کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

کالا صنعتی

مجله کالا صنعتی

پیتینگ چیست؟

پیتینگ چیست؟

هنگامی که در پمپ پدیده کاویتاسیون ایجاد شود، از آنجایی که حباب های بخار دچار شکستگی می شوند، سر و صدایی از بیرون شنیده می شود و در درون پمپ خوردگی هایی از نوع پیتینگ یا piting حفره برداری ایجاد می گردد.


خوردگی پی تینگ در کدام نوع از پمپ ها ایجاد می شود؟

توضیحات مربوط به چگونگی پیدایش خوردگی پیتینگ مربوط به پمپ های گریز از مرکز است که در پمپ های دیگر نیز مانند پمپ های دورانی و پمپ های رفت و برگشتی می تواند در شرایط مشابهی بروز پیدا کند.


چه عواملی باعث بروز پدیده کاویتاسیون در پمپ می گردند ؟

وقتی در یک پمپ پدیده کاویتاسیون رخ بدهد سه علت اصلی باعث رخداد آن می شوند : زیاد بودن عمق مکش در پمپ، بهره برداری نمودن از پمپ با سرعت و دور بسیار بالا و همچنین کافی نبودن مقدار NPSHav.


محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی انواع پمپ کفکش

پی تینگ یا حفره برداری piting چیست ؟

پی تینگ یا حفره برداری piting در واقع همان سر و صدایی است که از نواقصی که به دلیل بروز پدیده کاویتاسیون ایجاد می شوند ، نشأت می گیرد. چنانچه گفته شد وقتی پدیده کاویتاسیون با شدت همراه باشد می تواند سر و صدای زیادی تولید کند و به پمپ صدمات شدیدی وارد می نماید. اما اگر پدیده کاویتاسیون رخ داده شدت زیادی نداشته باشد و ضعیف باشد نتیجه ای جز کاهش اندک بازدهی پمپ و همچنین فرسایش کمی در قطعات پمپ نخواهد داشت.


چرا باید در انتخاب پمپ ، طراحی و نصب تاسیسات آن دقت کرد ؟

به دلیل آنکه ساختمان همه پمپ ها طوری طراحی شده که امکان پیدایش پدیده کاویتاسیون در آنها وجود دارد، از این رو لازم است در زمان انتخاب پمپ، طراحی و نصب تاسیسات مربوط به آن دقت لازم را به عمل آورد. برای آگاهی از آخرین قیمت پمپ و دریافت کاتالوگ با کارشناسان فروش در تماس باشید.

منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/66/%DA%A9%D8%A7%D9%88%DB%8C%D8%AA%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D9%88%D9%86-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%AA%DB%8C%D9%86%DA%AF-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7

پمپ دیافراگمی گراکو هاسکی GRACO

پمپ دیافراگمی هاسکی (برند گراکو)

پمپ دیافراگمی (=بادی یا پنوماتیکی) یک انتخاب مناسب و قابل اطمینان برای انتقال و مدیریت سیالات رقیق، غلیظ، دارای خورندگی، اشتعال‌زا، دارای خاصیت اسیدی و بازی است. در یک پمپ دیافراگمی نیروی محرک به کمک باد تامین می‌شد. لازم به ذکر است این نوع پمپ زیر مجموعه پمپ‌ها با جابجایی مثبت قرار می‌گیرد و عملکرد آن‌ها از رفت و برگشت دیافراگم و ایجاد پدیده خلاء در سمت دیگر و مکش در سمت دیگر نشات می‌گیرد. در مقالات قبل سایت کالاصنعتی، عملکرد پمپ‌های دیافراگمی با جزئیات بررسی و ارائه شده است. در حال حاضر شرکت‌های زیادی در زمینه تولید پمپ‌های دیافراگمی فعالیت دارند. برای دریافت مشخصات فنی و خرید پمپ آب کشاورزی با کارشناسان فروش در تماس باشید.


