همانطور که اشاره شد، اکثر گیربکسهای شافت مستقیم مشابه دو برند VEM و SEW هستند؛ علاوه بر شکل ظاهری، این گیربکسها را میتوان بر اساس نوع ورودی، خروجی یا نحوه نصب آنها نیز دستهبندی کرد. رایجترین انواع گیربکس شافت مستقیم عبارتاند از:
در ادامه به معرفی مشخصات دو برند VEM و SEW میپردازیم.
گیربکس هلیکال شافت مستقیم طرح VEM را با سه نوع ورودی میتوان سفارش داد: هالوشفت، سالید شفت و کوپل مستقیم موتور و گیربکس. در روش کوپل مستقیم، شفت موتور را تراشیده و کوچکتر میکنند و با استفاده از یک دنده سرشافتی با چرخدنده گیربکس درگیر میشود؛ در این روش نیازی به فلنج برای اتصال موتور و گیربکس نیست و از طریق یک دری واسطه این دو دستگاه را به هم متصل میکنند. خروجی این گیربکسها میتواند بهصورت پایهدار یا فلنج دار باشد. علاوه بر این میتوان دو گیربکس هلیکال مستقیم را بهصورت مرکب نیز خریداری نمود.
شرکتهای تولیدکننده گیربکس، قطعات گیربکس هلیکال شافت مستقیم طرح VEM را نیز تولید میکنند تا در صورت خرابی دندهها، نیازی به تعویض کل گیربکس نباشد. گیربکسهای هلیکال طرح VEM، معمولاً دارای دو جفت دنده هلیکال هستند. هنگامی که یکی از دندهها خراب میشود، بعضیها ترجیح میدهند جفت دنده را با هم تعویض کنند تا طول عمر هر دو دنده برابر باشد؛ اما اگر دنده از برندی غیر از برند گیربکس خریداری شود، باید جفت دنده با هم تعویض شوند. گیربکسهای هلیکال شافت مستقیم طرح VEM با توان و دور خروجی مختلفی تولید میشود که در جدول زیر مشاهده میکنید:
تیپ | قطر شافت خروجی (mm) | محدوده توان (KW) | محدوده دور خروجی (rpm) | وزن الکتروگیربکس (Kg) |
ZG1 یا G1 | 28 | 0.37 ~ 0.75 | 40 ~ 200 | 19 ~ 22 |
ZG2 یا G2 | 32 | 0.37 ~ 3 | 25 ~ 450 | 25 ~ 40 |
ZG3 یا G3 | 48 | 1.1 ~ 5.5 | 20 ~ 450 | 49 ~ 76 |
ZG4 یا G4 | 60 | 1.5 ~ 7.5 | 20 ~ 480 | 88 ~ 120 |
ZG5 یا G5 | 75 | 3 ~ 15 | 16 ~ 430 | 155 ~ 210 |
ZG6 یا G6 | 90 | 4 ~ 30 | 20 ~ 230 | 224 ~ 435 |
ZG7 یا G7 | 100 | 11 ~ 45 | 20 ~ 200 | 380 ~ 590 |