه فرکانس و تعداد قطب‌های الکتروموتور بدست می‌آید و درنهایت بر حسب دور در دقیقه (RPM) بیان می‌شود. به طور کلی هر چه تعداد قطب‌ها بیشتر باشد، سرعت موتور کمتر ولی گشتاور آن بیشتر است؛‌ به عنوان مثال، سرعت یک موتور ۲ قطبی دو برابر سرعت یک موتور ۴ قطبی است. برای محاسبه سرعت الکتروموتور از فرمول زیر استفاده می‌شود:

[فرکانس x 120]➗تعداد قطب ها

استاندارد فرکانس موتورها در ایران 50 هرتز است، بنابراین سرعت یک موتور ۲ قطبی برابر است با  الکتروموتور 3000 دور دور در دقیقه و سرعت موتورهای 4 و 8 قطبی هم به ترتیب 1500 و 750 دور در دقیقه است. نکته بسیار مهم در رابطه با سرعت الکتروموتور، درک تفاوت بین سرعت سنکرون و سرعت عملیاتی است. سرعت سنکرون، سرعت موتور بدون بار است که طبق فرمول بالا محاسبه کردیم اما سرعت عملیاتی، سرعت موتور تحت بار است. اگر یک موتور سه فاز دارید و دستگاه با سرعت‌های مختلف کار می‌کند، نیازمند یک اینورتر VFD هستید. درایو اینورتر با کنترل کردن فرکانس برقی که موتور را تغذیه می‌کند، سرعت و دور موتور را کنترل خواهد کرد؛ در غیر اینصورت برای کنترل سرعت موتور باید از یک گیربکس صنعتی استفاده کنید.

اینورتر vf

به صورت کلی الکتروموتورها نباید با بیش از 10% سرعت نامی خود و کمتر از 50% سرعت نامی راه اندازی شوند؛ به عنوان مثال، نباید موتوری با سرعت 3000 دور در دقیقه را با سرعتی بیش از 3300 RPM یا کمتر از 1500 RPM راه اندازی کرد. البته این مقدار همیشه توسط شرکت سازنده در کاتالوگ یا پلاک موتور مشخص می شود و اگر رعایت نشود به موتور آسیب خواهند رساند. بررسی سرعت الکتروموتور یکی از مهم ترین فاکتورهای راهنمای انتخاب الکتروموتور است؛ عامل بعدی که اهمیتی مشابه با سرعت موتور دارد، توان است.

توان الکتروموتور
توان الکتروموتور ظرفیت نیروی خروجی موتور را نشان می‌دهد و بر حسب کیلووات (KW) یا اسب بخار (HP) گفته می‌شود. توان را نباید با گشتاور اشتباه گرفت؛ گشتاور، نیروی چرخشی واقعی تولید شده توسط موتور است که بر حسب نیوتون متر (NM) است. توان خروجی الکتروموتور به عوامل مختلفی مانند طراحی، سایز و راندمان موتور بستگی دارد. توان درج شده روی پلاک موتور نشان‌دهنده حداکثر توان و قدرت الکتروموتور در شرایط عادی است و بیانگر مقدار انرژی الکتریکی است که موتور می‌تواند بدون تجاوز از حد حرارتی خود به نیروی مکانیکی تبدیل کند.

الکتروموتور بدنه چدن بهتر است یا آلومینیوم
بدنه الکتروموتورها معمولاً از دو جنس چدن یا آلومینیوم ریخته‌گری هستند. برای یافتن پاسخ این پرسش که الکتروموتور بدنه چدن بهتر است یا آلومینیوم باید کمی در مورد ویژگی‌های هر یک اطلاعات بیشتری کسب کنیم. 

الکتروموتورهای آلومینیومی:

از نظر ظاهری زیباتر هستند.
انتقال حرارتی بهتری دارند.
خوردگی خیلی کمی دارند.
به دلیل سبکی، نصب راحتی دارند.
الکتروموتورهای چدنی:

بدنه و پوسته محکم‌تری دارند و می‌توانند ضربه و بار بیشتری را تحمل کنند.
ماندگاری و طول عمر بیشتری دارند.
به‌دلیل سنگین بودن، نصب سختی دارند.
مقایسه وزن الکتروموتور

تصویر بالا وزن دو الکتروموتور با مشخصات مشابه که یکی پوسته چدنی دارد و دیگری آلومینیومی را بررسی نموده است و می‌توانید راحت‌تر متوجه اختلاف وزن این دو پوسته شوید؛ هنگام انتخاب الکتروموتور یکی از مهم‌ترین عوامل وزن الکتروموتور است.

تاثیر موقعیت نصب الکتروموتور در انتخاب آن 
موقعیت نصب الکتروموتور

مورد بعدی در راهنمای انتخاب الکتروموتور، موقعیت یا نحوه نصب آن‌ها است. موقعیت نصب الکتروموتور مشخص می‌کند که چگونه می‌توان موتور را نصب کرد و رایج‌ترین روش های آن عبارتند از:

پایه 
فلنج (با نام Face Mount نیز شناخته می‌شود)
پایه و فلنج
لازم به ذکر است که جای پایه را می‌توان به جای زیر موتور، در کنار آن نیز قرار داد ولی برای این حالت حتماً باید جعبه ترمینال موتور در بالای آن قرار گرفته باشد. نصب الکتروموتورها باید به گونه‌ای باشد که کمترین میزان لرزش را داشته باشند.
باتوجه به اینکه نصب صحیح الکتروموتور از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به صورت مستقیم بر طول عمر موتور و تجهیزات مرتبط با آن و همچنین ایمنی افراد تاثیر می‌گذارد، باید توسط افراد متخصص و ماهر انجام شود.