پمپ هاسکی

از جمله شرکت‌هایی که در ایران نیز محصولات آن‌‌ها تامین می‌شوند می‌توان به شرکت گراکو هاسکی آمریکا (GRACO HUSKY)، شرکت فلویمک ایتالیا (FLUIMAC)، شرکت ویلدن انگلستان (WILDEN)، شرکت یامادا ژاپن (YAMADA)، شرکت‌های ران و پمکار ترکیه (RAN & POMKAR)، شرکت رایور ویو چین (RIVER WAVE)، شرکت‌های لوتز و دبم آلمان (DEBEM & LUTZ) و شرکت بزرگ سندپایپر آمریکا (SANDPIPER) اشاره کرد. در حال حاضر پمپ‌های دیافراگمی آمریکایی و ترکیه در مجموعه کالاصنعتی قابل تامین است. در این میان، برند گراکو (تاسیس در سال 1926) که پمپ‌های دیافراگمی هاسکی را در سری‌های متنوعی (205، 307، 716، 1050، 1590، 2150، 3275 و 3300) تولید می‌کند مورد توجه بیشتری قرار گرفته اند. کیفیت ساخت، تنوع محصولات و دقت بالا از جمله ویژگی‌هایی است که گراکو را متمایز می‌کند. برای انتخاب پمپ مناسب براساس هد (ارتفاع)، دبی (آبدهی) و نوع سیال و قیمت پمپ دیافراگمی با کارشناسان کالاصنعتی در تماس باشید.


پمپ هاسکی


محصولات پیشنهادی: قیمت پمپ اسید

جنس بدنه و اجزای پمپ دیافراگمی

معمولا در انتخاب پمپ‌ خانگی، کشاورزی و نیمه صنعتی دو پارامتر هد (ارتفاع) و دبی (آبدهی) نقش مهم و بسزایی دارد. در کنار آن جنس پروانه و جنس بدنه نیز مورد توجه است، ولی معمولا جنس بدنه و پروانه از چدن یا استیل انتخاب می‌شود. در طرف مقابل برای انتخاب یک پمپ دیافراگمی جنس برنه، جنس سیل (آب‌بند) و جنس توپک نیز مورد توجه بیشتری است. جنس این اجزا علاوه بر قیمت، وزن کلی پمپ و نوع عملکرد را نیز تعیین می‌کنند. در میان شرکت‌های تولید کننده پمپ دیافراگمی، شرکت گراکو تولید کننده پمپ دیافراگمی هاسکی بیشترین تنوع را دارد. در ادامه به طور خلاصه به انواع مختلف مواد مورد استفاده و کاربرد آن‌ها در پمپ‌های دیافراگمی اشاره می‌شود. لازم به ذکر است برخی از این مواد به صورت پیش فرض و برخی به صورت سفارشی توسط گراکو قابل تامین است.


آهن (Iron): ماده‌ای که برای تولید بدنه استفاده می‌شود و مقاومت بالایی در برابر سایش از خود نشان می‌دهد. 

کینار (Kynar): ماده مورد استفاده در تولید توپک و نشیمنگاه. یک صمغ مصنوعی به‌شمار می‌آید و تحمل در برابر اسیدها و بازها، تحمل در مقابل سایش و مقاومت دمایی بالا از ویژگی‌های این ماده است.

استال (Acetal): این ماده که به‌عنوان ترمو پلاستیک می‌تواند جایگزین فلزات غیرآهنی شود. در تولید بدنه اصلی، توپک و نشیمنگاه کاربرد دارد. استال مقاومت در برابر حلال ها و مواد آتش‌زا، تحمل در برابر سایش و محیط اسیدی و بازی را داراست.

آلومینیوم (Aluminum): ماده‌ای پرطرفدار در تولید بدنه و موتور. اگر چه آلومینیوم در مقابل سایش و خوردگی تحمل بالایی دارد، در استفاده برای پمپاژ هیدروکربن‌های هالوژنی عملکرد نامطلوبی دارد.

استنلس استیل (Stainless steel): ماده‌ای محبوب به دلیل مقاومت خوب در مقابل خوردگی و سایش برای تولید بدنه، نشیمنگاه و توپک است.

فولاد ضد زنگ سخت شده (Hardened SST): نشیمنگاه و توپک را می‌توان با این ماده ساخت. در برابر مواد شیمیایی و حتی سایش مقاومت خوبی دارد.

پلی پروپیلن (PP): کاربرد در تولید بدنه اصلی، نشیمنگاه و توپک دارد. از دیدگاه اقتصادی ارزان بوده و سازگاری شیمیایی خوبی نیز دارد.

لاستیک نیتریل (NBR ،Buna-N): در ساخت نشیمنگاه، دیافراگم و توپک کاربرد دارد. برای استفاده در پمپاژ مواد غذایی و همچنین سیالات پایه نفتی گزینه ایده‌آلی است.

TPE وGEOLAST: مواد مورد استفاده در تولید نشیمنگاه، توپک و دیافراگم. در برابر سایش مقاوم بوده و جایگزین مناسبی برای لاستیک نیتریل به‌شمار می‌آیند.

تفلون (PTFE): این ماده گزینه بسیار مناسبی برای پمپاژ حلال‌ها است، در مقابل سایش عملکرد خوبی ندارد، با سیالات سازگاری شیمیایی خوبی داشته و در تولید توپک و دیافراگم استفاده می‌شود.

محصولات پیشنهادی: پمپ خارجی

سایزها و نوع ورودی و خروجی در پمپ هاسکی گراکو  و اجزای آن

پمپ های دیافراگمی هاسکی گراکو در سایزهای متنوعی (1/4 اینچ، 3/8 اینچ،1/2 اینچ، 3/4 اینچ،1 اینچ، 1/2 1 اینچ، 2 اینچ و 3 اینچ) تولید می‌شوند. آبدهی در این نوع پمپ‌ها در بازه حدود 5 الی 1000 لیتر دقیقه و هد کاری در بازه 7 تا حدود 80 متر است. ورودی خروجی میانی، جانبی و دو بخشی در ساختار پمپ‌های هاسکی گراکو وجود دارد. اجزای اصلی یک پمپ هاسکی گراکو شامل بدنه، دیافراگم، اورینگ (واشر)، مانیفولد ورودی و خروجی، توپک و نشیمنگاه آن، کیت و شیر چند طرفه است.


پمپ هاسکی گراکو


مزایا و کاربرد پمپ‌های دیافراگمی هاسکی گراکو 

علاوه بر مزایایی که پیش‌تر به آن اشاره شد (کیفیت ساخت، تنوع محصولات و دقت بالا)، می‌توان گفت پمپ‌های هاسکی به دلیل ضد انفجار بودن ایمنی خوبی دارند، حتی در حضور آلودگی محیطی در کلیه مکان‌ها قابلیت نصب و راه اندازی دارند. خود مکش هستند. می‌توانند کاملا در یک محیط غوطه‌ور بوده و همچنان کار کنند. دبی و هد متغیر دارند. علاوه بر اینکه به صورت خشک می‌توانند بدون آسیب کار کنند، نشستی خیلی کمی دارند. با انواع جنس، سایز و ساختار تولید و به مشتری ارایه می‌شوند. در محیط‌های با رطوبت بالا استفاده شده و قابلیت پمپاژ مواد اشتعال‌زا، خورنده، اسیدی، غلیظ را دارند. کاربرد یک پمپ دیافراگمی هاسکی می‌تواند در پمپاژ و انتقال مواد غذایی (رب، سس، مربا، شربت، شکلات، آب نمک، خمیر)، مواد شیمیایی (رنگ، حلال‌ها، رزین، لاتکس، چسب، نفت و سیلیس)، روغن، بنزین، انواع اسیدها و بازها، آب ژاول، مواد دارویی، شامپو و حتی لجن دیده شود.


محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی پمپ سیستما

مزایا و ویژگی‌های مهم مدل‌های مختلف هاسکی گراکو

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 205 : (عملکرد جابجایی مثبت, عملگر پنوماتیکی، ورودی و خروجی سایز یک چهارم اینچ، فشار کاری حدود 7 بار و بیشینه دبی 19 لیتر بر دقیقه، بیشینه مکش 3 متر و کارکرد تا دمای 82 درجه سانتی‌گراد، تولید در سه جنس pp، استال، PVDF)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 307 : (دارای ورودی و خروجی سه هشتم اینچ(8/3)، عملکرد از نوع جابجایی مثبت، پنوماتیکی، قابل استفاده برای سیالات تا ویسکوزیته حدود 1000 سانتی پویز، فشار کاری 7 بار و دبی حدود 26 لیتر بر دقیقه، توانا در پمپاژ سیالات دارای ذرات جامد تا اندازه 1.5 میلی متر، کارکرد تا دمای حدود 65 درجه سانتی گراد)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 515 : (دارای سایزهای ورودی و خروجی یک دوم و سه چهارم اینچ، قابل استفاده برای پمپاژ سیالات تا 5000 سانتی پویز، نوع پنوماتیکی، دارای فشار کاری حدود 7 بار و دبی 57 لیتر بر دقیقه، توانا در پمپاژ سیالات دارای ذرات تا حدود 2.5 میلی متر، تا دمای 82 درجه سانتی گراد امکان کار دارد)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 716 : (مدل 716 دارای عملکرد از نوع جابجایی مثبت و پنوماتیکی است، دارای خروجی و ورودی سه چهارم اینچ دارد، حداکثر فشار کاری و دبی 7 بار و 61 لیتر بر دقیقه است. همچنین می‌تواند سیالات دارای ذرات تا سایز 2.5 میلی‌متر و ویسکوزیته 5000 سانتی پویز را پمپاژ کند)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 1050 : (نوع پنوماتیکی و جابجایی مثبت، ورودی و خروجی سایز یک اینچ، فشار کاری حدود 9 بار و بیشینه دبی 189 لیتر بر دقیقه، سیال دارای ویسکوزیته 10000 سانتی پویز و دارای ذرات جامد سایز 3.2 میلی متر را پمپاژ می‌کند)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 1590 : (دارای سایز ورودی و خروجی 1.5 اینچ، جابجایی مثبت و پنوماتیکی، فشار کاری حدود 9 بار و دبی حدود 378 لیتر بر دقیقه، دارای تنوع جنس استیل، آلومینیوم، pp و PVDF و توانا در پمپاژ سیالات غلیظ تا 15000 سانتی پویز)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 2150 : (سایز ورودی و خروجی دو اینچ، فشار کاری حدود 9 بار و حداکثر دبی 568 لیتر بر دقیقه، توانا در پمپاژ سیالات تا 20000 سانتی پویز)