بررسی موتور

پارت نامبر الکتروموتور چیست؟
پارت نامبر الکتروموتور، یک رشته عددی یا حرف و عدد است که توسط شرکت سازنده به یک دسته از محصولات اختصاص داده می‌شود. با استفاده از این کد به راحتی می‌توان مشخصات محصول را شناسایی کرد و در صورت نیاز به تعویض و جایگزین کردن یک قطعه، قطعات صنعتی متناسب با همان موتور را تهیه کرد.

در واقع تمامی موارد گفته شده در راهنمای انتخاب الکتروموتور را به صورت کد می‌توانید در این رشته عدد و حرف بیابید از جمله جنس پوسته، تعداد قطب‌ها، توان و موقعیت نصب. البته این کدها بیشتر در انواع الکتروموتور خارجی مشاهده می‌شود و تولیدکنندگان الکتروموتور ایرانی صرفاً شماره سریال اختصاصی محصول را روی پلاک درج می کنند!

پارت نامبر الکتروموتور

گزینه های جانبی الکتروموتور
برخی از الکتروموتورها، امکانات بیشتری نسبت به محصولات مشابه دارند. یکی از امکانات بسیار مفید در الکتروموتورها، وجود خازن راه‌انداز و خازن کمکی است که به موتور برای رسیدن به سرعت و گشتاور نامی خود کمک می‌کنند. الکتروموتورهای خازن دار برای کاربردهایی که موتور نیاز به کارکرد طولانی دارد مانند فن و پمپ استفاده می‌شوند. علاوه بر این، استانداردهای محافظتی نیز یکی از نکات مهم در انتخاب الکتروموتور هستند که می‌توانید مد نظر قرار دهید؛ این درجه‌بندی حفاظتی که به صورت IP نمایش داده می‌شود، میزان حفاظت از موتور در برابر گرد و غبار و آب را نشان می‌دهد.

نکات مهم در انتخاب یک الکتروموتور مناسب
همه موتورهای AC امکان کار به صورت چپگرد و راستگرد را دارند اما الکتروموتورهای DC به صورت یک جهته طراحی شده‌اند؛ یعنی بسته به نحوه سیم‌کشی موتور فقط در یک جهت (در جهت عقربه‌های ساعت یا خلاف جهت عقربه‌های ساعت) می‌توانند بچرخند.
.بعضی از الکتروموتورها به طور ویژه برای استفاده در مناطق خطرناک که خطر انفجار در آن‌ها زیاد است، طراحی شده‌اند و با نام الکتروموتور ضد انفجار شناخته می‌شود
برخی از الکتروموتورها به ترمز مجهز هستند تا در صورت توقف چرخش محور، بار روی موتور نباشد؛ این موتورها با نام موتور ترمزدار شناخته می‌شوند.
بهتر است قبل از راه اندازی موتور و اعمال بار روی آن، از کلید حرارتی، فیوز و سایر وسایل حفاظتی در مسیر موتور استفاده کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود.
سیستم خنک‌کننده الکتروموتور از جمله فن موتور یا اکسترنال فن باید به درستی عمل کنند و دمای موتور از حد مجاز بیشتر نشود.
برخی از لوازم جانبی مانند PTC، ترانسمیتر و ترمیستور را نیز میتوانید به همراه موتور تهیه کنید.
الکتروموتور ترمزدار

نتیجه گیری

بخش بسیار زیادی از برق صنایع به الکتروموتورها اختصاص یافته و باتوجه به تنوع مدل‌ها و مشخصات فنی این دستگاه‌ها، داشتن یک راهنمای انتخاب الکتروموتور می‌تواند کمک بسیار زیادی به انتخاب و خرید یک الکتروموتور متناسب با کاربری مد نظر نماید. علاوه بر این موارد، دریافت مشاوره از یک فرد متخصص نیز به انتخاب هوشمندانه و دقیق‌تر الکتروموتورها کمک می‌کند. کارشناسان وبسایت  کالا صنعتی  آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان در هر مرحله از انتخاب، خرید، نصب، راه اندازی، تعمیر و نگهداری الکتروموتورها به شما عزیزان هستند.

بلبرینگ ORS

بلبرینگ ORS یکی از تولید کنندگان برتر بلبرینگ های شعاعی در جهان است. در سال 1982 تاسیس شد و در سال 1988 صادرات محصول به جهان را آغاز کرد. چشم انداز ORS تولید بلبرینگ با کیفیت برتر و تبدیل شدن به یک رهبر بازار در جهان است. شرکت ORS یکی از برترین  تولید کننده بلبرینگ های دقیق در اروپا محسوب میشود که یکی از افتخارات کشور ترکیه در بخش صنعت این کشور میباشد. در طراحی بلبرینگ های ORS کاهش صدا، نصب آسان، کاهش اصطحکاک و حفظ مقاومت در برابر نورد بسیار مورد اهمیت می باشد. شعار آن ها این است که "چرخ صنعت را بدون مشکل نگه داریم".

کالاصنعتی