پمپ دیافراگمی هاسکی گراکو مدل 3275 و 3300 : (جابجایی مثبت و پنوماتیکی، دارای ورودی و خروجی سایز سه اینچ، امکان کار برای سیالات تا 20000 سانتی پویز، فشار کاری 7 بار و دبی بیشتر از 1000 لیتر بر دقیقه)  


مشخصات فنی پمپ دیافراگمی گراکو

هاسکی نام تجاری پمپ دیافراگمی گراکو GRACO است که با نیروی هوای فشرده (پنوماتیک) کار میکنند ودر صنایع مختلف کاربرد وسیع دارند. پمپ های دیافراگمی گراکو با نسبت 1:1 و ظرفیت انتقال 1 الی 1000 لیتر در دقیقه برای پمپاژ و انتقال و توزیع انواع سیالات به کار گرفته میشوند. بدنه و اجزای داخلی پمپ دیافراگمی گراکو از مواد مختلفی ساخته شده اند تا بتوانند در شرایط مختلف پمپاژ هر نوع سیالی را با هر نوع PH امکان پذیر نمایند.


موارد قابل استفاده در ساختمان قطعات و اجزای پمپ ها

 Stainless steel ss(استنلس استیل): جهت مواد خورنده و سیالات با پایه آب

 Aluminium AL(آلومینیوم): جهت روغن ها ، آب ،اغلب حلال ها و مصارف عمومی

 Poly propylene pp(پلی پروپیلن): جهت اسید ها و بازها

 Acetal AC(استال): جهت حلال ها و مواد آتشزا

Kyner KY (کینار): جهت مواد شیمیایی خورنده ویا موادی که با درجه حرارت بالا پمپ میشوند.

 Carbon steel CS(کاربن استیل): جهت مواد ساینده

علاوه بر موارد فوق که عمدتا اجزای خارجی پمپ را تشکیل میدهند قطعات داخلی که با سیال در تماس هستند از مواد مقاوم در مقابل حلال ها و مواد شیمیایی ها و خورنده و مواد ساینده از جمله تفلونHytrel,Buna-N,Viton,Santopren,(Teflon) ساخته می شوند. باتوجه به این تنوع ساخت پمپ های دیافراگمی هاسکی (Husky) برای انتقال انواع اسیدها وبازها، سیالات سنگین و لجنی،رنگ ها ولهاب ها،مرکب و جوهر ها،چسب ها و روغن ها، مواد نفتی ، شیمیایی و آتشزا،تمیز کننده ها و حلال ها ،مواد غذایی،محلول های دارویی و.....یک انتخاب ایده آل می باشد. طراحی مناسب پمپ های هاسکی (Husky) همراه با حداقل قطعات متحرک و کمترین اصطکاک داخلی،مدت ها کار بدون مشکل پمپ را تضمین می نماید. پمپ های هاسکی بلافاصله شروع به کار می نایند(احتیاج به هواگیری ندارند) و با افزایش فشار هوای ورودی از صفرتا حداکثر ظرقیت خود بازدهی دارند و به سهولت جا به جا و نصب میشوند. پمپ های دیافراگمی (Husky) هرگز جرقه ای ایجاد نمی کنند، بنابراین برای کار با مواد آتشزا و یادر محیط خطرناک بهترین انتخاب هستند.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/315/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C/%D9%BE%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%D8%B3%DA%A9%DB%8C-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D9%88-graco

الکتروموتور ایلماز کالاصنعتی

شرکت الکتروموتور ایلماز در سال 1985 در کشور ترکیه افتتاح شد. شرکت ایلماز در ابتدا تولید گیربکس صنعتی را به عهده داشت و پس از سال ها به تولید الکتروموتور ایلماز مشغول شد. با استفاده از یک استراتژی منظم و سازگار، الکتروموتور ایلماز و گیربکس ایلماز به عنوان برند های شاخص در ترکیه اقدام به ساخت الکتروموتور و گیربکس صنعتی نمودند. الکتروموتور ایلماز در سال های اخیر با تولید انواع الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز در صنایع مختلف جایگاه ویژه ای باز کرده است و امروزه بسیاری از صنایع از برند ایلماز در کارخانجات خود استفاده می کنند. سرمایه گذاری برای تولید موتور ایلماز با کیفیت و مداومت زیاد ادامه دارد و مورد استقبال بسیاری از کارخانجات جهان است. الکتروموتور ایلماز و گیربکس ایلماز تقریباً به عنوان یک برند مشهور در ایران جا افتاده است و بسیاری از صنعتگران با این نام آشنا هستند. شرکت فن آوران تهران وارد کننده این برند معتبر در ایران است و کالا صنعتی به عنوان یکی از تامین کنندگان این کالا در ایران با قیمتی مناسب الکتروموتور ایلماز را به تمامی شهر های تهران، مشهد، تبریز، اصفهان و شیراز ارسال دارد.  برای آگاهی از لیست قیمت الکتروموتور ایلماز Yilmaz و خرید اینترنتی الکتروموتور با کارشناسان فروش در تماس باشید.


الکتروموتور ایلماز در چه سایز هایی تولید می شود؟

در سایت کالا صنعتی انواع الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز با برند الکتروموتور ایلماز موجود است. برای بررسی موجودی الکتروموتور تک فاز و سه فاز ایلماز با کارشناسان فروش در تماس باشید.


نمایندگی الکتروموتور ایلماز در ایران وجود دارد؟

الکتروموتور ایلماز در ایران نیز نمایندگی فعال دارد و تقریباً تمامی توان ها و دور ها در ایران قابل دستیابی است.


دیتاشیت الکتروموتور ایلماز را از کجا تهیه کنم؟

سایت کالا صنعتی با افتخار اولین سایتی است که در ایران دیتاشیت با کیفیت تولید کرده و در اختیاز صنعتگران قرار داده است. در نوار بالای سایت میتوانید به صفحه دیتاشیت مراجعه کرده و دیتاشیت با کیفیت برای موتور ایلماز را تهیه فرمایید. برای اینکه انتخاب درستی داشته باشید میتوانید قبل از خرید با کارشناسان فروش کالا صنعتی نیز مشورت نمایید.

شرکت الکتروموتور ایلماز در چه سالی تاسیس شد؟

شرکت الکتروموتور ایلماز در سال 1985 در کشور ترکیه افتتاح شد. شرکت ایلماز در ابتدا تولید گیربکس صنعتی را به عهده داشت و پس از سال ها به تولید الکتروموتور ایلماز مشغول شد. الکتروموتور ایلماز و گیربکس آن در ایران شهرت بسزایی دارد و بسیار از شرکت ها با توجه به کیفیت بالای آن، از این برند استفاده می کنند.


مزیت محصولات و شرکت ایلماز چیست؟

الکتروموتور ایلماز در سال های اخیر با تولید انواع الکتروموتور تک فاز و الکتروموتور سه فاز در صنایع مختلف جایگاه ویژه ای باز کرده است .سرمایه گذاری برای تولید الکتروموتور ایلماز با کیفیت و مداومت زیاد ادامه دارد و مورد استقبال بسیاری از کارخانجات جهان است.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/299/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%BE%D8%A7-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%B2-yilmaz

سربندی موتور سه فاز و نحوه تشخیص آن

الکتروموتورهای سه فاز به دلیل قدرت بالا، مصرف کمتر انرژی و راندمان بالا و همچنین تعمیر و نگهداری راحت تر، یکی از محبوب ترین دستگاه ها در صنایع کوچک و بزرگ هستند. الکتروموتور سه فاز همانطور که از نامش پیداست از منبع تغذیه سه فاز استفاده می کنند و تعداد متنوعی سیم پیچ در داخل استاتور آن ها برای ایجاد میدان مغناطیسی و تولید نیروی مکانیکی چرخشی لازم وجود دارد. اما در نهایت 6 رشته سیم از داخل پوسته و سیم پیچ ها وارد ترمینال موتور می شود و منظور از سربندی موتور سه فاز، نحوه اتصال سیم های خروجی سیم پیچ ها به یکدیگر است.


روش های سربندی الکتروموتور سه فاز

به طور کلی دو روش برای سربندی موتور سه فاز وجود دارد که عبارتند از:


روش راه اندازی الکتروموتور ستاره 

روش راه اندازی الکتروموتور مثلث

موتورهای سه فاز برای کار در دو ولتاژ مختلف طراحی شده اند و می توان سیم پیچ آن ها را در دو پیکربندی ولتاژ بالا یا ولتاژ پایین متصل نمود.  در پیکربندی های ولتاژ بالا، دو سیم پیچ هر فاز، به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند و بیشترین مقدار ولتاژ منبع تغذیه (380 ولت) به صورت مساوی بین سیم پیچ ها تقسیم می شود. در این روش، موتور در حین راه اندازی جریان زیادی را از شبکه دریافت می کند و موجب افت شدید آن می شود که به دیگر دستگاه های الکتریکی متصل به جریان برق آسیب می رساند.


در پیکربندی ولتاژ پایین، دو سیم پیچ هر فاز به صورت موازی به یکدیگر متصل می شوند و مقدار ولتاژ کمتری (220 ولت) از منبع تغذیه دریافت می کنند؛ در این روش از تمامی توان و ظرفیت موتور استفاده نمی شود و بیشتر برای راه اندازی الکتروموتور کاربرد دارد. در این مقاله نقشه سربندی موتور سه فاز را در دو پیکربندی ستاره و مثلث بررسی می کنیم و سپس هریک از این دو روش پیکربندی را به صورت کامل شرح می دهیم. همچنین مقاله انواع روش های راه اندازی الکتروموتور اطلاعات مهمی ارائه داده که مکمل مطالب این مقاله هستند.


تخته کلم موتور سه فاز 

تخته کلم موتور سه فاز


همانطور که گفتیم موتورهای سه فاز بسته به نوع و مشخصات فنی، تعداد متنوعی سیم پیچ دارند؛ اما در نهایت 6 رشته سیم داخل پوسته وارد محفظه ای به نام ترمینال یا تخته کلم موتور سه فاز می شود. بنابراین تخته کِلَم یا به اصطلاح دیگر تخته کلمپ، همان ترمینال یا جعبه اتصالات الکتروموتور است که سربندی موتور سه فاز را در آن انجام می دهیم.


به طور کلی سر و ته کلاف های موتور سه فاز با دو حرف مشخص می کنند. U1 و V1 و W1 مشخص کننده ابتدای سیم پیچ ها (سر کلاف ها) هستند و U2 و V2 و W2 نشان دهنده انتهای کلاف ها هستند. اما دو سر یک کلاف مانند U1 و U2 روبروی هم قرار ندارند و به صورت ضربدری قرار گرفته اند. برای هریک از روش های ستاره یا مثلث باید ابتدا و انتهای کلاف ها را به شیوه خاصی به یکدیگر متصل نماییم که در قسمت بعدی شرح می دهیم.


نقشه سربندی موتور سه فاز

هرگاه شبکه سه فاز را به ابتدای کلاف ها یعنی 1U و 1V و 1W متصل کنیم و انتهای سیم پیچ ها یعنی 2U و 2V و 2W را به یکدیگر متصل کنیم، سربندی موتور سه فاز به روش ستاره را انجام داده ایم. نقشه سربندی موتور سه فاز به روش ستاره را در شکل زیر می توانید مشاهده نمایید. 


نقشه سربندی موتور سه فاز


اما اگر انتهای کلاف اول (2U) را به ابتدای کلاف دوم (1V) و انتهای کلاف دوم (2V) را به ابتدای کلاف سوم (1W) و به همین ترتیب انتهای کلاف سوم (2W) را به ابتدای کلاف اول (1U) متصل کنیم، سربندی موتور سه فاز به روش مثلث را انجام داده ایم که در تصویر زیر به خوبی نمایش داده شده است.


نقشه سربندی موتور سه فاز به روش مثلث


سربندی موتور ستاره مثلث

تا اینجا نقشه سربندی موتور سه فاز و نحوه قرار گرفتن کلاف ها در تخته کلم را بررسی کردیم؛ حالا وقت آن رسیده است که اطلاعات بیشتری در خصوص هریک از انواع سربندی موتور ستاره مثلث کسب کنیم. 


سربندی موتور سه فاز به روش ستاره

برای راه اندازی موتور به روش ستاره کافی است هریک از کابل های سه فاز را به یکی از ابتدای کلاف ها (U1,V1,W1) متصل کنیم و انتهای کلاف ها را با یک پل به هم متصل کنیم. در این حالت ولتاژی که دو سر هر کلاف می افتد، با نسبت 1.73 افت می کند؛ به عنوان مثال اگر ولتاژ برق سه فاز در ایران 380 ولت باشد، این عدد را باید به 1.73 تقسیم کنید که عدد حدودی 220 ولت به دست می آید و نشان دهنده ولتاژی است که به دو سر یک کلاف می رسد. نمودار الکتریکی این اتصال به شکل زیر است:


سربندی موتور سه فاز به صورت ستاره


سربندی موتور سه فاز به روش مثلث

اما در سربندی موتور سه فاز به روش مثلث ولتاژی که به دو سر کلاف می رسد، برابر با ولتاژ شبکه است. به همین علت موتور جریان بالاتری نسبت به روش ستاره از شبکه می کشد و گشتاور بالاتری خواهد داشت. به عنوان مثال اگر ولتاژ برق سه فاز در ایران 380 ولت باشد و موتور به روش مثلث راه اندازی شود، میزان ولتاژی به که به دو سر یک کلاف می رسد، 380 ولت خواهد بود.


یکی از نکات بسیار مهم در خصوص سربندی موتور سه فاز به روش مثلث این است که حتماً روی پلاک موتور باید ولتاژ مجاز برای حالت مثلث، 380 ولت ذکر شده باشد؛ در غیر اینصورت اگر موتور به صورت مثلث سربندی شود و ولتاژ 380 به کلاف ها برسد، موتور می سوزد. برای اینکه با مفاهیم پلاک موتور بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم مقاله پلاک خوانی الکتروموتور را مطالعه فرمایید.


نمودار الکتریکی سربندی موتور سه فاز به روش مثلث را در تصویر زیر مشاهده می کنید:


روش سربندی موتور سه فاز به روش مثلث


البته به خاطر داشته باشید که علیرغم اینکه روش ستاره میزان کمتری جریان از شبکه می کشد ولی پس از رسیدن موتور به دور نامی خود باید با استفاده از مدارهای کنتاکتوری، سربندی را به حالت مثلث تبدیل کنیم؛ وگرنه احتمال اینکه موتور نتواند بار را تحمل کند، بسیار بالا می رود. البته همانطور که اشاره کردیم، موتور باید توانایی تحمل ولتاژ 380 ولت را داشته باشد؛ در غیر اینصورت، یا باید از ترانس های کاهنده ولتاژ 380 به 220 ولت استفاده کنیم و یا از اینورتر استفاده شود.


استفاده از اینورتر مزایای بیشتری نسبت به سایر روش ها دارد؛ از جمله:


کنترل دور موتور

حذف لگدهای اولیه موتور

مصرف برق بهینه تر

علاوه بر این موارد، با استفاده از اینورترهای تکفاز به سه فاز، می توان موتورهای سه فاز را با برق شهری 220 ولت نیز راه اندازی کرد که مزیت بسیار بزرگی به شمار می رود. یکی از روش های راه اندازی موتورها، با استفاده از کلید دستی است که در مقاله راه اندازی الکتروموتور توسط کلید دستی به طور کامل در خصوص آن توضیح داده ایم.


نتیجه گیری


در این مقاله دو روش سربندی الکتروموتور سه فاز، یعنی روش ستاره و مثلث را به طور کامل شرح دادیم. همچنین مزیت ها و معایب هر کدام از این موارد را بررسی کردیم ولی با این حال، تعویض سربندی الکتروموتورها کاری تخصصی و نسبتاً پیچیده است؛ برای همین، پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام برای سربندی موتور سه فاز، حتماً با کارشناسان کالا صنعتی در تماس باشید تا به صورت رایگان از مشاوره تخصصی فنی در این زمینه بهره مند شوید.

انواع سربندی های موتور سه فاز؟

به طور کلی دو روش برای سربندی موتور سه فاز وجود دارد که عبارتند از:


روش ستاره 

روش مثلث

سیم پیچی موتور سه فاز؟

موتورهای سه فاز بسته به نوع و مشخصات فنی، تعداد متنوعی سیم پیچ دارند؛ اما در نهایت 6 رشته سیم داخل پوسته وارد محفظه ای به نام ترمینال یا تخته کلم موتور سه فاز می شود. بنابراین تخته کِلَم یا به اصطلاح دیگر تخته کلمپ، همان ترمینال یا جعبه اتصالات الکتروموتور است که سربندی موتور سه فاز را در آن انجام می دهیم.

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/178/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%B1%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C

تست سیم پیچ موتور سه فاز

تست سیم پیچ موتور سه فاز، یکی از مراحل ضروری در عیب‌یابی و تشخیص مشکلات الکتروموتور است؛ چراکه الکتروموتور سه فاز از قدرت بالا و عملکردی قابل اعتماد برخوردار است اما اگر بیش از حد تحت بار قرار بگیرد، امکان سوختن سیم پیچ افزایش پیدا می‌کند و موتور آسیب می‌بیند. بنابراین مهم است که وضعیت سلامت موتور سه فاز را از نظر مکانیکی و الکتریکی بررسی کرد.


سزبندی الکتروموتور سه فاز


در ادامه مطلب، ۴ مورد از روش‌های تست سالم بودن الکتروموتور را بررسی خواهیم کرد تا وضعیت سلامت مکانیکی و الکتریکی موتور مشخص شود؛ این آزمایش‌ها باید توسط افرادی ماهر در زمینه برق زمانی اجرا شوند که موتور خاموش است و هیچ اتصالی در سربندی آن صورت نگرفته است.


نکته: منظور از عدم اتصال در سربندی این است که تمام پل‌های مسی (تیغه‌های مسی) از پایانه جدا شده باشند.



تست سلامت مکانیکی موتور سه فاز

قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنک‌کننده و بدنه موتور می‌شود را به دقت بررسی کنید. چطور می‌توانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟


موتور را از برق جدا کنید.

شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی می‌چرخد، یعنی بلبرینگ‌ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به‌ راحتی نمی‌چرخد، یعنی احتمالا یاتاقان‌ها یا بلبرینگ‌های شفت از کار افتاده‌اند.

حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترک‌خوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.

مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیب‌دیدگی است.

در آخر، وضعیت محفظه فن خنک‌کننده و پروانه‌های فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شده‌اند را باز کنید و پره‌های آن را از نظر ترک‌خوردگی یا سایر آسیب‌ها بررسی کنید.

اگر می خواهید هیچ یک از  موارد بالا را تجربه نکنید، بهتر است درباره نگهداری دوره‌ای از الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.


تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال

تست سیم پیچ با اهم متر


تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور می‌پردازد تا هر گونه قطعی در سیم‌ها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:


موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.

تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.

مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.

یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانه‌های موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانه‌های مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلاف‌ها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلاف‌های موتور معمولاً با نام‌های U ، W و V در سربندی الکتروموتور سه فاز مشخص شده‌اند. 

مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلاف‌ها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.

مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پراب‌ها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق می‌زند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمی‌زند.

تست سیم پیچ موتور سه فاز


تست مقاومت زمین موتور سه فاز

تست مقاومت زمین موتور سه فاز


تست مقاومت زمین یکی از آزمایشات مهم در بررسی ایمنی موتورهای سه فاز است و نحوه اتصال سیم ارت (سیم اتصال به زمین) را بررسی می‌کند؛ برای انجام این تست باید با استفاده از مولتی متر، مقاومت بین بدنه موتور و زمین را اندازه گیری کنید. عدم اتصال صحیح سیم ارت منجر به ایجاد قوس الکتریکی و آسیب دیدن موتور می‌شود؛ بنابراین، برای انجام صحیح این کار مراحل زیر را دنبال کنید:


مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.

یکی از پراب‌های مولتی متر را به نقطه ارت متصل کنید؛ نقطه ارت معمولاً در گوشه‌ای از ترمینال موتور قرار دارد و با سه خط زیر هم مشخص شده است.

پراب دیگر مولتی متر را به ترتیب به هر یک از ۶ پایانه موتور وصل کنید. در صورت اتصال صحیح سیم ارت، مولتی متر باید OFF را نشان دهد.

نحوه آمپرگیری موتور سه فاز

آمپرگیری موتور سه فاز یا تست آمپر، میزان آمپر موتور را در حالت روشن و بار کامل اندازه‌گیری می‌کند. میزان آمپر در بار کامل روی پلاک موتور ثبت می‌شود و هرگونه انحراف از این مقدار، نشان‌دهنده نقص در موتور است. برای انجام این آزمایش کلمپ متر را دور یکی از کابل‌های فاز ورودی ببندید و میزان آمپر را ثبت کنید؛ دقت کنید که در برخی موارد مانند نوار نقاله‌ها، وقتی وزن محصول روی تسمه نقاله باشد، بار موتور بیشتر از حالت عادی خواهد بود و تست آمپر باید در حالت عادی موتور سه فاز انجام شود.


نتیجه گیری


بررسی سیم پیچ‌های موتور سه فاز یکی از مهم‌ترین اقدامات در تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها است. برخی از تست‌های سیم پیچ، نیاز به تخصص در زمینه برق دارند و باید توسط افراد ماهر انجام شود؛ ولی برخی دیگر را می‌توان بر اساس مطالب گفته شده در همین مقاله، مرحله به مرحله انجام داد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هرگونه آزمایشی، با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید تا از مشاوره‌های تخصصی و رایگان در این زمینه بهره‌مند شوید.


ایرادات سیم پیچ الکتروموتور چیست؟

منبع: https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/183/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2